تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820510697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از غيبت‌‌هاي مكرر تا قهرماني در خاك كره


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از غيبت‌‌هاي مكرر تا قهرماني در خاك كره
بيست‌و‌دومين دوره رقابت‌‌هاي تكواندوي قهرماني جهان از فردا در روسيه آغاز مي‌شود.
نویسنده : وحيد صابري 


بيست‌و‌دومين دوره رقابت‌‌هاي تكواندوي قهرماني جهان از فردا در روسيه آغاز مي‌شود. تكواندوي ايران در حالي پا به اين مسابقات گذاشته كه حالا پس از گذر ساليان زياد حرف‌‌هاي  زيادي براي گفتن دارد و بي‌ترديد در كنار كره مدعي اصلي قهرماني است.

   اولين مدال جهاني
اولين حضور ايران در مسابقات جهاني تكواندو سال 1975 در سئول كره بود. در آن دوره كره باز هم قهرمان شد و ايران با تنها مدال حسين ربيع‌زاده هشتم شد. رقابت‌هاي آن دوره در هشت وزن و تنها در بخش مردان برگزار شد.
مسابقات سال‌‌هاي  1977 (امريكا)، 79 (آلمان) و 82 (اكوادور) هم با قهرماني كره‌اي‌ها همراه بود و ايران به دلايلي نامعلوم در اين مسابقات‌ حضور نداشت.  سال 1983 در ششمين دوره رقابت‌هاي جهاني كه به ميزباني «كپنهاگ» دانمارك برگزار شد ايران با يك برنز نادر خدامرادي در رتبه دوازدهم قرار گرفت.  قهرماني كره‌جنوبي در مسابقات جهاني تكواندو انگار به يك اپيدمي تبديل شده بود. سال 85 در هفتمين دوره مسابقات جهاني كه باز هم سئول ميزبان بود كره‌جنوبي دوباره قهرمان شد و ايران بعد از هفت سال با يك نقره سيدحسن زاهدي و يك برنز فيصل دانش هفتم شد.

   آغاز مسابقات زنان
رقابت‌‌هاي  1987 «بارسلون» كمي متفاوتر از ادوار گذشته برگزار شد. براي نخستين بار رقابت‌هاي جهاني زنان هم در اين دوره به اجرا درآمد. تيم ملي تكواندوي ايران باز هم در اين دوره شركت نكرد. در نهمين دوره مسابقات جهاني ايران با سه برنز فريبرز دانش، فرزاد آذرخش و سيدحسن زاهدي پنجم شد.  ايران در دهمين دوره مسابقات در «آتن» يونان شركت كرد اما با يك برنز سيروس رضايي در مكان يازدهم قرار گرفت و در يازدهمين دوره نيز غايب مسابقات بود.

   صيد اولين نقره
دوازدهمين دوره از رقابت‌ها كه در سال 1995 در«مانيل» فيليپين برگزار شد براي ايران خوش يمن بود. تيم تكواندو كشورمان در اين دوره با يك نقره سيدمهرداد ركني و دو برنز بيژن مقانلو و فريبرز عسكري ششم شد.  در سيزدهمين دوره از اين مسابقات، ايران با دو نقره مهدي بي‌باك و حسن اصلاني و نيز يك برنز مجيد افلاكي روي سكوي چهارمي قرار گرفت.

   اولين نايب قهرماني با 2 طلا
تكواندوي ايران در «ادمونتون» كانادا سرانجام رنگ طلا را به خود ديد. چهاردهمين دوره قهرماني جهان با حضور 66 كشور برگزار شد و تيم ملي ايران توسط هادي ساعي و مجيد افلاكي براي نخستين بار به مدال طلا رسيد و نايب قهرمان جهان شد. كره جنوبي باز هم قهرمان رقابت‌ها لقب گرفت.
 
  سقوط 2 پله‌اي
در سال 2001 يعني در پانزدهمين دوره ايران نتوانست نتايج درخشان دوره قبل را تكرار كند و فقط با يك مدال طلاي بهزاد خداداد و يك نقره هادي افشار پنجم شد.
 
 دومين عنوان دومي با 5 مدال
در سال 2003 كه رقابت‌هاي جهاني در «گارميش باخ پارتن كرشن» آلمان برگزار شد تكواندوكاران كشورمان با دو طلاي يوسف كرمي و مرتضي رستمي، دو نقره‌ هادي ساعي و بهزاد خداداد و يك برنز اميد غلامزاده باز هم نايب قهرمان شد و كره‌جنوبي مطابق سنوات قبل قهرمان شد.
رقابت‌‌هاي  سال‌‌هاي  2005، 2007 و 2009 نيز براي كشورمان با كسب مقام‌‌هاي  پنجم، دوم و سوم همراه بود تا كره‌اي‌ها همچنان در تكواندو ترك‌تازي كنند.

  پايان امپراتوري كره
در بيستمين دوره از مسابقات جهاني 949 تكواندوكار از 144 كشور دنيا در گوانگژو كره‌جنوبي با هم رقابت كردند كه پس از 38 سال ايران با غلبه بر كره‌اي‌ها توانست نخستين قهرمان غيركره‌اي اين پيكارها لقب گيرد.  ايران با سه مدال طلاي فرزاد عبدالهي، عليرضا نصر‌آزاداني و يوسف كرمي، يك نقره محمد باقري معتمد و دو برنز ميثم باقري و كورش رجلي و كسب 74 امتياز قهرمان شد و رضا مهماندوست هم عنوان بهترين مربي جهان را به خود اختصاص داد. به اين ترتيب امپراتوري 38 ساله كره‌اي‌ها بر تكواندو پايان يافت.
 
  نايب قهرماني در مكزيك
بيست‌و‌يكمين دوره از مسابقات تكواندو قهرماني جهان سال 2013در سالن اكس پوزيتور سنتر شهر پوئبلا برگزار شد كه در پايان و در بخش مردان تيم ملي تكواندو ايران پس از كره‌جنوبي عنوان نايب قهرماني را كسب كرد. در اين دوره از رقابت‌ها تيم‌ملي كره‌جنوبي با كسب سه مدال طلا، يك نقره و يك برنز در مجموع با 60 امتياز عنوان قهرماني را كسب كرد و تيم ملي ايران با كسب يك مدال طلا، دو نقره و مجموع 48 امتياز عنوان نايب قهرماني را به خود اختصاص داد. بهنام اسبقي در وزن چهارم مدال طلا، سجاد مرداني در وزن هشتم و هادي مستعان در وزن دوم مدال‌هاي نقره ايران در اين مسابقات را كسب كردند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن