تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815628681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشکيل کارگروه توسعه گردشگري عشاير


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ خرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۱۵ب.ظ)
معاون گردشگري در سومين جشنواره کوچ عشاير: تشکيل کارگروه توسعه گردشگري عشاير موج - معاونت گردشگري در نظر دارد با هماهنگي سازمان امور عشايري کشور و در راستاي ساماندهي عشاير، کارگروه توسعه گردشگري عشاير را با حضور دستگاه‌هاي مسوول دولتي و فعالان و تورگردانان بخش خصوصي در ذيل کميته طبيعت‌گردي تشکيل دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، مرتضي رحماني موحد، معاون گردشگري، در مراسم افتتاحيه سومين جشنواره اقوام و عشاير که با حضور، سيد شرف‌الدين ملک حسيني، نماينده ولي‌فقيه در کهگيلويه و بويراحمد، موسي خادمي، استاندار، محمود باقري، مدير کل ميراث فرهنگي استان و نمايندگان مردم کهگيلويه و بويراحمد در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، گفت: توريسم عشايري يکي از انواع فعاليت‌هاي اکو توريستي است که با توجه به ماهيت و وجود پتانسيل‌هاي بالاي آن در کشور هم از جنبه‌هاي پراکنشي مکاني و تنوع فرهنگي و اقليمي و نيز امکان شناسايي فرصت‌هاي نوآورانه براي اشتغال کارآفرينانه در سطح جامعه، با توجه به رعايت اصول پايداري فرهنگي و زيست‌محيطي ظرفيت بسيار مناسب براي معرفي به گردشگران خارجي است.
معاون گردشگري در ادامه کوچ‌نشيني را از کهن‌ترين شيوه‌هاي زيست بشر دانست و افزود: پابرجا بودن اين شيوه تا عصر حاضر از بزرگ‌ترين جاذبه‌هاي اين شيوه معيشت است و همين شيوه خاص زندگي سبب شده که زندگي ايلات و عشاير براي حاضران در عصر تکنولوژي و کامپيوتر، ديدني و بکر به شمار آمده و توجه بسياري از مردم خسته از زندگي ماشيني را به خود جلب کند.
رحماني موحد تصريح کرد: عشاير ايران همراه با افغانستان، تاجيکستان، چين و شمال غربي آفريقا و کوه‌هاي کليمانجارو تنها عشايري هستند که کوچ عمودي (از دشت به کوه و برعکس) دارند و همين دست‌وپنجه نرم کردن با طبيعت متفاوت شيوه خاصي از سبک زندگي را برايشان پديد آورده که منحصربه‌فرد و شگفت‌انگيز است.
وي با اشاره به اينکه برپايي چادر عشايري از تکنيک خاصي تبعيت مي‌کند، ادامه داد: طرح قالي و حتي دار قالي آنان با دار قالي جامعه روستايي فرق دارد، از سوي ديگر خواص دارويي گياهان را به همان نسبت مي‌شناسند که وضعيت آب‌وهوا را مي‌توانند براي روزهاي آينده پيش‌بيني کنند.
معاون گردشگري افزود: در کشورمان نزديک به 105 ايل عشايري وجود دارد که 35 درصد صنايع‌دستي دست بافت کشور در جامعه عشايري توليد مي‌شود.
معاون گردشگري گفت: براساس سرشماري سال 78 تعداد عشاير کشور يک‌ميليون و دويست هزار نفر بالغ‌ بر 220 هزار خانوار است، که اين تعداد از جامعه عشايري در 59 درصد سطح کشور پراکنده بوده و 25 درصد توليد گوشت کشور را تأمين مي‌کنند.
رحماني موحد يادآور شد: به‌ منظور بهره‌برداري مناسب از ظرفيت‌هاي جامعه عشايري در راستاي توسعه فعاليت‌هاي گردشگري لازم است با معرفي ابعاد مختلف زندگي ايلات و عشاير و اقوام ايراني به اشکال موزه‌اي، يادماني و يا به صورت زنده در قالب برگزاري جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها که معرف فرهنگ، آداب و رسوم، گويش، پوشش، تنوع غذايي، اعتقادات و باورها و مهم‌تر از همه سنت ديرينه مهمان‌نوازي از مؤلفه‌هاي بارز اين جامعه است.
وي ادامه داد: معاونت گردشگري در همين راستا در نظر دارد با هماهنگي سازمان امور عشايري کشور و در راستاي ساماندهي عشاير، کارگروه توسعه گردشگري عشاير را با حضور دستگاه‌هاي مسوول دولتي و فعالان و تورگردانان بخش خصوصي در زير کميته طبيعت‌گردي تشکيل دهد.
معاون گردشگري اضافه کرد: تدوين مسيرهاي گردشگري عشايري، تدوين و تهيه تقويم کوچ عشاير، تهيه بسته‌هاي تبليغاتي براي معرفي عشاير ايران، برنامه‌ريزي براي برگزاري جشنواره‌هاي استاني، منطقه‌اي و ملي براي معرفي طوايف مختلف و توانمندي‌هاي جوامع محلي و فراهم کردن بستر لازم براي توسعه اکو کمپ‌هاي عشايري از مهم‌ترين اولويت‌هاي اين کارگروه است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن