تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812914582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درس اميد در کلاس تعليم و تربيت محمود فرشيدي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۷:۴۲ق.ظ)
رسالت: درس اميد در کلاس تعليم و تربيت محمود فرشيدي موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «درس اميد در کلاس تعليم و تربيت محمود فرشيدي»عنوان سرمقاله روزنامه رسالت است که رد آن مي خوانيد؛
يکي از گرانبهاترين نعمت هاي نظام مردم سالاري ديني، که چه بسا بايد آن را نعمت خفيه ناميد زيرا قدر و اهميت آن، چنان که بايد شناخته شده نيست، پيوستگي و ارتباط تنگاتنگ امت و امام است، پيوندي قلبي و الهي که گويا روح واحدي به کالبد امام و امت، حيات مي بخشد.
همين وحدت معقول است که فاصله هاي مادي را درمي نوردد و فرياد در گلو خفته و مکنونات باطني ملت در کلام شفاف و قاطع رهبري، تبلور پيدا مي کند که البته راه رسيدن به چنين مقاماتي، بر ديگر مسئولان هم بسته نيست، مهم آن است که با سرمايه اخلاص و توکل، زمينه ارتباط با توده مردم، فراتر از تشکيلات و تشريفات هم گشوده باشد تا مقصود حاصل گردد و کلام ملت بر زبان دولت جاري گردد. ديدار روز چهارشنبه گذشته معلمان با مقام معظم رهبري، تجلي ديگري از اين همدلي و همزباني بود. در آن مقام که از عظمت ملت ايران در برابر آمريکا و استکبار جهاني دفاع فرمودند و ديگري دفاع از ساحت معلم. در اين نوشتار نگارنده به عنوان معلمي کوچک تلاش مي کند در حد بضاعت مزجات، برداشت خويش را درباره سخنان معظم له پيرامون معلم و تعليم و تربيت، تقديم و محورهاي ارائه شده را بر اساس مخاطبان و مسئولان مربوطه تفکيک نمايد:
مقام معلم و مسئوليت همگان
نخستين فراز کلام رهبري، تبيين جايگاه و نقش و منزلت معلمان بود به عنوان مسئولان ساختن آينده کشور و ايجاد جامعه انساني برتر و والاتر، يعني کليد حل تمامي مشکلات آينده کشور را بايد امروز در مدرسه و در دستان معلم جستجو کرد. به نظر مي رسد ريشه اصلي رفع مشکلات معلم و تعليم و تربيت را مي بايست در همين فراز جست.
واقعيت آن است که در سطوح عالي برنامه ريزي و مديريت کشور، نگاه کمي گرايانه و مادي بر نگاه فرهنگي، غلبه يافته به طوري که ساختن جاده و نيروگاه و کارخانه بر ساختن "انسان" اولويت پيدا کرده است و در شرايطي که تقريبا تمامي وزارتخانه ها براي انسان، کالا يا خدمات توليد مي کنند، تنها وزارتخانه اي که بايد "انسان" توليد کند، طبعا سرش بي کلاه مانده است. به همين دليل ضروري به نظر مي رسد که در يک بازنگري بايد، نهاد تعليم و تربيت از ساختار وزارتخانه اي و دولتي بودن خارج شود و جايگا هي در ميان نهادهاي حکومتي پيدا کند.
البته مخاطب اين فراز درباره مقام و منزلت معلم، علاوه بر دولتمردان و مسئولان، عموم افراد جامعه نيز هستند و همگان وظيفه دارند براي تبيين و ارتقاي منزلت معلم، به عنوان همکار پيامبران، تلاش کنند. زيرا معلم، امانت دار گرانبها ترين امانت هاي جامعه، يعني فرزندان اين مرز و بوم است و اين مهم علاوه بر رفع مشکلات معيشتي، نيازمند درک معرفتي و فرهنگ سازي است و بخصوص از دانش آموزان ديروز که امروز به عنوان شخصيت در جامعه اعتبار و منزلتي يافته اند، بيشتر انتظار مي رود که با شيوه هاي گوناگون، وامداري خويش به معلم را ابراز دارند.
جامعه معلمان
مخاطب بعدي، جامعه معلمان بودند که در کلام معظم له مسئوليت سنگين شان يادآوري شد؛ "تربيت نسلي با ايمان، دانا، داراي اعتماد به نفس، اميدوار به آينده، بانشاط، روشن بين و داراي سلامت جسمي و روحي."
يعني رسالت اصلي معلم، "تربيت" است حتي در عرصه علمي نيز معلم، دانش آموزان را تربيت مي کند که چگونه علم بياموزند.
در عين حال بار ديگر با يادآوري خصائل، فضائل، نجابت و هوشياري معلمان نسبت به توطئه هاي دشمنان در زمينه سوء استفاده از مشکلات معيشتي معلمان، هشدار داده شد.
دولت، مجلس، مسئولان اقتصادي کشور
حضرت آيت الله خامنه اي به طور شفاف مشکلات معيشتي معلمان را متذکر شدند و قاطعانه از مسئولان خواستند با "نگاه ويژه" براي اقتصاد آموزش و پرورش برنامه ريزي کنند و آن را در "مسائل اولويت دار" قرار دهند و تاکيد فرمودند که هزينه در اين بخش، سرمايه گذاري است و هشدار دادند که از الزامات رسالت معلم، توجه به مسئله معيشت معلم است و غفلت از اين مسئله عامل سوء استفاده دشمن مي باشد.
اما متاسفانه مشاهده مي شود که يک مشاور عالي به جاي حل مشکل معيشتي معلم، به او تلقين مي کند که به خيابان بيايد و تظاهرات کند تا بقيه اقشار هم پشت سر معلم وارد شوند. مسئول عاليرتبه ديگري هم شايد به تصور آنکه مشکل اصلي معلم سياسي است نه معيشتي، با اشاره به راهپيمايي امسال کارگران براي نخستين بار به گونه اي معلم را هم تشويق به اقدام مشابه مي کند، گويي تظاهرات براي معلم نان مي شود. شخصيت ديگري هم برخلاف اصل مسلم معلمي، که ايثار در راه تربيت نسل آينده است، تعطيلي کلاسها را حق معلم مي داند بي آنکه توجه داشته باشد معلم به هيچ وجه حاضر نيست با زير پا گذاشتن حق دانش آموز براي دستيابي به حق خود تلاش کند.
مسئولان وزارت آموزش و پرورش
طبعا براي تحقق منويات مؤکد مقام معظم رهبري، مسئوليت اصلي بر عهده مديران وزارت آموزش و پرورش مي باشد که مسئوليت خدمت به معلم و تعليم و تربيت را پذيرا شده اند و آنان هستند که اولا براي حل مشکلات اقتصادي اين وزراتخانه بايد تمام همت خود را به کار گيرند و راهکار ارائه دهند و همکاري دولت و مجلس را جلب کنند و هوشيارانه مواظب باشند که در دام توطئه "فشار اقتصادي، تحريک سياسي" دشمن گرفتار نشوند.
اما به موازات توجه ويژه به اين پيش نياز، وزارت آموزش وپرورش موظف به "اجراي کامل و منسجم مواد سند تحول بنيادين" است و بايد ضمن پرهيز از "روزمرگي و برنامه هاي سطحي" مانع رويکرد بخشي نگري در اجراي اين سند شود. ضمن آنکه برنامه ششم توسعه بايد نگاه ويژه اي به سند داشته باشد هر چند در زمينه اجراي سند، تحرکي مشاهده نمي شود و خبري به گوش نمي رسد. همچنين مقام معظم رهبري توجه مديران وزارت آموزش و پرورش را به اهميت دانشگاه فرهنگيان جلب کردند و فرمودند: "همه فرايندها در اين دانشگاه، بويژه بررسي صلاحيت ها براي جذب معلمان، محتواي دروس و انتخاب اساتيد و اعضاي هيئت علمي بايد سالم و مطابق با معيارهاي اسلام و انقلاب باشد." و طبعا گام نخست در موفقيت اين دانشگاه آن است که مديريت آن به معلمي سپرده شود که اهميت تربيت معلم و نقش تعيين کننده اين دانشگاه را با جان و دل باور داشته باشد.
رسانه ها، صدا و سيما
واقعيت آن است که سند ارزشمند تحول بنيادين، مورد نوعي بي مهري در عرصه تبليغات و رسانه ها قرار گرفته است و از طرفي، برخي طراحان اوليه "سند سکولار ملي" که مشاهده کرده اند "سند تحول بنيادين" بر اساس فلسفه تعليم و تربيت اسلامي تدوين شده و دستاورد آنان به نتيجه نرسيده است، در حد توان خويش شبهاتي را عليه سند تحول بنيادين وارد مي آورند و از طرف ديگر وزارت آموزش و پرورش و رسانه ها براي دفاع از سند تحول بنيادين و تبيين اهداف متعالي آن، اقدام بايسته اي نکرده اند.
برهمين اساس رهبر فرزانه ضمن يادآوري "لزوم آشنا کردن بدنه آموزش و پرورش و معلمان با مطالبات سند"، تاکيد فرمودند که "در اين خصوص دستگاه هاي تبليغاتي، بويژه صدا و سيما بايد به کمک آموزش و پرورش بيايند."

نويسنده: محمود فرشيدي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن