تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820992272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف روند کاهشي تجارت بين ايران و روسيه / افتتاح حساب هاي ريالي براي بانک هاي روسي در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۲:۳۳ب.ظ)
سفير ايران در روسيه خبرداد: توقف روند کاهشي تجارت بين ايران و روسيه / افتتاح حساب هاي ريالي براي بانک هاي روسي در ايران موج - طبق موافقت رئيس کل بانک مرکزي، بنا است تا حساب ريالي براي چند بانک روسي، در ايران حسابي افتتاح شود که طبق آخرين خبرها مذاکرات با مقامات بانک مرکزي ايران انجام شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، نشست بررسي راهکارهاي توسعه­ روابط اقتصادي و تجاري با فدراسيون روسيه با حضور مهدي سنايي سفير ايران در روسيه و اعضاي اتاق مشترک ايران و روسيه برگزار شد.
مهدي سنايي سفير ايران در روسيه درباره راهکارهاي افزايش مبادلات بين دو کشور به سه گام اساسي بين دو کشور اشاره و اظهارکرد: طبق موافقت رئيس کل بانک مرکزي، بنا است تا حساب ريالي براي چند بانک روسي، در ايران حسابي افتتاح شود که طبق آخرين خبرها اين بانک ها در اين حضور يافته و مذاکراتي با مقامات بانک مرکزي ايران را انجام داده اند.
وي ادامه داد: افتتاح حساب مشترک و پاياپاي ايران و روسيه را دومين گام براي گسترش روابط بانکي دو کشور است ؛ بر اين اساس طرف‌هاي ايراني و روسي از طرف بانک مرکزي دو کشور انتخاب مي‌شوند که اميدواريم اين کار نو به نتيجه برسد.
سنايي تاکيدکرد: روسيه تنها با چين يک چنين حسابي را گشايش کرده و با ايران نيز به منظور تسهيل مبادلات تجاري، اين اقدام را در دستور کار قرار داده است.
سفير ايران در روسيه درباره گام سوم را تبادل از طريق "ميربيزينس‌بانک" دانست و تصريح کرد: مقرر شده تا صادرکنندگان ايراني معادل ارز کالاهاي فروخته شده خود با روسيه را عينا در ايران به صورت ريالي تحويل بگيرند که به اين منظور ۲ نوبت جلسه هيات مديره بانک ملي در مسکو برگزار شده و بانک ملي صرافي خود را در اين کشور فعال کرده است.
وي افزود: از سمت روسيه به ايران، مبلغي که به صادرکنندگان تحويل داده مي‌شود، نامحدود است اما براي تحويل پول روسي به ازاي ريالي که در ايران پرداخت مي‌شود، اندکي محدوديت وجود دارد.
سنايي درباره توقف روند کاهشي تجارت با روسيه نيز اشاره داشت و گفت: در سه سال پياپي روابط دو کشور سالانه بين 25 تا 30 درصد کاهش يافته اما در سال 92 خوشبختانه اين کاهش متوقف و روند افزايشي آغاز شده است ؛ امسال نيز براساس آمار گمرک روابط تجاري ايران و روسيه 20درصد افزايش داشته است که البته اين حجم متناسب با پتانسيل‌هاي دو کشور نيست.
سفير ايران در روسيه اضافه کرد: رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه نگاه ويژه‌اي به روابط با روسيه دارند و هم‌اکنون که تحريم‌هايي بر عليه روسيه وضع شده، ايران مي‌تواند يکي از طرف‌هاي جدي تجاري اين کشور باشد، اين در شرايطي است که در سال 2013 روسيه 40ميليارد دلار مواد خوراکي از دنيا وارد کرده که با وضع تحريم‌ها نگاه روسيه معطوف به کشورهاي جنوبي خود از جمله ترکيه، ايران، جمهوري آذربايجان و ازبکستان است.
سنايي تصريح کرد: روابط دو کشور در طول 2سال اخير به نحوي گسترش يافته که روساي جمهور 4بار ملاقات حضوري و 6بار مذاکره تلفني داشته‌اند ضمن اينکه در سال 93 در مجموع 900هيات سياسي، اقتصادي و فرهنگي نيز تبادل شده است.

برقرار خط هوايي بين ايران و روسيه / به خطوط کشتيراني اضافه مي شود
در ادامه مهدي افخمي رئيس سازمان توسعه و تجارت ايران با اشاره به نياز کشور در صادرات به روسيه گفت: با ظرفيت سازي براي توليد و لزوم سرمايه گذاري با توجه به اينکه توليدات داخلي کمتر قابليت صادراتي را دارند در دستور کار قرار بگيرند.
وي ادامه داد: پس از عضويت ايران در اتحاديه اروآسيا نيز مطمئنا زمينه هاي تجارت با روسيه آسانتر و فعالتر خواهد شد زيرا تعرفه هاي ترجيحي براي تجار بدين وسيه فراهم مي شود.
معاون وزيرصنعت، معدن و تجارت همچنين به اقلام صادراتي ايران به روسيه اشاره داشت و اظهارکرد: خيار و خيارترشي، مکمل هاي دارويي، سيمان سفيد، سبزيجات، رب گوجه، خشکبار و پسته و ... از بيشتري اقلامي است که از طرف ايراني به روسيه صادر مي شود.
افخمي دررابطه با ايجاد ايرلاين هوايي نيز اشاره داشت و خاطرنشان کرد:برقرار خط هوايي به آستاراخان يکي از ضرورياتي است که اميدواريم با سياست هاي تشويق اين خط هوايي بين دو کشور برقرار شود ضمن آنکه حمل و نقل دريايي نيز با يک برنامه ريزي منظم از طريق کمکي که کشتيراني به تجار دارد، در حال انجام است و اگر ضرورت ايجاب بکند، مطمئنا به تعداد کشتي براي تجار افزوده خواهد شد

تمايل ايران براي برقراري تعرفه ترجيحي بين ايران و روسيه
مجتبي خسروتاج معاون وزير صنعت گفت: زمينه‌ همکاري ايران و روسيه در دو قالب توسعه صادرات غيرنفتي و ايجاد ظرفيت‌هاي صادرات نفتي و فراورده‌هاي نفتي خلاصه مي‌شود که بر اين اساس بنا داريم، با صادرات کالاهاي غيرنفتي اقلامي را وارد کنيم که ورود آنها با ارز صادراتي توجيه دارد.
وي ادامه داد: براي رونق تبادلات تجاري با "ميربيزينس بانک" مذاکراتي انجام شده و اطلاعيه‌ اي مربوط به اين مساله منتشر شده است تا بتوان ارز صادراتي صادر کننده را که کالا و خدمات به روسيه صادر مي‌کند را به نرخ روز در تهران تحويل دهيم.
خسروتاج گفت: تدابيري براي وادرات کالا بر ارز صادراتي اتخاذ شده است که بر اين اساس ترتيبات بانکي مرتبط با حاکم شدن روبل و ريال در تبادلات ايران و روسيه در ستاد تدابير ويژه اقتصادي مصوب شده و به بانک مرکزي رفته تا روبل و ريال در مبادلات تجاري حاکم شود و در اين رابطه هم با بانک مرکزي ايران و روسيه مذاکراتي صورت گرفته اما اين جايگزيني به جاي دلار هنوز نهايي نشده است.
قائم مقام وزير صنعت معدن و تجارت گفت: بنا داريم تا از تعرفه‌هاي ترجيحي در مبادلات تجاري دو کشور استفاده کنيم اما روس‌ها معتقد به مذاکرات جديدي در رابطه با تعرفه‌ها هستند که بر اين اساس رئيس سازمان توسعه تجارت خرداد ماه امسال در راس هياتي بلندپايه به روسيه سفر خواهد کرد تا در اين راستا مذاکراتي انجام شود.
خسروتاج در ادامه يکي از مشکلات پيش روي صادرات کالاهاي ايراني به روسيه را در نوبت قرار گرفتن کشتي‌هاي ايراني حامل ميوه و تره‌بار دانست و افزود: در خواست ما از روسيه اولويت‌ دادن اين بارهاي صادراتي بود که موافقت شد، چنانچه 3 روز قبل از حرکت کشتي‌ها به روس‌ها اطلاع داده شود، ترخيص ميوه و تره‌بار به دليل فساد پذيري خارج از نوبت انجام شود.
وي همچنين از جمله مشکلات صادرات کالاهاي ايراني به روسيه را کمبود کشتي و کانتينر يخچال‌دار دانست و ادامه داد در جلسه‌اي که اواخر سال گذشته با حضور وزير صنعت معدن و تجارت صورت گرفته مقرر شده تا اگر فردي کانتينر يخچال‌دار مستعمل بياورد، در چارچوب تنظيم قراردادي که تنظيم مي‌شود بتواند اين کانتينرها را به ناوگان وارد کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن