تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806935017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوراها، مديريت مردم در شهر و روستا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۳۰ب.ظ)
شوراها، مديريت مردم در شهر و روستا موج - گروه اجتماعي
به گزارش خبرگزاري موج، شوراها، مديريت مردم در شهر و روستا عنوان يادداشت مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به مناسبت روز شوراها است.
وي در اين يادداشت آورده است:
بي ترديد توسعه و پيشرفت هر جامعه در گرو بهره مندي از عقلانيت، خردورزي و روح همدلي جمعي است. جوامعي که از اين مواهب بهره مند نيستند، بخوبي در مسير توسعه قرار نگرفته و نمي توانند به شکوفايي دست يابند.
در دين مبين اسلام نيز بر امر تدبر و عقلانيت تاکيد بسياري شده است.. ائمه معصومين و نبي مکرم اسلام هم با اينکه از مقام عصمت و از عقل سليم بهره مند بودند، هرگز خود را از مقام مشورت دور ندانسته و به عنوان سرآمد اين امر شناخته مي شدند. شوراها يکي از مهمترين مواردي است که نمود بارز عقلانيت ، مشورت و تصميم و مشارکت گروهي مي باشد.
در همين امر در بخش هاي مختلفي از قرآن مجيد نيز بر ضرورت استفاده همگان از امر مشورت تاکيد شده است که آيات شريفه 38 از سوره مبارکه شورا و همچنين آيه 159 سوره آل عمران دقيقا به اين امر تاکيد مي ورزد. همچنين در سيره زندگي معصومين نيز احاديث و روايات متعدد به چشم مي خورد. روايتي از حضرت رسول اکرم (ص) آمده است که : هيچ مردي با کسي مشورت نمي کند مگر آنکه به سوي رشد هدايت مي شود.
همه مي دانيم که با امر شورا ، زندگي در جريان صحيح و تعالي خود پيش مي رود. شورا و مشورتي که در آن مصلحت و انديشه در کنار هم قرار مي گيرند وبا اتّکا به قرآن ، عمل صحيح شکل مي گيرد. با يک واکاوي مي توان دريافت که کارهاي شورايي به لحاظ ساختاري و شيوه ي عمل از چهارچوب و اسلوب بهتري برخوردار است.
از سويي ديگر و در امور کلان اجتماعي، شوراها ، نماد تحقق مردم سالاري ديني، مشارکت اجتماعي و جامعه مدني محسوب مي شوند..
تشکيل شوراهاي اسلامي در ابعاد و مختصات مختلف در کشور ما نيز يکي از مصاديق مردم سالاري ديني و حضور اجتماعي مردم است. شوراي روستا ، شهر، شهرستان، استان و در سطح کلان شوراي عالي استان ها در سطوح مختلف و به صورت غير مستقيم ، در امور شهري و کشوري وارد عرصه تصميم سازي و تصميم گيري مي شوند.
در ديدار مقام معظم رهبري با اعضاي شوراي شهر تهران ايشان شوراها را از مظاهر مشارکت مردمي و براي تسهيل امور مردم دانستند. شوراها طبق قانون اساسي مديريت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادي ديگر از اداره‌ي کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان مي‌گذارند.انجام امور مردم به دست خود مردم.
توفيق شوراها در دستيابي به اين هدف، سرمايه‌ي ارزشمند «اعتماد عمومي» را افزايش مي ‌بخشد و زمينه‌ساز حضور پرنشاط مردم در همه‌ي عرصه‌هاي پيشرفت و توسعه‌ي کشور مي‌شود.
مقام معظم رهبري شوراها و به خصوص شوراي شهر تهران را از مصاديق مهم و الگويي براي تمام شوراهاي کشور مي دانند. "شوراي شهر تهران بر روي شوراهاي اسلامي شهرها در سرتاسر کشور تأثير گذاشته؛ اين چيز مهمي است؛ اين اثر مهمي است. به شما نگاه کردند؛ از شما فرا گرفتند و تأثير کار و حرف و نيات شما را انسان در شوراهاي ديگر مشاهده مي‌کند. اينها اهميت کار شوراي شهر تهران را نشان مي‌دهد."
شهر تهران با وجود حجم عظيمي از فعاليت ، ارتباطات و پيچيدگي ها خود نمونه اي کوچک از کشورمان است. مسکن، راهسازي، محيط زيست، حتي مسائل سياسي، اجتماعي و مسائل فراواني که مبتلابه ماست در کشور؛ همه‌ي اينها در تهران به شکل واضح و برجسته‌يي ديده مي‌شود و وجود دارد. بنابراين، اداره‌ي شهر تهران را مطلقاً نبايد دست کم گرفت و به نظر من خدمتي که شماها داريد در شوراي شهر تهران مي‌کنيد، خدمت برجسته‌يي است؛ خدمت مهمي است، اين خدمت را مغتنم بشماريد.



فرمان تاريخي حضرت امام خميني (ره)در سال 58(19 ارديبهشت) که منجر به تشکيل شورا ها شد ، يک نمونه مترقي از توسعه زير ساخت هاي کشور در امر اداره آن توسط مردم است. قوانين مربوط به شورا در سال 1361 توسط مجلس شوراي اسلامي طرح و در سال 1375 با تغيير و تحولات متعدد درآن به تصويب رسيد و تا به امروز در معرض اصلاحات مختلفي قرار گرفته است.آينده نگري حضرت امام در خصوص شورا يک مساله مهمي بود که منجر به شکل گيري نهادهاي مختلف شورايي و مشارکت مردم در مديريت کشور و آباداني گرديد. جالب آن است که صدور فرمان امام(ره) در آغازين روزهاي انقلاب اسلامي و قبل از تدوين قانون اساسي بوده است.
موضوع مشارکت مردم و سپردن سرنوشت مردم به خود آنها پس از انقلاب اسلامي مورد تاکيد و توجه مسوولان نظام جمهوري اسلامي قرار گرفت. با توجه به اينکه شوراها مصداق بارز تمرکززدايي و توزيع قدرت تصميم گيري براي برنامه ريزي و پيشبرد روند توسعه شهري و روستايي در مناطق مختلف کشور هستند، شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سراسر کشور تاسيس گرديد.
شوراها پل ارتباطي بين مردم و دولت هستند، نهادهاي مديريتي منسجمي که وظيفه دارند ساختار مديريتي کشور را به سمت مردم سالارانه شدن سوق دهند. مشارکت مردم را در اداره امور و تصميم گيري درباره مسائل مختلف مرتبط با محل زندگي خود آسان کنند. و در نهايت عاملي براي ارتقاي سطح زندگي مردم باشند.
شورا ها مي توانند نقشي جدي در مسايلي چون کارآفريني ، توانمند سازي ، اجراي پروژه هاي عمراني بومي و اساسي ، ايجاد ارتباط متقابل ميان نهادهاي کلان و بدنه جامعه و همچنين توسعه اعتماد عمومي و افزايش مشارکت داشته باشند.
در تمام دنيا نقش اصلي تصميمات در حوزه مديريت شهري و اجراي مسايل پيراموني زندگي مردم که در سطوح مياني و خرد صورت ميگيرد توسط حوزه هاي مديريتي کوچک و مردمي انجام مي پذيرد که مستقيما توسط مردم انتخاب مي شود.
به هر ترتيب نقش شورا در توسعه و تحول شهري و روستايي و همچنين حضور مردم در عرصه عمومي و تصميم گيري بر هيچ کس پوشيده نيست. شورا ها مي توانند مديريت شهري را سبک تر ، پويا تر و به شيوه اي محلي و منطقه اي در بهترين سطح خدمات رساني با خود به همراه داشته باشند، علاوه بر آنکه بار عمده اي را از دوش دولت بردارند. باميد توسعه بهتر و بيشتر با همدلي و همزباني.
مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن