تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799464766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پانزدهمین عیدمقاومت/ ازعملیات الویمبی تا آزادسازی جنوب لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پانزدهمین عیدمقاومت/ ازعملیات الویمبی تا آزادسازی جنوب لبنان بیروت - ایرنا - « برای نخستین بار است که بر زمین وطنم قدم می گذارم و سربلند هستم» این بیتی است سروده سمیح القاسم شاعر راحل فلسطینی که از پانزده سال قبل تاکنون زبان حال بسیاری از مردم لبنان به ویژه اهالی جنوب این کشور است.


به گزارش ایرنا، 25 ماه مه سال 2000 اهالی جنوب لبنان بعداز 18 سال اشغال شهرها و روستاهایشان و ظلم و جور صهیونیست های اشغالگر « بازگشت سرافرازانه به خانه» را تجربه کردند.
با بازگشت اهالی جنوب لبنان به شهرها و روستاها، درهای نور و آزادی به روی این کشور کوچک گشوده شد و از آن زمان مقاومت دوره جدیدی را پایه گذاری کرد که با تمام دوران تاریخ درگیری عربی – صهیونیستی متفاوت است.

** پایان زمان شکست ها و فرا رسیدن زمان پیروزی ها
در تجربه مقاومت لبنانی ها در سال های نخست اشغال کشورشان توسط صهیونیست ها طیف های متنوعی از اجزای جامعه لبنان مشارکت داشتند اما بعد از آن که مقاومت اسلامی به این مقاومت ابعادی خلاقانه و منحصر به فرد بخشد، یک ماجراجویی محسوب شد.
رژیم سعودی مقاومت ملت لبنان در مقابل دشمن صهیونیستی را ماجراجویی خوانده و با کمک دست نشاندگانش در لبنان همواره درصدد حذف مقاومت است.

** ناکامی طرح تبدیل لبنان به پایگاه مرکزی فرماندهی آمریکا در منطقه
آنچه در حال وقوع بود، عادی نبود.
کسانی که خود اشغالگری صهیونیست ها را تجربه کرده و ایستگاه های مختلف تاریخ درگیری عربی – صهیونیستی را مطالعه و در باره آن تحقیق کرده اند، تاکید می کنند که یک اتفاق استثنایی رقم خورده است.
مقاومت لبنان با ارتش صهیونیستی این به اصطلاح اسطوره هولناک و شکست ناپذیر رو در رو شده بود اما نه مقاومت نبردی غیرمستقیم را با آمریکا و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حامیان اصلی طرح صهیونیستی که مبتنی بر تروریسم و اشغالگری است، شروع کرده بود.
بعدها اسناد و مدارکی غربی فاش کردند که مقاومت یک طرح آمریکایی را که براساس آن قرار بود لبنان به مرکز فرماندهی راهبردی آمریکا در منطقه تبدیل شود، ساقط و خنثی کرده است.
آمریکا در آن زمان تصمیم گرفته بود تا پایگاه فرماندهی خود را در منطقه ای بین شهرک های دامور و سعدیات در جنوب شهر بیروت پایتخت لبنان بنا و همچنین بندر بیروت را به پایگاهی برای ناوهای هواپیماها بر خود در منطقه تبدیل کند.
مقاومت از سوی دیگر با طرف هایی در داخل لبنان هم رو در رو شده بود که به دشمن اشغالگر صهیونیستی از دو جنبه سیاسی و نظامی کمک می کردند.
در بعد نظامی، مقاومت باید با میلیشیاهای مسلح لبنانی که در طول سال ها اشغال لبنان به سپر و بازوهای ارتش صهیونیستی تبدیل شده بودند، مقابله کند.
در بعد سیاسی نیز مقاومت با سیاستمدارانی مواجه بود که ماموریتشان فقط توجیه طرح صهیونیستی به عنوان سیاست داخلی لبنان بود.
تحلیلگران و ناظران با توجه به همین مقوله ها و ادله است که تاکید می کنند مقاومت و آزاد سازی لبنان دارای دستاوردهایی منحصر به فرد و استثنائی بوده است.

** معجزه مقاومت
تحلیلگران حتی پارا فراتر می گذارند و دستاوردهای مقاومت و آزادسازی لبنان از سال 1982 میلادی تاکنون را « معجزه» توصیف می کنند و حبیب فیاض نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی یکی از آنها است.
فیاض معتقد است که دو مقوله اساسی « روند و مسیر پیروزی ها» و « امدادهای غیبی» نشانه های معجزه بودن دستاوردهای مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان از اشغال صهیونیست ها است.
این استاد دانشگاه در گفت وگو با ایرنا این اندیشه و باور خود را تشریح کرد.
وی با تاکید به اینکه مسیر مقاومت از سال 1982 « شاهد شکست» نبوده است، گفت: یکی از ایستگاه های اصلی در مسیر مقاومت سال 1985 است، هنگامی که عملیات مقاومت ، دشمن صهیونیستی را مجبور کرد از شهر صیدا و بقاع غربی عقب نشینی کند.
این عقب نشینی به مقاومت لبنان فرصت داد تا با دشمن صهیونیستی در ژوئیه سال 1993 یک تسویه حساب سخت کند و با پایداری اجازه ندهد متجاوزان صهیونیست اهداف خود را محقق سازند.
سناریوی پیروزی های مقاومت و شکست های صهیونیست ها در جنگ سال 1996 موسوم به « خوشه های خشم» تکرار شد.
تفاهم مشهور اوریل سال 2000 میلادی مهر تاییدی بر شکست دشمن صهیونیستی و پیروزی مقاومت لبنان بود به ویژه اینکه جهان به طور رسمی قانونی بودن مقاومت مردم لبنان را پذیرفت و آن را به رسمیت شناخت.
فیاض با بیان اینکه مسیر پیروزی های مقاومت تاییدی بر منحصر به فرد بودن دستاوردهای آن است، گفت: اما این دستاوردها معجزه هستند زیرا امدادهای غیبی دراقدامات مقاومت ونتایج آن کاملا آشکار است و به هیچ وجه نمی توان آنها را نادیده گرفت و انکار کرد.
عسان الشامی نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد : توقف روند شکست های پی درپی کشورهای عربی ، تاکیدی بر منحصر به فرد و استثنایی بودن مقاومت مردم لبنان و آزادسازی جنوب این کشور در سال 2000 میلادی است.
25 ماه مه سال 2000 بعداز یک قرن شکست ها وننگ ها ، مردم لبنان برای نخستین بار احساس کرامت و عزت کردند.
الشامی به بعد معنوی ناشی از پیروزی سال 2000 میلادی اشاره کرد و گفت: در حالی که این احساس را در ملت های منطقه ایجاد کرده بودند که ارتش صهیونیستی شکست ناپذیر است، پیروزی مقاومت موجب حقارت و ضعف غربی ها و صهیونیست ها شد.

** عملیات الویمبی
این محقق مسائل مسیحیان مشرق زمین به اتفاقات سال ها اشغال لبنان توسط صهیونیست ها از جمله عملیات معروف به « الویمبی» در خیابان حمرای بیروت اشاره کرد که به اوایل مقاومت بازمی گردد.
خالد علوان شهروند لبنانی با تپانچه خود به قهوه خانه الویمبی در خیابان حمرا در مرکز بیروت رفت و به روی سربازان صهیونیست که در آنجا حاضر بودند، آتش گشود.
الشامی گفت که این دست عملیات ها واکنشی طبیعی وخودجوش به اشغال مستمر و آشکار یک پایتخت عربی وسکوت ننگین دولت های عربی بود.
این گونه عملیات ها قبل از اینکه مقاومت به یک ساختار یکپارچه و تکامل یافته تبدیل شود و با خلاقیت دستاوردهایی بزرگ خلق کند، به طور خودجوش اتفاق می افتد.
الشامی در قرائت خود از استثنایی بودن مقاومت و پیروزی ها و دستاوردهای آن گفت: مقاومت در یک مرحله مجبور شد تا با برخی طرف های داخلی که تردیدی در امضای توافقنامه مشهور 17 مه نداشتند، مقابله کند.
این توافقنامه نسخه لبنانی توافقنامه مشهور سازش با رژیم صهیونیستی موسوم به کمپ دیوید بود.

** برگ های تضمین پیروزی مقاومت
ایمان ، اراده ، فداکاری و خون های بر زمین ریخته شده در راه آزادسازی پیروزی حتمی را تضمین کرد که دستاوردهای آن تنها شامل لبنانی ها نبود و در لبنان متوقف نماند.
الشامی تاکید کرد که « در سال 2000 میلادی آخرین میخ ها بر تابوب امپراتوری صهیونیستی کوبیده شد».
اما در زمانی که « دروازه فاطمه»درمرزهای جنوبی فلسطین اشغالی با لبنان قفل شد، اشغالگران صهیونیست شمارش معکوس اجرای طرح تروریستی شهرک سازی در فلسطین اشغالی را آغاز کردند.
اگرچه لبنانی ها اکنون پانزدهمین عید سالگرد مقاومت و آزادسازی را جشن می گیرنداما نمی توان طرح صهیونیستی را که با طرح تکفیری وارد مرحله جدیدی شده است، نادیده گرفت واز کنار آن به راحتی گذشت.
عید امسال آزادسازی جنوب لبنان با نبردهای مقاومت اسلامی علیه تروریست های تکفیری در منطقه القلمون همزمان شده است.

** طرح تکفیری، تکمیل طرح صهیونیستی
همه اینها به طوری آشکار ما را قانع می کند که صهیونیست ها و تکفیری ها دو روی یک سکه هستند.
فیاض با تاکید به اینکه « مسیر مقاومت از جنوب لبنان تا القلمون یکی است» ، گفت که مقاومت تفاوت و جدایی بین داعشی ها و صهیونیست ها قائل نیست.
وی افزود: اهداف و روش های داعش و اسراییل یکی است و هر دو طرحی برای ایجاد فتنه در جهان عرب و اسلام و تجزیه کشورهای عربی و اسلامی هستند.
این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد: به طور قطع سرنوشت تکفیری ها همان شکست خفت باری است که صهیونیست ها در سال 2000 متحمل شدند.
الشامی نیز با تاکید به اینکه با فیاض درخصوص سرنوشت تکفیری ها هم نظر است، گفت: طرح تکفیری توطئه ای صهیونیستی برای ضربه زدن به طرح مقاومت از داخل جامعه عربی و اسلامی است و به همین دلیل هجمه های تکفیری ها همان هجمه های صهیونیست ها علیه مقاومت است.
وی باتاکید به اینکه شکست سرنوشت طرح تکفیری همانند طرح صهیونیستی است، افزود: ماه مه سال 2000 میلادی فرهنگ پیروزی ، فداکاری و ایثار در لبنان نهادینه شد و جوانان مقاومت امروز با ایمان به این فرهنگ برای حمایت از لبنان و مردم آن روانه حلب ، ارتفاعات القلمون و جنوب لبنان شده اند و خواهند شد.
25 ماه مه سال 2000 میلادی در ذهن مقامات رژیم اشغالگر صهیونیست هم حک شده است و هر سال با رسیدن این روز تصاویر سربازان تحقیر شده و ذلیل خود را که در پوشش تاریکی شب از خاک لبنان فرار کردند، به یادشان می آورد.
یکی از فرماندهان ارتش صهیونیستی گفته است که از لبنان خارج شدیم اما می ترسیم لبنان و مقاومت آن تا ابد دست از سر ما برندارد.
ایهود باراک نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که « بعداز 18 سال سربازان ما از لبنان خارج و سختی های 18 ساله تمام شد».
کارشناسان این سخنان باراک را اعلام شکست رژیم صهیونیستی و تایید پیروزی مقاومت اسلامی لبنان ارزیابی کرده اند.
حامی شلیف 23 ماه مه سال 2000 میلادی در روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که « با تحمل شکستی سنگین از جنوب لبنان خارج می شویم، رائحه اهانت در فضا پیچیده، دشمن ما (مقاومت اسلامی) آشکارا جشن پیروزی گرفته و ارتش اسراییل به دنبال راه های نجات است».
اسحاق شامیر نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هم گفته است که «حزب الله لبنان نشاند داد اعرابی از جنس دیگر هم وجود دارند».
وی می افزاید: تازه به عرب ها ثابت کرده بودیم نمی توانند با تمسک به قدرت، اسراییل را مجبور کنند امتیاز بدهد و در نهایت طرفی که باید امتیاز بدهد آنها هستند.
هنگامی که ایهود باراک برای عقب نشینی از جنوب لبنان تصمیم می گیرد، آفی ایتام فرمانده وقت تیپ الجلیل ارتش صهیونیستی با او تماس می گیرد و می گوید: تو ارتش اسراییل را از جنوب لبنان خارج نکردی بلکه حزب الله را وارد اسراییل (سرزمین های اشغالی فلسطین) کردی.
خاورم ** 388** 1324












03/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن