تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837580392
بازخوانی واقعهی کربلا
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بازخوانی واقعهی کربلا
چاپ نخست كتاب «طواف عشق» تالیف محمدحسین رجبی دوانی از سوی شركت سهامی كتابهای جیبی، وابسته به موسسه انتشارات امیركبیر، منتشر و روانه بازار نشر شد.این اثر كه گزیده و بازنویسی كتاب «لهوف» سیدبن طاووس است، از ولادت امام حسین(ع) تا قیام و از شهادت تا اسیری اهلبیت آن حضرت(ع) و مصائبی كه بر آنان وارد شد را بازنویسی كرده است.اهتمام به احیای سنت حسنه مقتلخوانی و دستیابی هرچه آسانتر و مناسبتر شیفتگان حضرت سیدالشهدا(ع) به منابع اصلی، مولف این اثر را بر آن داشته تا تعدادی از مقاتل معتبر را برگزیده و با بازنویسی مطالب اصلی و حذف موارد كمارتباط و یا غیر معتبر، آنها را در مجموعهای با نام «بازنویسی واقعه» تقدیم دوستداران اهلبیت(علیهمالسلام) كند.بر اساس مطالب كتاب، هنگامی كه دین مبین اسلام به ایران آمد، ایرانیان حقطلب كه پی به حقیقت این آیین راستین هدایت و سعادت بردند، با میل و رغبت و عشق اسلام آوردند. هرچند اسلام در زمان غاصبان خلافت و بدعتگذاران در دین به ایرانیان عرضه شد و آنان برخلاف تعالیم عالیه و عادلانه اسلام، عرب را بر عجم برتری داده و ایرانیان مسلمان را از بسیاری از حقوق شرعی محروم كردند، اما ایرانیان این عملكرد ناصواب را به پای اسلام ننوشتند.هنگامی كه دین مبین اسلام به ایران آمد، ایرانیان حقطلب كه پی به حقیقت این آیین راستین هدایت و سعادت بردند، با میل و رغبت و عشق اسلام آوردندبا به خلافت رسیدن امیر مومنان، حضرت علی(ع) و لغو امتیازات و تبعیضاتنژادی و برقراری مساوات و عدالت علوی و میدان یافتن ایرانیان مسلمان، آنان به زودی دانستند كه خاندان پیامبرشان شایستهترین كسان برای رهبری جامعه و برقراری عدالتند. اجرای عدالت علوی و شیفتگی ایرانیان به امیر مومنان(ع) تا به آنجا رسید كه خشم اشرافیت عربی را برانگیخت و چنین شد كه وانمود كنند آن حضرت، عرب را از خود دور ساخته و ایرانیان را به خود نزدیك كرده و بیشتر احترام میكند.پس از صلح حضرت امام حسن مجتبی(ع) و حاكمیت دولت غاصب و جبار اموی، معاویةبن ابیسفیان بر ایرانیان سخت گرفت و آنان را از حقوق خود كه به یُمن خلافت امیر مومنان و امام مجتبی(علیهمالسلام) باز یافته بودند، محروم ساخت. ایرانیان مسلمان از سوی دیگر با مشاهده مظلومیت و غربت اهلبیت پیامبر(ص) در میان امت، عشق و محبت اهلبیت(ع) را در دل پرورانده و با آن بزرگواران غمخواری و همدردی كردند.فاجعه جانگداز كربلا كه به دست اشرافیت جاهلی احیا شده عربی و در نهایت قساوت و سبعیت و جنایت و ستم رخ داد، سبب شد تا عشق و دلدادگی ایرانیان به اهلبیت مظلوم پیامبر(ص) مضاعف شود. با رسیدن خبر شهادت جانگداز حضرت سیدالشهداء(ع) به ایران، مردم پاك نهاد و دلداده اهلبیت(ع) در سیستان ماتم گرفته و در دفاع از حریم اهلبیت(ع) و خونخواهی امام حسین(ع) قیام كردند. اهمیت و ارزش این قیام ـهرچند كه سركوب شدـ در آن است كه در اوج اقتدار خلافت نكتببار یزید لعین و پیش از قیام توابین و مختار روی داداجرای عدالت علوی و شیفتگی ایرانیان به امیر مومنان(ع) تا به آنجا رسید كه خشم اشرافیت عربی را برانگیخت و چنین شد كه وانمود كنند آن حضرت، عرب را از خود دور ساخته و ایرانیان را به خود نزدیك كرده و بیشتر احترام میكندعشق به اهلبیت(ع) و همدردی با خاندان پیامبر(ص)، در ایرانیان چنان ریشه دوانید كه فرزندان مظلوم و آواره رسول خدا(ص) در دوران حاكمیت خلافتهای غاصب اموی و عباسی در زادگاه خود ـحجاز و عراقـ ایمن نبودند و به سرزمین پاك ایران اسلامی و به آغوش ایرانیان مسلمان پناه میآوردند. در آن دوران با این كه بیشتر ایرانیان هنوز به مذهب تشیع نگرویده بودند، اما پناه اولاد رسول خدا(ص) و علویان بودند. وجود مرقد مطهر صدها و بلكه هزاران امامزاده در جای جای ایران اسلامی، شاهدی گویا بر این مدعاست؛ چیزی كه در هیچیك از بلاد اسلامی حتی در مدینه، زادگاه و پایگاه اهلبیت(ع) نمونه ندارد.این محبت و عشق ایرانیان به امام حسین(ع) و مظلومیت و شهادت جانگدازش از دیرباز در تاریخ خودنمایی میكند. از برپایی نخستین آیینهای رسمی عزاداری اباعبدالله(ع) در قالب دستههای سینهزنی در حكومت ایرانی آلبویه ـهزار و صد و اندی سالپیشـ و نگاشتن كتابهایی در مقتل آن حضرت به دست ایرانیانی حتی غیر شیعه گرفته تا رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران از عصر صفویه و هویت یافتن كشور مستقل ایران با مذهب شیعه و سرانجام انقلاب عظیم و بیمانند اسلامی ایران با الگو گرفتن از قیام و شهادت حضرت امام حسین(ع) و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی به رهبری نوادگان آن حضرت و خلق حماسههای شگفتانگیز رزمندگان اسلام با یاد سیدالشهداء(ع) در دفاع مقدس، همه و همه نشان از عمق ارادت و علاقه ایرانیان به ذات مقدس امام حسین(ع) دارد.ملاحسین كاشفی سبزواری (در گذشته به سال 910 قمری) كه سالها مقیم هرات بوده و بنابر شواهد و قرائن مذهب تسنن داشت، مولف كتاب روضةالشهداء در مصائب امام حسین(ع) است، آن هم پیش از ظهور دولت صفویه و رسیدن شاه اسماعیل به هرات، كتاب روضةالشهدای او به زبان شیرین فارسی چنان با استقبال مردم ایران مواجه شد كه هرسال با شروع محرم در مجالس و محافل عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) از روی آن مقتل خوانده میشد و مردم میگریستند. خواندن از روی روضةالشهداء به تدریج سبب شد اصطلاح «روضهخوانی» در میان شیعیان ایرانی پدید آید.عشق به اهلبیت(ع) و همدردی با خاندان پیامبر(ص)، در ایرانیان چنان ریشه دوانید كه فرزندان مظلوم و آواره رسول خدا(ص) در دوران حاكمیت خلافتهای غاصب اموی و عباسی به سرزمین پاك ایران اسلامی و به آغوش ایرانیان مسلمان پناه میآوردندتشكیل دولت صفوی و رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران، موجب گسترش هرچه بیشتر معارف اهلبیت(ع) و به ویژه نگارش كتابها و سرودن اشعار در مصیبت بزرگ شهادت سالار شهیدان(ع) در این سرزمین شد كه این روند در عصر قاجاریه به اوج رسید و در همه محافل و مجالس عزاداری، خواندن مقتل و اشعار سوزناك وجه غالب سوگواری شد.حاكمیت خاندان ضد دینی پهلوی و ممنوعیت عزاداری حضرت امام حسین(ع) از سوی رضاخان و اعمال سیاستهای دینستیزی پهلوی دوم نه تنها نتوانست شور حسینی را در ایران خاموش كند، بلكه آن را شعلهورتر هم ساخت. اما به نظر میرسد از این دوره به بعد، مراجعه عموم به مقاتل و استفاده مستقیم محبان اباعبدالله(ع) از این منابع متروك شد و سوگواران به شنیدن ذكر مصیبت و نه مقتلخوانی بسنده كردند.برخی از علمای شیعه، در كنار آثار اعتقادی، كلامی، فقهی و اخلاقی خود به مصیبت بزرگ عاشورا با بیان فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع) و ذكر وقایع آن پرداختهاند؛ چرا كه اگر آن انقلاب و قیام نبود، چیزی از اسلام باقی نمیماند. از جمله این بزرگان، مولف كتاب «لهوف»، سیدرضیالدین علیبن طاووس(589ـ 664 قمری) معروف به سیدبن طاووس است كه دانشمندی پاكطینت و سیدی اصیل از سلاله نبوت و سخنوری ذوفنون و بسیار پرهیزكار بوده است. وی دارای چنان مقامی است كه شاگرد نابغهاش، علامه حلی درباره او مینویسد: «رضیالدین علی، صاحب كرامات بود. بعضی از آنها را خود وی و بعضی را پدرم از او برای من نقل كردهاند».فقیه رجالی میرمصطفی تفرشی هم مینویسد: «وی از بزرگان شیعه و موثقین آنهاست. دارای مقامی عالی و منزلتی عظیم است. محفوظاتش بسیار و نوشتههایش پاكیزه و از لحاظ عبادت و زهد آشكارتر از آن است كه گفته شود. او راست كتابهای نیكو، رضیالله عنه». محدث نامی شیخ حر عاملی هم از سیدبن طاووس بدین گونه یاد میكند: «حال وی در علم و فضل و زهد و عبادت و وثاقت و فقه و جلالت و پرهیزكاری، مشهورتر از آن است كه ذكر شود. او همچنین شاعری ادیب و نویسندهای چیره دست بود».برخی از علمای شیعه، در كنار آثار اعتقادی، كلامی، فقهی و اخلاقی خود به مصیبت بزرگ عاشورا با بیان فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع) و ذكر وقایع آن پرداختهاند؛ چرا كه اگر آن انقلاب و قیام نبود، چیزی از اسلام باقی نمیمانداین كتاب، اللهوف به معنی «غمها» یا «اللهوف علی قتلی فیالطفوف» یعنی «غمزده در شهادت كشتگان كنارههای فرات» نام دارد كه به سبب شخصیت برجسته مولف و نامدار بودن وی، در میان شیعه از اعتبار و شهرت خاصی برخوردار است. سیدبن طاووس در مقدمه كتاب، هدفش از نگارش لهوف را عرضه مقتلی مختصر و مفید برای زائران حرم حسینی(ع) ذكر كرده است تا آنان را از حمل مقاتل مفصل و مراجعه به آنها بینیاز گرداند، همانگونه كه پیش از آن، كتاب مصباحالزائر را كه گزیده ادعیه و زیارات است نگاشته تا زائران مشاهد مشرفه را از كتاب مفصل مصباح كفعمی در این خصوص بینیاز سازد.بنابراین كتاب لهوف، یك اثر تاریخی تحقیقی از سیدبن طاووس نیست، بلكه مقتل مختصری برای شناخت و معرفت زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. البته با توجه به مقام علمی و معنوی سیدبن طاووس، همان گونه كه هرصاحب فضلی تلاش میكند اثر علمی او چنان باشد كه كمتر مورد خدشه و نقد قرار گیرد؛ وی نیز در نگارش لهوف، بیگدار به آب نزده است و به جز چند نقد منصفانه، اثر او نه تنها مورد توجه تودههای شیعه، بلكه مورد عنایت علما نیز واقع شده است.كتاب لهوف با وجود اختصار، حاوی برخی نكات و مطالب اختصاصی است كه در دیگر كتب مقاتل وجود ندارد. تحلیل علل و فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع) و پاسخ به شبهههایی كه از گذشته برخی از اهل تسنن در خصوص این كه امام(ع) با علم به نداشتن یاور خود را به تهلكه افكنده وارد میكردند، از ویژگیهای این كتاب است؛ زیرا معمولا نویسندگان مقاتل به شرح وقایع پیش آمده برای حضرت سیدالشهدا(ع) بسنده میكردند و به تبیین علل و چرایی قیام حسینی نمیپرداختند.سیدبن طاووس در تالیف لهوف، برخی مطالب خاص از وقایع این نهضت عظیم را نقل كرده است كه مقتلنویسان پس از وی، به سبب اعتبار سید در آثار خویش از او اخذ كردهاند. سیدبن طاووس در مقدمه كتاب، هدفش از نگارش لهوف را عرضه مقتلی مختصر و مفید برای زائران حرم حسینی(ع) ذكر كرده است تا آنان را از حمل مقاتل مفصل و مراجعه به آنها بینیاز گردانداز آن جمله ارسال نامهای كوتاه به مدینه برای بنیهاشم به منظور اتمام حجت با آنان است كه در آن، سیدالشهدا(ع) خطاب به بنیهاشم میفرماید: «هركس (از شما) با ما بیاید به شهادت خواهد رسید و آنكس كه نیاید گشایش (روحی و معنوی) نخواهد دید». این نامه را سیدبن طاووس به نقل از امام صادق(ع) در پاسخ به سوال یكی از اصحاب درباره تخلف محمد حنفیه از همراهی با امام حسین(ع) آورده است كه بیانگر كوتاهی و عدم بصیرت گروهی از بنیهاشم در یاری حق و امام برحق زمان است. همچنین از دیگر ویژگیهای خاص این كتاب، خطبه حضرت اباعبدالله(ع) به هنگام حركت از مكه به سوی عراق و نیز خطبههای حضرت امام زینالعابدین(ع) و حضرت زینب(س) در كوفه و شام است كه با تفصیل بیشتری نسبت به سایر مقاتل و منابع قیام حسینی در این كتاب آمده است.پرداختن سیدبن طاووس به ماجرای دیدار امام سجاد(ع) و بازماندگان حضرت سیدالشهدا(ع) با جابربن عبدالله و همراهان وی در كربلا و به هنگام بازگشت از شام به حجاز از آنرو قابل توجه است كه وی تاریخی برای آن ذكر نكرده است؛ در حالی كه قول مشهور آن است كه این دیدار در اربعین امام حسین(ع) اتفاق افتاده است و بسیاری از اهل تحقیق با ارائه شواهد و قراین، امكان وقوع این دیدار را در چهل روز پس از فاجعه كربلا رد كرده یا بعید میدانند.دور بودن نقلهای كتاب لهوف از اغراق درباره وقایع روز عاشورا و شمار كشتهشدگان از سپاه دشمن از امتیازات این كتاب است كه این مهم در برخی از مقاتل نایده گرفته شده است.چاپ نخست كتاب «طواف عشق» در شمارگان 3000 نسخه، 144 صفحه و بهای 17500 ریال راهی بازار نشر شد. بخش کتابخوانی تبیانمنبع: خبرگزاری کتاب ایران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2372]
صفحات پیشنهادی
بازخوانی واقعهی کربلا
بازخوانی واقعهی کربلاچاپ نخست كتاب «طواف عشق» تالیف محمدحسین رجبی دوانی از سوی شركت سهامی كتابهای جیبی، وابسته به موسسه انتشارات امیركبیر، منتشر و ...
بازخوانی واقعهی کربلاچاپ نخست كتاب «طواف عشق» تالیف محمدحسین رجبی دوانی از سوی شركت سهامی كتابهای جیبی، وابسته به موسسه انتشارات امیركبیر، منتشر و ...
طواف عشق
بازخوانی واقعهی کربلا-بازخوانی واقعهی کربلاچاپ نخست كتاب «طواف عشق» تالیف محمدحسین رجبی دوانی از سوی شركت سهامی كتابهای جیبی، وابسته به موسسه .
بازخوانی واقعهی کربلا-بازخوانی واقعهی کربلاچاپ نخست كتاب «طواف عشق» تالیف محمدحسین رجبی دوانی از سوی شركت سهامی كتابهای جیبی، وابسته به موسسه .
مختار و محبت ایرانیان به اهل بیت
بازخوانی واقعهی کربلا این محبت و عشق ایرانیان به امام حسین(ع) و مظلومیت و شهادت جانگدازش از دیرباز در ... عشق به اهلبیت(ع) و همدردی با خاندان پیامبر(ص)، در ایرانیان ...
بازخوانی واقعهی کربلا این محبت و عشق ایرانیان به امام حسین(ع) و مظلومیت و شهادت جانگدازش از دیرباز در ... عشق به اهلبیت(ع) و همدردی با خاندان پیامبر(ص)، در ایرانیان ...
مشهورترین مقتل تاریخ
بازخوانی واقعهی کربلا ... و زهد و عبادت و وثاقت و فقه و جلالت و پرهیزكاری، مشهورتر از آن است كه ذكر شود. ... یك اثر تاریخی تحقیقی از سیدبن طاووس نیست، بلكه مقتل ...
بازخوانی واقعهی کربلا ... و زهد و عبادت و وثاقت و فقه و جلالت و پرهیزكاری، مشهورتر از آن است كه ذكر شود. ... یك اثر تاریخی تحقیقی از سیدبن طاووس نیست، بلكه مقتل ...
یک دلتنگی ساده / اشعاری از کاظم رستمی
«داماد خجالتی» بدون محدودیت سنی اکران شد! ظلم، جهل و برزخيان زمين · لباس طلبگي و شبهات (1) · بازخوانی واقعهی کربلا · گل وگیاه در خانه · رقابت مهمترین فیلمهای سال ...
«داماد خجالتی» بدون محدودیت سنی اکران شد! ظلم، جهل و برزخيان زمين · لباس طلبگي و شبهات (1) · بازخوانی واقعهی کربلا · گل وگیاه در خانه · رقابت مهمترین فیلمهای سال ...
مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز کشور
«داماد خجالتی» بدون محدودیت سنی اکران شد! ظلم، جهل و برزخيان زمين · لباس طلبگي و شبهات (1) · بازخوانی واقعهی کربلا · گل وگیاه در خانه · رقابت مهمترین فیلمهای سال ...
«داماد خجالتی» بدون محدودیت سنی اکران شد! ظلم، جهل و برزخيان زمين · لباس طلبگي و شبهات (1) · بازخوانی واقعهی کربلا · گل وگیاه در خانه · رقابت مهمترین فیلمهای سال ...
برج های دوقلوی قزوین
بازخوانی واقعهی کربلا · گل وگیاه در خانه · رقابت مهمترین فیلمهای سال در نوروز 90 · رکود کاریکاتور در جشنوراه تجسمی · گنجي پنهان در نقوش ايراني · پیاده روی؛ سلطان ...
بازخوانی واقعهی کربلا · گل وگیاه در خانه · رقابت مهمترین فیلمهای سال در نوروز 90 · رکود کاریکاتور در جشنوراه تجسمی · گنجي پنهان در نقوش ايراني · پیاده روی؛ سلطان ...
گل وگیاه در خانه
جشنواره ابتكارات و خلاقيت هاي مديران مدارس ابتدايي كردستان برگزار شد. . مطالب بعدی. بازخوانی واقعهی کربلا · لباس طلبگي و شبهات (1) · ظلم، جهل و برزخيان زمين ...
جشنواره ابتكارات و خلاقيت هاي مديران مدارس ابتدايي كردستان برگزار شد. . مطالب بعدی. بازخوانی واقعهی کربلا · لباس طلبگي و شبهات (1) · ظلم، جهل و برزخيان زمين ...
آيا نقل قول صحيح است؟
رکود کاریکاتور در جشنوراه تجسمی · رقابت مهمترین فیلمهای سال در نوروز 90 · گل وگیاه در خانه · بازخوانی واقعهی کربلا · لباس طلبگي و شبهات (1) · ظلم، جهل و برزخيان ...
رکود کاریکاتور در جشنوراه تجسمی · رقابت مهمترین فیلمهای سال در نوروز 90 · گل وگیاه در خانه · بازخوانی واقعهی کربلا · لباس طلبگي و شبهات (1) · ظلم، جهل و برزخيان ...
ترفندهاي مبارزه با خشم
بازخوانی واقعهی کربلا · لباس طلبگي و شبهات (1) · ظلم، جهل و برزخيان زمين · «داماد خجالتی» بدون محدودیت سنی اکران شد! . مطالب پیشین. آيا نقل قول صحيح است؟
بازخوانی واقعهی کربلا · لباس طلبگي و شبهات (1) · ظلم، جهل و برزخيان زمين · «داماد خجالتی» بدون محدودیت سنی اکران شد! . مطالب پیشین. آيا نقل قول صحيح است؟
-
گوناگون
پربازدیدترینها