تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818966402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرش قرمز پاکستان برای سومین دور مذاکرات چین و طالبان افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرش قرمز پاکستان برای سومین دور مذاکرات چین و طالبان افغانستان اسلام آباد – ایرنا – پاکستان و چین که هر دو به تحقق صلح میان طالبان افغانستان و دولت وحدت ملی کابل به عنوان عاملی برای تقویت امنیت منطقه نیاز دارند، سخت در تلاش هستند تا از طریق مذاکره، زمین صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل را فراهم کنند.


امروز (سه شنبه) عالی رتبه ترین هیات نظامی - سیاسی پاکستان متشکل از ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش، محمد نواز شریف نخست وزیر ، سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر در امور خارجی و امنیت ملی و چند دیپلمات ارشد پاکستان به کابل سفر می کنند و فراهم کردن زمینه لازم برای ادامه مذاکرات صلح افغانستان و زمینه سازی برای انجام سومین دور مذاکرات چین با طالبان، یکی از مهم ترین اهداف این سفر عنوان شده است.
چین که برای تامین امنیت طرح های کلان سرمایه گذاری پاکستان و افغانستان و البته جلوگیری از سرازیر شدن موج های افراطی گری و گروه های شبه نظامی به منطقه نه چندان آرام "سین کیانگ" (منطقه ای از چین که با پاکستان و افغانستان هم مرز است) خواستار به صلح رسیدن طالبان افغانستان با دولت کابل است، در طول شش ماه گذشته دو بار (یک بار در پکن و یک بار در اسلام آباد) با طالبان مذاکره کرده و قصد دارد سومین دور مذاکرات خود را با نمایندگان این گروه، با همکاری پاکستان و احتمالا با حضور برخی مقامات اسلام آباد انجام دهد.
گزارش ها حاکی است یک موسسه تحقیقاتی چین قصد دارد رهبران تمام گروه ها و قبایل افغانستان از جمله طالبان را دور یک میز در قطر برای گفت و گو جمع کند و بنا به گفته منابع افغان، قرار است سازمان ملل تسهیلات لازم را برای انجام این گفت و گوها فراهم کند. این گفت و گوها قرار است پیش از برگزاری نشست سه جانبه وزیران ترکیه-پاکستان- افغانستان انجام شود؛ نشستی که در قالب طرحی به نام طرح استانبول در سال جاری در اسلام آباد برگزار خواهد شد.
چین و پاکستان به عنوان دو متحد منطقه ای، اعلام کرده اند که خواستار تقویت امنیت منطقه هستند و معتقدند راه رسیدن به امنیت منطقه ای، از مسیر تحقق آشتی میان طالبان افغانستان و دولت کابل عبور می کند. ماه گذشته در جریان سفر تاریخی رییس جمهوری چین به اسلام آباد نیز دو طرف بار دیگر توافق خود را برای حمایت از روند مذاکرات صلح افغانستان اعلام کردند.
هدف چین از مذاکره با طالبان افغانستان، متقاعد کردن آن به ادامه گفت و گوها با دولت کابل و برقراری آشتی میان آنان است؛ موضوعی که از سال ها پیش مطرح بوده و به رغم تلاش های پاکستان در زمان دولت حامد کرزی به نتیجه نرسیده است اما از زمان شروع بکار دولت اشرف غنی، گام های نسبتا خوبی در مسیر تحقق این آشتی برداشته شده است.
در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، طالبان افغانستان تایید کرد که نمایندگانش سفری به چین انجام داده اند اما نقش چینی ها را در میانجی گری برای تسهیل مذاکرات طالبان با دولت اشرف غنی تکذیب کرد.
مقامات چین در ظاهر می گویند که قصد میانجی گری میان این دو طرف را ندارند.
با این وجود، سان ویدونگ سفیر چین در پاکستان چندی قبل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت که کشورش از روند صلح میان کابل و طالبان افغانستان حمایت می کند و البته معتقد است موضوع مذاکره میان دولت کابل و طالبان افغانستان، یک موضوع مربوط به افغانستان است و باید تحت رهبری کابل انجام شود.
ویدونگ اظهار امیدواری کرد که افغانستان به عنوان کشور همسایه و دوست چین بتواند هر چه زودتر به صلح و آرامش و ثبات برسد.
اجرای موفقیت آمیز طرح عظیم چین برای احداث کریدور اقتصادی چین-پاکستان ( طرحی شامل خطوط حمل و نقل ریلی و جاده ای و خط لوله انتقال انرژی از بندر گوادر در جنوب پاکستان تا منطقه سین کیان چین) که پکن برای آن دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است، مستلزم تقویت امنیت در منطقه است.
پاکستان نیز صلح میان طالبان و افغانستان را به نفع خود می داند و تحقق این امر، با یک تیر چند نشانه خواهد زد؛ تحقق چنین صلحی می تواند به تقویت امنیت پاکستان، تسریع در اجرای طرح کریدور اقتصادی چین-پاکستان و تقویت امنیت مناطق مرزی با افغانستان کمک کند.
درضمن پاکستان از نفوذ خوبی بر مهره های طالبان افغانستان برخوردار است و درصورت به نتیجه رسید مذاکرات صلح، طالبان سهمی در ساختار قدرت افغانستان خواهند داشت که این موضوع می تواند نفوذ پاکستان را در افغانستان تقویت کند.
آساق*1723



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن