تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804474145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکامل و ساخت مرغ دایناسوری +عکس


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
تکامل و ساخت مرغ دایناسوری +عکس




به عقیده دانشمندان، یک سیارک شصت و پنج میلیون سال پیش با زمین برخورد کرد و گونه‌های زیادی را منقرض کرد که یکی از آن گونه‌ها دایناسورها بودند.





فرادید: به عقیده دانشمندان،  یک سیارک شصت و پنج میلیون سال پیش با زمین برخورد کرد و گونه‌های زیادی را منقرض کرد که یکی از آن گونه‌ها دایناسورها بودند. به نقل از بی‌بی‌سی، تقریبا تمام دایناسورها در آن برخورد از بین رفتند و تنها یک گروه باقی ماند. امروزه به آن گروه «پرندگان» گفته می‌شود.
 
این ایده که پرندگان از دایناسورها شکل گرفته‌اند به قرن 19 بازمی‌گردد. در آن دوران، دانشمندان فسیل یک پرنده به نام «آرکیوپتریکس» را کشف کردند که هم بال و پر داشت و هم شبیه دایناسورها بود. فسیل‌هایی که بعد از آن کشف شد نیز دارای ویژگی‌های مشابه است.


تکامل و ساخت مرغ دایناسوری



پرندگان نخستین اما شباهت چندانی با پرندگان امروزی ندارند. مهمترین تفاوت این دو دسته در این است که پرندگان نخستین منقار نداشتند و درست مانند دایناسورها پوزه داشتند.
 
یک تیم تحقیقاتی برای بررسی چگونگی تبدیل شدن پوزه به منقار بر روی فرآیندهای مولکولی تشکیل‌دهنده منقار پرندگان کار کرده‌اند. حاصل کار آن‌ها ساخت جنین پرنده‌ای است که پوزه‌ای دایناسور شکل داشته و بیشتر شبیه «ولوسیراپتور» است. این مطالعه در ژورنال تکامل (Evolution) منتشر شده است.


تکامل و ساخت مرغ دایناسوری



هدف اصلی این تیم تحقیقاتی این بوده که متوجه شوند منقار پرندگان چگونه تکامل پیدا کرد، زیرا منقار یکی از بخش‌های اصلی آناتومی پرندگان است. علاوه بر آن، منقار در بقای پرندگان نقشی کلیدی داشته است. بیش از 10 هزار گونه پرنده در نقاط مختلف زمین وجود دارد که بعضی از آن‌ها در سیر تکاملی خود صاحب نوعی خاص از منقار شده‌اند.
 
بارت آنیان بولار از دانشگاه ییل و آرهات آبژانوف از دانشگاه هاروارد نویسندگان اصلی این مقاله می‌گویند: «اما چرا هیچ یک از آن‌ها صاحب منقار دایناسوری مانند نشدند.» بولار می‌گوید: «هر زمان که قرار است روی یک ترادیسی مهم تکاملی کار کنیم، باید مکانیسم نهفته‌ی آن را نیز بررسی کنیم.»
 
اولین فسیل کشف شده آرکیوپتریکس در سال 1861 میلادی


تکامل و ساخت مرغ دایناسوری


 
بولار در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «منقار یا نوک پرندگان یکی از بخش‌های اصلی اسکلت پرندگان است که به شکل‌های متنوع  تکامل یافته‌اند. علی‌رغم تنوع شکل گرفته در منقارها از فلامینگو گرفته تا پلیکان، تحقیق چندانی بر روی آن‌ها انجام نشده تا واقعا بفهمیم این منقار واقعا چیست. من می‌خواستم بفهمم که منقار از نظر اسکلتی و کارکردی چه بود و چگونه پوزه مهره‌دار به ساختار منحصر به فرد کنونی تبدیل شده است.»
 
مرغ‌ها یکی از اقوام دور دایناسورها هستند
 

تکامل و ساخت مرغ دایناسوری



این تیم تحقیقاتی در ابتدا روی تغییرات ژنتیکی جنین مرغ‌ها و چند حیوان دیگر کار کردند. آن‌ها بر روی جنین موش، مارمولک، تمساح و لاک‌پشت نیز کار کردند که خود البته نشان‌دهنده‌ی ساختار گروهی دیگر از جانداران بود. آن‌ها فهمیدند که مرغ‌ها دارای ژن‌هایی مخصوص برای قسمت صورت خود هستند که این دسته از ژن‌ها در جانداران بی‌منقار یافت نمی‌شود. وقتی که آن‌ها این دسته از ژن‌های مخصوص صورت را بی‌اثر کردند، ساختار منقاری پرندگان امروزی به حالت نخستین بازگشت. علاوه بر آن، استخوان کامی سقف دهان نیز به حالت اولیه بازگشت.

جنین مرغ کنترل شده (راست)، جنین مرغ تغییر یافته (وسط) و جنین تمساح (چپ)
 

تکامل و ساخت مرغ دایناسوری



بولار و همکارانش برای اینکه این ترفند ژنتیکی را پیاده کنند، پروتئین‌های به وجود آوردنده‌ی منقار را از ژن آن‌ها جدا کردند. سپس با مهره‌های ریز که روکش بازدارنده داشت، آن پروتئین‌ها را کاملا خنثی کردند. زمانی که اسکلت آن‌ها در داخل تخم شکل می‌گرفت، به جای استخوان‌های دراز و باریکِ منقار صاحب استخوان‌های گرد و کوتاهی شده بودند. بولار می‌گوید: «با تغییر بر روی پروتئین‌های اولیه، در واقع الگوی ژنی آن‌ها را دستکاری کردیم.»
 
 مایکل بنتون از دانشگاه بریستول انگلستان می‌گوید: «این کار نشان می‌دهد که شکل‌گیریِ منقارها کاملا با شکل‌گیریِ پوزه متفاوت است. ژن‌ تشکیل‌دهنده‌ی منقارها متفاوت است. این مدرک اثبات می‌کند که منقار یا همان نوک پرندگان یک انطباق واقعی است؛ نمی‌توانیم بگوییم که نوعی بینی متفاوت است. 40 تا 50 میلیون سال پس از آرکیوپتریکس، تغییر پوزه به منقار در سیر تکاملی پرندگان شکل گرفت.


تکامل و ساخت مرغ دایناسوری



در حال حاضر، بولار هیچ برنامه‌ای ندارد و هنوز نمی‌داند از نظر اخلاقی باید چه کار کند. او تصمیمی مبنی بر بیرون آمدن جوجه‌ها از داخل تخم نگرفته است. اما اعتقاد دارد که این جوجه‌ها می‌توانند به خوبی زنده بمانند.
 
بولار می‌گوید: «این تغییرات خیلی شدید نبودند. افرادی دیگر با ترکیب نژادها، انواع مرغ‌های جدید را تولید کردند که به مراتب از این شکل مرغ عجیب‌تر هستند. البته غیر از منقار، جاهای دیگر مرغ مانند مرغ‌های امروزی خواهد بود. اما باید از نظر اخلاقی هم به این قضیه نگاه کرد.»







تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن