واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام والمسلمین عابدی مطرح کرد
دلایل اختلاف در آثار و آرای سید مرتضی و شیخ طوسی
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: دلیل اختلاف میان آثار و آرای شیخ طوسی با سید مرتضی، شرایط زمانه و میزان دسترسی به منابع اصیل بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی پیش از ظهر امروز در همایش هزاره سید مرتضی که در مدرسه معصومیه برگزار شد با بیان اینکه در آثار سید مرتضی جنبههای ادبی کاملا رعایت شدهاند اظهار کرد: در واقع میتوان این امر را جزو وجوه تمایز او با بسیاری دیگر از فقها و علما دانست. وی افزود: سید مرتضی و شیخ طوسی دارای تفاوتهایی در روش اجتهادی بودهاند که این اختلافات ناشی از شرایط زمانه است؛ حقیقت آن است که در زمان سید مرتضی، اهل سنت دارای 400 مذهب بودند و در آن شرایط کسی که قصد داشت کتابی بنویسید، باید به اصول و مبانی تمام این مذاهب آگاه بود و البته همگان این امر را برای شیعیان عیب میدانستند که حرفی بگویند و در میان سایر مذاهب اسلامی، کسی آن را قبول نداشته باشد. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به کتاب سترگ «انتصار» شاهکار علمی و فقهی سید مرتضی گفت: این کتاب در زمانهای نوشته شد که شیعیان نمیتوانستند حرفی بگویند که بر خلاف نظر همه مذاهب اهل سنت باشد. وی ادامه داد: شیخ طوسی زعامت شیعیان را پس از درگذشت استادش، سید مرتضی بر عهده گرفت ولی به دلیل اینکه سلجوقیان به بغداد آمده بودند و میان شیعه و سنی جنگ داخلی به راه انداخته بودند، بیش از 400 هزار کتاب شیعی سوزانده شد و شیخ هم مجبور شد به نجف اشرف مهاجرت کند و در عین حال دست از بسیاری منابع کوتاه بود. عابدی با اشاره به این حقیقت که شیخ طوسی چارهای نداشت که به سراغ ظن یا خبر واحد برود خاطرنشان کرد: همین امر دلیل اختلاف میان او و سید مرتضی در این زمینه است زیرا در زمان شیخ مفید و سید مرتضی، کتابهای شیعی در نزد آنها فراوان و حتی دست خط ائمه در اختیارشان بود. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اضافه کرد: در واقع میتوان گفت سید مرتضی و شیخ طوسی هر دو کلام درستی گفتهاند و روششان با توجه به شرایط زمان، صحیح بوده است. وی به موضوع اجماع و اختلاف میان شیخ طوسی و استادش در این زمینه اشاره کرد و گفت: شیعیان در طول تاریخ عقیده داشتهاند هر چه که تمام شیعه در مقابل تمام اهل سنت بگوید صحیح است و حتی میگویند تمام کتاب انتصار، اجماع است و مشکل هم همینجاست که سید مرتضی و شیخ طوسی که معاصر با یکدیگر بودهاند ادعای اجماع داشتهاند و اجماع شیخ طوسی بر خلاف سید مرتضی است. عابدی افزود: در آن روزگار و در همه مجامع علمی، این یک عیب محسوب میشد که شیعیان حرفی بزنند و هیچ یک از مذاهب اهل سنت آن را قبول نکنند به همین دلیل هرگاه سید در کتابش بحثی را از امامیه مطرح میکند، نظرات هرچند شاذ از سوی چند تن از علمای سنی مذهب مطابق آن بوده است نه اینکه هیچ یک از مذاهب و عالمان اهل سنت آن را قبول نداشته باشند البته سید مرتضی عقیده داشت اگر چنین باشد و در عین حال سخن اهل بیت(ع) مطابق آنچه شیعه میگوید باشد، آن سخن صحیح است. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه توجه به این امر مشکل اختلاف میان سید مرتضی و شیخ طوسی را حل میکند خاطرنشان کرد: به این ترتیب مطالب کتاب انتصار همگی قابل دفاع هستند ضمن اینکه هرجا سید بخواهد اجماع را بکار گیرد لفظ آن را استفاده کرده است. وی به اجماعات لطفی شیخ طوسی در کنار اجماعات دخولی سید مرتضی اشاره کرد و گفت: البته شیخ نخواسته در مقابل استادش این مطالب را بیان کند بلکه هدفش، تکثیر ادله در مقابل دیگر مذاهب بوده است. انتهای پیام/78004
94/02/23 - 13:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]