تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805290135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری کنفرانس ملی، دانشجویی «جامعه‌شناسی توسعه» در دانشگاه فردوسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳




FERDOSI.jpg

در حاشیه برگزاری کنفرانس ملی، دانشجویی «جامعه‌شناسی توسعه» در دانشگاه فردوسی نشست علمی توسعه اجتماعی، مفهوم و مدل بومی برگزار شد و مفاهیم مربوط به توسعه اجتماعی و راه‌کارهای اجرای آن در کشور مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر غلامرضا صدیق اورعی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، در بخش اول نشست «توسعه اجتماعی، مفهوم و مدل بومی آن در ایران» در تالار رجایی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی با اشاره به مفهوم توسعه اجتماعی اظهار کرد:گاهی منظور از توسعه اجتماعی توسعه‌ای همه‌جانبه در سطح جامعه است؛ یعنی ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز در این مفهوم توسعه پیدا کنند اما گاهی منظور ما از توسعه اجتماعی ناظر به خود اجتماع است. وی ادامه داد: هنگامی توجه به واقعیت نقش‌های اجتماعی دچار پیچیدگی می‌شود، آنگاه معنای اخص رجحان پیدا می‌کند؛ در این معنا جامعه‌ای با وسعت جمعیتی بالا که امکان تقسیم کار بیشتری در آن وجود دارد، از توسعه‌یافتگی بیشتری برخوردار است؛ واژه توسعه پس از جنگ جهانی دوم به معنای «وضع مطلوب» اتخاذ شده است. اورعی با بیان اینکه «جامعه مطلوب جامعه‌ای است که در آن الفت و وابستگی بین اعضای جامعه وجود دارد» خاطرنشان کرد: در حقیقت جامعه‌ای که در آن تعاملات گرم وجود داشته و به لحاظ تفکیک نقش‌ها در آن انسجام دیده شود، جامعه مطلوب است؛ جامعه‌ای که توزیع منابع و فرصت‌ها قابل قبول و عادلانه در آن صورت گرفته و روی این مسایل توافق صورت گیرد. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با اشاره به ارزش‌گذاری در یک جامعه گفت: زمانی که این ارزش‌گذاری با مطلوبیت همراه باشد، جامعه سالم خواهد بود؛ جامعه سالم جامعه‌ای است که در آن همبستگی، اعتماد، تعهد و الفت و همچنین توافق بر سر این شاخصه‌ها وجود داشته باشد. در برنامه‌ریزی‌های ما «توسعه اقتصادی» پایه و اساس توجهات است نه «توسعه اجتماعی» در ادامه این نشست دکتر تقی آزاد ارمکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه «توسعه اجتماعی ساحتی ثانویه نسبت به توسعه اقتصادی دارد»بیان کرد: اگر به تاریخ توسعه نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که توسعه پدیده‌ای اقتصادی دانسته می‌شود؛ در واقع قدما توسعه را به معنای تولید ثروت بکار می‌برند. وی اضافه کرد: کمتر کسی توسعه را امری اجتماعی می دانسته اما هنگامی که مشکلات توسعه اقتصادی ظهور و بروز پیدا کرد، آنگاه دانش و دغدغه اجتماعی نسبت به نتایج امور اقتصادی به وجود آمد؛ اتفاقی که در غرب رخ می‌دهد این است که پس از این اقتصاد به حاشیه می‌رود در عین حالی که امر اقتصادی قوام پیدا می‌کند، اما امر اجتماعی بیشتر دیده می‌شود؛ در واقع امر اقتصادی اثرات خود را همچنان بر جامعه می‌گذارد اما ساحت اجتماعی است که ظهور و بروز پیدا می‌کند. آزاد ارمکی با اشاره به اینکه غرب در مرحله سوم توسعه اجتماعی قرار دارد، تصریح کرد: این فرایند در ایران متفاوت است؛ در جامعه غربی امر اجتماعی برای آسیب‌شناسی پدیده اقتصادی بوده و مقوله‌ای تکمیلی به حساب می‌آید. وی با بیان اینکه «ما در مرحله آغازین توسعه اجتماعی هستیم» عنوان کرد: در حال حاضر بین توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی ما شکاف افتاده است؛ برنامه‌ریزان ما به توسعه اقتصادی توجه بیشتری دارند با اینکه همیشه سخن از توسعه اجتماعی می‌گویند؛ در واقع همیشه حرف از توسعه اجتماعی است ولی برنامه‌ریزان همچنان بحثشان پاسخ به نیازهای اقتصادی، اجتماعی و... جامعه است. توسعه اجتماعی حلقه مفقوده توسعه سایر ساحت‌های جامعه است پس از وی دکتر حسین اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، با بیان اینکه «توسعه اجتماعی پیش از توسعه اقتصادی رخ می‌دهد» تاکید کرد: برایند مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که توسعه اجتماعی پیش از توسعه اقتصادی صورت خواهد گرفت؛ شاخص‌های توسعه در توسعه اقتصادی تحت عنوان سرمایه اجتماعی شناخته می‌شود؛ توسعه اجتماعی حلقه مفقوده توسعه در سایر ساحت‌هاست. وی افزود: اینکه غرب توسعه می‌یابد به مفهوم توسعه اجتماعی آن بازمی‌گردد؛ در حال حاضر پژوهش‌ها نشان می‌دهد شاخص‌های سرمایه اجتماعی در ایران بالا نیست؛ توسعه در معنای عام خود نیازمند بستری است که آن بستر نباید حاوی بی‌اعتمادی، عدم مشارکت و... باشد؛ توسعه اجتماعی موجب ایجاد احساسی مثبت در جهت حرکت در مسیر سایر ابعاد توسعه‌ای می‌شود. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: توسعه اجتماعی بحث ثانویه بر توسعه اقتصادی نبوده بلکه مقدم بر آن است. در ادامه حسینی، مدیر کل اجتماعی استانداری خراسان رضوی، با اشاره به شاخصه‌های توسعه، آن را دارای چهار عنصر رابطه انسان با پروردگار، رابطه انسان‌ها با یکدیگر، رابطه انسان با طبیعت و رابطه انسان با خود توصیف کرد. وی در ادامه افزود: جامعه توسعه یافته آن جامعه‌ای است که رابطه انسان و پروردگار درست و منطقی باشد؛ رابطه افراد با یکدیگر هم باید منطقی و مناسب باشد؛ این مساله در قبال طبیعت و انطباق با محیط نیز باید دیده شود؛ انسان در چنین جامعه‌ای باید با خود نیز ارتباطی صحیح داشته باشد به آن معنا که ویژگی‌های فعال بودن در وی بیشتر از تقدیرگرا بودن دیده شود. آزاد ارمکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه «چنین تعبیری کاملا غلط است» خاطرنشان کرد: ساده کردن جامعه در سطح رابطه انسان‌ها با یکدیگر اشتباهی بزرگ است؛ تلاش 100 ساله علم جامعه‌شناسی این است که جامعه را به شکلی پیچیده‌تر ببیند؛ مفاهیم مهم را نباید ساده کرد چراکه آن زمان است که همه مدعی برنامه‌ریزی خواهند شد. وی اضافه کرد: علم جامعه‌شناسی به انسان به عنوان یک پدیده اجتماعی می‌نگرد. به گزارش ایسنا، در بخش دوم این نشست، دکتر اورعی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، در خصوص مدل بومی توسعه اجتماعی درایران اظهار کرد: متاسفانه وضعیت جامعه ما بسیار کم‌عیار است و اکثر پیوندهای آن یا کمرنگ شده و یا از بین رفته است؛ اگر این جامعه بخواهد به سمت سلامت و اصلاح حرکت کند باید جامعه در ذهن و اندیشه اجتماعی انسان‌ها به معنای جامعه نمود داشته باشد. وی با بیان اینکه «در چنین وضعیتی که جامعه ما به سطحی حداقلی رسیده فرهنگ هم نخواهد توانست حضور غلیظ داشته باشد» تصریح کرد: به همین جهت زمانی که جامعه در اندیشه اجتماعی معنای خود را داشته باشد، فرهنگ هم امکان شکل گرفتن در آن جامعه را پیدا خواهد کرد. اورعی در خصوص مدل خود برای توسعه اجتماعی در ایران خاطرنشان کرد: شکل کنشی و فرایندی برای جامعه ایران این است که انسان‌ها با یکدیگر گفت‌وگویی همگانی داشته باشند و برداشت‌ها و مشکلات خود را به اشتراک گذارند؛ اولین قدم در این مسیر توافق بر سر وفای به عهد است؛ یعنی افراد به تعهدات اجتماعی خویش پایبند باشند. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی تاکید کرد: ما ابتدا باید روی همین مساله توافق کنیم تا بعد بتوانیم در سایر مسایل هم به توافق برسیم؛ جامعه‌ای که در اندیشه مردم آن جامعه بودن مخدوش باشد، به توسعه اجتماعی دست نمی‌یابد؛ اگر به این مرحله برسیم آنگاه می‌توانیم شبکه اجتماعی ایجاد کنیم. در ادامه آزاد ارمکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، هم با تایید سخنان دکتر اورعی در خصوص طرح پیشنهادی خود برای توسعه اجتماعی در ایران اظهار کرد: در حال حاضر ما تصویری دقیق از جامعه خود نداریم؛ اولین کشف جامعه‌شناسان جامعه است؛ اولین گام در ایران می‌تواند این باشد که جامعه به رسمیت شناخته شده و ابعاد آن کشف شود. وی گفت: پس از آن است که مفهوم فرد به فرد فراموش خواهد شد؛ آن زمان است که ساختار طبقاتی جامعه به دست خواهد آمد؛ باید توجه داشت که ما جامعه‌ای کاملا طبقاتی داریم اما از نظر افکار عمومی این جامعه همگرا انگاشته می‌شود؛ پس از این مرحله باید نحوه روابط بین طبقات اجتماعی تنظیم شود و در نهایت باید به این نکته رسید که اختلالات طبقاتی در کجای جامعه ما وجود دارد. آزاد ارمکی تصریح کرد: ما باید طبقات جامعه خود اعم از ثروتمند، متوسط و قشر پایین را به درستی شناسایی کنیم؛ در غیر این صورت نخواهیم توانست برنامه‌ریزی فرهنگی مناسبی برای این جامعه داشته باشیم؛ این مساله موجب ایجاد شفافیت در سطوح برنامه‌ریزی شده و در نهایت توسعه اجتماعی را در پی خواهد داشت. عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: با شناخت طبقات اجتماعی باید رابطه‌ها و سیاست آن تنظیم شود. ایجاد ثبات در ایران موجب توسعه اجتماعی خواهد شد پس از وی اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، با بیان اینکه «طبقه پایین در جامعه ما از نمادهای دیگر طبقات اجتماعی استفاده می‌کند» تصریح کرد: ما ابتدا باید به این نکته دست یابیم و ببینیم که آیا در ایران طبقه‌بندی اجتماعی وجود دارد و اگر چنین چیزی در جامعه رخ داده، آن چگونه است؛ عنصری که در تمام طول تاریخ ایران وجود داشته مساله بی‌ثباتی بوده است؛ نوسان‌های زیاد عامل اصلی است که در طول تاریخ ما با آن برخورد می‌کنیم؛ در حقیقت در یک بازه بلندمدت نمی‌توان روی مساله‌ای حساب باز کرد. وی ادامه داد: بی‌ثباتی موجب نوسان سیستم شده و اعتماد و مشارکت اجتماعی را به سطح حداقلی خود کاهش خواهد داد؛ جامعه ما باید به سمت ثبات حرکت کند؛ در این بازسازی هم باید همه ابعاد توسعه پیش روند تا در بلند مدت سرمایه اجتماعی تولید شود. اکبری تاکید کرد: تا زمانی که عنصر سرمایه اجتماعی نباشد، نمی‌توان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد؛ باید نظام شخصیتی کنشگران جامعه تغییر یابد. در بخش دیگری از این نشست دکتر عباس منوچهری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه «ساختار هر جامعه‌ای خصوصیت طبقاتی بودن را داراست» بیان کرد: باید توجه داشت که توسعه امتداد تجدد است؛ در حقیقت تا اینگونه نباشیم نمی‌توانیم توسعه یابیم؛ ممکن نیست که توسعه را بخواهیم اما تجدد را پس زنیم؛ این مساله شدنی نیست. وی اضافه کرد: باید توجه داشت که جنبه‌های شخصیتی مردم نیست که همیشه در توسعه اجتماعی موثر است؛ بسیاری از مسایل عارضی هستند؛ ما باید عوامل تاریخی و نقش تاریخی آن را دریافته و تاثیر آن بر شخصیت‌ها را بررسی کنیم؛ اینجاست که علم جامعه‌شناسی می‌تواند بیشترین کمک را به ما داشته باشد چرا که این علم توانایی پاسخ دادن به این مساله که «چراکه اکنون اینگونه است» پاسخ می‌دهد. مشارکت در جنبش‌های اجتماعی رویه مردم ایران بوده است آزاد ارمکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، تاکید کرد: ما برای رسیدن به این فهم و پاسخ اینکه «چرا اکنون اینگونه است» باید ساختار و سلسله مراتب علم را تغییر دهیم؛ باید توجه داشت که مشارکت مردم در جنبش‌های اجتماعی رویه مردم ماست. وی اضافه کرد: حضور مردم ما در جنبش‌ها ایجابی‌تر و مثبت‌تر بوده تا اینکه هیجانی باشد؛ جامعه‌شناسی منطق عمل اجتماعی را نشان می‌دهد؛ با توجه به یافته‌های این علم مردم ما مدرن‌ترین مردم جهان هستند و باید این مساله به رسمیت شناخته شود. کنترل عواطف و احساسات جامعه راهی است برای توسعه اجتماعی در ادامه این پنل دکتر علی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، با تاکید بر لزوم شناخت قلمرو توسعه اجتماعی عنوان کرد: ما با این پیش‌فرض باید به عناصر توسعه اجتماعی بازگردیم؛ عرصه توسعه اجتماعی در این معنا اجتماع و عنصر اولیه و بسیط آن احساس است؛ باید برای دست‌یابی و شناسایی این مساله وارد نظام احساسی اجتماعی شویم. وی افزود: در این الگو توسعه حاصل تبادل و تعامل عناصری مانند قدرت، ثروت، احساس و... است؛ وقتی این تعادل ایجاد شود توسعه اجتماعی رخ خواهد داد؛ البته الگویی که بگوید چه میزان از هر کدام از این عناصر لازم است تا این تعادل ایجاد شود وجود ندارد. یوسفی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در این خصوص زیاد بودن بار عاطفی جامعه است؛ شاید اگر بتوان این مساله را کنترل کرد به نوعی راه برای توسعه اجتماعی هم باز شود. دکتر اورعی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، هم با تایید این سخنان در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه اجتماعی از نظر دین اسلام گفت: در آیه‌ای از قرآن خداوند می‌فرماید «انما المومنون اخوه»؛ این نشان می‌دهد که براساس این کتاب آسمانی هم روابط در جامعه مسلمین هم باید در بالاترین سطح خود یعنی رابطه برادری باشد. وی اضافه کرد: ما به لحاظ دینی هم دعوت شده‌ایم که با یکدیگر برادر باشیم؛ این مساله در زبان دین یک ارزش است؛ صله رحم، احسان به والدین، رعایت حق همسایه و... همه از مسایلی که یک جامعه برای سلامت خود به آن احتیاج دارد؛ اگر جامعه بودن در اندیشه اجتماعی مردم به حداقل برسد، دین‌داری هم به حداقل خواهد رسید. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: امروز اگر کسی دروغ می‌گوید، به فقرا کمک نمی‌کند، صله رحم نمی‌کند و هزاران دستور دینی را انجام نمی‌دهد، گناه کبیره مرتکب شده است؛ این اعمال در کتب آسمانی جزو گناهان کبیره است؛ به عنوان نمونه در جامعه ما تا چه میزان آزار غیر انجام می‌شود؛ به گفته مسئولین قوه قضاییه سالانه هفت میلیون پرونده در مراجع قضایی ما شکل می‌گیرد که به نوعی همه آن آزار غیر است. اورعی تاکید کرد: این مسایل ارزش‌هایی است که موجب سلامت و دوام اجتماع خواهد شد؛ دین و جامعه‌شناسی دو دستگاهی هستند که به این مسایل از دو جهت نگاه می‌کنند. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن