تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820584891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارگر؛روزگاری با اما و اگر!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: کارگر؛روزگاری با اما و اگر! علیرضا سعیدی کیاسری
۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت ساعت 11:06

خبرگزاری پانا+روز کارگر+جشن+کارفرما+ایران+حقوق

  خبرگزاری پانا:هر سال همزمان با سراسر دنیا، روز جهانی کارگر در ایران نیز جشن گرفته می شود و حتی خیلی فراتر از تمام کشورهای جهان، یک هفته به تعریف و تمجید از مقام والای کار و جایگاه ارزشمند و عالی کارگر پرداخته می شود .هم چنین با برگزاری همایش ها و جلسات بزرگ و کوچک و رنگارنگ، تمامی مسوولان و مدیران دوستدار کارگر شده و حداقل برای چند دقیقه کوتاه از سخنرانی معمولا طولانی خودشان او را تا عرش اعلی بالا می برند.
اما همین مسوولان محترم غافل از آن هستند که مفهوم کار متعلق به قشر کارگر و محدود به یک روز یا هفته نیست و وجدان کاری و بهره وری باید در تمام طول سال و در هر جایگاهی خودش را نشان دهد. اما افسوس که براساس آمارهای اعلام شده از سوی دستگاههای مسوول داخلی و گاهی نیز سازمان های بین المللی و جهانی سقف انجام کار مفید آنقدر در کشورمان پایین است که همانند قضیه ساعت مطالعه، رویمان نمی شود به طور شفاف به اعلام این آمار و ارقام بپردازیم.
خداوند متعال در قرآن کریم و پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) در احادیث و روایات به دفعات به اهمیت کار و امرار معاش اشاره فرمودند و شأن کارگر را دارای ارزش والایی عنوان نمودند. حتی علما و نیز حکما، شعرا و نویسندگان در ایران بسیار زیبا و هوشمندانه به مقوله کار و کارگر پرداخته و در این زمینه آثار ماندگاری را نیز خلق کرده اند.
آنچه مسلم است چرخ پویایی یک جامعه با دستان خلاق و توانمند کارگران به گردش در می آید و با اراده ، تلاش و پشتکار آنان مسیر توسعه هموار می شود. متاسفانه این تلقی غلط در جامعه ما وجود دارد که تا نام کارگر به زبان می آید، ناخودآگاه فضای سخت افزاری فعالیت های اقتصادی در حوزه های صنعت، کشاورزی و عمرانی در ذهن نقش می بندد و چنین تصور می شود که مفهوم کارگر انحصاراً در حیطه این عرصه ها می باشد.در حقیقت کار و کارگر مفهومی عام و گسترده است و در انحصار یک حیطه نمی گنجد.
طی سالهای اخیر با تعطیلی برخی از مراکز صنعتی، کارخانه ها و کارگاه ها مسائل و مشکلات متعددی دامنگیر جامعه کارگری شده که نتیجه آن اخراج تعداد بسیار زیادی از کارگران از سر کار و یا عدم پرداخت طولانی مدت حقوق و مزایای آنان بوده است. البته در این مجال قصد پرداختن به علل و عوامل تعطیلی کارخانجات نداریم و می خواهیم به اندکی از دغدغه ها و مشکلاتی که کارگران کشورمان با آن دست به گریبان هستند بپردازیم.
بسیاری از کارگران معضل بزرگ عدم امنیت شغلی را امری مهم می دانند که باعث شده تا این نگرانی ضمن پایین آوردن بازدهی کاری، آینده آنان را نیز دچار ابهام کند و نتوانند برنامه مطمئن و مشخصی برای زندگی داشته باشند. این کارگران معتقدند اخراج بی محابانه کارگران توسط کارفرمایان به یک فرهنگ و سنت تبدیل شده و هیچ ضمانت قانونی روشنی برای حمایت از کارگر در این زمینه وجود ندارد.
از سویی نیز عدم پرداخت حق و حقوق در موعد مقرر معضلی مضاعف است که گاهگاهی موجب بروز دردسرها و گرفتاری های غیر قابل جبرانی برای کارگران می شود. زیرا یک کارگر به امید دریافت دستمزد در موقع مشخص، برای خرید از بازار، ثبت نام فرزند در دانشگاه، تهیه جهیزیه دختر، ساخت، تعمیر و یا اجاره منزل به افراد دیگر چک و یا سفته می دهد.
اما ناگهان متوجه می شود که کارفرما برای چندین ماه یک ریال هم حقوق به او پرداخت نمی کند و به قول قدیمی ها دستش را در پوست گردو می گذارد. از این روست که ملاحظه می کنیم تعداد زیادی از همین دسته از کارگران، بخاطر عدم دریافت حقوق و عقب ماندگی بدهی چک آنها برگشت خورده و سر از زندان در آورده اند.غم انگیز تر اینکه برای دیرکرد اقساط وامهای دریافتی خودشان از بانکها نیز باید جریمه پرداخت کنند و بدتر از همه آبرویشان هم نزد ضامن بانکی شان خدشه دار شود.
موضوع دیگری که کارگران بر آن تاکید دارند، اجرای عدالت در همه سطوح می باشد تا در سراسر کشور به تمامی کارگران بویژه آنها که در خدمت سازمانها و ادارات دولتی هستند به یک چشم نگاه شود. برای نمونه  در گذشته با نیروهای شرکتی ادارات بصورت دو گانه ای رفتار شده است. در جایی نیروهای شرکتی چند اداره کل قراردادی شدند اما نیروهای شرکتی چند اداره کل دیگر به حال خودشان رها شده و حتی برای چند ماه حقوقشان را هم دریافت نکردند.
از طرفی الزاماتی که کارگر در برابر قانون دارد مو به مو از سوی کارفرما اعمال می شود اما در مقابل کارفرما به حداقل انتظارات کارگر هیچ ارزشی قائل نمی شود که این خود مصداق بارز بی عدالتی است.
همچنین ایجاد فرصت برای فعالیت قانونی صنوف کارگری جهت پرداختن به مسائل و مشکلات کارگران از نکات قابل اهمیتی است که مسوولان باید آن را جدی بگیرند. در کشورهای توسعه یافته ایجاد سازمان های مردم نهاد برای فعالیت در عرصه های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از اولویت های اصلی محسوب می شود که از طریق آن ضمن ارتقاء سطح کمی و کیفی فعالیت ها، همه نیروهای زیرمجموعه سازمان مردم نهاد در قبال آن احساس مسوولیت نموده و تمام تلاش و پشتکار خود را به کار می گیرند تا در جهت تحقق اهداف سازمانی خود گام بر دارند. اما آنچنان که باید و شاید هنوز فضای مطلوبی برای بیان آزادانه مطالبات صنفی کارگران در کشورمان ایجاد نشده است,
به هر تقدیر با گرامیداشت روز کارگر امیدواریم مدیران و مسوولان با برنامه ریزی های مدون و هدفمند در جهت رفع چالش های موجود در مسیر جامعه کارگری گام های مثبت و موثری بر دارند.  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن