تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819457655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربایجان مهد مکاتب هنری است/ تبریز نقش بارزی در شکل گیری تمدن هنر اسلامی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


آذربایجان مهد مکاتب هنری است/ تبریز نقش بارزی در شکل گیری تمدن هنر اسلامی دارد استان‌ها > آذربایجان شرقی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آذربایجان را مهد مکاتب هنری خواند و گفت: سهم هنرمندان آذربایجان و به ویژه تبریز به عنوان مهد مکاتب هنری در شکل گیری تمدن و هنر اسلامی بارز است.

به گزارش خبر آنلاین از تبریز، علی جنتی شنبه در افتتاحیه جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی اظهار داشت: هنر مشاهیر ایران پیش از ظهور و بلوغ هنر های جدید، در قالب هایی چون شعر نمود و تجلی یافته و در این بین آذربایجان و به ویژه تبریز از جایگاه ویژه ای در این زمینه برخوردار است.
وی با اشاره به سابقه تبریز در تکوین و تکامل مکاتب هنری تصریح کرد: هنرمندان تبریزی همواره آغازگر و مبدع سبک های جدید در هنرهای اسلامی بوده اند و شاخه هایی چون سفال گری، نگارگری، قالی بافی، جواهرسازی، طراحی، چاپ و خوشنویسی بخشی از بالندگی خود را مدیون تبریز هستند بطوریکه خط نستعلیق به عنوان خط ملی کشور حاصل ذوق و هنر میرعلی تبریزی و نگارگری نیز به عنوان هنری ملی وامدار آذربایجان و مکاتب هنری چون مکاتب اول و دوم تبریز هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بلوغ و تکامل هنر نگارگری در دوران صفویه در تبریز افزود: در همین دوران سایر رشته های هنری نیز در سایه تکامل این رشته به بالندگی رسیدند و بر همین اساس عنوان پایتخت نگارگری اسلامی نشانی شایسته و بحق برای تبریز است که می تواند به نقطه قوت هنر اسلامی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه آذربایجان محل تقاطع فرهنگ ها و محل ظهور مکاتب و هنرمندان به نامی بوده، گفت: بر همین اساس جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری می تواند محل تعامل و گفتگوی هنرمندان جهان اسلام و فرصتی برای ارتقای آگاهی ها و شناخت این هنرمندان باشد.
جنتی افزود: متاسفانه در برخی موارد آشنایی هنرمندان با هنر های غربی بیش از داشته ها و دارایی های خود در این عرصه است و این جشنواره می تواند زمینه لازم برای شناخت و معرفی و رونق هنرهای اسلامی باشد.
وی در ادامه فعال کردن اقتصاد فرهنگ را از اولویت های دولت تدبیر و امید در این حوزه برشمرد و افزود: در این بین تبریز به دلیل داشتن ظرفیت های لازم را برای ایجاد بازار بین المللی و تبادل و فروش آثار هنرهای اسلامی و بدل شدن به قطب اقتصاد هنر اسلامی می تواند نقشی محوری برای تحقق این هدف داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهم نامه ورود و خروج آثار هنری بین کشورهای اسلامی و حمایت از پدیدآورندگان این آثار از مقدمات این امر است و در این بین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز نیز مظهری از دیپلماسی فرهنگی جهان اسلام و توفیق هنری این جامعه است.



شنبه 19 اردیبهشت 1394 - 18:17:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن