تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860462719
![نمایش مجدد: تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ابعاد امنیت ابعاد غیر فیزیکی امنیت در منظومهی فکری انقلاب اسلامی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ابعاد امنیت ابعاد غیر فیزیکی امنیت در منظومهی فکری انقلاب اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ابعاد امنیت
ابعاد غیر فیزیکی امنیت در منظومهی فکری انقلاب اسلامی
در این نوشتار، مفهوم امنیت و بُعد غیرنظامی آن مطلوب نظر است. در اینجا قصد داریم به برجسته بودن بُعد غیرنظامی امنیت در منظومه و دستگاه فکری گفتمان انقلاب اسلامی در سیاست خارجی بپردازیم.
![خبرگزاری فارس: ابعاد غیر فیزیکی امنیت در منظومهی فکری انقلاب اسلامی خبرگزاری فارس: ابعاد غیر فیزیکی امنیت در منظومهی فکری انقلاب اسلامی](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/01/21/13940121000181_PhotoA.jpg)
رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی در روز 6 اردیبهشت 1394، در بخشی از بیاناتشان به موضوع امنیت روانی و وجوهی دیگر از امنیت که لزوماً هم فیزیکی و روانی نیست، اشاره کردند. طبیعتاً منظور ایشان از ابعاد دیگر امنیت، در حوزهی داخلی تصویر میشود، اما میتوانیم از همین دستگاه و منظومهی فکری، مسائلی امنیتی در حوزهی سیاست خارجی و بهطور خاص در فضای گفتمانی سیاست خارجی و در محدودهی گفتمان انقلاب اسلامی در این بُعد از سیاست (بُعد خارجی) استخراج کنیم که تحفظ و امنیت بهلحاظ فیزیکی و مهمترین رکن آن یعنی نظامی نیست.
این وجوه غیرنظامی و غیرفیزیکی امنیت، در آثار و آرای متفکران زیادی در روابط بینالملل نقش بسته و به رشتهی تحریر درآمده و معیار سیاستگذاری در این خصوص قرار گرفته است. نگاهی به رویکردهای سازمانهای امنیتی نوین از جمله ناتو و سازمانها و دستگاههای اطلاعاتی که رویکرد خویش نسبت به این موضوع را تغییر دادهاند و صرفاً بهدنبال امنیت در حوزهی فیزیکی و نظامی نیستند، مؤید این موضوع است.
روی سخن این نوشته، پرداختن به این حوزهها نیست. این نوشته بنا به زنجیرهی مطالب گفتمانی در خصوص تعریف مفاهیم گفتمان انقلاب اسلامی در سیاست خارجی صورتبندی شده است و بهطور خاص در این نوشتار مفهوم امنیت و بُعد غیرنظامی آن مطلوب نظر است. در اینجا قصد داریم به برجسته بودن بُعد غیرنظامی امنیت در منظومه و دستگاه فکری گفتمان انقلاب اسلامی در سیاست خارجی بپردازیم.
دولتشهر آتن در برابر دولتشهر اسپارت امنیت را در درون خود برای مقابله با اسپارت (عامل ایجاد ناامنی و یا حتی ناامنی) تلقی میکرد (توسیدید، 1377: 339) و امپراتوری ایران در برابر امپراتوری روم، تمام مردم را تحت یک لوای خاص (امنیتی) و مشترک قرار میداد و حتی ادیان الهی و آسمانی نیز در برهههایی از تاریخ، تعریف هویت را برای خود در نظر میگرفتند و علیه خود را غیر هویت بهشمار میآوردند.
بنابراین امنیت ابعاد متعددی داشته است که تاریخ عملی فضای انسانی و اجتماعی تعریفکننده وجوه آن بوده و هست. در این خصوص و بهطور خاص در ادیان الهی، وجود مجموعههای ارزشی که ارتباط زیادی با خداوند داشت، در یک مجموعهی امنیتی مشترک قرار میگرفت و وجود غیر از آن، در جهت مخالفت یا کفر قرار میگرفت. دین اسلام نیز از این مقوله جدا نیست. اسلام معرفیشده توسط پیامبر، بهعنوان کاملترین نسخهی راهنمای حیات بشری، مجموعهای ارزشی تلقی میشد که جامعهی اسلام را تحت پوشش خود قرار میداد و امت اسلام را از غیر دئامت جدا میکرد.
مجموعهای که تبدیل به مجموعهی امنیتی نیز شد. با وفات حضرت رسول و بعد از دوران حکومت پنجسالهی امام علی (ع)، انشقاق میان امت اسلام این مجموعهی امنیتی نیز از بین رفت و طی قرون متمادی، هیچ تلاشی برای احیای آن صورت نگرفت. بهجز آثار روشنفکرانی چون سید جمال اسدآبادی، محمد عبده و... که آن هم در فضای اندیشهی سیاسی شکل گرفته است و انقلاب اسلامی در ایران با تفکرات و اندیشههای امام خمینی (ره)، تلاشی برای این احیا صورت نگرفت.
امنیت اسلام؛ با ابعادی غیرمادی و غیرنظامی
امنیت از ریشهی «امن» به معنای «در امان بودن» و «مصون بودن» از هرگونه تعرض و در «آرامش» و «آسودگی» بودن (قریشی، 1378: 123) از هر گونه «تهدید» و «ترس» (معین، 1363: 354) است. امنیت در یک تعریف عام و مقدماتی نیز عبارت است از: کیفیت تأمین بودن به معنای احساس آسودگی از ترس و عدم اطمینان.
از نظر دین و رویکرد اسلام، امنیت تعریف شق نظامیدفاعی آن نیست، بلکه سوای از امنیت انسانی که ماهیت روانشناختی دارد، به امنیت حوزهی عقیده، باور، ایمان، جسم، فیزیک، قوم، ملت و... برمیگردد. به عبارتی امنیت مقولهای همهجانبه است. گونهای که علاوه بر ابعاد سیاسی، اقتصادی و بهعلاوه امنیت منابع، امنیت قضایی، امنیت زیستمحیطی، روانی و معنوی به امنیت به هنگام مرگ و پس از مرگ و امنیت روز جزا نیز تسری مییابد. (جهان بزرگی، 1388: 24 و 25)
در این نگاه، مرجع امنیت هم حکومت است و هم ملت، هم آحاد جامعه و مردم و هم حقوق آنها. پس تهدیدها و تعرضها از منظر این دیدگاه، آنهایی هستند که متوجه دولت، آحاد ملت و ایدئولوژی هستند و امنیت شامل طرح همهجانبهای است که سعی در صیانت دولت، ملت، ایدئولوژی و تکتک افراد جامعه از گزندها دارد. بنابراین در اینجا تنها مشروعیت دولت، حفظ این امنیت است و در این میان، مسائل زیستمحیطی، حفظ منبع و مسائل اجتماعی نیز مطرحاند. (جهان بزرگی، 1388: 28)
از این زاویه، امنیت همانطور که گفته شد، مربوط به عقیده و باور مسلمانان است و چون باور همهی مسلمانان در اسلام خدامحوری یا توحید است، حول این هستهی مرکزی گرد هم میآیند. همانطور که گفته شد، این مسلمانان، امت اسلام هستند. پس امنیت برای این امت تعریف میشود و این امت و عقیده و باورشان را در برابر دیگران حفظ میکند؛ یعنی به عبارت دیگر، امنیت مفهومی امتمحور است و این دو (امنیت و امت) با هم تعریف میشوند. امنیت مرز سیاسی ندارد، بلکه مبنای عقیدتی برای مردمانی که بهرهمند از باورهای اسلامیاند دارد.
مدنیتی تحت لوای حکومت اسلام
اسلام معرفیشده توسط نبی اکرم (ص) مجموعهای ارزشی تلقی میشد که جامعهی اسلامی را تحت پوشش خود قرار میداد و با عنوان امت اسلام، آن را از غیر امت جدا میکرد. مجموعهای که تبدیل به مجموعهی امنیتی نیز شد؛ یعنی در چارچوب امنیتی مشترک ارزشهای اسلام، دفاع از هر فرد مسلمان توسط حکومت اسلامی صورت میگرفت و حکومت کارگزار ایفای نقش مدیریت در توزیع ارزشها و قابلیتها در جامعه بود. این مجموعه یک مجموعهی متحد بود. تمام امت تحت لوای حضرت نبی (ص) یعنی مدیر و حاکم جامعهی امتمحور بود. مفهوم امنیت در عصر پیامبر (ص) برای مسلمانان از سطوح مختلف، با هدفهای متفاوت و موضوعات گوناگون تشکیل شده بود.
این تنوع و گستردگی چنین بوده است: از نظر سطح، به امنیت گروهی و امنیت امت تقسیم میشد. از نظر قلمرو، به دو دسته امنیت داخلی و امنیت خارجی تقسیم میشد و از نظر موضوع، حداقل شامل امنیت در حوزههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، محیطزیستی و منابع میشده است. (جهانبزرگی، 1388: 45)
علامه طباطبایی معتقد است آنچه در اسلام اصالت دارد، عقیده و ایمان است و مرز مملکت اسلامی، عقیده و ایمان و نه مرزهای جغرافیایی و سیاسی است. در اسلام تنها مرز حقیقی، عقیده و ایمان است و هیچ عامل دیگری همچون نژاد، زبان و... نمیتواند عامل برتری و امتیاز به حساب آید. مسئلهی عقیده آنقدر مورد توجه اسلام قرار گرفته است که حتی در مسائلی چون ارث و بهرهبرداری جنسی نیز ملاک، عقیده قرار داده شده است و عقیده است که مرز حقیقی انسانها از یکدیگر را مشخص میکند. (طباطبایی، 1376: 240)
متأثر از کنه تفکر اسلامی، رویهی پیامبر نیز بر همین امر بنا شده بود؛ یعنی حضرت رسول (ص) به دنبال مفهومی فراتر از سرزمین برای امنیت بودند و آن را عقیدهمحورانه قلمداد میکردند و بر د آن بودند که امنیت را با کل مسلمانان در نظر گیرند. بهعبارت بهتر، آنچه برای ایشان از اهمیت والایی برخوردار بود، امنیت مجموع مسلمانان بود. آرمان ایشان مصون نگه داشتن عقاید مسلمانان از هرگونه تعرض بود.
پیامبر توانستند امنیت امتمحور خود را عملیاتی کرده و مدینه بعد از هجرت را به مدنیتی تحت لوای حکومت اسلامی خود تبدیل کنند و لباس واقعیت به رهیافتها و رویکردهای مندرج در قرآن بپوشانند. امت ورای سرزمین، در زمان ایشان محقق شد و ایشان امنیت عقیدتی حول آن را ترسیم کردند. تمام مسلمانان زیر لوای واحدی قرار گرفتند که خود ایشان پرچمدار آن بودند.
بعد از رحلت حضرت رسول (ص) و ایجاد انشقاق در جامعهی اسلامی (بعد از ماجرای سقیفه)، ارزشها نیز بنا به وجود قرائتهای متفاوت از هم تفکیک شد و جامعه دچار چندپارگی شد. به همین ترتیب، امنیت نیز برای هر دسته، متعاقب شکلگیری ارزشهای مختلف، متفاوت شد. با انشقاق در مجموعهی امت، دیگر مبنای اتحاد و شکلگیری مجموعهی امنیتی، خودِ امت نبود و به طوایف، اقوام، قبایل و نهایتاً امپراتوریها مبدل شد.
اندیشه وستفالیایی سرزمینی و فیزیکی بودن امنیت
این امر با افزایش شکافها تداوم یافت و منجر به تغییر اساسی مفاهیم شد؛ تا ظهور مفاهیم جدید در قرن 20 با نام دولت، دولتملت، ملت، کشور (با بار حقوقی) و... که در این مجموعه جایگزین مفاهیم قبلی شدند. همین مسئله، مجموعهی امنیتیِ جدیدی به وجود آورد و حتی ممکن است در امت اسلام به دلیل شکلگیری مجموعههای جدید امنیتی، گاهی نزاع بین دو دولتملت مسلمان صورت گیرد یا حتی یک دولتملت مسلمان با نوع غیرمسلمان خود علیه یک دولتملت مسلمان دیگر متحد شود.
امام خمینی (ره) برطبق اندیشههای اسلامی مفهوم ملت به معنای مدرن آن، به معنی آب و خاک صرف و مردم و قلمرو خاص ایران، که برتر از دیگر ملتها اعم از اسلام یا غیر اسلام باشد را مردود شمرده و آن را مغایر با تعالیم اسلام و آموزههای دینی میدانند.
در ایران از اواخر دوران قاجار، دولت کمکم از دین و تودهی مردم فاصله میگیرد و نوعی تقابل بین آنها به وجود میآید. در این فاصلهی زمانی، که شکاف بین دولت و ملت بیشتر میشود، شاهد کاربرد کلماتی همچون «مصالح عام»، بازپروری کلمهی «ملت» و «ملت ایران» از سوی علمای بزرگ دینی همچون میرزای شیرازی هستیم. (نجفی، 1388)
با تداوم این وضع در شرایط کشور و شرایط نظام بینالملل، به وجود آمدن انشقاق بین امت اسلامی، پیدا شدن مفهوم دولتملت در تفکر و اندیشهی غرب و ایجاد فضای ملتمحوری بهجای عقیدهمحوری، کمکم مفهوم امت معنای اصیل خود را از دست داد و بار معنایی جدیدی به خود گرفت. آنچه در اینجا حائز اهمیت فراوانی است مفهوم امنیت مادی و فیزیکی و ایمنی حصارهای سرزمینی است تا امنیت عقیدتی و باورهای مردمی. آنچه اهمیت پیدا میکند توان نظامیدفاعی کشورها برای حفظ خود است تا توان عقیدتی آنها. آنچه محور واقع میشود جنگ است و دولتی با ذات شرور و... (برای آگاهی بیشتر نگاه کنید به: ماکیاولی، 1388 و هابز، 1380)
ظهور اندیشههای امتمحور امام خمینی (ره)
انقلاب اسلامی و ظهور اندیشههای امام (ره) در این برههی زمانی به وقوع میپیوندد. اندیشههایی که منشأ آن را همان مفاهیمی که در زمان حضرت رسول (ص) تکوین یافته بودند شکل داده است.
امام خمینی (ره) برطبق اندیشههای اسلامی، مفهوم ملت به معنای مدرن آن که شامل آب و خاک صرف و مردم و قلمرو خاص ایران و برتر از دیگر ملتها اعم از اسلام یا غیر اسلام باشد را مردود شمرده و آن را مغایر با تعالیم اسلام و آموزههای دینی میدانند. (امام خمینی، 1363: 168)
امام دو وطن عقیدتی و سرزمینی را قابل شناسایی و جدایی میدانند. وطن عقیدتی همان دارالسلام یا امت اسلامی است که اصالت دارد، اما وطن سرزمینی به دلایل مقتضیات زمانی و مکانی، تنها در سایهی اسلام مورد قبول است. لذا هنگامی که در برابر اسلام قرار میگیرد، اصالت خود را از دست میدهد. بر همین اساس، ایشان برای وطن عقیدتی (امت) ارزش و اعتبار بالاتری نسبت به وطن سرزمینی (ملت) قائلاند.
مشروعیت مطابق با منافع اسلامی اختصاص یافته و اندیشهی ملی با آن تنظیم میگردد. ایشان همواره منافع ملی (ملت) را ذیل منافع اسلامی (امت) تعریف نموده و برای منافع اسلام حساب ویژهای قائل هستند. به اعتقاد امام (ره)، منافع ملی در طول منافع اسلامی قرار دارد. لذا رابطهی منافع ملی و اسلامی از نظر ایشان رابطهی جزء به کل است و منافع ملی در برابر دیگر مسلمانان برخلاف دستور صریح اسلام است. مطابق اندیشهی امام، باید منافع اسلامی (منافع جهان اسلام با همهی کشورهای اسلامی) را بر منافع ملی (منافع یک واحد سیاسی خاص) ترجیح داد و این امر تنها در حکومت اسلامی جهان اسلام قابل تصور است. (بابایی، 1383: 284 تا 286)
امام خمینی برای ملت ایران دو بُعد ایرانیت و اسلامیت قائل بوده و معتقدند که بُعد اسلامیت آن پایدارتر است. لذا ملت ایران مفهومی دینی است. ملت به معنی مدرن آن نیز تا آنجا معتبر است که در مقابل اسلام قرار نگیرد. (بابایی، 1383: 153)
میتوان گفت که رابطهی ملت و امت در اندیشهی ایشان، عموم و خصوص مطلق است. بدینگونه که ملت بهعنوان یک جزء در زیرمجموعهی واحد کلی امت قرار میگیرد و مجموعه واحدهای ملی، تحت واحد جهانی امت، یک جامعهی واحد را به وجود میآورند. بنابراین در اندیشهی امام، ملت جزئی از امت بوده و همراستا با آن است و هیچگاه در تقابل با امت قرار نمیگیرد. (بابایی، 1383: 292)
فرجام سخن
امنیت بهعنوان یکی از مفاهیمی که در حال تغییر بوده و معانی جدیدی به خود گرفته است، در گفتمان اسلامی بهعنوان بستری برای تعریف امت و تأمین این مفروض قلمداد میشده است. این موضوع هم در دیدگاه حضرت رسول (ص) و هم در نگرش امام (ره)، واحد بوده ولی تفاوت در محدودیتهای محیطی پیش روی امام برای تحقق این مفهوم است. به عبارتی دلیل تفاوت بایدها و هستهای پیامبر و امام، نه در تفکر ایشان و نه در شرایط ارادی کنشگر و ارادهی معطوف به آن (رسیدن به امت بهعنوان امنیت توسط امام) بوده، بلکه همانطور که گفته شد، شرایط محیطی اعم از ساختار حاکم بر نظم بینالملل، وجود کنشگران دولتملتی و سایر عوامل و عناصر سیاسیمحیطی بوده که مانع از تحقق این هدف شده است.*
منابع:
1. امام خمینی، سید روحالله (1363)، صحیفهی نور، تهران، مؤسسهی تنظیم و نشر آثار امام خمینی، جلد 13.
2. باباییزارچ، علیمحمد (1383)، امت و ملت در اندیشهی امام خمینی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
3. توسیدید (1377)، تاریخ جنگ پلوپونزی، ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
4. جهانبزرگی، احمد (1388)، امنیت در نظام سیاسی اسلام، اصول و مؤلفهها، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی
5. طباطبایی، سید محمدحسین (1376)، تفسیر المیزان، ترجمهی جمعی از دانشمندان، اول و دوم و چهارم و پنجم (دورهی بیستجلدی)، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، چاپ ششم، تهران.
6. قریشی، سید علیاکبر (1378)، قاموس قرآن، چاپ هشتم، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
7. ماکیاولی، نیکولو (1388)، شهریار، ترجمهی داریوش آشوری، تهران، نشر آگاه.
8. معین، محمد (1363)، فرهنگ فارسی معین، تهران، انتشارات امیرکبیر.
9. نجفی، موسی (1388)، «فرآیند سکولاریزاسیون، مفهوم ملت در ایران»، کتاب نقد، فصلنامهی شمارهی 22 بهار.
10. هابز، توماس (1380)، لویاتان، ترجمهی حسین بشیریه، نشر نی.
صدیقه احمدی، کارشناس مسائل بینالملل
منبع:برهان انتهای متن/
94/02/08 - 02:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]
صفحات پیشنهادی
رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: در ارتقای سطح امنیت به هیچ حدی قانع نباشید/نیروی ا
رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی در ارتقای سطح امنیت به هیچ حدی قانع نباشید نیروی انتظامی درستکار و قاطع میتواند مایه آبروی نظام اسلامی شود نیروی انتظامی باید مقتدر باشدحضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند اقتدار مطلوب نظام اسلامی قاطعیت در کنار عدالترهبر معظم انقلاب در دیدار رئیسجمهوری افغانستان: ایران، امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت خود میداند
رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیسجمهوری افغانستان ایران امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت خود میداند آمریکا موافق همکاری ایران و افغانستان نیستحضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر ضرورت اراده و تصمیم به تقویت همکاری و همدلی میان ایران و افغانستان گفتند ایران امنیت و پیشمسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان: تبیین ابعاد مختلف هنر اسلامی جامعه را به اهداف رهبر انقلاب نزدیک میکند
مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان تبیین ابعاد مختلف هنر اسلامی جامعه را به اهداف رهبر انقلاب نزدیک میکندمسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان گفت تبیین ابعاد مختلف هنر اسلامی جامعه را به اهداف مدنظر رهبر معظم انقلاب نزدیک کرده و میتواند الگویی جامع و کاربردی را به دیگر کشورها ارائرهبر معظم انقلاب: ایران، امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت خود می داند/ امریکایی ها موافق همکاری و هم
رهبر معظم انقلاب ایران امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت خود می داند امریکایی ها موافق همکاری و همدلی ایران و افغانستان نیستند حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز یکشنبه در دیدار محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان با اشاره به ارتباطات و اشترازارعی در گفتوگو با فارس: دستور رهبر معظم انقلاب برای افزایش توان نظامی با نوسان امنیتی منطقه تناسب دارد
زارعی در گفتوگو با فارس دستور رهبر معظم انقلاب برای افزایش توان نظامی با نوسان امنیتی منطقه تناسب داردکارشناس مسائل سیاسی و غرب آسیا گفت بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی با شرایط بسیار حساس و نوسان امنیتی منطقهای تناسب دارد و همه ملتها باید چنیمعاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران: رهبر معظم انقلاب با نور معنویت کشتی انقلاب را هدایت میکنند
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران رهبر معظم انقلاب با نور معنویت کشتی انقلاب را هدایت میکنندمعاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت رهبر معظم انقلاب اسلامی با نور معنویت کشتی انقلاب را هدایت میکنند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری علیرضا یونسی امشب در جلسه ستاد آزارهبر انقلاب:در ارتقای سطح امنیت به هیچ حدی قانع نباشید/اقتدار مطلوب اسلام همراه با عدالت و ترحم است
رهبر انقلاب در ارتقای سطح امنیت به هیچ حدی قانع نباشید اقتدار مطلوب اسلام همراه با عدالت و ترحم است حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز یکشنبه در دیدار شرکت کنندگان در همایش فرماندهان و مدیران و روسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی این نیرو را مظهر حاکمیت وسردار اشتری در همایش سراسری فرماندهان ناجا: شاخصهای امنیتی در سال ۹۳ در تمام ابعاد بهبود یافت
سردار اشتری در همایش سراسری فرماندهان ناجا شاخصهای امنیتی در سال ۹۳ در تمام ابعاد بهبود یافتفرمانده کل ناجا گفت در سال 93 با مجموعه اقداماتی که انجام شد شاهد بهبود شاخصهای امنیتی در تمام ابعاد و بخشها از جمله حوزه کشف مواد مخدر و کشف جرم بودیم به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگرهبرانقلاب: ایران،امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت وپیشرفت خود میداند
رهبرانقلاب ایران امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت وپیشرفت خود میداند حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر ضرورت اراده و تصمیم به تقویت همکاری و همدلی میان ایران و افغانستان تاکید کردند البته آمریکاییها و برخی کشورهای منطقه ظرفیتهای افغانستان را نمیشناسند و موافق همدلی و همکارنماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی: انرژی هستهای بهانهجویی برای جلوگیری از مستقل شدن ایران است
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی انرژی هستهای بهانهجویی برای جلوگیری از مستقل شدن ایران استنماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت انرژی هستهای دستاویز و بهانهای برای جلوگیری از دستیابی کشورمان به استقلال است به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه سعیمقام معظم رهبری: ایران، امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت خود میداند
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰ ۵۳ مقام معظم رهبری فرمودند ایران امنیت و پیشرفت همسایه خود افغانستان را امنیت و پیشرفت خود میداند به گزارش ایسنا حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز یکشنبه در دیدار محمد اشرف غنی رئیسجمهوری افغانستان با اشاره به ارتباطات و اابعاد اقتصادي و امنيتي مناقشات چين، ژاپن و کره جنوبي
۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۴ ۰ب ظ ابعاد اقتصادي و امنيتي مناقشات چين ژاپن و کره جنوبي موج- مناقشات تاريخي و ارضي پکن توکيو و سئول عواقب وخيم اقتصادي و امنيتي براي اين کشورها و منطقه شرق آسيا به دنبال داشته است به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج تنش هاي ارضي در شرق آسيا ميان چين ژاپن کرهرهبران انصار الله در گفتوگو با فارس: قطعنامه شورای امنیت حمله به انقلاب ملت یمن بود/نیروهای یمنی برای عملیاتی
رهبران انصار الله در گفتوگو با فارس قطعنامه شورای امنیت حمله به انقلاب ملت یمن بود نیروهای یمنی برای عملیاتی بزرگ آماده میشوندرهبران انصار الله ضمن تاکید بر اینکه قطعنامه شورای امنیت چراغ سبز آمریکا به عربستان برای ادامه حمله به انقلاب یمن بود گفت نیروهای یمنی برای اجرای عملیات- مهمترین بخش های بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی
مهمترین بخش های بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی تهران- ایرنا- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز یکشنبه در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی کشور بیانات مهمی را ایراد فرمودند به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا مهمترین بخش هاینقش ویژه طلاب در تبیین صحیح فرمایشات رهبر معظم انقلاب
نقش ویژه طلاب در تبیین صحیح فرمایشات رهبر معظم انقلاب استانها > اصفهان - دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور به نقش ویژه طلاب در تبیین صحیح فرمایشات رهبری اشاره کرد و گفت طلاب و روحانیون باید فرمایشات و رهنمودهای رهبری از جمله شعار سال را برای مردم تبیین کنند و بانایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سخنان مقام معظم رهبری فصلالخطاب در مذاکرات هستهای است
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس سخنان مقام معظم رهبری فصلالخطاب در مذاکرات هستهای استنایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت سخنان مقام معظم رهبری فصلالخطاب در مذاکرات هستهای است به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل منصور حقیقتپور امشب در نشست با جمعی از خبرنگاران در اردبیمحوریابی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی 30رهنمود امام خامنهای در مذاکرات هستهای
محوریابی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی30رهنمود امام خامنهای در مذاکرات هستهایبیانات اخیر مقام معظم رهبری را میتوان در چهار دستهی کلی وضعیت بیانیه سوئیس اصول و مبانی کلی در مذاکرات هستهای توصیههایی به مذاکرهکنندگان و مردم و خطوط قرمز مذاکرات آتی طبقهبندی نمود بیا-
گوناگون
پربازدیدترینها