تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816476766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تالابهای قلب زاگرس از تپش افتاد/ ابتکاری باید!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استمرار پیگیری مهر؛
تالابهای قلب زاگرس از تپش افتاد/ ابتکاری باید!

تالابهای لرستان


شناسهٔ خبر: 2571619 - پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
استانها > لرستان

خرم آباد - تالابهای لرستان در قلب زاگرس در حالی همچنان آب می روند که مدیرکل محیط زیست استان لرستان امیدوار است با پیگیری های معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اعتبار احیای این تالابها تامین شود. مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تالابها یکی از مهم ترین و با ارزش ترین اکوسیستم های زمین محسوب می شوند و دارای جایگاه ویژه ای در حفظ محیط زیست هستند اظهار داشت: این در حالیست که متاسفانه امروز تالابهای استان لرستان شرایط مطلوبی ندارند. وی با بیان اینکه استان لرستان دارای ۱۳ تالاب است عنوان کرد: این تالابها شامل تالابهای ۱۱ گانه شهرستان پلدختر، "تنور در" شهرستان دورود و "بیشه دالان" شهرستان بروجرد است. مدیر کل محیط زیست لرستان با اشاره به وضعیت تالاب "بیشه دالان" شهرستان بروجرد عنوان کرد: زمانی وسعت این تالاب بیش از ۹۷۰ هکتار بوده و این در حالیست که امروز وسعت این تالاب تنها به ۷۹ هکتار رسیده است.
تالابهای لرستان
فتحی بیرانوند عوامل از بین رفتن تالاب بیشه دالان را دخل و تصرفهای انسانی شدید به واسطه حضور روستاهای بزرگ در حاشیه این تالاب، زهکشی این تالاب در گذشته، برداشت نی، قطع درختان و شکار بی رویه عنوان کرد. "گری بلمک" نیست شدوی همچنین به تالاب "گوری بلمک" شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: امروز به دلیل تغییر کاربری این تالاب و همچنین زهکشی آن دیگر اثری از این تالاب زیبا باقی نمانده است. مدیر کل محیط زیست لرستان همچنین به تالاب "تنور در" شهرستان دورود اشاره کرد و افزود: این تالاب نیز زمانی بیش از هزار هکتار وسعت داشته و این در حالیست که امروز مساحت این تالاب به ۱۰۰ هکتار کاهش یافته است. فتحی بیرانوند زهکشی را یکی از عوامل نابودی تالاب تنور در برشمرد و گفت: همچنین تخلیه آب این تالاب به وسیله حفر کانال برای خشک شدن و تبدیل آن به زمینهای کشاورزی گندم، جو و سایر محصولات از دیگر عوامل نابودی این تالاب بوده است. تالابهای لرستان چشم به راه یک ابتکاروی با تاکید بر اینکه تالابها سرمایه های ملی محسوب می شوند عنوان کرد: باید در این راستا اقدامات لازم را برای احیای تالابها در استان انجام دهیم.
تالابهای لرستان
مدیر کل محیط زیست لرستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای احیا تالابهای لرستان تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته از سوی رئیس سازمان محیط زیست کشور امیدواریم زمینه لازم برای تامین اعتبار احیا تالابهای استان به زودی فراهم شود. بنابراین گزارش این سخنان مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز بارها در زمان های مختلف مسئولان مرتبط از احیای تالابهای لرستان سخن به میان آورده اند، موضوعی که در حد وعده و شعار باقی مانده است.راهکارهای احیای تالابهای استان روشن و واضح است و پس از گذشت سالها از تغییر کاربری این تالابها همگان بر صورت مسئله و پاسخ آن واقف هستند، حال زمان آن رسیده که برای اجرایی شدن این راهکارها گام های عملیاتی تری برداشته شود.
تالابهای لرستان
این در حالیست که اواخر سال گذشته هوشنگ بازوند استاندار لرستان در نامه ای به مسئولان ملی با اشاره به روند خشکسالی و تغییر کاربری در تالابهای لرستان نسبت به ایجاد کانونهای جدید گرد و غبار آن هم در داخل استان هشدار داده بود.وی در نامه های جداگانه ای برای دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفته بود: وقوع خشکسالی، کاهش شدید بارندگی ها و تنش آبی در استان موجب خشکیدگی تالابها، تخریب پوشش گیاهی و جنگلی استان به خصوص در مناطق جنوبی لرستان نظیر پلدختر و کوهدشت شده است.استاندار لرستان در ادامه این نامه تصریح کرده بود: این وضعیت شرایط را برای ایجاد کانونهای جدید گرد و غبار در استان لرستان و در نهایت تشدید اثرات مخرب این پدیده فراهم کرده و بیم آن می رود که در اثر عدم توجه کافی به احیای مجدد تالابها و عرصه های جنگلی در آینده نه چندان دور این نقاط در لرستان به کانونهای بزرگ تولید گرد و غبار در استان و کشور تبدیل شوند.
تالابهای لرستان
تبدیل تالاب بیشه دالان به مزرعهبازوند در این نامه خود به مسئولان ارشد ملی از نیاز ۳۰۰ میلیارد ریالی برای احیای عرصه های طبیعی لرستان به منظور جلوگیری از بروز کانون های جدید گرد و غبار سخن به میان آورده بود که یکی از سرفصل های مورد اشاره در نامه مقام عالی دولت در لرستان احیای تالابهای استان بود.کارشناسان محیط زیست در این زمینه می گویند که خشک شدن هر تالاب به مرگ اقتصادی منطقه ختم خواهد شد به طوریکه استمرار وضعیت کنونی تالابهای لرستان و از میان رفتن این عرصه های طبیعی نتیجه ای جز تولد کانونهای جدید ریزگردها ندارد.استان لرستان در حال حاضر با وجود هجوم هرساله ریزگردها یک سوم روزهای سال آلوده است، حال تصور کنید با ظهور کانون های جدید گرد و غبار داخلی چه بر سر بام طبیعت ایران و قلب زاگرس خواهد آمد؛ استانی که به لحاظ قرارگیری در زاگرس مرکزی در صورت هر گونه تهدید طبیعی و تغییرات در اکوسیستم سایر مناطق زاگرس را از مخاطرات خود به نصیب نخواهد گذاشت.با این تفاسیر به نظر می رسد پیگیری متولیان امر و مسئولان باید از سطح شعار، ارائه راهکار و نامه نگاری فراتر رفته و گام های عملیاتی برداشته شود تا دست کم در یک برنامه زمانی مدت دار شاهد احیای تالاب هایی باشیم که اگر امروز به فریاد آنها نرسیم تبعات ناشی از خشکی این اکوسیستم های آبی و تبدیل آنها به اراضی بایر روزی دامن لرستان و غرب کشور را خواهد گرفت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن