تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819717126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمادگي وزارت راه براي تبديل خانه‌هاي قديمي به کانون‌ فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۹:۳ق.ظ)
آمادگي وزارت راه براي تبديل خانه‌هاي قديمي به کانون‌ فرهنگي موج - معاون وزير راه و شهرسازي بر لزوم مرمت و حفظ خانه‌هاي تاريخي تاکيد کرد و از آمادگي وزارت راه براي مرمت و تبديل آن‌ها به کانون فرهنگي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدسعيد ايزدي، معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران، در ستاد شهرستاني بازآفريني پايدار شهري (سکونت‌گاه‌هاي غيررسمي) شهر همدان با بيان اينکه فقر شهري، عدم ايمني و بحران هويت در بافت‌هاي فرسوده وجود دارد، افزود: به لحاظ ايمني هم وضعيت ساختمان‌ها در بافت‌هاي فرسوده ناپايدار است و خطراتي آن‌ها را تهديد مي‌کند.
وي گفت: هويت‌هاي فرهنگي ثروت‌هايي هستند که با از دست دادن آن‌ها به بي‌هويتي محض سوق خواهيم يافت.
مدير عامل شرکت عمران مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران با بيان اينکه بافت‌هاي فرسوده سطح قابل‌توجهي از شهر را در برگرفته است، تصريح کرد: بحران بي‌توجهي اين مناطق را تهديد مي‌کند، هرچند وضعيت همدان نسبت به ساير شهرها بهتر است.
معاون وزير راه و شهرسازي بر ضرورت توجه به ساماندهي بافت‌هاي تاريخي تاکيد کرد و گفت: اين اقدام تنها بر عهده يک دستگاه نيست، بلکه بايد علاوه بر مشارکت همه دستگاه‌ها، مردم نيز ورود داشته باشند.
ايزدي با بيان اينکه نگاه‌ها به احياي بافت‌هاي تاريخي بايد هم‌افزا باشد، گفت: ستاد توانمندسازي با هم‌افزايي و همگرايي اقدامات و برنامه‌ريزي‌ها بايد بتواند محلات با بافت قديمي را احيا کند.
وي با تأکيد بر اينکه دولت موظف به ارائه تسهيلات براي احياي بافت‌هاي فرسوده است، بيان داشت: سال گذشته اعطاي 300 هزار مورد وام براي احياي بافت‌هاي فرسوده مدنظر قرار گرفت که تنها 27 هزار مورد وام مورد توافق قرار گرفت.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: ارائه تسهيلات موجب حمايت مردم براي نوسازي شده و شهرداري نيز بايد بسته‌هاي تشويقي در نظر بگيرد.
مدير عامل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران با بيان اينکه مردم بايد براي احياي بافت فرسوده انگيزه داشته باشند، خاطرنشان کرد: براي اينکه مشارکت مردمي بيشتر تقويت شود بايد به بخش‌هايي که توانمندي ندارند با مشارکت مردم وارد شد.
ايزدي با ابراز تأسف از عدم انجام اقدامات مؤثر و کارآمد در بهسازي ابنيه تاريخي يادآور شد: توأم شدن اقدامات کالبدي، اجتماعي و اقتصادي مي‌تواند راه‌حل درستي در بافت‌هاي تاريخي باشد.
وي خروج از پروژه محوري را فرآيندي براي برنامه‌ريزي احياي بافت‌هاي فرسوده دانست و افزود: سازمان‌هاي مردم‌نهاد خود مي‌توانند در اين زمينه ورود کرده و احياي بافت‌هاي فرسوده را سرعت بخشند.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر ورود نهادهاي مدني براي تسهيل در مسائل اجتماعي و کالبدي يادآور شد: ايجاد خانه معمار و خانه هنرمندان مي‌تواند حمايت‌هايي را براي سامان‌بخشي به اين فضاها در پي داشته باشد.
با وضعيت ساخت‌وساز فعلي، از معماري بومي همدان اثري باقي نمي‌ماند
وي بر لزوم مرمت و حفظ خانه‌هاي تاريخي که از آسيب تخريب در امان مانده‌اند، تاکيد کرد و از آمادگي وزارت راه براي مرمت و تبديل آن به کانون فرهنگي خبر داد.
ايزدي با اشاره به لزوم توجه به کيفيت ساخت‌وسازها بيان داشت: اگر وضعيت ساخت‌وساز به همين روال در همدان طي شود، از معماري بومي همدان اثري باقي نخواهد ماند.
وي با اعلام آمادگي شرکت مادرتخصصي عمران و نوسازي شهري در ارائه دستورالعملي براي ساخت‌وساز در همدان بيان کرد: به منظور ارتقاي کيفيت ساخت‌وساز از بودجه‌هايي که فکر مي‌کنيد بتوان کار انجام داد، اقدام شود که اين شرکت نيز همکاري خواهد داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: همدان شهري در شأن شهروندان و پيشينه هگمتانه نيست به طوري که نسبت به سرمايه و پشتوانه فرهنگي مورد بي‌مهري واقع شده است.
وي در ادامه به چهار موضوع جدي در همدان اشاره کرد و گفت: بازار همدان يکي از سرفصل‌هاي جدي است که بايد با برنامه مورد احيا، بازسازي و حفاظت قرار گيرد و ميراث فرهنگي بايد ورود جدي در اين زمينه داشته باشد.
ايزدي دومين موضوع جدي همدان را احيا و حراست محلات با بافت قديمي دانست و گفت: احياي مراکز محلات بايد هرچه سريع‌تر اقدام شود.
مدير عامل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران سومين موضوع مهم در همدان را مناسب‌سازي فضاي شهري دانست و بيان کرد: در حال حاضر همدان در اين زمينه دچار خلأ شده، زيرا؛ در اکثر شهرها پياده راه‌هايي براي فضاي خريد و مراکز فرهنگي دارند اما در همدان فضاي مناسبي وجود ندارد.
معاون وزير راه و شهرسازي چهارمين موضوع مهم در همدان را تغيير کاربري و تخريب ساختمان‌هاي ارزشمند دانست و گفت: در همدان حمام قلعه به موزه تبديل شد، اما؛ اکنون با در بسته مواجه شده است.
وي با تأکيد بر تبديل باغ‌نظري به موزه، که هم اکنون اداره ميراث فرهنگي در آن مستقر است، يادآور شد: آمادگي همکاري در واگذاري ساختماني براي اداره ميراث را داريم تا باغ‌نظري به يک مرکز فرهنگي و موزه تبديل شود.
مدير عامل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران بر راه‌اندازي صندوق احياء و بازسازي بافت‌هاي تاريخي تأکيد کرد و بيان کرد: اين صندوق مي‌تواند به احياي بافت‌هاي فرسوده کمک کند که اکنون در برخي از شهرها اجرا شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن