تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820372735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با حضور هنرمندان شاخص کردستانی صورت گرفت تجلیل از خدمات 8 دهه‌ای استاد نامجو


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با حضور هنرمندان شاخص کردستانی صورت گرفت
تجلیل از خدمات 8 دهه‌ای استاد نامجو
هنرمندان شاخص استان کردستان در حرکتی فرهنگی و به همت حوزه هنری استان از خدمات و تلاش‌های 8 دهه‌ای استاد یدالله نامجو خوشنویس و نقاش برجسته کردستانی تجلیل به عمل آوردند.

خبرگزاری فارس: تجلیل از خدمات 8 دهه‌ای استاد نامجو



به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سنت حسنه تجلیل از مفاخر حوزه فرهنگ و هنر استان کردستان که طی 7 سال اخیر توسط حوزه هنری استان به صورت رسمی شکل گرفته و در سنوات اخیر نیز به همت تشکل‌های مردم‌نهادی هم‌چون انجمن تجلیل از مفاخر استان منسجم‌تر شده است شاهد تقویت روزافزون این مهم هستیم. چهارشنبه شب و در تداوم این فرهنگ والا و در آستانه گرامیشدات مقام شامخ معلم شاهد حضور جمع کثیری از هنرمندان شاخص استان کردستان در عرصه خوشنویسی، نقاشی، موسیقی و رسانه استان در منزل استاد یدالله نامجو از مفاخر حوزه فرهنگ و هنر استان کردستان و ایران اسلامی بودیم. هنرمندان شاخص کردستان که به نوعی خود را شاگردان این معلم وارسته می‌دانند در این محفل هرکدام مطالبی را پیرامون خدمات و تلاش‌های این مرد خستگی‌ناپذیر و نقش ایشان در تعالی فرهنگ و هنر این خطه بیان کردند. یحی صمدی مسئول انجمن مردم‌نهاد تجلیل از مفاخر استان کردستان در این محفل به فعالیت‌های این انجمن و حمایت‌ها و همراهی‌های حوزه هنری استان در این راستا اشاره کرد و برنامه‌های پیش روی این انجمن را برای تجلیل از مفاخر استان بیان کرد. سیداسماعیل حسینی شاعر، محقق و نویسنده با سابقه کردستانی نیز در این محفل به جایگاه معلم و نقش والای معلمان در تربیت نسل‌های آینده جامعه اشاره کرد و گفت: تجلیل از مفاخر و قدردانی از زحمات و تلاش‌های آنان از جمله سنن و آداب فرهنگی بوده که ریشه در فرهنگ غنی مردمان این خطه دارد و باید همواره این مهم حفظ و به نسل‌های آینده منتقل شود. استاد محمدصابر صابر از اساتید برجسته حوزه خوشنویسی ایران اسلامی و از مفاخر هنری استان کردستان نیز در این محفل با اشاره به خاطرات کلاس درس استاد نامجو و آموزه‌هایی که در محضر استاد کسب کرده‌اند اظهار کرد: در دوره ابتدایی و دبیرستان افتخار شاگردی استاد نامجو را داشته و به حق می‌توان اعتراف کرد که حوزه نقاشی و خوشنویسی کردستان مدیون این شخص والامقام است. وی افزود: خوشبختانه انجمن خوشنویسان سنندج در چندین سال اخیر همواره برنامه‌هایی را برای تجلیل از مفاخر این رشته هنری داشته است و با تمام توان برای تقویت این مهم تلاش خواهیم کرد. استاد مهدی حجت‌السادات از استاتید برجسته حوزه موسیقی کشور و خواننده با سابقه کردستانی نیز در این محفل اظهار داشت: افتخار می‌کنم که چندین سال شاگرد استاد نامجو بوده‌ام و امروز اگر افرادی ادعا می‌کنند که در حوزه فرهنگ و هنر حرفی برای گفتن دارند همه داشته‌هایشان مرهون زحمات اساتیدی همچون استاد نامجوست.

وی افزود: کلاس‌های استاد نامجو را می‌توان محفلی هنری، ادبی، اخلاقی دانست که با عشق استاد برای تعلیم همه داشته‌هایشان به شاگردانشان عجین بوده است. استاد حجت‌السادات از تلاش‌های حوزه هنری استان کردستان نیز برای فراهم‌کردن زمینه لازم برای تجلیل از مفاخر حوزه فرهنگ و هنر استان تقدیر کرد و گفت: مراسم امشب را می‌توان از شاه‌کارهای حوزه هنری استان دانست و امیدواریم این روند همچنان با قوت تداوم داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد که زمینه برای چاپ و انتشار آثار مکتوب استاد نامجو فراهم شود تا نسل جوان نیز از تجربیات گران‌سنگ این شخصیت برجسته بهره جویند. داریوش نامجو فرزند استاد نامجو نیز در این محفل به خلق صدها اثر فاخر هنری توسط استاد نامجو در طول 92 سال از عمر بابرکتشان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از تابلوهای نقاشی و خوشنویسی ایشان در انبار منزل شخصیشان خاک می‌خورد و همه آثار مکتوب ایشان نیز بدون این‌که فرصتی برای انتشار پیدا کنند از اذهان جویندگان حوزه فرهنگ و هنر دور هستند. وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت دستگاه‌های متولی امر شاهد برپایی نمایشگاهی از آثار و زحمات 8 دهه‌ای استاد نامجو باشیم و آثار مکتوب ایشان نیز به صورت کتاب و مجموعه‌های مصور در اختیار هنرمندان جوان و اقشار مختلف مردم قرار گیرد. امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز در این محفل اظهار کرد: خوشبختانه در آستانه روز معلم و گرامیداشت مقام شامخ معلم شاهد برپایی این محفل بودیم و خدمات و تلاش‌های استاد نامجو در طول عمر با برکتشان توسط جمعی از شاگردان ایشان که هرکدام اساتیدی صاحب سبک در حوزه هنر خوشنویسی و نقاشی کشور هستند میسر شده است. وی افزود: مقام شامخ معلم و تلاش‌ها و دلسوزی‌های معلمان سرمایه‌های گران‌بهایی هستند که نمی‌توان آن را با هیچ ثروتی مقایسه کرد. مرادی خاطرنشان کرد: معلمان نجیب‌ترین و در عین حال مظلوم‌ترین اقشار جامعه به شمار می‌آیند و بر خود می‌بالیم که در استانی زندگی می‌کنیم که از لحاظ ثروت فرهنگی و وجود شخصیت‌هایی والا در حوزه فرهنگ و هنر جزو ثروت‌مندترین استان‌ها هستیم. وی افزود: هر روز باید روز معلم باشد و تجلیل از زحمات و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر معلمان درهمه ایام سال تداوم داشته باشد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان به جایگاه والای استاد نامجو در حفظ و نگهداری داشته‌های فرهنگی و هنری استان اشاره کرد و گفت: با تمام توان برای حفاظت از گنجینه‌های هنری استاد نامجو تلاش خواهیم کرد و آمادگی خود را برای برپایی نمایشگاهی از آثار ایشان در پردیس سینمایی بهمن و گالری سوره اعلام می‌کنیم. مرادی خاطرنشان کرد: همچنین آمادگی داریم که آثار مکتوب استاد نامجو را در مجموعه‌ای منتشر نماییم و از این مهم حمایت ویژه نماییم. در ادامه این محفل نیز جمعی دیگر از اساتید و هنرمندان برجسته استان همچون استاد حسن انجمن، استاد صابر میکاییلی، سید ناصر نجفی، عزیز حورزاد، استاد بهرامی، کرباسی و ایرج کاکی معاون حوزه هنری استان مطالبی را پیرامون شخصیت استاد نامجو و خدمات ایشان به حوزه فرهنگ و هنر استان بیان کردند. استاد یدالله نامجو نیز در این محفل در سخنانی کوتاه اظهار کرد: امشب را به عنوان سالروز تولد خویش و تحولی مهم در زندگی 9 دهه‌ای خویش دانسته و از همه بانیان این محفل کمال تقدیر و تشکر را دارم. وی افزود: امیدوارم که با تلاش همه فعالان حوزه فرهنگ و هنر شاهد تقویت پایه‌های ارزشی و فرهنگی در جامعه باشیم و از داشته‌هایمان با تمام توان محافظت نماییم. استاد نامجو خاطرنشان کرد: برای تعالی حوزه فرهنگ و هنر این دیار زحمات و تلاش‌های بسیاری کشیده شده است و بدون شک باید افرادی برای تداوم این عزت و تعالی همت گمارند. وی از خدمات حوزه هنری استان در راستای تجلیل از مفاخر و فراهم کردن زمینه برپایی اینچنین محافلی تقدیر کرد و گفت: امید است این روند همچنان تداوم داشته باشد.

گفتنی است استاد یدالله نامجو متولد سال 1302 در شهر سنندج بوده و از سن کودکی در محضر پدر بزرگوارشان به آموختن هنر خوشنویسی و نقاشی همت گماشته‌اند و از سن 17 سالگی به تربیت دانش‌آموختگان در عرصه هنر مشغول شده‌اند و می‌توان گفت که بسیاری از اساتید صاحب سبک و مشهور عرصه نقاشی و خوشنویسی کردستان و حتی کشور از شاگردان ایشان محسوب می‌شوند. خلق هزاران اثر خوشنویسی و نقاشی و ده‌ها هزار نسخ خطی در باب هنر، آداب، سنن، آیین‌ها و غنای فرهنگی کردستان و ایران اسلامی از دیگر تلاش‌های این شخصیت خستگی‌ناپذیر عرصه فرهنگ و هنر ایران زمین بوده که امید است به همت متولیان حوزه فرهنگ و هنر شاهد در دسترس قرار گرفتن این گنجینه‌ها برای نسل‌های آینده باشیم. گزارش و عکس از خبات ساعدی انتهای پیام/79006

94/02/10 - 09:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن