تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816177334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسط هنرمند خوش ذوق اراکی محقق شد ساخت مجسمه خندان و متفکر با استفاده از ترکش موشک


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: توسط هنرمند خوش ذوق اراکی محقق شد
ساخت مجسمه خندان و متفکر با استفاده از ترکش موشک
زمانی که آتش جنگ خانه و کاشانه مردم بی‌گناه را به جرم مسلمان بودن، جلوی ظلم ایستادن و آزاد زیستن ویران می‌کند خلق اثری از جنس موشک شاید بتواند مرهمی بر زخم‌های دل داغدیده جنگ‌های ناخواسته باشد.

خبرگزاری فارس: ساخت مجسمه خندان و متفکر با استفاده از ترکش موشک



به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در شرایطی که ناقوس جنگ و قتل انسان‌های بی‌گناه در اکثر کشورهای منطقه به صدا درآمده و بوی خون و دود و آتش خمپاره سراسر آسمان خاورمیانه را فرا گرفته است، اثری با عنوان «تبسم بر لبه‌های تیز ترکش موشک» توسط یک انسان خلق می‌شود تا فریاد انسانیت را از گلوی پاره شده کودکی در خون خفته فریاد بزند. تبسم بر لبه‌های تیز ترکش موشک با همان دست صلح‌جویانه‌ای خلق شده که در آن سوی مرزها دست‌های جنایت‌کارانه‌ای جان و مال و ناموس زنان و کودکان بی‌‌گناه را نشانه رفته و حتی به خون کودکی در شکم مادر آغشته شده است. این روزها داشتن سرزمینی سرسبز، خانه‌ای گرم و کودکانی شاد رویای مردمی از جنس خودمان شده است، این روزها دیو سیاه و پلیدی آسمان آبی سرزمین یمن و عراق و  فلسطین و سوریه و لبنان را تیره و تار کرده و مردمانش را در چنگال خود به اسارت گرفته است. امروز عقده حکمرانی کودکان را یتیم، مادران را آواره و پدران را سیاه پوش کرده است،
دیگر از چشم هیچ کودکی اشکی نمی‌چکد، بی‌خوابی میهمان هر شب چشمان نگران کودکان شده و دیگر هیچ سقفی بر خانه‌ها باقی نمانده است. گرگ‌صفتانی که خود تشنه به خون انسان‌ها هستند، مرگ و نیستی سختی و درد و رنج و دود و آتش را وعده هر صبح و شام زنان و کودکان و مردمان بی‌گناه کرده‌اند. در روزگاری که اسباب بازی کودکان در یمن و عراق و سوریه تیر و ترکش و سرگرمی‌شان جنگ با گرگ صفتان است، در روزگاری که صدای هواپیما‌های جنگنده و خمپاره لالایی هر شب کودکان یمنی و عراقی است، تبسم بر لبه‌های تیز ترکش موشک مرحمی بر زخم‌ها شده تا زیبایی عشق را جایگزین ظلم و پلیدی کند.

علی اصغر شهاب هنرمند برجسته و استاد مجسمه ساز اراکی چندی پیش با خلق اثری ارزشمند به نام تبسم بر لبه‌های تیز ترکش موشک اثری ماندگار از خود بر جای گذاشت. این اثر که در راستای اعتلای اندیشه و فرهنگ و کمال درجات انسانی خلق شده با استفاده از ترکش یک موشک ساخته شده که یک روی آن چهره‌ای خندان و روی دیگر انسانی متفکر را به تصویر کشیده است. این موضوع جالب که با بمباران مردم یمن به دست آل سعود همراه است ما را بر آن داشت تا با استاد شهاب خالق این اثر ارزشمند به گفت‌و گو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید. فارس: جرقه این اثر چگونه در ذهن شما ایجاد شد؟ دیدن جنایات انسانی که این روزها در اکثر کشورهای منطقه در حال وقوع است، جرقه‌ خلق اثری با مفهوم صلح و دوستی را در سرم پروراند و این موجب شد تا برای به دست آوردن آثار باقی مانده از دوران جنگ به جستجو پرداخته و در مناطقی که احتمال می‌دادم بتوان به این آثار دست یافت به کنکاش بپردازم که خوشبختانه موفق شدم ترکشی را در اطراف کوه‌های اراک که در دوران جنگ آماج حملات هوایی نیروهای بعثی قرار گرفته بود پیدا کنم.

هنگامی که ترکش را در دست گرفتم با دقت در آن متوجه شدم با اندکی کار بر روی ترکش می‌توان اثری زیبا از آن خلق کرد، دست به کار شده و تبسم بر لبه‌های تیز ترکش موشک را خلق کردم. فارس: این اثر چه پیامی را به همراه دارد؟ تبسم بر لبه‌های تیز ترکش سرشار از پیام انسان دوستی است، این اثر انعکاس دهنده این واقعیت است که اگر انسان‌ها قبل از اینکه دست به جنایت بزنند و اندکی اندیشه و تفکر کنند، می‌توانند لبخند و شادی را جایگزین اشک و کشت و کشتار کنند. هنگامی که این اثر را می‌ساختم ناخودآگاه شعری را برای آن سرودم  که می‌گوید: تکیه‌ای که از انفجارِ کینه در عفریتِ جنگ بهره‌اش شد پاره‌ای در کنج کوهی پیشِ سنگ با زبان بی‌زبانی با دلم گفتم که: « این یا کسی را کُشته در ره، یا کسی را کرده لنگ.» چرخش دوران بُوَد درسی برای گوش تیز بَل شود همچو من سرگشته، از حیرت چو مَنگ بعدِ چندی در کفم، با اولین تیر نگاه اندرونش چهره‌ای دیدم به ظاهر شوخ و شَنگ «این» که کردندش سلاحی بس مُخرب، عاقبت با همه‌ ویرانگری، شد خنده بر لبه‌های تنگ هرچه پسماند است به هر نوعی به خاک بی‌زبان مثلِ این فولاد زبان باید شود با زور چنگ امیدوارم آنانی که امروز قتل و انسان‌کشی را پیشه کرده‌اند، کمی تفکر کرده و دست از کشتن انسان‌های بی‌گناه بردارند. فارس: چند سال است که به کار هنری مشغول هستید؟ من حدود 20 سال است که به کار مجسمه سازی مشغول هستم، شغل اصلی من نقشه‌کشی برق صنعتی است و در کنار این حرفه به کار مجسمه سازی نیز می‌پردازم. بیشترین مجسمه‌های که ساخته‌ام با استفاده از چوب است که اثر سراینده نظم کاخ بلند، هنوز رفتن می‌آموزم، یادگار زر‌ایران، باز هم هنوز ما و... بخشی از این آثار به شمار می‌روند.

به غیر از مجسمه ‌سازی در رشته خوشنویسی نیز دستی بر آتش دارم و این هنر را به واسطه شاگردی در محضر اساتید برجسته‌ای مانند استاد «فتحعلی واشقانی فراهانی» و استاد «یدالله خوانساری» آموخته‌ام. فارس: از پسماندهای غذایی هم مجسمه ساخته‌اید، این ابتکار را چگونه به دست آورده‌اید؟ سال گذشته و به دلیل عمل جراحی که بر روی چشمانم صورت گرفته بود، ناچار به استراحت و سپری کردن دوران نقاهت در منزل شدم. به دلیل علاقه زیادی که به کار مجسمه سازی داشتم، تصمیم گرفتم به کارم ادامه دهم، اما با توجه به توصیه پزشکان از کار با وسایلی که سر و صدا داشته و نیاز به کارگاه داشت، منع بودم، به همین دلیل ایده استفاده از  مواد خوراکی را در ذهن پروراندم و با توجه به سابقه دیرینه‌ای که در کار مجسمه‌ سازی داشتم، ساخت این نوع مجسمه‌ها نیز برایم کار سختی نبود و این موضوع سبب شد آثار ارزشمندی را با استفاده از مواد زاید خلق کنم که خطر انقراض، پرنده، خوشه خارک تهی از خاک با استفاده از باقی مانده پوست موز، هسته انبه و... بخشی از این آثار به شمار می‌رود.

در مجموع 25 مجسمه با استفاده از پسماندهای مواد غذایی ساخته‌ام که اخیرا نیز به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک نمایشگاهی از این آثار در محل فرهنگسرای شهرداری اراک بر پا کردم. انتهای پیام/87004/و40

94/02/27 - 11:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن