محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853020292
33 سال پیش در چنین روزی ویژگی های پیروان داخلی حزب شیطان
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: 33 سال پیش در چنین روزی
ویژگی های پیروان داخلی حزب شیطان
صانعی: پیروان حزب شیطان کسانی هستند که با چهره وطن پرستی و دلسوزی، خدا و رسول او را دوست دارند و در لوای این چهره با اعمالشان از پیشرفت اسلام جلوگیری می کنند اما نه از طریق شعار دادن به نفع آمریکا و ایادیش صدام بلکه از طریق کوبیدن جمهوری اسلامی .
رخدادهای 24 اردیبهشت 1361 چکیده آیت الله ربانی املشی امام جمعه موقت تهران : تنها نماز خواندن و روزه گرفتن انسان را متقی نمی سازد ، باید از اولی الامر اطاعت کرد ، حکومت حکومت ولی فقیه است اطاعت ولی فقیه واجب و لازم است . به منظور گرامیداشت یاد شهدای گرانقدر عملیات افتخار آمیز بیت المقدس از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی مراسم یاد بودی با حضور جمعی از مسئولین در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد . آیت الله صانعی : این محاصره تنها محاصره مزدوران بعثی عراق و مرتجعین منطقه نیست بلکه محاصره آمریکای جهانخوار است که با سرازیر کردن سیل کمک های بی دریغ نظامی خود می کوشد تا صدام را از مهلکه ای که در آن قرار دارد نجات دهد . پیروان حزب شیطان کسانی هستند که با چهره وطن پرستی و دلسوزی و چهره سوابق مبارزاتی دشمن خدا و رسول او را دوست دارند و در لوای این چهره با اعمالشان از پیشرفت اسلام جلوگیری می کنند . در جمهوری اسلامی اطاعت از ولی فقیه واجب است نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله ربانی املشی دادستان کل کشور و امام جمعه موقت تهران اقامه گردید . آیت الله ربانی املشی در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به ضرورت تبعیت از ولایت فقیه گفت : یکی از مسائلی که امروز ما باید خیلی راجع به آن سخن بگوئیم تا فرهنگ ما فرهنگ تقوای اسلامی گردد اطاعت از قانون و فرمان مسئولین امور است . تنها نماز خواندن و روزه گرفتن انسان را متقی نمی سازد ، باید از اولی الامر اطاعت کرد ، حکومت حکومت ولی فقیه است اطاعت ولی فقیه واجب و لازم است . همه ما ادعای حزب اللهی و اطاعت ولی فقیه را داریم و به آن افتخار می کنیم اما مطلبی که باید به آن توجه کنیم اطاعت ولایت فقیه و تسلیم بودن در مقابل ولی فقیه تنها به آن نیست که فرمان امام را اطاعت کنیم فرمان همه مسئولین اطاعتش واجب است ... در جمهوری اسلامی و در حکومت ولایت فقیه اطاعت از قانون مثل نماز و روزه واجب است. وی ادامه داد : مخالفت با قانون مثل مخالفت با احکام شرعیه است و اطاعت از یک مستخدم یعنی اطاعت از ولی فقیه و نتیجتا مخالفت با یک سرباز یعنی مخالفت با ولی فقیه . همه چیز این مملکت به ولی فقیه منتهی می شود . ولی فقیه در راس هرم قرار گرفته و همه چیز به او ارتباط پیدا می کند و اگر ارتباط پیدا نکند مشروعیت ندارد . کدام بخش از قانون اساسی باید تغییر کند ؟! خطیب جمعه تهران اظهار داشت : در قانون اساسی ما آمده است امضای ریاست جمهوری ، کلمه تنفیذ در قانون اساسی وجود ندارد ، اما امام از روز اول فرمود تنفیذ مقام ریاست جمهوری و شاید اگر روزی هم امام فرموده باشد قانون اساسی ما احتیاج به متمم دارد یکی از جاهایی که احتیاج به متمم دارد اینجا است . باید به جای امضا تنفیذ گذاشته شود یعنی اگر ولی فقیه تنفیذ کرد رئیس جمهور رئیس جمهور است و گر نه تنها به آرای مردم رئیس جمهور مشروعیت پیدا نمی کند. آیت الله ربانی املشی همچنین گفت : ای برادرانی که در جبهه های جنگ هستید مواظب باشید مبادا فتوحات شما را به خویشتن مغرور کند . اگر خدای نکرده به خویشتن مغرور شویم ممکن است عنایت خدا از ما برگردد و اگر عنایت خدا از ما برگردد ما هیچ نداریم که همه چیز ما با عنایات خداوندی است.(1) جمهوری اسلامی تصمیم به قلع و قمع دشمنان گرفته است وی ادامه داد : برادرانی که دوره های رزم را دیده اید آماده و مهیا باشید که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است دشمنان اسلام را قلع و قمع کند ، خویشتن را مهیا کنید ، آماده باشید تا اگر به شما احتیاج داشته باشند نیازها مرتفع شود . ما دیگر نباید بگذاریم گوشه از مملکتمان در اختیار اجنبی باشد . ما دیگر نباید بگذاریم صدامیان پلید بر روی تربت پاک شهدای ما قدم بگذارند . جنایات عجیب منافقین خطیب جمعه تهران در ادامه به جنایات منافقین پرداخت و اظهار داشت : منافقین در این روزها دیوانه وار به این مملکت و به این امت فداکار خیانت می کنند . از کنار پیاده رو عبور می کنند نارنجک به پیاده رو می اندازد هیچ فکر نمی کند که چه کسی را می کشد ؟ در مدرسه به دختر خردسال دستور می دهد که در قوری چای مدرسه زهر بریزد و معلمین را از پای در آورد ، به مدرسه می رود و تقاضا می کند انجمن اسلامی ، بچه های مدرسه انجمن اسلامی چه کسانی هستند وقتی که جمع می شوند نارنجک به میان آن ها پرتاب می کند اف بر شما چه ترورهای کور و بی قاعده و بی حساب. چه می کنی؟ از چه کسی پیروی می کنی ؟ وی افزود : از بنی صدر خائن ، از رجوی خائن ، آن هایی که به فرانسه پناهنده شده اند ، از همان بنی صدر خائنی که در ظرف چند روز قسمت مهمی از خاک کشور ما را شهرهای ما را خرمشهر ما را ، قصر شیرین ، هویزه ، بستان ، سوسنگرد همه را در اختیار دشمن گذاشت گفت من می خواهم تاکتیک اشکانیان را به کار بیندازم ، می خواهم این ها را در داخل کشور بیاورم بعد همه را محاصره می کنم بعد از آن جا پیغام می فرستاد مهیای اسرا باشید جا تهیه کنید . صد هزار نفر اسیر می گیریم . جا تهیه کنید .آبادان را هم محاصره کردند گفت تاکتیک من این است که آبادان را بدهم ...تا آخر الامر امام عزیز ما فرمان قاطع داد که باید حصر آبادان شکسته شود . خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به میانجیگرها گفت : میانجیگرها چه می گوئید؟ چه می خواهید از ما ؟ با کمال رشادت همه فریاد می زنند جنگ جنگ تا پیروزی .(2) آیت الله صانعی : محاصره خرمشهر محاصره آمریکا است به منظور گرامیداشت یاد شهدای گرانقدر عملیات افتخار آمیز بیت المقدس از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی مراسم یاد بودی با حضور جمعی از مسئولین در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد . در این مراسم آیت الله صانعی عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت : امروز 35 هزار انسانی که به حکم قطعی قرآن کشتن آن ها در جبهه جنگ واجب است در محاصره نیروهای پرتوان اسلام قرار دارند و رزمندگان جمهوری اسلامی ایران هر لحظه با تنگ تر کردن حلقه محاصره می روند تا در آینده ای نزدیک نوید پیروزی عظیمی را به ملت ایران هدیه کنند . وی افزود : این محاصره تنها محاصره مزدوران بعثی عراق و مرتجعین منطقه نیست بلکه محاصره آمریکای جهانخوار است که با سرازیر کردن سیل کمک های بی دریغ نظامی خود می کوشد تا صدام را از مهلکه ای که در آن قرار دارد نجات دهد . حزب شیطان به سوابق مبارزاتی تکیه می کند ! آیت الله صانعی در ادامه به توصیف واژه حزب الله از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت : حزب الله کسی است که خدا ، رسول خدا و مردم را دوست دارد و در برابر حاکمیت خدا و رسولش و مقام رهبری مسلمین تسلیم است . وی با مقایسه خصوصیات پیروان حزب خدا و حزب شیطان نیز گفت : پیروان حزب شیطان کسانی هستند که با چهره وطن پرستی و دلسوزی و چهره سوابق مبارزاتی دشمن خدا و رسول او را دوست دارند و در لوای این چهره با اعمالشان از پیشرفت اسلام جلوگیری می کنند اما نه از طریق شعار دادن به نفع آمریکا و ایادیش صدام بلکه از طریق کوبیدن جمهوری اسلامی و مخالفت با خواست های مردم.(3) پی نوشت: 1- بند نهم اصل یکصد و دهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن میگوید که از مفهوم امضاء "حکم ریاست جمهوری" به کلمهی "تنفیذ" یاد میشود. اگر چه این تعبیر در قانون اساسی ذکر نشده است اما مادهی 1 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 5/4/1364مقرر میدارد: "دورهی ریاست جمهوری ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه مقام رهبری آغاز میگردد". حال سؤال مهم و اساسی این است که مفهوم حقوقی و قانونی تنفیذ یا امضاء حکم ریاست جمهوری چیست و آیا این امر از وظایف رهبری است یا اختیارات وی؟ در صورتیکه از وظایف رهبری باشد، ایشان موظف به امضاء حکم است و نمیتواند از آن استنکاف نماید و در صورتیکه از اختیارات رهبر باشد، میتواند پس از رأی مردم و تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان، از امضاء حکم خودداری نماید. این نوشته متکفل پرداختن به زوایای مختلف این موضوع و تاریخچهی آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. در این خصوص تاکنون دو نظریهی شاخص برای پاسخ به این سؤال مطرح شده است که ذیل به بررسی استدلالات و نقد هر کدام از دو نظریه میپردازیم: نظریهی اول: نظریهی اول معتقد است که امضاء حکم ریاست جمهوری توسط رهبری یک موضوع تشریفاتی است و به معنای صحه گذاردن بر حُسن انتخاب مردم توسط رهبری که نمایندهی حاکمیت ملی است، میباشد. بدین ترتیب نظریهی اول بر وظیفهبودن این بند توسط رهبری تأکید دارد. نظریهی دوم: قائلین به نظریهی دوم، این بند را جزو اختیارات ولیفقیه دانسته و معتقدند که ولیفقیه میتواند از امضاء حکم ریاست جمهوری خودداری نماید. زیرا اعطای مشروعیت(به معنای شرعیت دینی) به تمامی قوای سهگانه بهوسیلهی ولایت امر صورت میگیرد و او میتواند از این موضوع استنکاف نماید. بدیهی است که رهبری با توجه به صفت "عدالت" و "رعایت مصالح عامه" باید چنین تصمیمی را اتخاذ نماید و نه مبنای دیگری. واقعیت آن است که ریشهی اصلی این منازعه به نوع نگرش به حاکمیت دینی بازگشت مینماید که این نوشته در مقام پرداختن به آن نیست و طالبان میتوانند به کتب تفصیلی در اینباره مراجعه نمایند. خلاصه آنکه یک گروه مبنای مشروعیت(حقانیت) حکومت را بر مبنای خواست و رأی مردم میدانند و با اینکه در کنار شروط هشتگانهی ولایت فقیه، انتخاب مردم را نیز برای فعلیت رهبری به عنوان شرط نهم قائل هستند(نظریه انتخاب) و گروه دیگر مبنای مشروعیت حکومت را انتصاب الهی حاکمان توسط شارع میدانند و معتقدند که فقهای شیعه به صرف دارا بودن شرایط لازم، ولایت بالفعل خواهند داشت که توسط انتخاب مردم ، بسط ید مییابند. اما صرفنظر از مباحث تئوریک فوق، باید بررسی نمود که تاریخچهی مبحث "امضاء حکم ریاست جمهوری" که در قانون اساسی لحاظ شده است، چه بوده و نظرات واضعین قانون اساسی و بنیانگذار جمهوری اسلامی چگونه بوده است. بررسی نظرات مجلس خبرگان قانون اساسی مجلس خبرگان قانون اساسی در جلسهی روز بیست و دوم مهر ماه 1358به بحث پیرامون امضاء حکم رئیسجمهور توسط رهبر پرداخت. اما با مراجعه به متن مذاکرات مذکور در صفحات 190 الی 1200 صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی، مشاهده میشود که گرایش خاصی در خصوص "وظیفه" یا "اختیاری" بودن امضاء حکم توسط رهبر وجود نداشته است. اگر چه بعضی حقوقدانان محترم اعتقاد دارند که این مذاکرات حکایت از تنفیذی بودن امضاء دارد،(3) به هر حال تا آن تاریخ، هنوز سایهی ابهام در این خصوص وجود داشت تا اینکه حضرت امام خمینی(ره) که قانون اساسی نیز با الهام و استفاده از تئوریهای حکومتی ایشان تدوین و تصویب گردید، نظرات روشن خود را در این خصوص بیان فرمودند. دیدگاه امام خمینی(ره) دربارهی امضاء حکم رئیسجمهور اصولاً برای شناخت مبانی و ساز و کارهای نظام حکومتی و قانون اساسی در کشور ما، هیچ منبع و مرجعی کاملتر و دقیقتر از مواضع، بیانات و دیدگاههای حضرت امام وجود ندارد. زیرا قانون اساسی ما و نیز بازنگری در آن، منطق بر آراء و نظرات معظمله بود. اگر چه ایشان پس از تدوین قانون اساسی اول، گلایهای از مصوبات مجلس خبرگان در مورد حیطهی اختیارات ولیفقیه ابراز داشتند.(4) اما این نگرانی ایشان تا حدود زیادی در بازنگری قانون اساسی رفع گردید. حال باید ملاحظه نمود که مبانی فکری ایشان در موضوع "تنفیذ رأی ریاست جمهوری " چه بوده است: "به حرفهای آنانی که برخلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشنفکر حساب میکنند و میخواهند ولایت فقیه را قبول نکنند(اعتنا نکنید) اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است. یا خدا، یا طاغوت، یا خداست یا طاغوت. اگر با امر خدا نباشد، رئیسجمهور با نصب فقیه نباشد، غیرمشروع است. وقتی غیرمشروع شد، طاغوت است. اطاعت او اطاعات طاغوت است... طاغوت وقتی از بین میرود که به امر خدای تبارک و تعالی یک کسی نصب بشود. شما نترسید از این چهار نفر آدمی که نمیفهمند اسلام چه است. نمیفهمند فقیه چه است. نمیفهمند که ولایت فقیه یعنی چه." نکاتی که در سخنرانی فوق حضرت امام قابل نتیجهگیری است، بهشرح زیر میباشد: امام خمینی(ره) مشروع بودن تمامی ارکان نظام اسلامی از جمله رئیسجمهور را منوط به امر فقیه که همان امر خدای تبارک و تعالی است میدانند. جالب است که معظمله برای رئیسجمهور قائل به نصب هستند و غیر آن را طاغوت و غیرمشروع میدانند، بهکارگیری کلمهی "نصب" در این زمینه دارای مفاهیم عمیق تئوریک است که در جای خود قابل مطالعه است. اما ایشان در این سخنرانی، شخصاً در خصوص موضوع این نوشته یعنی اختیاری یا الزامی بودن ولیفقیه برای تنفیذ حکم رئیسجمهور پس از کسب آراء مردم اشاره نفرمودند. اگر چه هیچ اشارهای نیز به توافق مردم برای ریاست جمهوری یک فرد هم نکردند و اذعان نمودند که "نصب" فقیه برای مشروع شدن رئیسجمهوری الزامی است و در غیر این صورت طاغوت است. امام(ره) چند ماه بعد در حکم تنفیذ اولین رئیسجمهور، گام بعدی را در مورد موضوع این نوشته، برداشتند: "براساس آنکه ملت شریف ایران با اکثریت قاطع جناب آقای دکتر سید ابوالحسن بنیصدر را به ریاست جمهوری کشور جمهوری اسلامی ایران برگزیدهاند و به حسب آنکه مشروعیت آن باید به نصب فقیه جامعالشرایط باشد، اینجانب به موجب این حکم رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت "منصوب" نمودم. لکن تنفیذ و نصب اینجانب و رأی ملت مسلمان ایران محدود است به عدم تخلف ایشان از احکام مقدسهی اسلام و تبعیت از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران." نکات قابل برداشت از این نظرات آن است که اولاً تنفیذ و "نصب" ایشان به دلیل آراء مردم به رئیسجمهور است و ثانیاً حقی که امام به عنوان فقیه جامعالشرایط برای خود قائل بودند. زیرا پس از ذکر رأی مردم اضافه فرمودند: "و به حسب آن که مشروعیت..." نکتهی بسیار مهم که شاید کمک زیادی به بحث ما مینماید آنکه در پاراگراف آخر اضافه نمودند که تنفیذ و نصب اینجانب و رأی ملت مسلمان ایران محدود به دو امر است: اول عدم تخلف از احکام مقدسهی اسلام و دوم تبعیت از قانون اساسی. بدین ترتیب فقیه میتواند در صورت عدم رعایت دو نکتهی فوق توسط رییس جمهور، تنفیذ و نصب خود را نادیده بگیرد. موضوع دیگر اینکه شاید بتوان از تفکیک مذکور در جملات امام اینگونه برداشت نمود که ایشان تخلف از احکام مقدسهی اسلام را صرفاً در چارچوب قانون اساسی نمیداند و آن را به صورت مستقل ذکر میکند و نیز این حق را برای فقیهی که رئیسجمهور را نصب نموده قائل است که در صورت عدم رعایت احکام اسلام، آن را باز گیرد، حال آیا ولیفقیه میتواند مشروعیت اعطایی به رئیسجمهور منتخب مردم را باز پس گیرد؟ امام در حکم تنفیذ شهید رجایی در تاریخ 11مرداد ماه 60 به این سؤال پاسخ میدهند: "و چون مشروعیت آن باید با نصب فقیه ولی امر باشد، این جانب رأی ملت شریف را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم... و اگر خدای ناخواسته برخلاف آن عمل نمایند، مشروعیت آن را خواهم گرفت." این نکات، یعنی مشروعیت رئیسجمهور با نصب فقیه و نیز باز پسگیری مشروعیت در صورت تخلف رئیسجمهور توسط ولیفقیه در تمامی احکام تنفیذ ریاست جمهوری توسط امام(چهار دوره) به عینه تکرار میشود. بدون تردید میتوان از کلام ایشان که منبعث از تئوری انتصاب الهی فقیه برای حکومت است، چنین استنباط نمود که معظمله مشروعیت و جواز الهی برای حکومت توسط رئیسجمهور را فقط در صورت "نصب" توسط فقیه میدانستند و قائل بودند که این مشروعیت تنفیذی، تا زمانی و تا محدودهای است که تخلف از احکام اسلام صورت نگیرد و تشخیص این امر را نیز برعهدهی ولیفقیه قرار میدادند. زیرا فرمودند که در غیر این صورت، مشروعیت آن را خواهم گرفت.(به قید متکلم وحده در جمله توجه شود) حال بار دیگر به سؤال اصلی خود باز میگردیم. آیا با توجه به نظرات امام، ولی امر بر طبق قانون اساسی کشور میتواند از تنفیذ حکم رئیس جمهور پس از کسب آراء ملت خودداری نماید و یا موظف به امضاء آن است و یا میتوان از جملات امام اینگونه استنباط نمود که ایشان ولیفقیه را در ابتدا موظف به تنفیذ دانسته و در ادامهی کار، در صورت تخلف رئیسجمهور از احکام اسلام، اجازهی باز پسگیری مشروعیت را دارند؟ در صورت اخیر، آیا ساز و کار قانونی آن در قانون اساسی فعلی پیشیبینی شده است؟ در این زمینه بهتر است که به نقیض "نصب رئیسجمهوری" یعنی "عزل رئیسجمهوری" در قانون اساسی نیز نگاهی بی افکنیم زیرا از طریق "عزل" میتوان "نصب" را بهتر و شایستهتر شناخت. عزل رئیسجمهور در قانون اساسی بند دهم اصل یکصد و دهم قانون اساسی که به وظایف و اختیارات رهبری اختصاص دارد، به موضوع عزل رئیسجمهوری اشاره مینماید. این بند، عزل رئیسجمهور را بهعهدهی رهبری قرار میدهد اما این عزل باید پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی و یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت او باشد. اما نکتهی بسیار مهم و ظریفی که در این بند به آن اشاره شده و میتواند مورد توجه بحث ما قرار گیرد، آن است که عزل رئیسجمهور توسط رهبری "با در نظر گرفتن مصالح کشور" است. مفهوم مخالف آن چنین است که رهبری میتواند با توجه به مصالح کشور، از قبول حکم دیوان عالی کشور و یا رأی مجلس شورای اسلامی برای عزل رئیسجمهور استنکاف نماید. این موضوع، همان نقش و جایگاه احکام حکومتی در نظام اسلامی است که مبتنی بر مصالح اسلام و مردم، توسط رهبری اتخاذ میشود. زیرا گاه در ادارهی کشور، نهادهای قانونی به وظایف خود اقدام مینمایند اما این عملکرد قانونی، بعضاً به دلیل نگرشهای خاص و محدود سیاسی توسط مجلس یا دیوان عالی کشور صورت میگیرد که در تطابق با مصالح کلی حکومتی نیست. رهبری در این میان به عنوان نماد حاکمیت دینی و ملی، میتواند مصالح کشور را بر اینگونه تصمیمات ترجیح داده و رئیسجمهور را عزل ننمایند. زیرا تبعات این عزل ممکن است شرایط دشواری را برای کشور ایجاد نماید. شاید بتوان از جملات تکراری حضرت امام درخصوص لزوم رعایت احکام اسلام و قانون اساسی توسط رئیسجمهور، پس گرفتن مشروعیت رئیسجمهور توسط رهبری در صورت تخلف، چنین برداشت نمود که در قانون اساسی، تخلف رئیسجمهوری از قانون مذکور توسط قوهی مقننه و قضاییه رسیدگی میگردد و مراقبت برای اجرای احکام اسلامی توسط رهبری صورت میگیرد و در صورت وقوع هر کدام از دو نوع تخلف، رهبری با در نظر گرفتن مصالح کشور، اقدام به عزل و یا عدم عزل رئیسجمهور مینماید. بدیهی است که استمرار مشروعیت رئیسجمهور نیز بستگی به استمرار موافقت دو قوهی قضاییه و مقننه و همچنین رهبری دارد. نتیجهگیری تنفیذ حکم ریاست جمهوری یک امر تشریفاتی در قانون اساسی نیست. بلکه دارای مفهوم بسیار مهمی در تئوری حکومت منصوب الهی است. رهبری با این تنفیذ، رئیسجمهور ر ا از سوی شارع مقدس به این سمت منصوب مینماید و در واقع ولایت الهی را به بدنهی اجرایی کشور تسری میبخشد. عدم تنفیذ ولیفقیه، موجب غیرمشروع شدن اعمال رئیسجمهور است که اطاعت از این اوامر، در حد اطاعت از طاغوت خواهد بود، این موضوع در اقوال فقهای متأخر و متقدم نیز عیناً مورد اشاره قرار گرفته است.(8)قانون اساسی بهعنوان ساز و کار ادارهی نظام اسلامی به امضاء فقیه جامعالشرایط رسیده است و رهبری نظام نیز آن را به عنوان تعهد فیمابین با ملت مورد قبول قرار داده است.(9) لذا تخلف از آن برای هیچکس جایز نیست؛ الا در صورت وجود مصلحت که ساز و کار آن نیز در قانون اساسی گنجانیده شده است. لذا به نظر میرسد که ولی فقیه ملزم به امضاء حکم رئیسجمهور بوده و این موضوع از زمرهی وظایف - و نه اختیارات - رهبری محسوب میشود.در صورتی که ولیفقیه، تأیید صلاحیت نامزدی را در شورای نگهبان ناصحیح و یا برخلاف اسلام و مصالح کشور و در واقع ناقض قانون اساسی میداند، موظف است در همان مرحله به شورای نگهبان اطلاع داده و یا براساس حکم سلطانی، مانع تصویب صلاحیت او بشود، در غیر این صورت، عقلاً نمیتوان پذیرفت که انتخابات مردمی عبث انجام گیرد و رهبری در مقابل رأی ملت قرار گیرد.در موارد استثنایی، در صورتی که میان فاصلهی زمانی انتخابات و تنفیذ حکم ریاست جمهوری، کشف خلاف صورت گرفت و یا مصالح کلی کشور بهگونهای رقم خورد که تنفیذ حکم رئیسجمهور به مصلحت نظام و مردم نباشد، "حق کلی" ولیفقیه در حفظ اسلام و قانون اساسی به وی اختیار عدم تنفیذ میدهد. صد البته در این موارد بسیار نادر، ولیفقیه باید بهگونهای تصمیمگیری نماید که از مسیر عدالت و تقوا و تدبیر امور کشور خارج نشود، در این زمینه میتوان به امضاء حکم ریاست جمهوری بنیصدر اشاره نمود که امام خمینی با اینکه اعلام نمود از اول او را قبول نداشت و به او رأی نداد، ولی ظاهراً به همان مصالح کلی وی را نصب کرد.بقای مشروعیت رئیسجمهور به عدم تخطی از احکام الهی و قانون اساسی که تدبیر و تدبر و کفایت اجرایی از لوازم آن است، بستگی دارد و ازدست دادن آن شرایط، موجب سلب مشروعیت اوست . طرق اثبات آن، به حکم دیوان عالی کشور و رأی مجلس شورای اسلامی و در نهایت "تشخیص مصلحت" توسط رهبری، منوط است. لذا اعلان سلب مشروعیت، به حفظ مصالح کلی مربوط بوده و در اختیار ولیفقیه است. این اختیار در عزل نافی "وظیفه" نصب نیست.آیا بدون حکم دیوان عالی کشور و با رأی مجلس، ولیفقیه میتواند براساس تشخیص مصلحت نظام و مردم، رئیسجمهور را در طی دورهی ریاست جمهوری عزل نماید؟ ظاهر آن است که بر طبق دیدگاه ولایت مطلقه فقیه و نظرات امام در احکام تنفیذی رؤسای جمهوری قبلی، ولی امر میتواند به این اقدام مبادرت نماید. رک «تأملی بر مفهوم "تنفیذ" در قانون اساسی» ، پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب ، 5 مرداد 1388 2- جمهوری اسلامی ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 9 و 103- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 13 ، این سخنان آیت الله صانعی علیه آمریکا اگر با اظهارات سه دهه بعد او در آذر ماه 1392 مقایسه شود به نتیجه عجیب و در عین حال تاسف باری منتهی خواهد شد . آیت الله صانعی که در اردیبهشت ماه سال 1361 آمریکا را جهانخوار و جنایتکار می داند و می خواند سه دهه بعد می گوید «معتقدم امروز دولتمردان ایران و آمریکا و سایرین با هم از هم بگذرند و دوستانه زندگی کنند.» وی در اظهارات اردیبهشت سال 1361 ویژگی های حزب شیطان را شماره می کند و می گوید پیروان حزب شیطان تحت لوای سوابق مبارزاتی در مقابل جمهوری اسلامی و رهبری آن می ایستند و گویی او در سال 61 آینده خود را مورد نقد قرار می دهد و جبهه ای که در آینده بدان تعلق خواهد داشت را تصویر گر می شود . صانعی امروز به استناد به سوابق مبارزاتی خود در گذشته و نیز دوستی خود با امام در مقابل رهبری و جمهوری اسلامی ایستاده است و آیا این اقدامات امروز او با استناد به سخنان دیروزش صانعی را در جبهه و حزب شیطان قرار نمی دهد ؟ پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی انتهای متن/
94/02/24 - 00:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]
صفحات پیشنهادی
33سال پیش در چنین روزی وحشت شیطان کوچک از مقابله به مثل ایران
33سال پیش در چنین روزیوحشت شیطان کوچک از مقابله به مثل ایرانسوال اصلی که در بغداد مطرح می شود آن است که اگر ارتش ایران تمامی سرزمین های از دست داده را پس بگیرد پس از آن چه خواهد کرد در بغداد از این وحشت دارند که بعضی از مقامات ایران مایلند درسی به شیطان کوچک داده و قسمتی از خاک33 سال پیش در چنین روزی هاشمی: آمریکا و عوامل داخلی مرتبطند
33 سال پیش در چنین روزیهاشمی آمریکا و عوامل داخلی مرتبطندهاشمی مطمئن هستیم که بین آمریکا و عوامل منافق داخلی شان ارتباط برقرار است و حرکت هایی که می شود با هم هماهنگ است رخدادهای 17 اردیبهشت 1361 چکیده آخرین خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست که سحرگاه امروز رزمندگان ا33 سال پیش در چنین روزی ماجرای حمله هوایی به مهمان الجزایری ایران
33 سال پیش در چنین روزیماجرای حمله هوایی به مهمان الجزایری ایرانبر طبق نوار مکالمه برج کنترل فرودگاه تبریز با خلبان هواپیمای الجزایری و طبق گزارش هیئت تحقیق از رادار تبریز 2 هواپیمای عراقی در فضای ترکیه و در مجاورت مرز ایران هواپیمای هیئت الجزایری را مورد تعقیب قرار می دهند33 سال پیش در چنین روزی پیامی برای سران کشورهای عربی
33 سال پیش در چنین روزیپیامی برای سران کشورهای عربیدر پی پیروزی های اخیر رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ حق علیه باطل آیت الله منتظری طی پیامی خطاب به دولت های عرب منطقه از آنان خواست از روزهای آخر صدام کافر عبرت بگیرند رخدادهای 20 اردیبهشت 1361 چکیده آخرین خبرهای رسیده از جبهه ه33 سال پیش در چنین روزی توصیه اکید امام به شورای انقلاب فرهنگی؛ از مخالفت ها نهراسید
33 سال پیش در چنین روزیتوصیه اکید امام به شورای انقلاب فرهنگی از مخالفت ها نهراسیداین ستاد باید بماند و با حفظ موقعیت و اولویت رای بکارها و وظایف خود ادامه دهد و از مخالفت ها نهراسد و دانشگاه ها را با جدیت و عزم قاطع به اسلامی تر شدن هرچه بیشتر سوق دهد رخدادهای 16 اردیبهشت 13633 سال پیش در چنین روزی تشکر بخاطر فرار به موقع از جبهه
33 سال پیش در چنین روزیتشکر بخاطر فرار به موقع از جبهههاشمی صدام در سخنانی از ارتش قهرمان عراق به خاطر فرار به موقعشان تشکر کرده است همین آقای صدام است که نزدیک به دو سال پیش بخاطر خلق کردن قادسیه از ارتش عراق تشکر کرد و خودش را قهرمان قادسیه زمان معرفی کرد رخدادهای 18 و 19دو سال پیش در چنین روزی... فرگی رفت +عکس
صفحه اینستاگرام باشگاه منچستر یونایتد دو سال پیش در چنین روزی فرگی رفت عکس دو سال پیش در چنین روزی منچستر یونایتد آخرین بازی خود را زیر نظر سر الکس فرگوسن انجام داد به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز صفحه اینستاگرام باشگاه منچستر یونایتد با انتشار عکس زیر نوشت دو سال پیش در چنیوبیسافت: 9 سال پیش در چنین روزی Assassins Creed معرفی شد + ویدیو
در آستانه معرفی جدیدترین نسخه از سری Assassins Creed با عنوان Syndicate یوبیسافت در توییتر رسمی این فرنچایز پستی قرار داد که یاد آوری می کند 9 سال پیش در چنین روزی با رونمایی Assassins Creed برای اولین بار دنیا با این فرنچایز آشنا شد متن توییت 9 سال قبل در چنین روزی اولین33 سال پیش در چنین روزی هشدار وزارت خارجه به دولت مزدور منطقه
33 سال پیش در چنین روزیهشدار وزارت خارجه به دولت مزدور منطقهما از استقلال کشورهای کوچک خلیج فارس در مقابل سلطه جویی های مستقیم و غیر مستقیم آمریکا حمایت می کنیم و این کشور ها می توانند در مبارزه خود با سلطه جویی ابرقدرت ها روی نیروی توانمند انقلاب اسلامی حساب کنند رخدادهای 21 ار33 سال پیش در چنین روزی هاشمی: در مقابل دشمن باید ایستاد
33 سال پیش در چنین روزیهاشمی در مقابل دشمن باید ایستادهاشمی رفسنجانی این انسجام و یکپارچگی است که دشمن را به ذلت انداخته ما اگر کمی کوتاه می آمدیم دشمن سال ها در خاکمان می ماند و از ما باج می خواست رخدادهای 22 اردیبهشت 1361 چکیده امام خمینی رهبر انقلاب در پاسخ به نامه تبریک آ33 سال پیش در چنین روزی عملیاتی که با رمز علی ابن ابیطالب آغاز شد
33 سال پیش در چنین روزیعملیاتی که با رمز علی ابن ابیطالب آغاز شدسلحشوران دلیر و جان برکف لشکر اسلام در عملیاتی به نام بیت المقدس و کلمه رمز یا علی ابن ابیطالب مواضع قوای عراق را در جبهه ای به وسعت از هویزه تا پادگان حمید زیر آتش کوبنده و حملات قهرمانانه خود قرار دادند رخدادهای23/کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کرد سردار رجبی: 90 سالن ورزشی به همت سپاه در کردستان ایجاد شده است
23 کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کردسردار رجبی 90 سالن ورزشی به همت سپاه در کردستان ایجاد شده استفرمانده سپاه بیتالمقدس کردستان با اشاره به ایجاد 90 سالن ورزشی به همت سپاه و نامگذاری 10 سالن از این تعداد به نام 9 دی گفت درهای این سالنها به روی همه مردم برای استفاده باز است بهپیش نویس اولیه اساسنامه حزب امید ملت آماده شده است
یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۸ نماینده مردم مسجد سلیمان از آماده شدن پیش نویس اولیه اساسنامه حزب امید ملت خبر داد و گفت در تلاش هستیم تا خرداد ماه اساسنامه را به ثبت برسانیم اسماعیل جلیلی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا در خصوص پیگیری تشکیل حزب امید ملت گفت تعدادی از افیلم/ادامه پیشروی ارتش سوریه و حزب الله در القلمون
فیلم ادامه پیشروی ارتش سوریه و حزب الله در القلمون شناسهٔ خبر 2577247 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۰ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی دریافت 7 MB بین الملل ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله به پیشروی های خود در القلمون ادامه دادند و بر بزرگترین اردوگاه نظامی تروریستها دادامه پیشروی ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله درالقلمون/ نابودی سه اردوگاه تکفیری ها
ادامه پیشروی ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله درالقلمون نابودی سه اردوگاه تکفیری ها بیروت - ایرنا – نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت حزب الله لبنان موفق شدند در بلندی های الجبه القلمون پیشروی کرده و بر40 کیلومترمربع که نیمی از خاک این بلندی ها است سیطره پیدا کنند به گزارش ابا پیروزی مقابل استقلال برای بازی با سپاهان روحیه گرفتیم پورغلامی: اگر داوران در طول فصل اشتباه نمیکردند سایپ
با پیروزی مقابل استقلال برای بازی با سپاهان روحیه گرفتیمپورغلامی اگر داوران در طول فصل اشتباه نمیکردند سایپا سالی فوقالعاده را پشت سر میگذاشتمربی تیم فوتبال سایپا گفت اگر داوران در طول فصل اشتباه نمیکردند سایپا سالی فوقالعاده را پشت سر میگذاشت به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگادامه پیشروی ارتش سوریه و حزب الله لبنان در قلمون
یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۷ منابع نظامی سوری از ادامه پیشروی ارتش سوریه و حزب الله لبنان در منطقه قلمون در مرز دو کشور خبر دادند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا خبرگزاری رسمی سوریه سانا به نقل از منابع نظامی سوری اعلام کرد که حملات منحصر به فرد و موفقیت آمیز ار-
گوناگون
پربازدیدترینها