تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803486340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهداف پشت پرده آتش بس موقت در یمن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اهداف پشت پرده آتش بس موقت در یمن تهران-ایرنا- پایگاه خبری الوقت نوشت: وزرای خارجه عربستان و آمریکا پنجشنبه گذشته بر لزوم آتش بس پنج روزه در یمن تاکید کردند، این آتش بس از نیمه شب گذشته اجرا شده و قرار است طی این مدت اجازه داده شود کمک های بشردوستانه به مردم یمن برسد اما اهداف واقعی اعلام این آتش بس چیست؟


پایگاه خبری الوقت در مقاله ای در این خصوص نوشت: در همین ارتباط احمد العسیری سخنگوی عربستانی ائتلاف متجاوز به یمن اعلام کرد آتش بس انسان دوستانه در یمن به مدت 5 روز از ساعت ٢٠ (به وقت گرینویچ) شروع شده است . این ژنرال سعودی با اعلام اینکه این آتش بس قابل تمدید است، هشدار داد: در صورت نقض آتش بس، حملات جنگنده ها از سر گرفته خواهد شد .
عسیری در عین حال افزود: ائتلاف برای جلوگیری از نقض آتش بس احتمالی، همچنان به عملیات اطلاعاتی، شناسایی و رصد ادامه خواهد داد .
با توقف 5 روزه حملات هوایی عربستان سعودی علیه مردم یمن که در جریان آن بیش از ١٢٠٠ تن شهید و ده ها هزار تن دیگر زخمی و آواره شده اند، آژانس کمک های انسان دوستانه سازمان ملل از آمادگی خود برای عملیات گسترده بشردوستانه در این کشور، خبر داد .
ساعاتی پیش از توقف حملات عربستان سعودی به یمن نیز ، اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل در امور یمن وارد صنعا شد و قرار است طی این سفر، تلاش هایی برای کشاندن طرف های یمنی پای میز مذاکره با هدف دستیابی به راه حلی سیاسی، صورت پذیرد.
الوقت اضافه کرد: در مجموع به نظر می رسد که این آتش بس موقت به دلایل مختلف و با اهداف خاصی صورت پذیرفته است که در ذیل به آن ها اشاره خواهد شد.

-این آتش بس تا حد زیادی به آتش بس های رژیم صهیونیستی با گروه های فلسطینی شباهت دارد که از سر استیصال و درماندگی و با تشدید فشار افکارعمومی داخلی و خارجی صورت می گیرند. چنین آتش بس های کوتاه مدتی با هدف پادرمیانی یکی از کشورهای عربی یا غربی برای حل مناقشه دنبال می شوند و عمدتا نیز توافقات آنها نقض می شوند.

-این آتش بس به دنبال فضاسازی برای ایجاد یک دوره تنفسی به منظور تحقق اهداف پشت پرده عربستان است؛ به نظر می رسد عربستان که در طی ٢ ماه گذشته هیچ پیشرفتی برای بازگردان منصور هادی به قدرت نداشته است درصدد است تا در قالب ارائه کمک های بشردوستانه به ارسال تسلیحات برای متحدان خود در یمن و همچنین تحریک گروه های قبایلی به ویژه در عدن که زادگاه منصور هادی است اقدام نماید. هرچند که تحقق این امر به دلیل محاصره این شهر توسط نیروهای انصارلله بسیار دشوار خواهد بود.

-این احتمال وجود دارد که عربستان بخواهد در طی مدت آتش بس بانک هدف گیری حملات هوایی خود را به روز نماید و اقدام به نقض آتش بس نماید. همچنانکه ویژگی های شخصیتی محمدبن نایف و محمد بن سلمان که جنگ طلب، غیرمنطقی و کاملا غیرقابل پیش بینی هستند نیز این احتمال را تشدید می کند.

-با توجه به مخالفت اولیه محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان با هرگونه آتش بس، نقش آمریکا و ایران در مذاکرات پشت صحنه تحقق این آتش بس بسیار پررنگ بوده است، ضمن آنکه تحرکات دیپلماتیک و بعضا نظامی ایران که با تهدیدهایی نیز همراه بوده در این فرایند دخیل بوده اند. بنابراین این آتش بس را بیش از آنکه اقدامی نظامی تحلیل کرد باید اقدامی سیاسی بر مبنای فشار بازیگران خارجی ارزیابی کرد.

- از سوی دیگر در برقراری آتش بس نباید از نقش بحران های امنیتی اخیر در استان های مرزی نجران و جیزان نیز به سادگی گذشت. این مساله که در پی حملات خمپاره ای هواداران انصارالله و تصرف یک پادگاه نظامی صورت گرفت؛ حاوی پیام آشکاری برای عربستان بود که نشان می داد انصارالله قدرت کشاندن درگیری ها به داخل عربستان را دارد. این مساله در تشدید نگرانی های عربستان نسبت به ادامه جنگ و اعلان آتش بس موقت تاثیر بسزایی داشته است.

-آن چیزی که محتمل تر به نظر می رسد این است که اگر عربستان به اهداف خود نرسد احتمال میانجیگری یک کشور خارجی مثل آمریکا و پیگیری گفتگوهای سیاسی میان جریان های یمنی مطرح است. آمریکا نیز بیشتر به دنبال ریاست جمهوری خالد بحاح است چرا که وی نه مطلوب عربستان است نه انصارالله! از همین رو نیز احتمال کنارآمدن طرفین و توافق بر سر این گزینه زیاد را محتمل می داند. در غیر این صورت احتمال تشدید اوضاع امنیتی و پیگیری حملات عربستان به یمن وجود دارد.

الوقت در پایان نوشت : در مجموع می توان گفت عملکرد مقام های سعودی طی ماه های گذشته نشان داده که نمی توان به گفته هایشان درباره یمن اعتماد کرد. همچنان که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرده که زمان 5 روزه این آتش بس قابل تمدید است اما در عین حال گفته است که این آتش بس به شرطی است که تمام یمن را فرابگیرد. او در مصاحبه با سی ان ان گفت: آتش بس برای همه یمنی ها یا هیچ کدام از آن هاست، این سخن نشان می دهد که سعودی ها خود را برای نقض سریع آتش بس به هر بهانه ای آماده کرده اند، مضاف برآنکه این پیش بینی وجود دارد که با وجود توقف حملات هوایی، گروه های افراطی وابسته به عربستان به حملات خود در این کشور ادامه دهند و پس از پاسخ نیروهای مردمی و ارتش به این حملات، سعودی ها به سرعت حملات خود را بار دیگر از سر بگیرند.
خاورم **2041**1566



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن