تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814898929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاکيد بر مبارزه با آفت شته در باغات مرکبات و سياه ريشه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ فروردين ۱۳۹۴ (۱۷:۴۲ب.ظ)
تاکيد بر مبارزه با آفت شته در باغات مرکبات و سياه ريشه موج - مير حسين سنجراني واحد در گفتگويي از باغداران خواست با توجه به مساعد بودن شرايط محيطي براي فعاليت و افزايش جمعيت شته ها روي جوانه هاي نورسته مرکبات، به توصيه هاي کميته پيش آگاهي آفات و بيماري هاي مرکبات استان توجه کنند.
به گزارش خبرگزاري موج،سرپرست مديريت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران گفت: شته ها حشرات کوچکي هستند به رنگ هاي سبز، سياه و قهوه اي که در پشت برگ ها و روي سرشاخه هاي جوان مرکبات با تراکم بالا ظاهر شده و با تغذيه از شيره گياهي سبب پيچيدگي برگ و سرشاخه، ترشح عسلک و دوده اي شدن برگ، سرشاخه و ميوه، ضعف عمومي درخت، ريزش شکوفه ها و ميوه هاي تازه تشکيل شده مي شوند.
سنجراني با بيان اينکه شته ها ناقل بيماري هاي ويروسي شامل تريستيزاي مرکبات هستند گفت: باغات جوان زير 5 سال و باغ هايي که مبارزه زمستانه در آن ها صورت نگرفته ممکن است بيشتر از ساير باغات مورد حمله و خسارت شته ها قرار گيرند.
سرپرست مديريت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران افزود: در بسياري از باغات، تراکم پايين شته ها توسط حشرات مفيد مانند کفشدوزک ها، زنبورها، مگس هاي مفيد و بالتوري ها کنترل شده و ضرورتي به مبارزه شيميايي در اين گونه باغات نيست.
وي ادامه داد: به باغداران توصيه مي شود در صورت مشاهده تراکم بالاي شته ها در باغات با هماهنگي کارشناسان حفظ نباتات و کلينيک هاي گياهپزشکي و اخذ نسخه گياهپزشکي، مبارزه شيميايي با يکي از شته کش هاي اختصاصي را انجام دهند.
سنجراني اظهار کرد: با توجه به حساسيت شکوفه هاي مرکبات، مصرف روغن امولسيون شونده (روغن ولک) همراه با شته کش هاي توصيه شده خودداري شود و سمپاشي به صورت مه پاش و با فشار کم انجام شود تا سبب ريزش شکوفه ها و ميوه هاي تازه تشکيل شده نشود.
سرپرست مديريت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران افزود: به منظور حفظ و حمايت از حشرات مفيد از مصرف سموم توصيه نشده خودداري و سعي شود سمپاشي در ساعات اوليه صبح يا هنگام عصر انجام شود تا از صدمه به حشرات گرده افشان و ساير حشرات مفيد جلوگيري گردد.
وي تصريح کرد: براي جلوگيري از خطرات احتمالي سموم بر روي زنبور عسل، قبل از اقدام به مبارزه عليه شته ها به زنبور داران منطقه اطلاع رساني شود.
سنجراني به باغداران توصيه کرد براي پيشگيري از مسموميت هاي احتمالي رعايت نکات ايمني شامل عدم خوردن، آشاميدن و سيگار کشيدن هنگام سمپاشي، پوشيدن لباس مخصوص سمپاشي و استفاده از ماسک، کلاه، عينک و شستن اعضاي آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون را مورد توجه قرار دهند.
سرپرست مديريت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران اظهار کرد: باغداران جهت کسب اطلاعات و راهنمايي هاي بيشتر به کارشناسان حفظ نباتات مديريت و مراکز جهاد کشاورزي و کلينيک هاي گياهپزشکي مراجعه کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن