تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819157480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاز دوم کودتای ملک سلمان با یک شگفتی رقم خورد |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فاز دوم کودتای ملک سلمان با یک شگفتی رقم خورد
ژنرال بازنشسته امین حطیط کارشناس لبنانی امور راهبردی تاکید کرد که سلمان بن عبدالعزیز سه ماه بعداز تکیه زدن بر تخت پادشاهی دومین فاز کودتای خود را به نفع سدیری های آل سعود با یک شگفتی رقم زد و آن ابقای متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی است.
کد خبر: ۴۹۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ - 30 April 2015


 ژنرال بازنشسته امین حطیط کارشناس لبنانی امور راهبردی تاکید کرد که سلمان بن عبدالعزیز سه ماه بعداز تکیه زدن بر تخت پادشاهی دومین فاز کودتای خود را به نفع سدیری های آل سعود با یک شگفتی رقم زد و آن ابقای متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی است.

ژنرال بازنشسته حطیط در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: عزل و نصب های ملک سلمان در بامداد سه شنبه حاکی از تشدید جنگ قدرت بین شاهزادگان و ناآرامی ها در میان آل سعود است و او برای تحکیم پایه های قدرت سدیری ها و از سر راه برداشتن دشمنان خانوادگی آنها ( شمری ها) مجبور شد در این شرایط بحرانی فاز دوم کودتای خود را زود هنگام اجرا کند.
 
ملک سلمان در حالی که جنازه برادرش عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق هنوز دفن نشده بود، فاز اول کودتای خود را اجرا کرد و البته همان موقع ناظران نسبت به ابقای مقرن بن عبدالعزیز و سعود الفیصل بیمار در دایره قدرت ابراز شگفتی کردند.
 
 
** زمین لغزان سیاست زیر پای متعب  
 
تحلیلگر لبنانی امور راهبردی خاطرنشان کرد که با برکناری مقرن بن عبدالعزیز از ولایتعهدی که از مدت ها قبل انتظار آن می رفت،مهمترین بازماندگان قدرتمند دوران پادشاه سابق از صحنه خارج شده و اکنون تنها متعب بن عبدالله در قدرت باقی مانده است که زمین سیاست زیر پای او هم لغزان و لرزان است.
 
وی تاکید کرد که باید منتظر سومین فاز کودتای بدون خونریزی ملک سلمان بود تا آخرین موانع بر سر راه قدرت مطلق سدیری ها از جمله متعب بن عبدالله هم حذف شوند و به ویژه شرایط برای نشستن فرزندش محمد بن سلمان بر کرسی پادشاهی فراهم گردد.
 
سدیری ها دسته ای از آل سعود در مقابل شمری ها هستند که فرزندان ملک عبدالعزیز و حصه دختر احمد پسر محمد سُدیری می باشند.
 
حصه هفدهمین زن ملک عبدالعزیز بنیانگذار رژیم سعودی در عربستان از میان 38 زن او می باشد که هفت پسر آنها به نام های فهد، سلطان، نایف، عبدالرحمان، ترکی، سلمان و احمد، دسته سدیری آل سعود را تشکیل می دهند.
 
 
** سه هدف کودتای ملک سلمان  
 
ژنرال حطیط تصریح کرد که اهداف دو فاز کودتای ملک سلمان را در سه حوزه می توان مورد توجه قرار داد که در راس آنها انتقام های شاهزادگان سعودی از یکدیگر است.
 
وی دومین هدف را مقابله با خطرهای بزرگ سیاسی در داخل عربستان دانست که امنیت و یکپارچگی این کشور و همچنین سرنوشت آل سعود را به شدت تهدید می کند.
 
این کارشناس مسایل سیاسی اظهارداشت که ملک سلمان درصدد است هرگونه درگیری و اختلاف در خصوص تصمیم های خود و نزدیکانش در قدرت را به صفر نزدیک کند.
 
ژنرال حطیط گفت که هدف سوم کودتای ملک سلمان با شرایط منطقه ای گره خورده است و به معنای دیگر آل سعود بیش از گذشته به آمریکایی ها نزدیک شده است.
 
فرمانده سابق دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش لبنان در گفت وگو با ایرنا افزود: انتصاب محمد بن نایف به عنوان ولی عهد در چارچوب معامله بزرگ سعودی ها با آمریکایی ها قرار دارد.
 
وی تاکید کرد:ملک سلمان بدون اجازه و نظارت آمریکایی ها حتی یک گام از این کودتا را برنداشته است زیرا آنها عربستان را به مستعمره آمریکا تبدیل کرده اند.
 
این ژنرال بازنشسته و استاد دانشگاه های لبنان خاطرنشان کرد: محمد بن نایف که در میان آل سعود از تندروها به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران است با علم به بیماری ملک سلمان درصدد تقسیم قدرت با محمد بن سلمان می باشد.
 
ژنرال حطیط تصریح کرد: به نظر من وجود همزمان محمد بن نایف و محمد بن سلمان در راس هرم قدرت دو معنا دارد ، توافق آنها یعنی تشدید دشمنی ها با ایران و اختلاف آنها یعنی باید منتظر سرنگونی محمد بن نایف در آینده به نفع پسر ملک سلمان بود که دروازه روابط بهتر بین ریاض و تهران خواهد بود.  
 
وی در پاسخ به این پرسش که این عزل و نصب های بامدادی چه تاثیری در تجاوز علیه یمن دارد، گفت: در شکست سعودی ها و خسارت هایی که متحمل شده اند ، شکی وجود ندارد اما اکنون این سئوال مطرح است، آیا این شکست به خروج کامل سعودی ها از پرونده یمن منجر می شود و یا این خسارت جزئی بوده و تنها بخشی از سیطره انحصاری خود بر یمن را از دست داده اند.
 
سلمان بن عبدالعزیز پادشاه رژیم سعودی که سه ماه قبل و در حالی که هنوز جنازه برادرش عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق دفن نشده بود، فاز اول کودتای بدون خون ریزی خود را اجرا کرد.
 
ملک سلمان فاز دوم کودتا خانوادگی خود را بامداد سه شنبه اجرا و با صدور احکامی دستور برکناری مقرن بن عبدالعزیز و سعود الفیصل را از مناصب کلیدی ولی عهدی و وزارت امور خارجه برکنار کرد.
 
براساس دستور پادشاه عربستان، مقرن بن عبدالعزیز از ولی عهدی و معاون نخست وزیری برکنار و محمد بن نایف عبدالعزیز به عنوان ولی عهد، معاون نخست وزیر، وزیر کشور و رییس شورای امور سیاسی و امنیتی برگزیده شد.  
 
در حکم ملک سلمان آمده است که مقرن بن عبدالعزیز شخصا خواستار کنار رفتن از مناصب خود بوده است.
 
وی به عنوان مشاور پادشاه عربستان با رتبه وزیری تعیین شده است.
 
روزنامه لبنانی الاخبار نوشته است : مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد که با شروع دوره پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز در حاشیه قرار گرفته است از زمان شروع جنگ علیه یمن آگاه نبوده و حتی ابتدا از اعضای « باند جنگ» نبوده است.  
 
الاخبار تاکید کرده است : سکوت شاهزاده های سعودی نشانگر دلیلی بر موافقت آنها با این جنگ نیست، بلکه این سکوت ناشی از ترس است زیرا هر طرفی که از توفان قاطعیت حمایت مطلق و غیرمشروط نکند با اتهام خیانت مواجه و برکنار خواهد شد.
 
 
** ارتقای مقام فرزند ملک سلمان و نزدیک شدن او به کرسی پادشاهی
 
پادشاه عربستان در حکمی دیگر با ارتقای جایگاه فرزندش، محمد بن سلمان را به عنوان نایب ولی عهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع و رییس شورای امور اقتصادی و توسعه برگزید.
 
با این انتصاب محمد بن سلمان جوان و خام که یکه تاز کشتار مردم مظلوم یمن است، به کرسی پادشاهی نزدیک شده و ملک سلمان قرار است برای او و ولی عهد جدید یعنی محمد بن نایف از شاهزاده های سعودی بیعت بگیرد.
 
** سعوالفیصل سرانجام و بعداز 40 سال رفت
 
ملک سلمان همچنین در حکمی سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان را از این مقام به دلیل بیماری کنار گذاشت و عادل جبیر سفیر آن کشور در آمریکا را به جای او منصوب کرد.
 
براساس این حکم، سعود الفیصل به عنوان وزیر مشاور، عضو دولت و مشاور و فرستاده ویژه پادشاه در امور خارجی به کار خود ادامه خواهد داد.
 
ملک سلمان در چند حکم دیگر تعدادی از وزیران و مقامات پادشاهی سعودی را عزل ، نصب و یا جابحا کرد.
 
برخی مقامات لبنانی از جمله تمام سلام نخست وزیر کنونی و نجیب میقاتی نخست وزیر سابق روزچهارشنبه پیام های تبریکی را برای پادشاه و شاهزاده های سعودی ارسال کردند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن