تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802469537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتمان خوبی بین مردم و موزه ها شکل گرفته/ برخی موزه ها ناقص الخلقه و جعلی است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: گفتمان خوبی بین مردم و موزه ها شکل گرفته/ برخی موزه ها ناقص الخلقه و جعلی است


به اعتقاد یک کارشناس موزه داری، فقط ۲۰ درصد موزه های ایران تمامی شاخص های موزه داری را دارند. رئیس اداره کل موزه های کشور نیز گفت:« در سال های اخیر گفتمان خوبی میان مردم و موزه ها شکل گرفته است.» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دوشنبه این هفته، 28 اردیبهشت، روز جهانی موزه ها بود و این هفته، هفته بزرگداشت میراث فرهنگی است. از این رو در برنامه گفتگو محور «شهر فرنگ» شبکه خبر، با حضور یک مسئول عالی رتبه و یک کارشناس این بخش، میزان استقبال مردم از موزه ها بررسی شد.

محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزه های کشور، در ابتدای این گفتگو و در پاسخ به این پرسش که «آیا واقعا موزه ها (در ایران) خلوت است؟» گفت: اینکه مردم به موزه ها نمی روند، باوری است که در ذهن بسیاری وجود دارد، اما در سال های اخیر گفتمان خوبی میان مردم و موزه ها شکل گرفته است، به طوری که در برخی از روزهای سال تعداد بازدیدکنندگان از موزه ها به اندازه ای زیاد است که ما آن را خطرناک می دانیم.

کارگر، رئیس اداره کل موزه های کشور، میهمان برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، 31 اردیبهشت 1394

کارگر افزود: به عنوان نمونه کاخ موزه گلستان در تعدادی از روزهای نوروز امسال هشت هزار بازدیدکننده داشت که از نظر ما برای موزه آسیب زننده است اما همین امر نشان می دهد ضرباهنگ افزایش مخاطبان موزه ها رضایتبخش است .

رئیس اداره کل موزه های کشور در عین حال با تاکید بر اینکه معیار موفقیت یک موزه تعداد بالای مخاطب نیست، تصریح کرد: موزه ها باید در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و هنری جامعه موثر باشند و گاهی با القای پیام هایی چون امید، باور توانستن و حضور در مدیریت جهانی دولت ها را یاری کنند.

وی افزود: هر چند در گذشته باوری در جامعه بود مبنی براینکه موزه ها فقط برای طبقه اشرافی جامعه است اما این تفکر از بین رفته به طوری که در حال حاضر مخاطبان اصلی موزه ها دانش آموزان و دانشجویان هستند.  

کارگر، رئیس اداره کل موزه های کشور، میهمان برنامه شهر فرنگ شبکه خبر- 31 - 2 1394

کارگر با تاکید بر اینکه مراجعه مردم برای بازدید از موزه ها بسیار ارزنده است و باید آن را به فال نیک گرفت اظهار داشت : با این حال باید بپذیریم که برای ارائه بهترین خدمت به بازدیدکنندگان برنامه ریزی مناسبی نداشته ایم و موفق عمل نکرده ایم .

رئیس اداره کل موزه های کشور جامعه کنونی را نیازمند و تشنه موزه دانست و افزود: در مقطعی از زمان تمامی نطق های پیش از دستور نمایندگان مجلس را مطالعه کردم و در هیچ نطقی ندیدم که نماینده مردم یک شهر برای مردم حوزه انتخابیه اش ساخت موزه را مطالبه کند . اما در سال های اخیر این رویه تغییر کرده و اگر امروز شاهد گشایش موزه های متعدد هستیم باید بدانیم که موزه ها در پاسخ به نیاز مردم ساخته شده است .

کارگر در تعریف موزه، موزه را به مثابه معابد دوران باستان برای مردم آرامش بخش عنوان و تصریح کرد: باید پذیرفت که نتوانسته ایم همگام و همپای خواست مردم برای موزه ها حرکت کنیم اما باید تلاش شود تا با استاندارد کردن موزه ها و ارائه بهترین خدمات مردم را راضی کرد .

در این گفتگو، «رضا دبیری نژاد»، کارشناس موزه داری، نیز درباره میزان استقبال مردم از موزه ها با تاکید بر اینکه موفقیت موزه ها را نباید با شاخص های کمی سنجید اظهار داشت : باور اشتباهی که وجود دارد این است که تصور می کنیم موزه ها باید شلوغ باشد در حالی که موزه پارک یا تفرج گاه نیست و همین ساده انگاری درباره موزه ها سبب شده در کشور موزه هایی ساخته شود که اساسا موزه نیست .
 
رضا دبیری نژاد، کارشناس موزه داری،، میهمان برنامه شهر فرنگ شبکه خبر- 31 اردیبهشت 1394

دبیری نژاد با انتقاد از وضع کنونی بازدید از موزه ها گفت : بسیاری از بازدیدهای موزه ای را نمی توان بازدید واقعی تلقی کرد چرا که به مخاطبان آموزش داده نمی شود و اطلاعات مناسب نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار نمی گیرد .

این کارشناس موزه داری بسیاری از موزه های کشور را ناقص الخلقه توصیف و تصریح کرد : یکی از شاخص های موزه موسسه بودن آن است اما پشت بسیاری از موزه های ما هیچ موسسه ای قرار ندارد .

وی افزود: موزه ها باید پدیده باشند و جریان سازی فرهنگی کنند و به هیچ عنوان نباید در پی درآمدزایی باشند اما ما موزه هایی داریم که به قصد درآمدزایی و برای سه سال راه اندازی می شود در حالیکه موزه باید دائمی باشد .

رضا دبیری نژاد، کارشناس موزه داری، و کارگر، رئیس اداره کل موزه های کشور، میهمانان برنامه شهر فرنگ شبکه خبر- 31 اردیبهشت 1394

دبیری نژاد با تاکید بر اینکه موزه پدیده ای چندوجهی است، گفت: تمرکز بر یک وجه موزه همچون میزان بازدید از آن و فراموش کردن دیگر وجوه آن باعث پائین آمدن سطح توقع مردم از موزه داری می شود . هر چند که سرگرمی و لذت بردن یکی از انتظارات مردم از موزه هاست اما فراموش کردن بخش های پژوهش و آموزش به صلاح بازدیدکنندگان نیست.

 


پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن