واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
مولای صحیفه عشق زمین میبالد به خود که سجاده تو بوده
مولای صحیفه عشق، ای سجاد! آسمان در برابرت سر تعظیم فرود میآورد و زمین با گستره پهناورش بر خود میبالد که سجاده عبادت تو بوده است.
![خبرگزاری فارس: مولای صحیفه عشق زمین میبالد به خود که سجاده تو بوده خبرگزاری فارس: مولای صحیفه عشق زمین میبالد به خود که سجاده تو بوده](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/03/23/13920323000244_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اتفاقی عظیم در راه است، چه شده؟ در خانه حسین بن علی (ع) چه خبر است؟ لحظهها با تب و تابی عجیب همراه است، سروش آسمانی، بشارتی را به شهربانو میدهد؛ او انتظار مولودی را میکشد که قرار است بهترین اسوه عبادت در روی زمین باشد. بشارت بر تو ای شهربانو! که علی (ع) از مشرق عرفانی ولایت طلوع میکند و انوار ملکوتیاش روشنگر راه رهپویان حقیقت خواهد بود. صدایی ملکوتی در فضای خانه حسین (ع) میپیچد. فرشتگان نغمه شادی سر میدهند. آسمان ستاره میپاشد و زمین معطر از عطر گل یاس و محمدی است. علی (ع) آمد و حسین (ع) سر از پا نمیشناسد. علی اوسط (ع) زینت عبادت کنندگان به دنیا آمد. مولودش تهنیت باد، سجاد آمد. آمد تا زمین را از جهالتها پاک و با صحیفه عشقش عاشقانههای عبد و معبود را ترسیم کند، آمد تا راه بندگی کردن را بیاموزد، آمد تا بگوید راه راز گفتن عاشق با معشوق را. زینالعابدین، همان که بهترین زینت برای عبادت کنندگان خداستف همان که عبودیت را از نبی (ص)، حلم را از علی (ع)، حسن خلق را از حسن (ع) و رشادت را از حسین (ع) و خطبههای آتشین گفتن را از زهرا (س) وامدار بود. مولای صحیفه عشق، ای سجاد! آسمان در برابرت سر تعظیم فرود میآورد و زمین با گستره پهناورش بر خود میبالد که سجاده عبادت تو بوده است. ای علی (ع)! صحیفهات چشمه نور است و کلامت عارفانهترین غزلهاست، زیباترین دو بیتیهای عاشقانه در باغ دعاهایت گل میکنند. ای چلچراغ روشن ایمان! با واژههایی که ریشه در ملکوت داشتند باران نور را بر زمینی که تشنه حق و عدالت بود فرود آوردی و جان تشنه ما هنوز که هنوز است با باران نور صحیفهات سیراب میشود. سومین روز از ماه شعبان سالروز تولد مردی است از نسل آفتاب، از سلاله عشق، مردی که فخر و زینت بندگان خدا بود در عبادت. حجتالاسلام محمد غفوری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به شرایط زمانه امام سجاد (ع) گفت: شرایط زمانی که امام در آن زندگی میکرد موجب شد تا امام نتواند آزادانه به انتشار احکام اسلام بپردازد و حکومت وقت مهمترین مانع امام در راه رسیدن به اهدافش بود. وی با بیان اینکه دوران زندگی امام (ع) ویژگیهای خاصی داشت افزود: این ویژگیها از زمان امام حسین(ع) نشأت میگرفت و کربلا نقطه اوج فشارها بود که در زمان امام سجاد(ع) این فشارها نه تنها کمتر نشد که ادامه پیدا کرد و به حدی بود که امام (ع) در مهجوریت زندگی میکرد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: امام اجازه هیچ نوع فعالیتی نداشت و این موضوع موجب عملی نشدن سیره ائمه میشد. غفوری با بیان اینکه حکومت تهدیدی برای خلق کربلای دیگر بود اظهار کرد: فشار حکومت به مردم موجب میشد تا شیعیان در تنگنا قرار گرفته و به امام روی نیاورند و هر که با اهل بیت در تماس بود دشمن حکومت محسوب میشد. انتشار فرهنگ اسلام در قالب دعا وی در خصوص شیوههای امام سجاد (ع) در نشر تعالیم اسلام گفت: امام (ع) اسرا و بردگان را خریداری و تربیت مورد نظر خود را روی آنها پیاده و سپس آنها را آزاد میکرد تا حامل و ناشر پیامهای اسلام باشند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه امام (ع) از این طریق به دو مهم دست پیدا میکرد اضافه کرد: امام در وهله نخست آنها را از یوغ استعمار و بندگی آزاد و آزادی بزرگتر که همان تربیت اسلامی بود را به آنها اعطا میکرد. غفوری بیشمار بودن تعداد این افراد را نشانگر موفق بودن فعالیتهای سیاسی و اجتماعی امام سجاد (ع) دانست و بیان کرد: این فعالیتها در حدی بود که بسیاری از این افراد در شمار شاگردان امام باقر (ع) در آمدند. وی به اختناق حاکم در زمان امام (ع) اشاره و بیان کرد: در آن زمان امکان فعالیتهای آزاد برای ایشان فراهم نبود برای همین موضوع انتشار ادعیه را در پیش گرفته و از دعا به عنوان یک ابزار تبلیغی در ترویج دین استفاده کرد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه شیعه بودن به معنای درس گرفتن از زندگی اهلبیت(ع) و قدم گذاشتن در مسیر آنهاست افزود: ما باید اعمال و کردار خود را با اهلبیت (ع) بسنجیم و برای این کار لازم است تا شناخت درستی از سیره آنها داشته باشیم. حجتالاسلام سید ابراهیم حسینی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) نیز تفاوت در موضعگیریها و عملکرد ائمه را نشأت گرفته از اقتضای زمانه و شرایط جامعه دانست و گفت: جامعه زمان امام سجاد (ع) انحطاط شدیدی داشت و مردم آنقدر متزلزل بودند که بر عهد و پیمان خود نمیماندند. وی پاسداشت و نکوداشت خاطره شهدا و زنده نگه داشتن یاد واقعه عاشورا را از مهمترین اقدامات امام سجاد (ع) دانست و افزود: امام (ع) 35 سال متوالی ظلم دشمنان وحشی و بیرحم اسلام و اهل بیت (ع) را از این زاویه به گوش همه رساند. عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: نخستین قدم برای احیاء مردم و درک جایگاهشان این بود که ارتباط آنها با پروردگارشان را بهبود ببخشد و برای این مهم از ابزار دعا استفاده کرد. حسینی در خصوص ویژگیهای صحیفه سجادیه اظهار کرد: این صحیفه فقط مجموعهای از دعاها نیست بلکه قرآن صاعدی است که والاترین معارف ناب و بلند عرفانی را در بر دارد و دعاهای آن مجموعهای از معارف ناب الهی است که در برگیری عمومی دارد و برای گروهها و قشرهای مختلف قابل درک است. ************************ گزارش از: معصومه فرماشی *********************** انتهای پیام/2258/صا30
94/03/03 - 13:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]