تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802637315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش سود تسهيلات اعطايي صندوق توسعه ملي به بخش کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۰:۲۵ق.ظ)
سخنگوي دولت خبر داد: کاهش سود تسهيلات اعطايي صندوق توسعه ملي به بخش کشاورزي موج - محمد باقر نوبخت درباره برداشت 2 ميليارد دلاري از صندوق ذخيره ارزي توضيحاتي کاملي داد و گفت که اين برداشت طبق دستور و مجوز مقام معظم رهبري صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد باقر نوبخت در اولين جلسه ارديبهشت خود، در خصوص اصلي‌ترين مسائل جاري در کشور توضيح داد.
اختصاص 1850 ميليارد تومان براي تکميل طرح‌هاي نيمه تمام
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، در خصوص تکميل طرح‌هاي نيمه تمام در کشور گفت: در هفته جاري 1850 ميليارد تومان اعتبارات عمراني به خزانه دولت تخصيص داده شد تا براي تکميل طرح‌هاي ناتمام و پرداخت مطالبات پيمانکاران مورد استفاده قرار بگيرد. اين اولين باري است که اين اقدام در دولت صورت مي‌گيرد. هر سال با توجه به اينکه در روزهاي پاياني اسفند، درآمدها به خزانه واريز مي‌شد و فرصت کمي براي تخصص طرح‌هاي عمراني در اختيار سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار مي‌گرفت، دقت کافي براي انتخاب طرح‌ها نمي‌توانست انجام شود. امسال طبق اصلاحيه قانوني، اين فرصت براي دولت فراهم شد تا آخر فروردين نسبت به معرفي طرح‌هاي ناتمام اقدام کند.
نوبخت درباره آثار اين اقدام گفت: از جمله آثار خوب اين کار اين است که بر خلاف سال هاي گذشته که معمولاً در چند ماه اول، تخصيص طرح‌هاي عمراني نداشتيم، از همين ماه نخست سال موفق شديم براي طرح‌هاي عمراني اعتبار تخصيص دهيم و الان خزانه در حال توزيع 1850 ميليارد تومان است.
سخنگوي دولت درباره تداوم سياست‌هاي دولت تدبير و اميد توضيح داد: در راستاي اجراي سياست خروج از رکود، افزايش اشتغال و کاهش تورم، در سال جاري، از 3 محل سرمايه گذاري‌هاي لازم در اقتصاد ايران انجام مي‌شود. طبق قانون بودجه سال 94، 160 هزار ميليارد تومان از سوي دستگاه‌هاي دولتي و شرکت‌هاي دولتي براي طرح‌هاي عمراني سرمايه گذاري مي‌شود.
پيش بيني اين است که 5 ميليارد دلار از طريق صندوق توسعه ملي در سال 94 سرمايه گذاري صورت گيرد چون امسال حدود 5 ميليارد دلار ورودي جديد به صندوق توسعه ملي داريم. بنابراين 5 ميليارد دلار امکان سرمايه گذاري از طريق بخش غيردولتي در اقتصاد انجام مي‌شود.
وي درباره اختصاص مبلغ ريالي به طرح‌هاي کشور گفت: 20 درصد از اين مبلغ يعني 1 ميليارد دلار بايد به صورت ريالي به بخش صنعت و کشاورزي داده شود که تقريباً معادل 2850 ميليارد تومان است. در سال جاري علاوه بر سرمايه گذاري 160 هزار ميليارد توماني دولت طبق قانون بودجه، اين تسهيلات از طريق صندوق توسعه ملي به سرمايه گذاري اختصاص داده مي‌شود.
هزينه استفاده از پول کم مي‌شود
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور درباره سياست‌هاي دولت براي کاهش هزينه استفاده از وام در واحدهاي توليدي، صنعتي و کشاورزي گفت: دولت پيشگام شد تا هزينه استفاده از پول را کم کند. نرخ تسهيلاتي که از صندوق توسعه ملي براي صنعت 21 درصد بود در آخرين جلسه هيات امنا تصويب شد اين به رقم 12 درصد براي 10 استان و 16 درصد براي بقيه استان‌هاي کشور به انجام برسد. به اين ترتيب نرخ تسهيلات اعطايي از سوي صندوق توسعه ملي از 21 درصد در سال 94 براي 10 استاني که کمتر توسعه يافته هستند يا شرايط سرمايه گذاري بيشتر را داشته‌اند به 12 درصد رسيد و براي بقيه استان‌ها به 16 درصد تقليل يافته است. دولت 9 واحد درصد در اين باره تقليل داده است. براي بخش کشاورزي نيز که نرخ سود تسهيلات 16 درصد بود، مقرر شد براي 10 استان 10 درصد و براي بقيه استان‌ها 14 درصد تقليل يابد.
او همچنين توضيح داد نرخ سود تسهيلات ارزي نيز کاسته شده است: 4 ميليارد دلاري که به صورت ارزي تسهيلات داده مي‌شود به جاي 6 درصد، 3.5 درصد سود تسهيلات خواهد بود. دولت مصمم است تا هزينه استفاده از پول براي سرمايه گذاري و نرخ تسهيلات کاهش يابد. نمايندگان دولت در شوراي پول و اعتبار از کاهش نرخ سود بانکي دفاع مي‌کنند و آن را پيشنهاد مي‌دهند البته قانونا اين از اختيارات شوراي پول و اعتبار است.
نوبخت در تکميل سخنانش گفت: به اين ترتيب 3 منبع به منظور کاهش تورم و خروج از رکود در نظر گرفته شده منبع اول که 160 هزار ميليارد تومان قانون بودجه است، منبع دوم نيز تسهيلات صندوق توسعه ملي به ميزان 2850 ميليارد تومان منابع ريالي و 4 ميليارد دلار منابع ارزي است و منبع سوم نيز تسهيلات نظام بانکي است که برآورد شده 300 هزار ميليارد تومان در سال جاري از سوي بانک‌ها پرداخت مي‌شود که 65 درصد اين تسهيلات يعني در حد 200 هزار ميليارد تومان آن، براي تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي و الباقي براي سرمايه گذاري‌هاي ثابت و زيربنايي مصرف مي‌شود. اميدواريم با اين شرايط، در سال 1394 شاهد افزايش توليد، کاهش بيکاري و نرخ تورم باشيم.
يارانه نان حذف نمي‌شود
وي درباره حذف يارانه نان نيز که در روزهاي اخير و متعاقب آزادسازي برخي نانوايي‌ها مطرح شده بود توضيح داد و گفت: نکته ديگر درباره حذف يارانه نان است، ملت بزرگوار ايران بدانند دولت هيچ برنامه اي براي حذف يارانه نان ندارد، بلکه طبق همان روشي که قبلاً تصويب شده بود اقدام مي‌کند. تنها نکته اين است که در روش قبلي در کنار اعطاي نان يارانه اي، تعدادي از نانوايي‌ها نيز حداکثر به ميزان 20 درصد در هر شهر، آزادپز مي‌شوند تا نانواها بتوانند براي تأمين خواسته و تقاضاي مصرف کنندگان اقدام کنند. اين مسأله نافي پرداخت يارانه به نان که همه نانواها خواهد داشت و ادامه دارد، نيست. هر گونه سخني در اين باره غيرواقعي است.
سود بانکي کاهش خواهد يافت
نوبخت در بخش ديگري از سخنانش باز هم تاکيد کرد دولت موافق با کاهش نرخ سود تسهيلات و سپرده گذاري بانکي است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين باره گفت: واقعيت اين است که يکي از متغيرهاي نرخ سود بانکي، با نرخ تورم تنظيم مي‌شود.
نرخ تورم، روند کاهنده در سال گذشته داشته و براي نخستين بار است نرخ سود بانکي بالاتر از نرخ تورم است و اين استفاده از پول براي سرمايه گذاري را گران مي‌کند. براي توليد کنندگان در جهت افزايش اشتغال که با نرخ سود بالاي 25 درصد بخشي از منابع خود را از طريق تسهيلات تأمين کنند، بازدهي توليد در اين حد نيست.
براي همين واقع بينانه بايد اين نرخ را متناسب با نرخ تورم تنظيم کنيم. براي توليد کنندگاني که واحد توليدي و کارگر دارند، و توليد کننده نيز علاقمند به توليد است، بايد شرايط کمکي فراهم کرد تا هزينه استفاده از پول براي سرمايه گذاري کاهش يافته و براي افزايش توليد و اشتغال کمک شود.
برداشت 2 ميليارد دلاري از صندوق ذخيره ارزي قانوني و با مجوز مقام معظم رهبري بوده است
بخش پاياني سخنان نوبخت به موضوع برداشت 2 ميليارد دلاري از صندوق ذخيره ارزي گذشت. نوبخت در اين باره گفت: التفات داريد کاهش نزولات جوي و مشکلات بحران آب در سالهاي اخير در جهان، منطقه و ايران، جدي است. استحصال، نگهداري و استفاده آب بسيار پر اهميت است. به همين جهت وظيفه دولت، مهار منابع فراواني از آب است که از مرزها خارج مي‌شود. براي اين کار نياز به منابعي است. از سوي مقام معظم رهبري اجازه اي صورت گرفت تا 8 ميليارد دلار به صورت سالانه 2 ميليارد دلار طي 4 سال براي مهار آب از صندوق توسعه ملي استفاده کنيم.
او در ادامه گفت: دولت در سال 93، 2 ميليارد دلار اجازه داشت تا طبق دستورالعمل و چهارچوب مقام معظم رهبري از صندوق ذخيره بردارد و سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز نظارت مي‌کرد. اين 2 ميليارد دلار در اختيار وزارت جهاد کشاورزي و نيرو قرار مي‌گرفت تا تعدادي از طرح‌هاي مهار آب‌هاي مرزي که ريز پروژه‌هايش مشخص است، صرف شود. منتهي با يک مشکل اصلي مواجهيم. اين 2 ميليارد دلار که مربوط به صندوق توسعه ملي است در کمد اين صندوق نيست. در حساب‌هاي خارجي است. ما براي استفاده از اين دلارها با محدوديت مواجهيم و فقط مي‌توانيم بخشي را براي کالاهاي اساسي و غذا و دارو وارد کشور کنيم.
نوبخت درباره رفع مشکلات انتقال اين پول به داخل کشور گفت: دو راه پيش پاي خود داشتيم، يکي اينکه بانک مرکزي به ازاي هر دلار، معادل ريالي را به آن صاحب يک دلار پرداخت کند.
به اين ترتيب بدون اينکه دلار فروخته شود، به ازاي هر دلار 2650 تومان پول نقد توليد و خلق کند و در اختيار فرد قرار دهد. راه ديگر اين است که دلار را به فرد ديگري بفروشد و به ازاي هر دلار، ريال بدهد. ما با مشکل اين چنيني مواجه بوديم. لذا براي مهار آب‌هاي مرزي و استفاده از 2 ميليارد دلار، دستورالعملي در هيات وزيران تصويب شد که وزارت جهاد کشاورزي نسبت به واردات مقداري از کالاها و محصولاتي که در داخل به عنوان کالاهاي راهبردي نياز دارد استفاده کند، وارد کند، بفروشد و تبديل به ريال کند تا هم کمبود کالاهاي اساسي برطرف شود و از ريال آن نيز برخوردار شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به اينکه الان 330 ميليون دلار از 2 ميليارد دلار برداشت شده، گفت: همه اين‌ها قانوني است. استفاده از 2 ميليارد دلار از صندوق با اجازه مقام معظم رهبري انجام شد و براي اين منظور قرار شد کالاهاي مصرفي و استراتژيک وارد شود. نهايتاً در آن جلسه گفتند دوستان که اين توضيحات بايد به ما داده مي‌شد. داشتن جلسات مناسبت براي روشنگري خوب است و در هر موردي که دوستان بخواهند سازمان مديريت و برنامه ريزي اطلاع رساني مي‌کند. هيچ چيز پوشيده و غيرقانوني نداريم. هم اصل برداشت و هم شيوه آن قانوني بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن