تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804239160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امريكا به بهانه سپر دفاع موشكي شيوخ عرب را سركيسه مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: امريكا به بهانه سپر دفاع موشكي شيوخ عرب را سركيسه مي‌كند
توان موشكي يكي از مهم‌ترين ابزارهاي دفاعي نظام جمهوري اسلامي ايران در مقابل تهديدات خارجي به خصوص در مقابل امريكا و رژيم‌صهيونيستي است كه در طول سال‌هاي اخير توانسته به نوعي موازنه در برابر حضور نظاميان غربي در خاورميانه و همچنين توان هسته‌اي قدرت‌هاي شرور در سطح منطقه ايجاد كند.
نویسنده : مهدي پورصفا 


توان موشكي يكي از مهم‌ترين ابزارهاي دفاعي نظام جمهوري اسلامي ايران در مقابل تهديدات خارجي به خصوص در مقابل امريكا و رژيم‌صهيونيستي است كه در طول سال‌هاي اخير توانسته به نوعي موازنه در برابر حضور نظاميان غربي در خاورميانه و همچنين توان هسته‌اي قدرت‌هاي شرور در سطح منطقه ايجاد كند.
ميزان اهميت اين مسئله به گونه‌اي بوده است كه در قوانين تحريمي ايالات متحده امريكا يكي از موارد مهم تحريمي بحث توان موشك‌هاي بالستيك ايراني بوده است و تاكنون نيز بسياري از شركت‌ها و اشخاص ايراني و خارجي به ظن كمك به برنامه موشكي ايران مورد تحريم قرار گرفته‌اند. در مذاكرات هسته‌اي اخير نيز امريكا و در پس پرده رژيم‌صهيونيستي تلاش مي‌كردند تا با ترفندهاي گوناگون بحث موشك‌هاي بالستيك و پاسخ به دغدغه‌هاي آنان را وارد جريان مذاكرات كنند كه با هشدار صريح رهبر معظم انقلاب و مقاومت مذاكره‌كنندگان ايران روبه رو شدند.
با اين حال امريكا تلاش كرده است، به شيوه‌هاي گوناگون بر مهار توان موشكي ايران متمركز شود كه از مهم‌ترين آنها ايجاد يك سپر دفاع موشكي در مقابله پرتاب موشك‌هاي احتمالي ايران بوده است.
از دوران جرج بوش پسر يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در دستور كار مقامات امريكايي قرار گرفته است، مهار توان موشكي ايران بوده است، به گونه‌اي كه حتي ايجاد يك پايگاه رهگيري موشكي در اروپاي شرقي نيز با هدف مهار موشك‌هاي ايران معرفي شد. گرچه اين برنامه به دليل مخالفت‌هاي روسيه هيچ‌گاه به نقطه عملي نرسيد، اما به نظر مي‌رسد اين بار امريكايي‌ها از مسير ديگري و با استفاده از جو و فضاي ايران‌هراسي در سطح منطقه به دنبال برآورده كردن اهداف خود آن هم با پول اعراب هستند.
 
 تواني از دل توانمندي ايراني
در جريان كنفرانس مشترك سران برخي كشورهاي عربي و اوباما در كمپ ديويد كه به منظور دادن اطمينان لازم به اعراب درخصوص پايبندي امريكا به حفظ امنيت كشورهاي خليج فارس برگزار شد، مقامات امريكايي قول ايجاد يك سپر دفاعي موشكي را به شيخ‌نشين‌هاي عربي دادند. تمام اين برنامه از نقطه آغازين آن تا مرحله پاياني با هزينه اعراب انجام خواهد شد و نقش شيخ‌نشين‌ها تنها ارائه هزينه‌هاي اين برنامه و كنترل آن تنها در دست نظاميان امريكايي است.
اين در حالي است كه در نقطه مقابل توان موشكي ايران تواني برآمده از تلاش متخصصان نظامي ايران است كه در دهه 60 شاهد موشك‌باران شهرهاي خود به دست نظاميان بعثي بودند و از سوي ديگر نيز كشورهاي صاحب فناوري با ارائه هرگونه فناوري موشكي به ايران مخالفت مي‌كردند.
همين مسئله سبب پيدايش برنامه‌اي شد كه هم اكنون به توليد طيف مختلفي از موشك‌هاي تدافعي اختصاص دارد و تضمين مناسبي را براي جلوگيري از هرگونه تهاجم يا حمله‌اي از سوي كشورهاي بيگانه به ايران ايجاد كرده است، ضمن آنكه تهديدي عليه هيچ كشور ديگري نيست.

  طرحي كه بوش آن را آغاز كرد
در سال 2003جرج بوش طرحي سه مرحله‌اي را براي مسلح كردن كشورهاي حاشيه خليج فارس به برنامه‌اي براي مقابله با توان موشكي ايران آغاز كرد كه شامل تلاش براي فروش سامانه‌هاي دفاع موشكي، گسترش توان دفاعي ناوهاي امريكايي مستقر در خليج فارس و همچنين ايجاد سامانه دفاع مشترك در رژيم‌صهيونيستي و يكي از كشورهاي عربي بود.
 اين مباحث براي اولين‌بار در سخنراني ژنرال ديويد پترائوس فرمانده نيروهاي مركزي امريكا مطرح شد. پترائوس اعلام كرد سامانه‌اي شامل دو كشتي گشت‌زني با تجهيزات ويژه در خليج فارس و همچنين دو سامانه دفاع موشكي در كشورهاي قطر، امارات، بحرين و كويت مستقر خواهند شد. پس از اعلام اين موضوع بود كه دولت امريكا دو كشتي مجهز به سامانه دفاع موشكي ايجيس را به منطقه خليج فارس اعزام كرد.
كاندوليزا رايس وزير امور خارجه اسبق امريكا نيز اينگونه استدلال كرده كه كره شمالي و ايران تهديدي جدي براي اروپا و امريكا محسوب مي‌شوند. اين دو كشور تهديدكننده و غيرقابل پيش‌بيني هستند و اين در حالي است كه سازمان اطلاعات امريكا در سال 2007 بر اين نكته تأكيد كرده كه ايران توسعه هر گونه برنامه تسليحاتي در حوزه هسته‌اي را در سال 2003 متوقف كرده است. امريكايي‌ها معتقدند تا زماني كه اثبات مقاصد صلح‌آميز برنامه‌ غني‌سازي ايران مورد شك است بايد برنامه سپر دفاع موشكي نيز ادامه يابد، چراكه يكي از دلايل خروج امريكا از پيمان موشك‌هاي ضد‌بالستيك در سال 2002، توسعه قابليت موشك‌هاي بالستيك در برابر تهديد ايران است. در سند راهبردي دفاعي امريكا كه در سال 2012 منتشر شده است، بر همكاري با كشورهاي حوزه خليج‌فارس به منظور جلوگيري از توسعه توانمندي‌هاي هسته‌اي ايران تأكيد شده است.
به اين ترتيب فشار‌هاي هسته‌اي غرب عملاً به ابزاري براي فشار هر چه بيشتر بر ايران در موضوع هسته‌اي تبديل شده است.
 
 چشم امريكايي‌ها در سه كشور
سپر دفاع موشكي امريكا در منطقه از مدت‌ها پيش به صورت فني بنيان گذاشته شده بود و زمان جنگ اول خليج فارس چندين واحد آتش‌بار پاتريوت در فرودگاه‌ها و پايگاه‌هاي امريكايي مستقر بودند تا با هرگونه موشك بالستيك به خصوص از سوي رژيم بعث عراق مقابله كنند. با اين حال پس از سال 2003 و حضور جدي امريكا در منطقه و همچنين اوج‌گيري مقابله با برنامه موشكي امريكا، ايجاد تأسيساتي در سطح منطقه به منظور مقابله احتمالي با واكنش دفاع موشكي ايران ايجاد شد. مهم‌ترين بخش از اين سيستم كه زيرساخت راداري آن را تشكيل مي‌دهد، ايجاد سه ايستگاه شناسايي فضايي مجهز به رادار AN/TPY- 2 در كشورهاي تركيه، قطر و همچنين خاك فلسطين اشغالي است.
اين پايگاه‌هاي راداري مانند يك چشم در فضاي خاورميانه هرگونه تحرك موشكي در سطح منطقه را رصد كرده و تلاش مي‌كنند تا آن را به سيستم يكپارچه موشكي امريكا اطلاع دهند تا واكنش لازم از سوي سامانه‌هاي دفاع موشكي صورت بگيرد.

   از پاتريوت تا تاد
موشك‌هاي پاتريوت نيز بخش ديگري از سامانه دفاعي امريكايي‌ها در منطقه محسوب مي‌شوند كه وظيفه مقابله با هرگونه شليك موشك در سطح منطقه را بر عهده دارند. اين سامانه موشكي در طول 20 سال گذشته در منازعات موشكي خاورميانه نقش بسيار مهمي را ايفا كرده است و در جريان جنگ اول خليج فارس وظيفه دفاع از خاك عربستان سعودي و همچنين آسمان رژيم‌صهيونيستي را بر عهده داشته است.
هم اكنون نيز اين دو رژيم اصلي‌ترين كاربران اين موشك محسوب مي‌شوند و قرار است اين سامانه در كشورهاي امارات، قطر و كويت نيز مستقر شود. هم اكنون نيز چهار رادار و 20 دستگاه پرتاب اين موشك در سطح منطقه مستقر شده است.
برد موشكي پاتريوت 75 كيلومتر و حداكثر ارتفاع آن نيز 25 كيلومتر است. حداقل زمان پرواز موشك هم از دو بخش، زمان مسلح شدن موشك در كمتر از 9 ثانيه و حداكثر زمان پرواز حدود 4/3 دقيقه تشكيل شده است.
به احتمال زياد مدل PAC- 3 اين موشك در سپر دفاعي امريكا در خليج فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت كه جديدترين نمونه آن محسوب مي‌شود. سامانه موشكي تاد نيز سيستم ديگري است كه براي مقابله با موشك‌هاي ايراني در نظر گرفته شده و از سوي كشور امارات خريداري شده است. اين موشك يك برنامه تسليحاتي زمين پايه با قابليت تحرك و جابه‌جايي است كه براي نابودي موشك‌هاي بالستيك كوتاه‌برد و ميان‌برد در فاز ترمينال، درست چند ثانيه پيش از برخورد به زمين، طراحي شده است.
اين آتش‌بار هم اكنون در حال استقرار در برخي كشورهاي ديگر دنيا همانند ژاپن و كره جنوبي قرار دارد و همين مسئله برخي اعتراضات را از سوي كشورهاي روسيه و چين به دليل نظامي كردن
فضاي منطقه، بر انگيخته است.

   ايجاد شغل براي امريكايي‌ها
صرف‌نظر از اينكه اين برنامه در چه بازه زماني به مرحله اجرا برسد يا اصلاً اختيار آن در دستان كشورهاي عربي خواهد بود يا نه، آزمايش شدن اين سامانه در قالب يك جنگ واقعي است. همانگونه كه جنگ سال 2006 و همچنين نبرد مظلوم مردم غزه با رژيم‌صهيونيستي نشان داد با وجود سرمايه‌گذاري‌هاي فراواني كه از سوي اين رژيم براي مقابله با موشك‌هاي حماس و حزب‌الله انجام شد، اما با اين حال شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين در برابر شليك موشك‌هاي قسام و حزب‌الله كاملاً خلع سلاح بودند.
اين در حالي بود كه در طول 20 سال گذشته سرمايه‌گذاري سنگيني‌اي كه از طرف امريكايي‌ها براي توسعه سامانه‌هايي همچون گنبد آهنين و پيكان براي جلوگيري از هرگونه نفوذ موشك‌هاي حزب‌الله انجام شد، بي‌تأثير بوده است. تجربه نشان‌داده است كه سلاح‌هاي امريكايي همواره و در مواقع لازم پشت اعراب را خالي كرده و به جز آهن‌قراضه‌هاي بي‌مصرف چيزي را نصيب حكام عربي نكرده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن