تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801778768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت توسعه تحقیقات گیاه پزشکی منابع طبیعی با همكاری مراكز تحقیقاتی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: ضرورت توسعه تحقیقات گیاه پزشکی منابع طبیعی با همكاری مراكز تحقیقاتی خبرگزاری پانا: همایش پدافند غیر عامل در حوزه منابع طبیعی توسط سازمان ملی پدافند و با همکاری سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور و اداره کل منابع طبیعی فارس و مؤسسات مرتبط امروز در شیراز برگزار شد.
۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد ساعت 11:30

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، خداكرم جلالی با بیان اینكه امروزه دنیا با سه چالش تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود ‌آب شیرین و بیابان‌زایی مواجه شده است اظهار داشت:متاسفانه سطح جنگلها در دنیا رو به كاهش است بطوریكه از 8 میلیارد هكتار جنگل در سطح جهان امروز فقط 4 میلیارد هكتار آن باقی مانده است كه این موضوع موجب تغییر اقلیم و افزایش گازهای گلخانه ای شده است.وی در ادامه با اشاره به خشكیدگی بیش از 3 میلیون و 13 هزار هكتار از جنگلهای بلوط حوزه زاگرس تصریح كرد:بر اثرطغیان آفت جنگلی سوسك چوب خوار و همچنین بیماری ذغالی میزان 170 هزار هكتار از عرصه جنگلی كشور معادل 17 میلیون اصله درخت كاملا خشك شده است.وی خسارتهای ناشی از خشكیدگی درختان بلوط بر اثر آفات و بیماریها را 4 هزار میلیارد تومان اعلام كرد و افزود: در حال حاضر با تلاشهای صورت گرفته روند خشكیدگی این درختان مهار شده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری كشور بر توسعه تحقیقات در بخش گیاه پزشکی حوزه منابع طبیعی با سایر موسسات تحقیقاتیتاكید كرد و افزود: با ایجاد انگیزه و در اختیار قرار دادن سهم قابل توجهی از اعتبارات به پژوهشگران و محققان رشته گیاه پزشگی در جهت افزایش جایگاه این علم در جامعه و سطوح عالی مراكز تحقیقاتی-پژوهشی كمك شایان توجهی به این حوزه خواهد شد.
وی ادامه داد: ناحیه رویشی زاگرس با حدود 30 میلیون هکتار وسعت و 40 درصد تولید آب کشور نقش مهمی در پایداری محیط زیست کشور ایفا می نماید.وی بر جامع نگری و برنامه ریزی در راستای حل تمامی مسائل زیست محیطی،اقتصادی،اجتماعی انسانی و فرهنگی عرصه وسیع منابع طبیعی تاكید كرد و افزود:با تقویت بنیه پدافند غیر عامل در كنار توسعه شاخص های جامعه از طریق تعاملات گسترده با سازمان پدافند و وزارت جهاد كشاورزی می توان به اهداف بلند و ارتقاء جایگاه منابع طبیعی امیدوار بود.
وی در ادامه بر شناسایی مناطق بحرانی در برنامه ششم توسعه به عنوان اولویت نخست این برنامه اشاره كرد و گفت:اقدامات ضروری و فوری برای كنترل كانون های بحرانی که دچار آفت و بیماری شده اند در كنار افزایش ضریب حفاظتی ،اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در جامعه از جمله این برنامه هاست.وی از شناسایی بیش از 3 میلیون هكتار از كانون های بحرانی جنگلهای خشكیده بلوط در حوزه زاگرس خبر داد. این مقام عالی منابع طبیعی كشور خاطرنشان كرد:در شرایط کنونی محافظت و مراقبت از جنگلهای استان امری ضروری است و با استفاده از مشارکت عمومی و فرهنگ سازی این ذخایر ارزشمند را برای نسلهای آینده بتوانیم زنده و پویا نگه داریم. وی ادامه داد:جنگلهایی که می توانند با برنامه ریزی مناسب و همگام با طبیعت به یکی از مقاصد اکوتوریسم در کشور تبدیل و به عنوان قطب توریستی كشور مطرح شوند و از این طریق هم جلوی تغییر اقلیم منطقه در اثر نابودی درختان گرفته شود و هم اشتغال زایی و درآمدی پایدار برای مردم محلی ایجاد خواهد شد.
وی به مسئله امنیت غذایی به عنوان یكی از مسائل اساسی پدافند غیر عامل اشاره كرد و گفت:هم اكنون 25 تا 30 درصد جمعیت كشور با چالشهای منابع طبیعی و كشاورزی گره خورده است و این امر مستلزم توجه و برنامه ریزی صحیح در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی است.
مهرزاد بوستانی مدیر كل منابع طبیعی فارس نیز با بیان اینكه این همایش با همكاری اداره كل پدافند غیر عامل در حوزه منابع طبیعی برگزارشده است افزود: در این گردهمایی جمعی از محققان،اساتید، متخصصین و صاحبنظران علم گیاه پزشكی كشور به بررسی آخرین یافته های تحقیقاتی در زمینه كاهش خسارتهای ناشی از آفات و امراض گیاهی در عرصه های جنگلی می پردازند. وی اظهار داشت: شناسایی آفات و امراض گیاهی در عرصه های جنگلی با ارائه راهكارهای مناسب، ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه گیاه پزشکی و جلب توجه مسئولان به اهمیت این علم از اهداف مهم برگزاری این گردهمایی است. وی گفت: بررسی آخرین یافته‌های تحقیقاتی در زمینه پیش‌آگاهی آفات، نمایش و ارائه به روزترین طرح های کاربردی در زیر شاخه های علم گیاه پزشكی و جهت‌دهی به فعالیت‌های تحقیقاتی گیاه پزشکی از دیگر محورهای برگزاری این همایش است.


مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادامه به اقدامات واحد گیاه پزشكی اداره حفاظت منابع طبیعی فارس اشاره کرد وگفت: بررسی پراكنش بیماری زغالی بلوط و تهیه نقشه وضعیت این بیماری در مناطقی از جنگلهای بلوط از جمله دشت برم كازرون، ،ممو و بنار علف شكاری شهرستان سپیدان و منطقه كراچ كوهمره و دشمن زیاری شهرستان ممسنی ، انجام برش های اصلاحی – پرورشی درختان آلوده به بیماری زغالی و لارو سوسك چوبخوار در راستای كاهش جمعیت و آفات ، مبارزه میكرو بیولوژیكی با باكتری (B.T)علیه آفت سفید برگخوار بلوط در جنگل های بلوط شهرستان رستم و انجام بازدید های دوره ای توسط كارشناسان گیاه پزشكی این بخش از آفات گزنده بلوط و آغاز مبارزه علیه این آفات در سطح 300 هكتار از جنگلهای بلوط منطقه پیر چنار شهرستان كامفیروز از جمله مهمترین اقدامات این واحد در اداره كل منابع طبیعی فارس است. وی با اشاره به اهمیت مسائل و دانش علم گیاه پزشكی با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و تغییر اقلیم در كشور گفت: متاسفانه مسائل گیاه پزشگی جنگل و درختان غیر مثمر كمتر مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع موجب خسارتهای جبران ناپذیری به منابع و عرصه های طبیعی شده است.
مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری كشور نیز با اشاره به وضعیت استان‌ها به لحاظ شیوع آفات جنگلی گفت: اکثر استان‌ها با آفات نامبرده در جنگل‌ها درگیر بوده و عملیات مبارزه در این استان‌ها در حال انجام است و اقدامات کنترلی در مورد آفات دیگر نیز همچنان ادامه دارد.وی از انعقادتفاهم نامه همكاری مشترك با سازمان پدافند غیر عامل در حوزه آفات و امراض در آینده نزدیك خبر داد وگفت: با گسترش همكاری در این زمینه و تعامل با نهاد های بین المللی تحقیقات را در حوزه گیاه پزشکی گسترش خواهیم داد.وی از افتتاح ساختمان گیاه پزشكی سازمان جنگل ها در هفته آینده خبر داد.

افراسیابی مدیر كل دفتر حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری كشور نیز در این همایش به وضعیت موجود و اقدامات صورت گرفته جهت مدیریت آفات و بیماری ها در عرصه های منابع طبیعی كشور اشاره كرد و گفت:تا كنون با شناسایی كانون های آلوده به آفات و امراض عرصه ها عملیات كنترلی در سطح 180 هزار هكتار صورت گرفته است. وی آفت تشی،ملخ كوهانه دار تاغ،بیماری زغالی بلوط،پروانه سفید،مویزك عسلی و گیاه نیمه انگلی لورانتوس (موخور)را از جمله مهمترین آفات و امراض درختان جنگلی در عرصه های منابع طبیعی كشور عنوان كرد.

كورش خالدی معاون قرار گاه پدافند زیستی كشور هم با اشاره به رویكرد پدافند غیر عامل كشور در راستای مصون سازی و ارتقای منابع طبیعی از طریق تعاملات سازنده در حوزه پدافند زیستی افزود:هم افزایی این حوزه و سازمان جنگلها می تواند به درمان و بازتوانی منابع و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی كه موجب حفاظت از سرمایه های ملی و كاهش آثار و عواقب ناشی از آن می شود كمك قابل توجهی كند.وی ادامه داد:سازمان پدافند به عنوان بازوی توانمند در كنار سایر دستگاهها در ارتقاء و كاهش تهدیدات زیستی در عرصه های منابع طبیعی نقش بسزایی را ایفا می كند.

علیزاده عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات پزشكی كشور نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از نقش پدافند غیر عامل در مقابله با تهدیدات جنگلها و مراتع به ایجاد ظرفیتهای موسسات تحقیقاتی گیاه پزشكی و جنگل و مرتع سازمان جنگلها اشاره كرد و گفت:با نگاه سیستماتیك و همه جانبه به وضعیت جنگلهاو همكاری سایر مراكز تحقیقاتی میتوان قدم های ارزنده ای در این راه برداشت. وی سپس با تشریح عوامل طبیعی بروزآفات و بیماریهای جنگلی ،به راهكارهای مقابله با این آفات پرداخت و افزود:رعایت ضوابط قرنطینه ای نباتی آفات در جنگلها، تقویت و تجهیز سیستم های تشخیص سریع آفات،توسعه روش های كنترل بیولوژیكی در جنگل ها و حفظ تنوع زیستی و نگهداری از سیستم طبیعی و دست نخورده منابع طبیعی از جمله این راهكارهاست.
آزادی مدیر كل پدافند غیر عامل استانداری فارس نیز بر كنترل تهدیدات موجود در عرصه های منابع طبیعی در راستای جلوگیری از تخریب این عرصه ها اشاره كرد و بر آمادگی این اداره متبوعش در همكاری های گسترده با انجام اقدامات بازدارنده در راستای شناسایی نقاط آسیب پذیر عرصه های منابع طبیعی و كاهش آسیبهای موجود در استان تاكید كرد.


پیشگیری و مقابله با تهدیدات زیست محیطی در حوزه منابع طبیعی از برنامه های كارگاه آموزشی این گردهمایی دو روزه است.
شایان ذكر است کارگاه آموزشی پدافند غیر عامل در حوزه منابع طبیعی كشور با تشریح سیاست ها و برنامه های اجرایی و مبانی پدافند غیر عامل توسط اساتید و محققان گیاه پزشكی در روز دوم این همایش ادامه خواهد یافت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن