تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816415529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانات و قطعات عباس آباد و غيره


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خانات و قطعات عباس آباد و غيره
خانات و قطعات عباس آباد و غيره موقوفه : خانات و قطعات عباس آباد و غيره واقف : محمد رضا ( آقا ) بن آقا مند علىتاريخ وقف : 5 جمادى الثانيه 1220 ه . قنوع سند : رونوشت ادارى ( معارف )شماره رايانه‏اى : 010 شماره پرونده : 83/100/ م 612

بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و به نستعينالحمد للّه‏ الواقف على الضمائر و السرائر ، و الصلاة و السلام على سيد الانبياء محمد و آله الطاهرين ، و سلّم تسليما كثيرا كثيرا .و بعد ؛ بر واقفان مواقف حق پرستى و زارعان مزارع هستى ، مخفى نماند كه به مضمون كريمه « و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون » (1) بايد انسان عنان عزيمت به صوب باصوابِ امتثال اوامر و نواهى معطوف ، و همت والا نهمت بر احقاق حقوق الهى كما هى مصروف داشته ، لا جرم سالكان مسالك شرع انور و ناسكان مناسك ملت خير البشر ـ عليه صلوات اللّه‏ الملك الاكبر ـ به نيك و بد معاملات دارين پى برده و به ربح و خسران تجارت نشأتين ، واقف شده و خود را در عداد محبّان راسخ الوداد و مخلصان صادق الاعتقاد نبى و آله الامجاد شمرده .از آن جمله حضرت ستوده خصلت ، سامى رتبت ، رفعت و مجدت و مكرمت پناه ، آقا محمد رضا ، ولد آقامند على ، به دلالت مواريث (2) ازلى و توفيقات لم يزلى موفق شده ، وقف مؤبّد و حبس مخلّد نمود همگى و تمامى شش قطعه از قطعات محله باغ منبّت من محلات عباس آباد اصفهان ، بدين موجب كه ذيل الكتاب تفصيل مى‏دهد كه :[ مصارف : ]1 ـ براى هميشه عوايد و منافع و اجور آنها پس از وضع مخارج مربوطه از قبيل تعميرات و حفظ و حراست عين مغازه‏هاى مذكور .2 ـ به مصرف مسجد مشهور به مسجد پناهى ساخته شده :[ رقبات مفصله و ساير مصارف آنها : ]1 ـ قطعه اول كه مشهور است به قطعه حاجى طاهريه ، كه محدود است به حدود ذيل :حدى به خيابان چهارسوق بزرگحدى به حريم ضلع زاينده رودحدى به خرابه‏هاى ( ؟ ) غلامان شهره كه در قلم سوم مسطور استحدى به كوچه و حريم پاى پير شهره كه در قلم چهارم مسطور استكه به موجب وقفنامچه على حده ممهوره به مهر اهالى شرع انور وقف شده ، بايد متولى بعد از واقف بى‏زياد و كم به شرح مقرره در وقفنامچه عمل نمايد .2 ـ قطعه دويم كه مشهور است به خانهاى غلامان ، شهره كه تخمينا هشت جريب مى‏باشد [ به حدود ذيل ] :حدى به حريم ضلع زاينده رودحدى به كوچه [ . ] غلامان شهرهحدى به كوچه و حريم پاى پيرحدى به باغ وقفى قلم اول3 ـ قطعه سوم كه مشهور است به آقا كماليه شهره :حدى به حريم و ضلع زاينده رودحدى به كوچه غلامانحدى به قطعه زمين ورثه مرحوم ميرزا آقاسى كه حال به تصرف ورثه مرحوم نظر ولد خالو ( ؟ ) سياه است .حدى به قطعه زمين آقا على ورنسفاد ترابى4 ـ قطعه چهارم مشهور به زمين ميرزا تقى خراسانى شهره پشت انبار [ به حدود ذيل ] :حدى به شارعحدى به عرصه خوبه انبار وقفى آقا كمال شهرهحدى به قطعه زمين متصرفى بازولى سر ( ؟ )5 ـ قطعه پنجم مشهور به پاى پير شهره [ به حدود ذيل ] :حدى به خيابان چهارسوق بزرگحدى به شارع و كوچه‏اى كه آب زمين آقا كمال و غيره جارى است و زمين حاجى حسين مرغ فروش شهره كه به تصرف ورثه مرحوم ملك على مى‏باشد .حدى به زمين ابراهيم لر كه حال به تصرف ( بازولى ولد خالو ؟ ) سياه مى‏باشد .حدى به كوچه باغ پير و حريم باغ و پاى پير كه در قلم اول مذكور شد .6 ـ قطعه ششم كه مشهور است به قناس و چولگر پاى پير شهره [ به حدود ذيل ] :حدى به زمين حاجى حسين كه به تصرف ورثه ملك على (3) است .حدى به تيرچوب راه آب پاى پيرحدى به قطعه زمين ورثه پهلوان صالححدى به كوچه* * *لا يباع و لا يوهب و لا يرهن و لا يورث ورثا .[ بقيه مصارف : ]3 ـ مصارف منفعت قطعه دوم آن است كه نمائى كه بهم رسد ، بعد از وضع معمورى و غير معمورى كه ضرور باشد :أ ـ متولى بايد اول بجهت حق التوليه ، هشت يك برداشته .ب ـ و يك هشت يك بجهت روشنايى روضه نجف اشرف رسانيده .ج ـ و يك هشت يك ديگر بجهت روضه على بن موسى الرضا عليه‏السلام .د ـ و يك هشت يك بجهت خمس سادات آل محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله رساند .ه ـ و چهار هشت ديگر را بجهت واقف ، صوم و صلاة از شخص مؤمنى استيجار نموده هر ساله و هرگاه كفايت به صوم نكند ، هر قدر كه باشد از براى صلاة در سه ماه يا شش ماه بايد بگيرد و بايد متولى تخلف نورزد .4 ـ مصارف قطعه سيم و چهارم و پنجم كه تخمينا به مساحت دوازده جريب است ، به جريب سابق ، نماء اين سه قطعه را بعد از وضع معمورى و غير معمورى به هشت حصه بايد تقسيم نمايد :أ ـ يك حصه بجهت حق التوليه .ب ـ و يك حصه ديگر فيما بين چهار اولاد اناث قسمت شود و به فوت هر يك ، حصه ورثه متوفى ، سرشكن ديگران شود و رجوع به بطن ثانى ندارد .ج ـ و شش حصه ديگر مخصوص اولاد ذكور مى‏باشد ، بدين موجب بايد قسمت شود :آقا محمد على بطن مقدم : ثلث ؛ على محمد بطن ثانى : ثلث ؛ حسينعلى بطن ثالث : ثلث . و به طريق اولاد اناث هر كدام متوفى شوند ، رسدش بايد سربخش برادرهاى ديگر بشود و متولى بايد متوجه قسمت شود تا اولاد سه پشت منقرض [ شوند ] .5 ـ و مصرف قطعه ششم بعد از وضع ده يك متولى و اخراجات معمورى و غير معمورى ، باقى را در وجه اخراجات فاطمه خانم زوجه دائمه واقف بايد صرف شود تا مدتى كه زوجه مزوجه نشود و بعد از آن ، هرگاه مزوجه بشود صرف اولاد بطنيه از صلب واقف (4) شود .* * *و ايضا وقف نمود دو باب خانه واقع است در محله مستهلك ، و در محله درب جديد عباسى محدود به حدود ذيل :1 ـ حدود خانه مستهلك :حدى به خيابان چهارسوق كوچكحدى به خانه آقا على ورنسفاد ترابى ( ؟ )حدى به خانه ورثه ملا باقر بساط اندازحدى به دست كوچك ورثه ملا باقر2 ـ حدود خانه واقعه در محله درب جديد عباس كه مشتمل است بر سه دست :حدى به خانه ورثه حاجى قاسم و حاجى عبد الغفارحدى به خانه آقا حسين خياط و كرياس دالان متعلقه به خود موقوفحدى به خانه آقا نصير جلك بافحدى به خانه ورثه آقا رفيع و ورثه ميرزا على اكبر بناءبا كافه ملحقات شرعيه از ممرّ و مدخل و كلما يتعلق بها ، به اين نحو كه خانه مستهلك وقف اولاد ذكور و آن خانه ديگر ، وقف ذكور و اناث است ، لكن اگر اولاد اناث متوفى شدند به اولاد آنها رجوعى ندارد و بايد اولادِ اولادِ اناث در اين خانه سكنى ننمايند .* * *و توليت را به نفس نفيس خود واقف قرار داد و بعد از واقف ، نوبت توليت با اكبر و اسنّ و ارشد اولاد است به شرط تقدم بطن اعلى بر اسفل و ذكور بر اناث ، و تقدم اسنّ و ارشد بر غير اسنّ و ارشد ، و به شرط تقدم اولادِ ذكور از صلب ولد اسنّ بر غير .و با اجتماع اولاد اناث در جميع اصلاب و ارحام ، اولاد اناث از صلب ذكور ، مقدم بر اولاد اناث از رحم اناث است .و با انقراض نسل ، توليت مفوّض است به اعلم و ارشد از سلسله عليه جليله مرحمت و غفران پناه ، جنت و رضوان آرامگاه ، مولانا محمد باقر سبزوارى و هكذا الى أن يرث اللّه‏ الارض كلها .[ مصرف ديگر : ]و در صورت انقراض نسل متولى ، سهام وارث را در وجه طلبه علوم دينيه كه مشغول تحصيل علم فقه و حديث و تفسير است ، صرف نمايند .* * *و مدّت توليت به غير ( ؟ ) مفوّض به طريق عُمرا ننمايند ، و زياده از يك سال به كسى اجاره ندهند ، و به ارباب استيلاء منفعت را وانگذارند (5) ، و به شخصى كه متقلب باشد و خرابى برساند و از يدش عين موقوفه را و وجه اجاره را انتزاع نمودن مشكل باشد ، نبايد داد .و بهتر آن است كه خود متولى متوجه زراعت و ضبط بوده باشد و حصه هر يك را به صاحبانش برساند .و عالى شان معلّى مكان ، شرافت و نجابت توأمان ، ميرزا ربيع ، خلف مرحمت پناه ميرزا محمد صادق ناظر است كه بايد متولى به اطلاع او عمل نمايد ، و بعد وفات ناظر مشار اليه ، به اولاد ذكور او ، اصلح و ارشد ، نظارت مفوّض است ، و هكذا نسلاً بعد نسل به شرط تقدم اول بر ثانى ، و هكذا .و خلاف نماينده ، به لعنت خدا و نفرين رسول صلى‏الله‏عليه‏و‏آله گرفتار و در يوم يقوم الحساب در حضور ائمه اطهار عليهم‏السلام ، شرمسار و داخل جماعتى بوده باشد كه معاونت يزيد لعين نموده و به جنگ حضرت ابا عبد اللّه‏ الحسين عليه‏السلام رفته ، و گيرنده موقوف (6) به عُنف يا به تلبيس داخل جماعت مزبور است ايضا .توضيح آنكه نواد[ ه ]هاى دخترى بعد از انقراض دخترها ، داخل در موقوف عليهم نمى‏باشند (7) و به اولاد ذكور ثلاثه بايد منفعت تقسيم شود ، و اولاد ذكور نسلاً بعد نسل داخل موقوف عليهم مى‏باشند ، و از وقف مزبور حصه مى‏برند ، و با انقراض نسل به طلبه علوم دينيه به طريق مسطور فوق ، متولى تقسيم نمايد .[ . ] خامس عشر شهر جمادى الثانيه سنه 1220 .[ سجلات : ] (8)[ فراز سند : ]( صفحه اول ) اداره معارف و اوقاف اصفهانسواد : ـــ نمره : ـــ مورخه : ـــ ادارهوزارت : ـــ كه اصل آن به نمره : ـــ ثبت شد .[ رونوشت سجلات : ]1 ) بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و به نستعين ؛ الحمد للّه‏ الواقف على السريرات العالم بصدق النيات ، و الصلاة و السلام على اشرف الموجودات و آله الطاهرين عن رجس الشبهات . و بعد ، لقد اعترف بوقفية تمام هذه الرقبات الواقف الساعى الى تحصيل الحسنات ، و جرت الصيغة و اخبر بنية التولية حتى افيض عليه آثار الخيرات ، و كتبه الداعى .[ سجع ] مهر : « بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم » .2 ) بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و به نستعين ؛ الحمد للّه‏ الواقف على السريرات العالم بصدق النيات و الصلاة و السلام على اشرف الموجودات و آله الطاهرين عن رجس الشبهات . و بعد ، لقد اعترف بوقفية تمام هذه الرقبات الواقف الساعى الى تحصيل الحسنات ، و جرت الصيغة و اخبر بنية التولية حتى افيض عليه آثار الخيرات ، العبد الجانى مؤمن الشريف الكرمانى .[ سجع ] مهر : « يا امير المؤمنين » .3 ) بسم اللّه‏ تعالى شأنه ؛ الحمد للّه‏ الذى واقف على الضمائر و السرائر ، و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء محمد و آله و سلم تسليما . اما بعد ، لقد اعترف الواقف الموفّق بمضمون هذه الصحيفة كما رقم فيه من البداية الى النهاية لدى .سجع مهر ، محل مهر لا يقرء .4 ) هو ؛ مقتضاى عبارت وقفنامه در دو موضع ، در باب قطعه سيم و چهارم و پنجم اين است كه بعد از فوت اولاد اناث منفعت موقوفات ، متعلق به اولاد ذكور مى‏باشد و هر يك از ذكور كه فوت شوند ، سهم او متعلق به برادر است مادامى كه برادر حىّ است و به اولاد متوفى رجوع ندارد ، و در باب خانه ، اولاد اناث حقى ندارد بعد از فوت مادر ، و منفعت با ذكور اولاد است بعد از فوت اناث . حرّره الجانى 21 من ربيع الثانى 1272 .سجع مهر ، محل مهر لا يقرء .5 ) از قرارى كه در ذيل اين نوشته در بيان مصارف نماء قطعه دوم قلمى شده كه چهار سهم از نماء آن را صرف در صوم و صلاة واقف و يك سهم از هشت سهم را از بابت خمس بنى خمس واقف ، تسليم سادات نمايند . وقف قطعه دوم باطل [ و] موقوف از بابت ارث ، عايد به ورثه واقف مى‏شود . حرّره خادم الشريعة فى الثانى و العشرين من شهر المحرم فى سنه 1255 .سجع مهر : « محمد باقر بن محمد (9) الموسوى » ؛ و مهر ( ؟ ) عزيز اللّه‏ ولد عبد الرحيم ، ملازم سركار ؛ مهر لا يقرء ؛ على اكبر ، اخ آقا خداداد مزبور ؛ مهر خداداد ، برادر زوجه واقف مزبور ؛ و مهر ( ؟ ) ربيع ، اخ واقف موفق .6 ) بسم اللّه‏ تعالى ؛ به تاريخ ذيل بر حسب اين وقفنامه تمامى منافع اين سه قطعه كه سيم و چهارم و پنجم است متعلق به عالى حضرت آقا احمد ، ولد مرحوم آقا رضا است كه ولد موجود از اولاد بلاواسطه مرحوم واقف است . حرّره الحقير فى 6 شهر جمادى الثانيه سنه 1272 .7 ) مجملاً مشار اليه بر حسب اين وقفنامه ، بالفعل متولى و موقوف عليه است و منافع اين قطعات متعلق به مشار اليه يعنى آقا احمد است ، فى التاريخ ، خانه‏ها يعنى دو دست خانه كه مرقوم شده است داخل وقف است .سجع دو مهر لا يقرء .8 ) آنچه مرقوم فرموده‏اند صحيح است ، حرّره فى 6 من ذى حجه 1265 .سجع مهر : « سيد على الحسينى » .9 ) وقف خانه‏ها نظر به اطلاق آنچه در توضيح ذيل قلمى شده است كه نواده‏هاى دخترى بعد از انقراض دخترها داخل موقوف عليهم نمى‏باشند و به اولاد ذكور ثلاثه بايد منفعت تقسيم شود و اولاد ذكور نسلاً بعد نسل ، داخل موقوف عليهم مى‏باشند و از وقف مزبور حصه مى‏برند ، و با انقراض نسل ، به طلبه علوم دينيه به طريق مسطور فوق متولى تقسيم نمايد ، منقطع الآخر نيست و از اين راه عيبى نخواهد داشت و صحيح خواهد بود در ظاهر رتبت مقدسه آنچه مذكور شد بر فرض تحقق وقف مذكور و ثبوت آن است بر وجه مسطور . و كان ذلك تحريرا بتاريخ 24 شهر ذى القعدة الحرام من سنه 1265 .سجع مهر : « هو العلى الاكبر » .10 ) اعترف آقا احمد بوقف ما رقم فى الهامش لدى فى خامس و العشرين من شهر صفر 1268 .سجع مهر : « اسماعيل عبد الكريم » .11 ) اعترف آقا احمد بوقف ما رقم فى الهامش لدى فى 25 صفر 1268 .سجع مهر لا يقرء .12 ) قد اعترف غب التعريف بالوقف المرقوم و القبض لدى فى 6 من ذى حجه 1269 .سجع مهر لا يقرء .13 ) هو ؛ اعترف غبّ التعريف بالوقف المسطور و القبض لدى الخاطى فى سادس من ذ[ ى ] الحجة 1265 .سجع مهر : « عبده محمد جعفر [ بن ] سيد على الحسينى » .14 ) آقا احمد اعتراف به وقفيت [ . . . ] نمودند ، العبد المذنب محمد مؤمن اشتهاردى فى 17 شهر ذى حجة الحرام 1265 .سجع مهر لا يقرء .15 ) آقا احمد اعتراف به وقفيت نمود فى شهر ذى حجة الحرام 1265 .16 ) چون عزت آثار ، آقا على محمد ، ملقب به آقا احمد ، ولد مرحوم مغفور آقا رضا واقف احداث عمارت فوقانى و چاه و منبع و حوض دارين و دروب و پنجره و غيره نموده بود در شش دانگ ، يك باب خانه واقعه در محله درب جديد عباس ، محدود به حدود متن كه سابق مشتمل بر سه دست بوده است و الآن دو دست شده است ، خواست كه آن اعيان مستحدثه را وقف نمايد به طريقى كه باقى خانه مسطوره وقف شده بوده است ؛ لهذا حاضر شد آقا على محمد مزبور و وقف صحيح شرعى و حبس مؤبدنمود كل اعيان مستحدثه را به طريق مرقوم در همين وقفنامچه و صيغه شرعيه جارى و واقع شد فى 4 شهر ذى الحجة الحرام سنه 1265 .17 ) قد اعترف آقا احمد بما رقم فيه اى ما فى الذيل و أن تصرفه بالفعل فيه من باب التولية ، فى 22 شهر رجب سنه 1265 .سجع مهر .18 ) جرت الصيغة الوقف فى الهامش لدى فى تاريخ 4 شهر ذى الحجة سنه 1265 .سجع مهر لا يقرء .19 ) جرت صيغة (10) الوقف فى الهامش لدى فى تاريخ 4 شهر ذى الحجة سنه 1265 .20 ) بسمه تعالى ؛ قد اعترف آقا احمد سيّما بما نمى اليه فى الهامش فى 23 شهر رجب 1265 .سجع مهر لا يقرء .21 ) وقع الوقف المسطور فى الهامش لدى تحريرا فى تاريخ 4 شهر ذى الحجة الحرام من شهور 1265 .22 ) سواد مطابق با اصلى است كه دريافت شد و نزد اينجانب است كه در موقع لزوم ابراز شود . امضا محمد حسين رجالى متولى [ . . ] .[ سجع مهر / بيضوى : ] « محمد حسين » .23 ) سواد مطابق اصلى است كه مشار اليه [ . . ] و توضيحا آنكه در سه صفحه سواد شد .7/1/14 ، [ امضا : ] « نورانى » .[ سجع مهر / چند ضلعى : ] « دفتر معارف و اوقاف اصفهان ، 1312 » .[ دو تمبر / چهارگوش : ] « وزارت ماليه ، ( نشان شير و خورشيد ) ، دولت عليّه ايران ، 6 قران » .[ تمبر / چهارگوش : ] « دولت عليّه ايران ، ( نشان شير و خورشيد ) ، [ . ] قران » .[ سجع دو مهر / چند ضلعى : ] « محاسبات اداره معارف اصفهان ، 1309 » .[ سجع مهر : ] « اوقاف اصفهان » .پی نوشت ها :1) الذاريات : 56 .2) در متن « المواريث » مندرج است .3) در متن « يك على » مشهود است .4) در متن ، اينجا كلمه « صرف » زائد آمده است .5) در متن « وانگذارد » مشهود است .6) در متن كلمه « را » زائد آمده است .7) در متن « نمى‏باشد » آمده است .8) سند در سه برگه مى‏باشد و سجلات عمومى سند فقط در برگه اول درج شده است .9) در متن كلمه « محمد » خط خورده است .10) در متن « الصيغة » مشهود است ./ن





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 986]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن