تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802891371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر دوره‌ای نخست وزیر هند به کشورهای آسیای مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
سفر دوره‌ای نخست وزیر هند به کشورهای آسیای مرکزی
نخست وزیر هند قرار است ظرف هفته آینده سفری دوره‌ای به برخی کشورهای آسیای مرکزی داشته باشد.

خبرگزاری فارس: سفر دوره‌ای نخست وزیر هند به کشورهای آسیای مرکزی



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند سایت خبری «اوزدیلی.اوز» از سفر آینده نخست وزیر هند به کشورهای آسیای مرکزی خبر داد. بنا به این گزارش، تاریخ سفر نخست وزیر هندوستان به ازبکستان به طور دقیق مشخص نشده است اما به گزارش رسانه‌های گروهی، «نارندرا مودی» در تاریخ 7 ژوئیه (16 تیر ماه) از قزاقستان و 11 ژوئیه (20 تیر ماه) از ترکمنستان بازدید خواهد کرد. پیشتر نیز در تاریخ 25 و 26 آوریل سال 2006 میلادی سفر رسمی «مانموهان سینگ» نخست وزیر سابق هندوستان به ازبکستان انجام گرفت. در جریان سفر رسمی «اسلام کریم اف» رئیس جمهوری ازبکستان به هندوستان در ماه می سال 2011 میلادی بیانیه مشترک تصویب و قراردادهای بین اداراتی در مورد گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف به امضا رسید. در تاریخ 21 و 24 می سال 2013 میلادی «حامد انصاری» معاون رئیس جمهوری هندوستان به ازبکستان سفر کرد.  امروزه مجموع مبادلات بازرگانی میان هند و کشورهای آسیای مرکزی در حدود 500 میلیون دلار است که با خواسته مقامات هندی، هنوز فاصله بسیاری دارد. به اعتقاد کارشناسان، مهمترین مشکل برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، فاصله سرزمینی میان هند با این کشورها است. از آنجا که هندوستان دسترسی مستقیم به منطقه آسیای مرکزی ندارد، هم اکنون بانک‌های هندی در تلاشند تا در زمینه گسترش ناوگان هوایی این کشور و برپاداری پل هوایی میان هند و آسیای مرکزی سرمایه گذاری کنند. آنان بر این باورند، سیاست خارجی هندوستان در آسیای مرکزی نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است و «دهلی نو» سیاست خارجی خود را در این منطقه تغییر داده و از تمام ابزارهای خود اعم از فرهنگی و سیاسی همچون سینمای بالیوود بهره گرفته است. تا همین سال‌های نه چندان دور، سیاست خارجی هند در آسیای مرکزی مورد انتقاد تند و تیز تحلیلگران هندی و غیر هندی بود و در مقایسه با گستره فعالیت‌های چین در این منطقه، گام‌های برداشته شده از سوی هند برای گسترش روابط با کشورهای منطقه، بسیار دیر، بسیار اندک و بسیار شکننده خوانده می‌شد. این در حالی است که هندوستان از دیرباز دارای پیوندهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی با مردمان سرزمین‌های آسیای مرکزی بوده و داستان بازرگانی میان ساکنان دشت‌های آسیای جنوبی و فلات‌ها و کوهستان‌های آسیای مرکزی، به دوران رونق جاده ابریشم باز می‌گردد. 

بازبینی در رویکرد سیاست خارجی هند در منطقه آسیای مرکزی، رفته رفته از سال 1388 با سفر مقامات سیاسی این کشورها به پایتخت‌های یکدیگر آغاز شد و دامنه آن با افزایش سرمایه گذاری‌های شرکت‌های هندی در کشورهای حوزه شرقی دریای مازندران، گسترش یافت. هندی‌ها اما تنها راه اقتصادی را برای گسترش روابط نپیمودند. آنان به خوبی دریافتند که برای هموار سازی این راه، باید از دیپلماسی نرم نیز بهره جست. 

افزایش چشمگیر شمار دانشجویان کشورهای آسیای مرکزی در دانشگاه‌های هند در سراسر شبه قاره در سال‌های گذشته، که بسیاری از آنان با دریافت کمک هزینه تحصیلی از سوی نهادهای آموزشی هندی راهی این کشور شده‌اند، و نیز افزایش مراودات علمی و نشست‌های دانشگاهی میان اندیشمندان 2 کشور و فراهم آوردن زمینه درس دادن استادان هندی در دانشگاه‌های کشورهای آسیای مرکزی، گامی مهم برای پیگیری منافع بلند مدت هند در این منطقه استراتژیک است. 
در این سال‌ها همچنین بر شمار نهادها و موسسات علمی و دانشگاهی در هندوستان که بر انجام مطالعات گسترده در زمینه سیاست و حکومت و ساختار اقتصادی و دیدگاه‌های فرهنگی و ویژگی‌های اجتماعی کشورهای آسیای مرکزی پرداخته‌اند و معادلات نظامی حاکم بر این مناطق و نیز بازی استراتژیک میان قدرت‌های بزرگ پیرامونی و بین‌المللی در این منطقه از جهان را از نزدیک پی گرفته‌اند، به گونه‌ای چشمگیر افزوده شده است. 
برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی با حضور صاحبنظران سرشناس در حوزه مسائل گوناگون مربوط به آسیای مرکزی و نیز فراهم آوردن فرصت‌های مطالعاتی و انجام پژوهش‌های میدانی به دست استادان هندی در کشورهای آسیای مرکزی نیز در بازسازی رویکرد سیاست خارجی این کشور در برابر آسیای مرکزی و بنیان گذاردن سیاستی نوین مبتنی بر گسترش همکاری‌های همه جانبه، بسیار تاثیرگذار بوده است.
هندوستان همچنین برای نخستین بار دست به بنیانگذاری دانشگاهی در شهر «بیشکک» پایتخت قرقیزستان زده که در آن رشته‌هایی مانند فناوری اطلاعات، مدیریت، فلسفه و زبان آموزش داده می‌شوند و هر 5 کشور منطقه با یک شبکه اینترنتی آموزشی که شرکت‌های رایانه‌ای هندی آن را طراحی کرده‌اند، به یکدیگر پیوند داده شده‌اند.
 
انتهای پیام/

94/02/13 - 16:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن