تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819845071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يک خودکشي دسته‌جمعيِ ناقابل!


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



يک خودکشي دسته‌جمعيِ ناقابل!
خودکشي دسته‌جمعي ژاپني‌ها زبانزد عام و خاص است و غالباً با واژه "هاراگيري" شناخته مي‌شود.
روز نو : خودکشي دسته‌جمعي ژاپني‌ها زبانزد عام و خاص است و غالباً با واژه "هاراگيري" شناخته مي‌شود.


به گزارش روز نو، اگرچه عامه مردم نشستن دور هم و کشيدن قليان را يک تفريح مي‌دانند، اما مطالعات علمي نشان مي‌دهد، پُک زدن به اين نوع پرخطر دخانيات، بي‌شباهت به يک خودکشي دسته‌جمعي نيست.


در همين خصوص، رييس مرکز بهداشت کاشمر با اظهار تأسف از اينکه قليان به يکي از وسايل اصلي در تفريح کاشمري‌ها تبديل شده است، افزود: قبح مصرف قليان ريخته شده و شاهد گسترش آن در بين خانم‌ها و آقايان هستيم.


مجتبي قائمي با اشاره به اينکه مصرف قليان در جامعه از قهوه‌خانه فراتر رفته و در سطح پارک‌ها و معابر عمومي شاهد مصرف آن هستيم، اظهار کرد: امروز سن مصرف قليان در شهرستان به سنين نوجواني رسيده است.


وي با بيان اينکه چهارهزار ماده سمي خطرناک در دود سيگار وجود دارد که 80 نوع سرطان‌زاي آن ثابت شده است، تصريح کرد: بيماري‌هاي قلبي و عروقي، گوارشي، تنفسي و سکته مغزي، سرطان دهان و حنجره، ريه، فشارخون، سرطان معده، زخم معده، سرطان مثانه، ناباروري، سقط جنين، پوکي استخوان و... از جمله بيماري‌هاي ديگري است که افراد وابسته به دود و مواد دخاني را مبتلا مي‌کند.


قائمي با اشاره به اينکه هر سَر قليان برابر مصرف سه پاکت سيگار است، افزود: عده‌اي معتقدند چون دود سيگار يا قليان را فرو نمي‌رود، خطري ندارد؛ اين طرز فکر از نظر فيزيولوژي امکان‌پذير نيست که دود وقتي وارد دهان شد پايين نرود و تا زماني که نيکوتين جذب بدن نشود، افراد از مصرف مواد دخاني لذت نمي‌برند.


وي موادي که در تنباکوهاي ميوه‌اي استفاده مي‌شوند را اکثراً خطرناک و سرطان‌زا برشمرد و خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان به دليل عمومي بودن قليان، دچار انواع بيماري‌هاي قارچي و عفوني مي‌شوند.


رييس مرکز بهداشت کاشمر با اشاره به اينکه خانواده‌هايي که دود دست دوم مصرف مي‌کنند، شديدتر از افراد سيگاري دچار بيماري مي‌شوند، اظهار کرد: اخيراً حتي کارشناسان بر روي دود دست سوم، شامل دودهايي که در هوا معلق هستند و در محيط رسوب مي‌کنند و روي بالش و ملافه و فرش مي‌نشينند و وارد ريه‌هاي افرادي که در آن محيط زندگي مي‌کنند، مي‌شوند بحث‌هاي جدي‌ مطرح کرده‌اند.


وي با اظهار تأسف از اينکه برخورد قاطعي با مکان‌هاي عرضه و فروش قليان صورت نمي‌گيرد، گفت: اگرچه بر اساس قانون، فروش ادوات قليان ممنوع است، اما مي‌بينيم با فروش ادوات قليان، شغل جديدي در کاشمر در حال ايجاد شدن است.


قائمي اظهار کرد: تا زماني که در مقابل ديد عموم قليان عرضه شود، قطعاً افراد بيشتري از اين ماده دخاني استفاده خواهند کرد.


وي با اظهار تأسف از عدم آشنايي بسياري از خانواده‌ها نسبت به مضرات قليان گفت: خانواده‌ها هنگامي که مي‌بينند فرزندشان قليان مصرف مي‌کند، برخوردي انجام نمي‌دهند؛ از اين رو در کاشمر روند مصرف قليان رشد صعودي به خود گرفته است.


قائمي افزود: اگرچه در چند سال گذشته سه بار قهوه‌خانه‌ها پلمب شدند، اما باز هم در اماکن عمومي شاهد عرضه قليان هستيم.


وي ارزان بودن اين سرگرمي، در دسترس بودن و از بين رفتن قُبح مصرف را از دلايل روي آوردن خانم‌ها به سمت قليان و مصرف آن در اماکن عمومي دانست و با اشاره به اينکه بر اساس قانون هرگونه عرضه و مصرف قليان در داخل پارک‌ها و اماکن عمومي ممنوع است، از مسئولان مربوطه خواست در اين خصوص اقدام جدي داشته باشند.


هجوم زنان و دختران به قليان!
در ادامه، مسئول يکي از اماکني که در کنار فروش مواد خوراکي اقدام به عرضه قليان کرده است، گفت: برخلاف اينکه استعمال سيگار هنوز در ميان برخي از زنان به عنوان يک رفتار زشت و ناپسند شناخته مي‌شود، اما مصرف قليان در خانواده‌هاي کاشمري با ممنوعيت مواجه نيست؛ به طوري که مي‌بينيم حتي دختران جوان هم امروز در کنار خانواده، در محيط‌هاي عمومي و با اين اعتقاد که قليان بي‌ضرر است، شروع به ترويج مصرف قليان مي‌کنند.


رضايي گفت: اغلب کساني که به اين مکان مراجعه مي‌کنند در کنار چاي يا تنقلاتي که مي‌خرند، حتماً قليان هم سفارش مي‌دهند.


وي اظهار کرد: اغلب مشتريان قليان جوانان و نوجوانان اعم از دختر و پسر هستند.


اين فروشنده با بيان اينکه امروز مصرف قليان در بين زنان و مردان رايج است و همه مصرف مي‌کنند، اظهار کرد: درآمدي که از فروش قليان به دست مي‌آورم بيش از مواد خوراکي است.


وي با اعلام اينکه برخلاف گذشته مشتريان خانم براي مصرف قليان رو به افزايش است، خاطرنشان کرد: کسي نيست که لااقل با مصرف قليان توسط خانم‌ها در اماکن عمومي برخورد کند.


استعمال دخانيات، نوعي اعتياد!
در ادامه رييس شوراي فرعي مبارزه با مواد مخدر کاشمر با بيان اينکه يکي از دغدغه‌هايم در اين شهر گرايش جوانان به مصرف قليان است، گفت: جاي تأسف دارد که فضاي معنوي دومين شهر زيارتي استان را با دود آلوده کنيم.


مهدي فروزان افزود: متأسفانه در سال‌هاي گذشته، مصرف قليان بين افراد مسن و کهنسال رايج بود و کمتر جواني به خود اجازه مصرف قليان و سيگار مي‌داد، ولي طي چندسال اخير شاهديم قبح اين‌ها شکسته شد.


وي با اشاره به افزايش ميزان مصرف قليان در بين جوانان و نوجوانان بيان کرد: مصرف قليان خانوادگي شده و خيلي راحت پدر و مادر قليان آماده کرده و از فرزند خود براي مصرف دعوت مي‌کنند.


فروزان ادامه داد: اگر در آب آشاميدني يک روستا يا منطقه‌اي آرسنيک ديده شود به سرعت ستاد بحران تشکيل مي‌دهيم، اما امروز شاهديم جوانان با مصرف قليان به چه راحتي سرب، کروم و آرسنيک را وارد بدن خود مي‌کنند.


رييس شوراي تأمين شهرستان با بيان اينکه مسئولان کشوري بايد قوانين پيشگيرانه در خصوص مصرف قليان را نهادينه کنند، افزود: متأسفانه قانون خاصي جهت جلوگيري از عرضه قليان نداريم.


وي به وجود هفت کافه سنتي و چايخانه در اين شهر -که از گذشته مجوز عرضه قليان اخذ کرده‌اند- اشاره کرد و گفت: صدور هرگونه مجوز در شهرستان جهت راه‌اندازي چايخانه و کافه سنتي را براي جلوگيري از روي آوردن جوانان به مصرف قليان و احساس خطر در اين زمينه، ممنوع کرده‌ايم.


فروزان گفت: با هماهنگي با دادستان شهرستان و تصويب مصوبه‌اي در شوراي تأمين، هرگونه مصرف قليان در داخل پارک‌ها، فضاي سبز، بلوارها به خصوص بلوار سيدمرتضي و اماکن زيارتي ممنوع شده و نيروي انتظامي مکلف به جمع‌آوري است.


وي با تأکيد بر اينکه هرگونه برخورد در اين زمينه در راستاي صحت و سلامت خانواده‌هاست، افزايش هجوم دختران به مصرف قليان طي سال‌هاي اخير را زنگ خطري براي شهرستان برشمرد.


فرماندار کاشمر با بيان اينکه ما وظيفه خود را انجام مي‌دهيم، اما نيازمند حمايت خانواده‌ها و مردم هستيم، بيان کرد: اعضاي شوراي تأمين و مبارزه با مواد مخدر مصمم هستند، در فضاهاي عمومي اجازه مصرف قليان داده نشود.


در خاتمه:
افزايش قارچ‌گونه مراکز عرضه قليان و مشاهده روزافزون قُلقُل هزاران قليان در دست جوانان کاشمري، تهديدي جدي براي سلامت شهروندان اين شهر به‌شمار مي‌رود؛ لذا مسئولان ذي‌ربط بايد چاره‌انديشي کنند و لااقل از عرضه و مصرف آن از اماکن عمومي جلوگيري کنند تا کمتر در مقابل ديد عموم باشد.


قطعاً با رسيدن فصل تابستان و آغاز ايام فراغت نوجوانان، کمتر جمعي از نوجوانان و جواناني را خواهيم ديد که مشغول مصرف قليان ميوه‌اي نباشند؛ قلياني که تا چند وقت پيش ابزار دست کهنسالان بود که در موقع کسالت پکي به آن مي‌زدند، اين‌روزها به دست دختران و پسران جوان افتاده و ديگر بسياري از آنان براي چند لحظه خوش بودن به آن پک مي‌زنند.


اگرچه قانون خوبي براي کنترل استعمال دخانيات داريم اما اجراي اين قانون همت بالايي مي‌خواهد که بعضاً در ميان مسئولان کاشمري ديده نمي‌شود. از آنجايي که جمع‌آوري قليان و جلوگيري از مصرف آن در اماکن عمومي، نيازي به اعتبار ندارد، مسئولان ذي‌ربط بايد از همين امروز نسبت به ممنوعيت عرضه و مصرف آن به‌طور جدي و نه مقطعي اقدام کنند.




تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن