تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812152848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خواب زمستانی، فیلمی پر از دیالوگ‌ های چخوف‌ وار!


واضح آرشیو وب فارسی:سافتستان:

آثار نوری بیلگه جیلان به معنای واقعی کلمه اثری هنری قلمداد می شوند و آن خاصیت اصلی یک اثر هنری و درگیر کنندگی را دارند با مشاهده ی (خواب زمستانی) مخاطب با دنیای فیلم آمیخته می شودو در مرحله ای رادیکال تر دچار پرسش می شود ،جیلان با دست گذاشتن روی مضامینی ظریف و با پرداخت عمیق روابط انسانی که عمدتا وام گرفته از دنیای ادبیات است در (خواب زمستانی) نگاهی چخوف وار ودر( روزی روزگاری در آناتولی )نگاهی داستایوفسکی وار به مسائلی به ظاهر ساده مانند : قضاوت، روابط انسانی وخشونت دارد .
خواب زمستانی، فیلمی پر از دیالوگ‌ های چخوف‌ وار!

یک آدم عاقل باید به سهم خودش از گناه رسیدگی کنه،آدما بعد از یه سن مشخصی زیاد نمی تونن تغییر کنن بلکه بدی هاشون واضح تر میشه “خواب زمستانی” فیلمی پر دیالوگ است به وضوح می توان جنس دیالوگ نویسی های چخوف را درفیلمنامه ی این اثر دید ، فیلم را می توان به سه بخش یک ساعته تقسیم کرد؛ در یک ساعت ابتدایی ما با موقعیت آیدین در اجتماع و فضای روستا و آدمهای اطراف آیدین آشنا می شویم و شمای کلی از موقعیت مکانی و آدمهای داستان به دست می آوریم در این بخش البته ما با کلید هایی از سمت کارگردان مواجه می شویم، نظیر نمای دوری که از نگاه آیدین به محیط می بینیم، استعاره ای از نگاه حاکم مآبانه ی آیدین ،نمونه ی دیگر شکستن شیشه ی ماشین آیدین خان و هدایت است که آمادگی نسبی را برای شکستن فضای به ظاهر آرام داستان می دهد ؛ در یک سوم ابتدایی ما متوجه می شویم آیدین هنرپیشه ی تئاتری است که حالا در دوران بازنشستگی از طریق وکلا به مایملک پدر رسیدگی می کند و به همراه خواهر و همسرش زندگی به ظاهر آرامی دارد او می نویسد و در حال نگارش یک کتاب در مورد تاریخ تئاتر ترکیه است، در فصل نامه خوانی آیدین برای سووای و نیهال کارگردان از طریق میمیک صورت نیهال کلید دیگری در اختیار ما می گذارد؛ ارتباط نیهال و آیدین به دلایلی که فعلا نمی دانیم گرم نیست و در سکانس برخورد آیدین با ملا حمدی همچنین در می یابیم آیدین در عین هوش و ذکاوتی که دارد انسان کاملا سپیدی نیست او با مهارت و حتی استفاده از مغلطه از موضع خودش عقب نشینی نمی کند و حتی در پاره ای اوقات حسود و خودخواه به نظر می رسد ،پرسوناژ اصلی داستان در یک ساعت ابتدایی کاملا پرداخت می شود .
خواب زمستانی، فیلمی پر از دیالوگ‌ های چخوف‌ وار!

خیر خواهی این نیست که جلوی یه سگ گرسنه استخون بندازی، اینه که وقتی اندازه یه سگ گرسنه شدی، سهمت رو با اون تقسیم کنی فیلم با ورود به مسائل درگیر کننده ی دنیای مدرن نظیر کمپین ها خیرخواهانه و ایجاد نگاهی انتقادی به این پدیده ها سطحی عمیق تر به دنیای داستانش می دهد ،در یک ساعت دوم جیلان با نزدیک شدن به نجلا (خواهر آیدین) قصه اش را عمیق تر می کند ، پیش تر در سکانسی که نجلا برای آیدین چای می آورد، گمان می کنیم دنیای این خواهر و برادر صمیمی است، اما در پلان سکانس طولانی که مابین نجلا و آیدین بحث در میگیرد فیلمساز ترک با استفاده جالب از نورپردازی خفیف در اتاق آیدین و با سایه روشن کردن صورت نجلا دریافتی عمیق تر از او پیش رویمان می گذارد ،درگیری بیننده که از سکانس (مقاومت یا تسلیم در مقابل شرارت شروع شده ) در این برداشت طولانی به اوج می رسد.
خواب زمستانی، فیلمی پر از دیالوگ‌ های چخوف‌ وار!

حجم بالای دیالوگ ها پس از ورود به نیمه ی یک ساعت دوم فیلم می تواند مخاطب نا آشنا با سینمای جیلان را دلزده کند، اما با کمی دقت می توان از رنجی که فیلم به ما تحمیل می کند لذت برد ،در جایی دوربین با نزدیک شدن به پشت سر آیدین و محو شدن تصویر در سیاهی سر او ما را به دنیای او هل می دهد همین اتفاق در سکانسی دیگر در مورد نیهال حادث می شود و پس از آن ما به دنیای نیهال وارد می شویم ،مورد قابل ذکر دیگر لانگ شات های کارت پستال گونه ی جیلان از دشت ها و کوه های ترکیه است براستی اوشاعر دشت های ترک است لانگ شات های او در فاصله ی برداشت های پر دیالوگ به بیننده فرصتی برای استراحت می دهد و از طرفی لذت بصری خاصی را پیش رو می گذارد. وجدان ،اخلاق ،ایده آل درستکار بودن …راستش همیشه این حرفا رو استفاده می کنی ،وقتی می خوای به یکی آسیب بزنی خرابش کنی و تحقیرش کنی،همیشه همین حرفا رو می زنی ،اما به نظر من وقتی یه آدم از این کلمات استفاده میکنه در اصل باید به خود اون شک کرد.
خواب زمستانی، فیلمی پر از دیالوگ‌ های چخوف‌ وار!

پس از مجادله ی آیدین و نجلا ،آیدین به قبرستان می رود و پس از مدت ها به مقبره ی پدر رو مادرش سر می زند این سکانس به نشانه ی تحول آیدین گنجانده شده ،مشابه همین اتفاق در سکانس پس از مجادله ی نیهال و آیدین اتفاق می افتد ،آیدین این بار اسب در اصطبل را رها می کند ،اقدام اول استعاره ای از بازگشت آیدین به خانواده و اقدام دوم استعاره ای از رهایی آیدین از منیت ها و آزادی دادن به نیهال است از دیگر سکانس های تفکر بر انگیز سکانس پایانی است که برای اولین بار ابهت آیدین شکسته می شود و ما از چشمان نیهال نگاهی از بالا به آیدین داریم ،جیلان در( روزی روزگاری در آناتولی) نگاهی ظریف تر داشت در خواب زمستانی البته که با فیلمی مسحور کننده طرفیم، اما آناتولی خیره کننده تر بود ، خاص بودن دنیای فیلمهای جیلان در فیلمنامه های متفاوت او و پرداخت  ظریفش از مضامین انسانی است، اما شکل نورپردازی در فیلمهای او که در عین حال هم بدویت را القا می کند و هم در خدمت محتوای داستان قرار می گیرد نمونه است، استفاده از نور زرد، بازی با سایه ها و میزانسن های مناسب در خانه هایی روستایی و بدوی و شناخت کامل جیلان از فضاهای اینچنینی رئالیسم کار را تقویت می کند،موسیقی هم در سکانس های گفت و گو غایب است و دروقت چشم نوازی لانگ شات ها حضوری پر رنگ دارد ،در مجموع جیلان صدای تازه ای است در سینمای ترکیه و فراتر از آن در سینمای جهان،پس از تماشای آثار او تا مدت ها فیلم در ذهن شما ادامه خواهد داشت و این خاصیت درگیر کنندگی همان کیمیایی است که بسیاری از آثار هنری از وجود آن خالی هستند.

۶ خرداد, ۱۳۹۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سافتستان]
[مشاهده در: www.softestan.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن