تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834618041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دارالسلام از قبرستانهای تاریخی قبل از ورود اسلام به ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شیراز؛
دارالسلام از قبرستانهای تاریخی قبل از ورود اسلام به ایران
کتاب تذکره هزار مزار اثر معین الدین جنید شیرازی نخستین کتاب جامع درباره گورستان های شیراز است و این کتاب، دارالسلام را یکی از قدیمی ترین گورستانهای شیراز معرفی می کند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مشاور معاونت فرهنگی شهرداری شیراز گفت: این کتاب شرح حال ۳۱۸ نفر از بزرگان و شخصیت های مهم مدفون در قبرستان های تاریخی شیراز است که در سال ۷۹۱هجری قمری نوشته شده و نویسنده آن، در سال ۸۰۰ هجری درگذشته است. حکمت نیا افزود: بر اساس نوشته های این کتاب، در شیراز هفت قبرستان تاریخی وجود داشته است که طبق اسناد و شواهد موجود قدیمی ترین سنگ قبرها در گورستان دارالسلام یافت شده است. پارسایی مدیر واحد پژوهش حوزه هنری فارس در این زمینه اضافه کرد: قديمى ترين قبر شناسايى شده در این قبرستان متعلق به شيخ ابوسائب از عرفای قرن 3 و 4 هجری قمری است. البته بعضی اسناد قدمت این قبرستان را به قبل از ورود اسلام به ایران نسبت داده اند، و بعد از ورود اسلام به ایران، در این خاکستان فقط مسلمانان اجازه دفن میت را داشته اند. مدیر واحد پژوهش حوزه هنری فارس گفت: در یک برهه زمانی خاص که دقیقا معلوم نیست چه زمانی است شهرهای نجف و کربلا دچار قحطی و خشکسالی می شود و حاکم شیراز در ازای فرستادن هشتصد بار شتر غلات به آن سرزمین، درخواست خاک تربت کربلا می نماید. حکمت نیا مشاور معاونت فرهنگی شهرداری شیراز در این زمینه افزود: چون واسطه آوردن خاک تربت به خاکستان دارالسلام شخصی به اسم شیخ سلم بوده و وی نیز در همین قبرستان به خاک سپرده شده است مردم به این مکان، گورستان درب سلم می گفته اند و این نام به مرور زمان و در میان مردم تبدیل به دارالسلام شده است. اما در باب وجه تسمیه آن روایت دیگری نیز ذکر شده است. حکمت نیا توضیح داد: در برخی اسناد اینگونه آمده است که شیخ عبدالنبی امام جماعت شیراز در دوره کریم خان زند بوده است. وی قبل از وفاتش وصیت می کند که در کربلا دفن شود. اما کریم خان زند بعد از مرگ وی، به علت احترام زیادی که برای شیخ قائل بوده است، دستور می دهد که 40 بار شتر گندم به کربلا برود و در ازای آن خاک کربلا را به شیراز بیاورند و با آن خاک، شیخ عبدالنبی را دفن کنند و چون شیخ سلم واسطه آوردن تربت کربلا شده است، قبرستان به این نام خوانده شده است و اين بخش از مجموعه دارالسلام همچنان به صفه تربت مشهور است. پارسایی مدیر واحد پژوهش حوزه هنری فارس درباره وسعت قبرستان افزود: وسعت این قبرستان در حدود 10 هکتار است و حدود 10 هزار سنگ قبر در آن وجود دارد و تا سال 1357 در آن مرده دفن می شده است. در کتاب تذکره هزار مزار از 27 شخصیت مهم که جزو مشایخ و بزرگان تاریخ ایران بوده اند نام برده شده است که در این خاکستان آرمیده اند. البته بعد از فوت نویسنده کتاب، نیز شخصیت های مهم دیگری نیز در این قبرستان دفن شده اند که نام آن ها در این کتاب ذکر نشده است. شهاب الدین ابوبکر بیضاوی عالم فقیه (548 هجری قمری)، محمود دهدار ریاضی دان قرن 10 هجری، دختر امام حسن مجتبی(ع)، محمد علی خان مشیر الملک حاکم فارس در زمان قاجار به همراه فرزندانش و بزرگان دیگری در این خاکستان به خاک سپرده شده اند. حکمت نیا مشاور معاونت فرهنگی شهرداری شیراز گفت: یکی از اشخاص مشهور و مهمی که در این قبرستان دفن شده است و نام آن در کتاب تذکره هزار مزار آمده است و قبر او تا مدت ها مورد احترام مردم شیراز بوده است، شخصی به نام شیخ ابو سائب است. وی بیان کرد: جنيد شيرازى در کتاب خود آورده است که ابوسائب از پدرش تار مويى از پيامبر را به ارث برد و پس از درگذشت او، آن را بنا به وصيتش با وى در گورستان دارالسلام شيراز به خاك سپردند. حکمت نیا افزود: در این کتاب آمده است که پدر ابوسائب تاجري ثروتمند بوده است. بعد از وفاتش دو پسر او اموال پدر را قسمت کردند و وقتی به موی حضرت رسول(ص) رسیدند برادر ابوسائب گفت: مو را نیز با قیچی به دو نیم می کنیم ولی ابوسائب در جواب برادرش گفت: که موي رسول (ص) شریفتر از آن است که با قیچی به دو نیم کنیم، این کرامت از آن من و تمام ثروتم از آن تو. و ابوسائب هنگام وفات وصیت کرد که بعد از پوشانیدنش در کفن این مو را در چشم راستش بگذارند. قبر ابوالسائب تا به امروز در گورستان دارالسلام باقى مانده است و بر روى آن سنگ قبر بزرگى از دوره قاجار وجود دارد و به شعرالنبی مشهور است. پارسایی مدیر واحد پژوهش حوزه هنری فارس درباره طراحی و اجرای سنگ قبرها گفت: در ساخت سنگ قبرها از نمادهای گوناگونی استفاده شده است که 4 نماد آن بیشتر از سایر نمادها در این خاکستان دیده می شود. وی توضیح داد: اولین نماد، قابی عمودی یا افقی به شکل محراب است که نماد پنجره ای است به سمت نور و در باور زرتشتی نور نماد خدا است و همانطور که می بینیم اکنون از این نماد به عنوان مکانی برای ایستادن امام جماعت در مساجد استفاده می شود و استفاده از این نماد یعنی اینکه به قبر متوفی نور ببارد. پارسایی ادامه داد: نماد بعدی درخت سرو است. از میان گونه های مختلف درخت، درخت سرو به شکل های مختلف بر سنگ های مزار درالسلام دیده می شود. درخت سرو به علت اینکه در سرتاسر سال سرسبز و با طراوت است، در اندیشه ایران باستان نشان دهنده جاودانگی بوده است و به همین ترتیب، این نماد در اینجا نیز به معنای جاودانگی انسان و زندگی پس از مرگ است. مدیر واحد پژوهش حوزه هنری فارس درباره نماد سوم افزود: نماد دیگر، تصویری از یک پرنده است که بر بلندترین نقطه درخت های سرو نشسته است و به پشت سرش نگاه می کند. پرنده نماد خروج روح از بدن است و نشستنش بر روی درخت سرو به معنای محافظت از جاودانگی است و نگاه کردن پرنده به پشت سر نماد چشم انتظاری متوفی برای ارسال خیرات از جانب بازماندگان است. وی درباره چهارمین نماد شرح داد: تصاویر گرافیکی از مشاغل مختلف، از نمادهای دیگری است که بر روی سنگ قبرهای خاکستان دارالسلام مشاهده می شود. پس از وفات شخص، علاوه بر نگارش مشخصات فردی، پیکتو گرام یا تصویر گرافیکی از حرفه متوفی بر سنگ قبرش حک می کردند. نمادهایی مربوط به شغل های آهنگری، پهلوانی، کشاورزی، عشایر، قالیبافی، باغبانی، خیاطی و سایر شغل ها از جمله نمادهایی است که بر سنگ قبرها حک شده است. استفاده از این طرح ها و تصاویر، بیانگر ویژگی هنری و تاریخی گورستان دارالسلام است که به همین دلیل شهرداری شیراز با همکاری سازمان میراث فرهنگی کار احیا و مرمت این قبرستان را آغاز کرده اند و قرار است این خاکستان به یک مرکز گردشگری تاریخی و مذهبی تبدیل شود. انتهای پیام/س



اخبار مرتبط

برگزاری پنجمین جشنواره ملی رویش در فارس
مبارزه با آفات گندم در مزارع فارس
تعمیر پالایشگاه شیراز به دست متخصصان داخلی
اهدای حیاتی دوباره در فارس
توسعه گردشگری "رویداد" در فارس




۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن