تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803989537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهدیدی خطرناک‌تر از داعش برای عراق


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
تهدیدی خطرناک‌تر از داعش برای عراق
تهدیدی خطرناک‌تر از داعش برای عراق شرایط حاکم بر عراق موجب شده تا شاهد ظهور نسلی در این کشور باشیم که پذیرش دیگران و زندگی مسالمت آمیز برایش معنایی نداشته باشد و بیش از هر چیز به خشونت و رد دیگران گرایش داشته باشد.


به گزارش فرهنگ نیوز، سال‌ها پیش پژوهشگران علوم اجتماعی بدلیل حملات تکفیری، جو طایفه‌گرایی و تبعیض‌ حاکم بر عراق، نسبت به نشو و نمای نسلی عراقی هشدار دادند که اعتقادی به تساهل و همزیستی مسالمت‌آمیز ندارد.
پژوهشگران عراقی بر این باورند، حوادثی که عراق شاهد آن است، موجب ظهور نسلی در این کشور خواهد شد که سراسر وجودش را نفرت، طایفه‌گرایی و افراط گرایی فراگرفته و این خطری جدی است که جامعه عراق را تهدید می‌کند.
 
با افزایش عملیات‌های تروریستی و تبعیض‌های طایفه‌ای و فتنه‌های مذهبی در عراق به راحتی می‌توان روحیه افراط گرایی و طایفه‌گرایی را بین بسیاری از طوایف این کشور مشاهده کرد.
 
به‌‌گونه‌ای که به راحتی می‌توان دشمنی و خصومت‌ورزی را در سخنان و اظهارات برخی از طوایف و عشایر عراقی ملاحظه کرد و دریافت در این روحیه‌ها جایی برای تسامح و پذیرش دیگران نیست.
 
جریان‌های تندرو و خصومت‌ورز
 
نگاهی گذرا به جامعه عراق نشان می‌دهد، جریان‌های تندرو و طایفه‌ای که یکی از نتایج حاکمیت بیش از یک دهه جنگ و هرج و مرج‌ بر این کشور است، سراسر این جامعه را فراگرفته، در نتیجه صدها گروه و جریان تندرو با نام‌ها و عناوین مختلف در عراق فعالیت دارند.
 
رشد افراط گرایی و تشدید خشونت موجب شده، تسامح، همزیستی مسالمت‌آمیز و پذیرش دیگران به رویایی دست‌نیافتنی در عراق تبدیل شود، به همین دلیل این جامعه پیش از هر چیز نیازمند خاموش کردن آتش نفرت و کینه‌توزی و سپس بازنگری در ساختار اجتماعی عراق و ایجاد چارچوب‌هایی تربیتی بدور از افراط گرایی و طایفه‌گرایی و ایجاد شناخت و آگاهی جدید از دین و مذهب مبتنی بر تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز است.
 
هزار بار خطرناک‌تر از داعش
 
جامعه عراق در مرحله کنونی با بحران بزرگ و خطرناکی مواجه است که در ظهور نسلی از کودکان و جوانان عراقی که توان پذیرش دیگران و همزیستی مسالمت‌آمیز با آنها را ندارند، نمود پیدا می‌کند، نسلی که نمی‌تواند، تصور کند، شریکی در جامعه داشته باشد که اعتقادات و دیدگاه‌هایی مغایر و متفاوت داشته باشد.
 
دلیل ظهور این نسل را باید در منازعات و درگیری‌های طایفه‌ای و مذهبی حاکم بر عراق ملاحظه کرد که موجب انزوای آنها داخل دیوارهای جماعت‌ها، طوایف و عشایر بسته‌اشان و از بین رفتن پذیرش دیدگاه‌های مغایر و مخالف در میان آنها شد.
 
در این شرایط افراد تنها خود و افرادی را می‌بینند که افکار و دیدگاه‌های مشابهی دارند، در این شرایط افکار و اندیشه‌های افراط گرایانه و گمراه‌کننده و عوام‌فریبانه رشد می‌یابند و زمینه ارتکاب هر جرم و جنایتی با اطمینان خاطر و آرامش خیال فراهم می‌شود.
 
ظهور چنین نسلی مطمئنا هزار بار خطرناک‌تر از داعش است و اولین گام برای مقابله با چنین نسلی درمان‌ روحی، روانی و فرهنگی برای باز گرداندن قدرت از دست رفته پذیرش دیگران و همزیستی مسالمت‌آمیز با طوایف و پیروان ادیان دیگر است.
 
مفاهیم و ارزش‌هایی همچون تسامح، تساهل، پذیرش دیگران و همزیستی مسالمت‌آمیز تنها در شرایط اجتماعی است که رشد و نمو می‌یابند یا از بین می‌رود و آنچه در آن شکی نیست، اینکه این مفاهیم و ارزش‌ها در راستای منازعات داخلی و فتنه‌های طایفه‌ای و مذهبی در عراق کاملا از بین رفته‌اند و این مفاهیم را بی‌معنا کرده‌اند
 
برای احیای چنین مفاهیمی نیاز به سعی و تلاش فراوان و کارهای عمیق فرهنگی و اجتماعی و در صورت نیاز انقلاب فرهنگی است.
 
آموزه‌های بسته و میراث افراطی
 
نگاهی به آموزه‌های حاکم بر جامعه عراق نشان می‌دهد، اغلب این آموزه‌ها، آموزه‌های بسته‌ای هستند که جایی برای گفت‌وگو و تعامل با دیگران و افکار و اندیشه‌هایشان نمی‌گذارد.
 
در این آموزه‌ها جایی برای بحث و تبادل نظر درباره مقدسات نیست، مقدسات کورکورانه تقدیس می‌شوند و تنها بر ارزش‌ها و مفاهیم موروثی غیرقابل تغییر تکیه می‌شود.
 
عوامل فوق موجب می‌شود، جامعه عراقی در شرایطی رشد یابد که گفت‌وگو و تعامل با دیگران جایی در آن نداشته باشد و هرچه هست، اطاعت مطلق در خانه و مدرسه و عرصه سیاست است.
 
بنابراین جایی برای بحث و مناقشه درباره ایده‌ها و اندیشه‌هایی که بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها ارائه می‌دهند، نیست، بلکه باید بی‌‌قید و شرط آن را پذیرفت.
 
این دیدگاه شکل‌گیری و ظهور گرایشات خطرناکی را درپی دارد که موجب می‌شود، به راحتی دیگران را ارزیابی و احکام منفی علیه آنها صادر کرد.
 
تعمیق این منفی‌گرایی به تکفیر و تعصب‌گرایی و سپس تعمیم تکفیر به دیگران منتهی می‌شود. در این شرایط افراد دنیای پیرامون خود را خیر و شر، سیاه و سفید ویا حق و باطل می‌بینند و آنها همیشه بر حق‌اند، بنابراین همه را به پذیرش معتقداتشان دعوت می‌کنند، در غیر این صورت ردکنندگان به حاشیه رانده شده و مجازات خواهند شد، تروریسم سازمان یافته نتیجه طبیعی چنین برداشتی است.
 
اصلاح سیستم آموزشی و تربیتی
 
یکی از مهمترین گام‌هایی که باید برای مقابله با این شرایط برداشته شود، اصلاح سیستم آموزشی و تربیتی است. در چنین سیستمی باید فرهنگ تفکر و اندیشه آزاد گنجانده شود، در غیر این صورت باید در انتظار تشدید و تعمیق اختلافات فکری و اعتقادی بین نسل‌های جدید و قدیم و طوایف مختلف باشیم.
 
احترام به دیدگاه و اعتقادات و باورهای دیگران باید محور اصلی این نظام آموزشی و تربیتی باشد.
 
تشدید کینه و نفرت
 
پایگاه خبری «کتابات» در پایان این گزارش آورده است: حداقل 12 سال است، مردم عراق روز خود را تنها با شنیدن اخباری درباره انفجارها، خشونت‌ها و دیدن تصاویر کشته‌ها و زخمی‌های ناشی از این رخ‌دادها و ترس و وحشت اشاعه یافته از آنها آغاز می‌کنند.
 
رهاورد چنین شرایطی روی آوردن بیش از پیش عراقی‌ها به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی است که بسیاری از آنها سرمنشاء و ریشه طایفه‌گرایی و افراط گرایی و دامن‌زننده به آن هستند.
 
به این ترتیب عراقی‌ها به جای تسکین دردها و رنج‌هایشان با تحریک و تشدید و تعمیق آنها مواجه می‌شوند و در این بین جوانان در نوک پیکان این حملات رسانه‌ای هستند.
 
اینجاست که ایجاد آگاهی و بیداری در جامعه و حضور قدرتمند موسسات و دستگاه‌های حکومتی و تربیتی و همچنین روحانیت بیدار و آگاه برای جلوگیری از رشد چنین احساسات و اصلاح باورها و اعتقادات نادرست شکل‌گرفته امری ضروری می‌نماید.


منبع: فارس


94/3/4 - 17:26 - 2015-5-25 17:26:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن