واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
برپایی کارگاههای «مردمشناسی موسیقی» برای پاسخ به دو پرسش
شناسهٔ خبر: 2575975 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
مولف، مدرس و پژوهشگر موسیقی با هدف بررسی نقش موسیقی در زندگی مردم دوشنبههای هر هفته کارگاه های «مردم شناسی موسیقی» را در خانه هنرمندان ایران برگزار می کند. محمدرضا آزاده فر دبیر علمی کارگاه های «مردم شناسی موسیقی» در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح اهداف این برنامه توضیح داد: اساسا «مردمشناسیِ موسیقی» مطالعه موسیقی مردم در بستر زندگی جمعی با در نظر گرفتن ویژگیهای فردی آنهاست. در این بررسی دو سوال بنیادی مطرح است که چرا مردم؟ چرا موسیقی؟ پاسخ به این دو سوال هم آسان است هم دشوار. آسانی آن زمانی خودنمایی میکند که در نظر داشته باشیم انسان موجودی اجتماعی است و موسیقی جزو فعالیت های مهمی است که او را از سایر جاندارانی که زندگی گروهی دارند متمایز میکند. پاسخ به اینکه چرا انسان نیاز دارد در گروه زیست کند، سوال مشکلی است، اما میتوان به سادگی این تصویر را در ذهن ایجاد کرد که «زندگی انفرادی از مهمترین انواع شکنجهها برای انسان است.»این مدرس دانشگاه ادامه داد: باید بررسی کرد که اولاً دلیل روی آوردن آدمیزاد به موسیقی در دو فرایند «آفرینش» و «دریافت» چه بوده است و دوم اینکه مطالعۀ کیفیاتِ «موسیقی مردم» چه مواهبی را برای مردمشناس موسیقی به ارمغان خواهد آورد. موسیقی دو خصوصیت مهم «انتظام زیبای فرمال» و «خیالانگیز» دارد که انسان را به خود جلب میکند، حس زیبایی دوستی ما را تغذیه میکند. در عین حال آدمی غریزهای به نام «محاکات» دارد که براساس آن به خلق صوَر خیالانگیز میپردازد یعنی در درون خود خیالهایی را میپرورد، با آن خیالها سرخوش میشود و تلاش میکند با صورت های مختلف هنری آن خیالها را تجسم ببخشد. تجسم دیداری این خیالها نقاشی، پیکره سازی و سایر هنرهای تجسمی را شامل میشود و تجسم صوتی این خیالها نیز موسیقی را پدید میآورد.آزاده فر در تشریح مبانی مورد نظر این کارگاه های آموزشی تصریح کرد: نه تنها موسیقی بیان مشترک بین انسانها در بیشمار فرهنگهای کرۀ زمین است بلکه عاملی است که با مطالعۀ آن میتوان به درون منویات، جهانبینی و باورهای هر قوم و قبیلهای نفوذ کرد. آثار هنری از جمله مهمترین جلوهگاه تمدن است. تکثر انواع متنوع موسیقی در دنیا نیز تحت تأثیر مستقیم گوناگونی جوامع است. ارتقای موسیقی ارکستری در غرب و جایگاه رفیع تکنوازی در ایران که برخی آن را با دیگر مظاهر کار گروهی در مقابل کار انفرادی (فوتبال در مقابل کُشتی) مقایسه میکنند نمودی از زندگی اجتماعی غرب در مقابل ایران محسوب میشود. که تمامی این مباحث مواردی است ما تلاش داریم در این کارگاه ها آن را با مخاطبان مطرح کنیم.این مولف آثار موسیقایی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با مطرح کردن مباحث تئوریک در حوزه مردم شناسی و اتنوموزیکولوژی به طور کلی موسیقی را در بستر انسانی مورد بررسی قرار دهیم. موضوعی که به شدت جای خالی آن در جریان فعالیت های موسیقایی کشورمان حس می شود و لازم است بسیار بیشتر از اینها روی آن کار کنیم.مجموعه کارگاه های «مردم شناسی موسیقی و اتنوموزیکولوژی» از دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ در خانه هنرمندان ایران به صورت هفتگی برگزار میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]