تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804865714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبهه در عمليات کشتن بن لادن و ترديد در شايستگي اطلاعاتي - نظامي آمريکا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ خرداد ۱۳۹۴ (۹:۱۱ق.ظ)
شبهه در عمليات کشتن بن لادن و ترديد در شايستگي اطلاعاتي - نظامي آمريکا گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج؛
بنا بر ادعاهاي ايالات متحده، اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، در تاريخ 1 مه 2011 ساعت 17 به وقت گرينويچ توسط نيروهاي نظامي آمريکايي در ايبت‌آباد و در جريان تيراندازي در تاسيساتي در داخل خاک پاکستان کشته شد.
باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در شامگاه آن روز مدعي شد، اسامه بن‌لادن که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 تحت تعقيب بود، توسط ارتش آمريکا کشته شده ‌است.
وي در اين باره همچنين ادعا کرد که کسب اطلاعات در رابطه با بن لادن در ماه آگوست 2011 افزايش يافت و نهايتا يک هفته قبل از انجام عمليات، آمريکا اطلاعات کافي را در مورد محل پنهاني اسامه بن لادن به دست آورد.
به اين ترتيب و با توجه به ادعاهاي اوباما، نيروهاي آمريکايي، عملياتي را در پاکستان انجام دادند و بن لادن را کشتند.
ادعاهاي ايالات متحده در مورد کشتن بن لادن از ابتدا با ترديدهايي رو به رو شد، به عنوان مثال جمهوري اسلامي ايران اين خبر را کذب خواند و رسانه ها در گزارشي به نقل از رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ايران نوشتند که «آمريکايي‌ها بارها بن لادن را کشته‌ اند و اين خبر تازگي ندارد.»
برکان ياشار، مامور سابق سيا، که در ترکيه زندگي مي‌کند نيز ادعا کرد بن لادن در سال ۲۰۰۶ به مرگ طبيعي از دنيا رفته و آمريکا نقشي در مرگ وي نداشته است.
به اين ترتيب ملاحظه مي شود که شک و ترديد در مورد کشته شدن بن لادن توسط ايالات متحده از همان ابتداي اعلام خبر مرگ وي توسط آمريکا مطرح شد.
شک و شبهه ها ادامه يافت تا اينکه اخيرا سيمور هرش، يکي از روزنامه نگاران معروف آمريکايي، که برنده جايزه پوليتزر و روزنامه‌نگار سابق نيويورک تايمز بوده، به اين شبهه ها دامن زده است.
سيمور هرش، روزنامه‌ نگار تحقيقي سرشناس آمريکايي، معتقد است که عثمان خالد، افسر سابق ارتش پاکستان، که تابعيت انگليس داشته در سال 2011 اطلاعات مربوط به اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده، را در اختيار سيا قرار داده است.
اين در حالي است که مقامات کاخ سفيد همواره ادعا کرده اند که سازمان جاسوسي ايالات متحده با تحقيقات و بررسي هاي خود به محل اختفاي بن لادن پي برده و مقامات امنيتي و اطلاعاتي پاکستان به سيا کمکي نکرده اند.
مطرح شدن موضوع کمک مقامات اطلاعاتي پاکستان به سيا در حالي که ايالات متحده اين موضوع را رد کرده، از چند منظر قابل بررسي است.
اول اينکه؛ اين موضوع توسط روزنامه نگاري سرشناس مطرح شده که احتمال صحت آن را افزايش مي دهد. دوم، صرف نظر از صحت و سقم اين موضوع، ترديد درباره ادعاهاي مقامات ايالات متحده توسط روزنامه نگاران اين کشور، نشان دهنده بي اعتمادي عمومي به گفته هاي سياستمداران در ايالات متحده است.
گفتني است؛ اعمال سياستمداران آمريکايي همواره مورد شک و شبهه بوده است، به عنوان مثال در موضوع يازده سپتامبر 2001 نيز اغلب مردم جهان و چه بسا آمريکا اين حادثه را ساختگي و سازمان داده شده از سوي آمريکا دانستند.
موضوع ديگر اين است که معمولا فعاليت هاي موفقيت آميز اطلاعاتي کشورها براي آنها اعتبار بين المللي به همراه دارد و نشان دهنده شايستگي سيستم اطلاعاتي کشورها محسوب مي شود. در اين ارتباط مي توان به شايستگي سيستم اطلاعاتي جمهوري اسلامي اشاره کرد که دستگيري عبدالمالک ريگي مهر تاييدي بر آن بود.
به اين ترتيب مطرح شدن مسائلي مانند همکاري مقامات اطلاعاتي پاکستان با سيا نشان دهنده ضعف سيستم اطلاعاتي آمريکا است که پس از گذشت 10 سال تعقيب و گريز، نتوانست به تنهايي به محل اختفاي بن لادن دست يابد.
شايد به همين دليل است که ايالات متحده پس از اظهارات هرش، اسنادي را منتشر مي کند که ادعا مي شود از محل اختفاي بن لادن کشف شده و طي آن توضيح داده مي شود که هدف اصلي بن لادن اقدام عليه امنيت ملي آمريکا بوده، به گونه اي که ايالات متحده مجبور شود از افغانستان و عراق خارج شود.
گويا انتشار اين اسناد را مي توان در راستاي تلاش ايالات متحده براي منحرف کردن افکار عمومي از اظهارات هرش و معطوف شدن توجهات به اهداف بن لادن دانست.

شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن