محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828058253
سعدی تلخی را به لبخند آمیخت/ اولین مضحکه نویس حرفه ای ادب فارسی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه یادروزسعدی/
سعدی تلخی را به لبخند آمیخت/ اولین مضحکه نویس حرفه ای ادب فارسی
شناسهٔ خبر: 2536725 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
استانها > فارس
شیراز – شوخ طبعی هایی که سعدی گاها درآثار شعرونظم خود به کاربرده جایگاه والایی رابه عنوان طنزپرداز ادبیات کلاسیک فارسی به او بخشیده وحتی برخی صاحب نظران اورا اولین مضحکه نویس حرفه ای فارسی دانسته اند. به گزارش خبرنگار مهر، کافی است گلستان سعدی را به دست بگیری و در میان حکایات آن گردشی کنی، تا در جای جای آن نشانه های شوخ طبعی شیخ اجل را به چشم ببینی که چگونه با سخنوری تمام از موقعیت های متفاوت به شیرینی طنز را بیرون کشیده است.اگر چه سعدی مانند طنز پردازانی چون عبید زاکانی به این مقوله ادبی نپرداخته، ولی در جاهایی از آثار خود با به کار گیری این شیوه، بر شدت کلام خود افزوده است.سعدی با آشنایی که با اوضاع و شرایط جامعه روزگار خود داشته است، تلخی ها و مشکلاتی را که به چشم می دیده گاها در پرده ای از شوخ طبعی پوشانده و با لحن دلنشین و نرم در نوشته های خود عرضه کرده است.همین نکته، در کنار دیگر ویژگی های متمایز این شاعر عالی قدر که او را در زمره بزرگترین شاعران فارسی زبان قرار داده، جایگاه خاصی را به او بخشیده است. اول اردیبهشت ماه به عنوان یادروز سعدی نامگذاری شده است.طنز سعدی طنزی اجتماعی استمدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به خبرنگار مهر گفت: طنز یکی از پیچیده ترین مقولات ادبی است. تعریف کردن طنز آن قدر پیچیده است که می توان در این زمینه مدت زیادی گفت و نوشت. آن چه که ما در کشور به عنوان طنز یاد می کنیم نوعی مطایبه، لطیفه پردازی و در مقیاس نامطلوب، می تواند لودگی لقب بگیرد.وقتی درباره طنز صحبت می کنیم به آن معنا نیست که کسی را بخندانیم یا به سویی نظر کنیم که حتما با طنز باید خنده ای به روی لب بیاید بلکه طنز گاهی اشک را از چشمان جاری می کند.اسماعیل آذر افزود: اگر بخواهیم یکی از تعاریف طنز را به دست بدهیم طنز این است که دو غیر هم جنس و متناقض را با هم جمع کنیم، یعنی الان که من صحبت می کنم روز است و نمی توان گفت که شب است و اگر قلم هنرمندی در حین اینکه روز است شب را تجلی کند، طنز می شود. به طور مثال در « به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید/ که سالک بیخبر نبود ز راه و رسم منزلها» سجاده چیزی پاک و مقدس است که روی آن نماز می گذارند و شراب در شریعت ما چیزی نجس است که حدیث داریم اگر یک قطره از آن خورده شود، خداوند نماز و روزه را نمی پذیرد. حال جمع کردن این دو متناقض ایجاد طنز می کند.
وی گفت: یا مثلا یخ فروش سناعی تمام روز مشتری سویش نیامد و یخ هایش آب شد، آخر شب گفت: «هیچ نفروختم و جنسم تمام شد.» و یا «رم آهوی تصویرم شتاب ساکنی دارد» می توانند نمونه های دیگری هستند که می توانند پاسخ هایی برای تعریف طنز باشند.مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگبان بیان کرد: بنابراین اگر تضادها در یک جا جمع شوند و به عبارت دیگر اجتماع نقیضین می تواند خلق طنز کند و برای رسیدن به تعریف حقیقی طنز باید تعاریف هزل، مطایبه، مزاح و لطیفه را عنوان کرد.آذر گفت: طنز سعدی، طنزی اجتماعی است، یعنی سعدی مسائل مشکل و پیچیده روزگار خود را با نوعی شوخی ادبی همراه کرده است مانند سخنی در گلستان که سعدی از قاضیان رشوه پذیر روزگار خود سخن می گوید: «همه را دندان به ترشی کند شود مگر قاضیان را که به شیرینی.» در اینجا شیرینی به معنای رشوه است و این نوعی طنز اجتماعی محسوب می شود.وی تصریح کرد: سعدی گاهی از مقام طنز یک ید پایین تر می آید و در حوزه مطایبه نکته ای ارائه می دهد. مانند داستان: « از صحبت یاران دمشقم ملالتی پدید آمده بود سر در بیابان قدس نهادم و با حیوانات انس گرفتم تا وقتی که اسیر فرنگ شدم در خندق طرابلس با جهودانم بکارگل بداشتند. یکی از روسای حلب که سابقه ای میان ما بود گذر کرد و بشناخت و گفت ای فلان این چه حالتست؟ گفتم چه گویم؟ بر حالت من رحمت آورد و به ده دینار از قیدم خلاص کرد و با خود به حلب برد و دختری که داشت به نکاح من در آورد بکابین صد دینار مدتی برآمد بدخوی ستیزه روی نافرمان بود زبان درازی کردن گرفت و عیش مرا منغص داشتن. باری زبان تعنت دراز کرده همی گفت تو آن نیستی که پدر من ترا از فرنگ بازخرید؟ گفتم بلی من آنم که به ده دینار از قید فرنگم باز خرید و به صد دینار به دست تو گرفتار کرد.» این یک شوخی و مطایبه است و نکته ای نیست که طنز باشد.این استاد دانشگاه اظهار داشت: سعدی را شاعری شیرین گفتار می گویند که شیرین گفتاری او به سبب زبان ساده و نافذ و گاهی طنز آلود او است به طور مثال وقتی که پادشاهی از درویشی می پرسد: «هیچت از ما یاد می آید؟» و درویش پاسخ می دهد: «آری، هرگاه خدا را فراموش کنم.» در بن ساخت این عبارت طنز وجود دارد و به تحقیق هیچ شاعر یا نویسنده ای نداریم که بتواند با پادشاهان به طنز جد صحبت کند مثل وقتی که به پادشاه قدار می گوید: «نمی ترسی ای گرگک کم خرد که روزی پلنگت در هم درد.» که در کنار این سخن صریح ده ها نکته لطیفه وجود دارد.سعدی رذیلت های اخلاقی و جامعه را در طنز بیان می کندیک پژوهشگر و سعدی شناس نیز به خبرنگار مهر گفت: سعدی همین طور که همه می دانند و بارها درباره آن گفت و گو شده است یکی از قله های شعر و نثر فارسی است که مهم ترین ویژگی زبانی وی سادگی است. سادگی زبان سعدی این طور نیست که سخن او را از مایه های ادبی و از زیبایی های ادبی خالی کرده باشد بلکه برعکس سخن سعدی در عین ساده بودنش در زیباترین و فریباترین بیان ریخته شده است.کاووس حسنلی افزود: هم در بوستان و هم در گلستان و هم در غزلیات و قصاید و دیگر آثار سعدی، طنز به شکل های مختلفی حضور دارد. در کل سعدی خود یک شخصیت طناز، حاضر جواب و شیرین زبان است که بسیاری از مطالبی که بیان می کند در یک قالب خاص طنز و با شکل زیبای هنری است. یعنی این است که سعدی فقط طنز بنویسد بلکه طنز خود را به زیباترین شکل هنری بیان می کند.وی اظهار داشت: حتی جمله های کوتاه سعدی که حالت ضرب المثل یافته اند همگی حالت طنز دارند. مثلا وقتی کسی از درویشی دعا می خواهد، چون انسان ظالمی است او دعا می کند که خدایا جانش را بستان. می گوید این چه دعایی است که می کنی و او جواب می دهد این دعا هم برای تو و هم برای جمله مسلمانان است. دلاوری و شجاعت در سخن در برابر حاکمان و زورمداران تاریخ که با بیانی ادیبانه و هنری و زبانی کاملا طنزآلود عنوان می کند، قدرت نفوذ کلامش را چندین برابر می کند.این محقق گفت: سعدی در آثار خود بدون اینکه اغراق شده باشد در یک بیان کاملا فشرده و کوتاه طنز خود را مطرح می کند. این فشردگی بیان که در برگیرنده بهترین شکل صنعت ایجاز است باعث شده سخن سعدی بسیار موثرتر باشد. سعدی گاهی عیبی از جامعه را زیر ذره بین می گذارد و در حالی که عیب خیلی درشت است او سخن را در کوتاه ترین حالت عنوان می کند.برخی مانند عمران صلاحی سعدی را اولین مضحکه نویس حرفه ای در ادب فارسی دانسته اند و معتقدند که نوشته های خبثیات سعدی بسیار بر طنزپرداز مشهور و بزرگ، عبید زاکانی، تاثیر گذاشته است. حسنلی به حکایت « شاعری پیش امیر دزدان رفت و ثنایی بر او بگفت. فرمود تا جامه از و برکنند و از ده به در کنند. مسکین برهنه به سرما همی رفت. سگان در قفای وی افتادند. خواست تا سنگی بر دارد و سگان را دفع کند. در زمین یخ گرفته بود، عاجز شد، گفت: این چه مردمانند، سگ را گشاده اند و سنگ را بسته اند.» اشاره کرد و گفت: جمله سگ را گشاده اند و سنگ را بسته اند در کوتاه ترین شکل ممکن بیان می شود ولی مفهوم خیلی بلند است. سعدی مفاهیم عظیم و رذالت های بزرگ جامعه را در فشرده ترین سخن به طنز می کشد و موثرترین سخن را می آفریند که از ویژگی های سخنی وی است.وی بیان کرد: زبان بی بدیل سعدی که تقلید ناپذیرترین سخن زبان فارسی است دست کم بخشی از امکانات زبانی زبان فارسی را به سخن وران پس از خود معرفی می کند. یعنی سعدی با رفتاری که در زبان دارد و به دلیل قدرتی که در شناخت خصلت های واژگانی و ترکیب های زبانی دارا است سخنی می آفریند که سخنوران بعد از او احساس می کنند که می شود مفهوم و مضامین بلند را در زیباترین شکل سخن ریخت.این نویسنده تصریح کرد: این میراث و درس بزرگ سعدی است که مفاهیم بلند را در زیباترین و فشرده ترین شکل سخن و در تراش خورده ترین گونه جملات و کلمات می ریزد و به دلیل همین ویژگی است که بعدها سعدی را به عنوان استاد سخن می شناسند.حسنلی گفت: از همان نخستین جمله های سعدی کاملا حس طنازی، شیرین زبانی و شوخ طبعی سعدی حتی در آثار جدی او پیداست. یکی از دلایلی که مردم این همه شوخی درباره سعدی و دختر و همسر او ساخته اند برخاسته از همین خصلت سعدی در آثارش است که از نظر روان شناسی به جامعه این اجازه را می دهد و این احساس بهشان دست می دهد که در عین بزرگی و گستردگی سعدی با یک انسان صمیمی طرف هستند که می توانند با او شوخی کنند.
وی گفت: در آثار سعدی مفاهیمی مثل حرص، ریا و غرور و همه این خصلت ها و رذیلت های اخلاقی را می بینید که در قالب طنز بیان می شود و خود سعدی گفته است که چیزهای تلخ را با شهد شیرین سخن هنری و شوخی آمیخته ام. سعدی از مفاهیم تلخ شربت شیرینی ساخته که به راحتی از سوی خوانندگان چشیده و پسندیده و خواسته می شود.سعدی تیزبینی و طنازی خاصی درباره شاکله های رفتار انسانی داردمدیر مرکز سعدی شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: ادبیات فارسی سرشار از طنز است و تقریبا در هر زمینه ای که به متون ادبی، تاریخی، عرفانی، فلسفی و جغرافیایی فارسی نگاه کنیم می بینیم که رگه هایی از طنز در آن وجود دارد. البته بعضی از طنزپردازها مثل عبید زاکانی به شکل حرفه ای به این مقوله پرداخته اند و برخی به شکل غیر حرفه ای این کار را انجام داده اند. به این معنا که بعضی آثارشان را برای اینکه طنز بنویسند، خلق می کنند ولی برخی در آثار و شعر و غزل و قصیده و حکایت های خود طنز نیز به کار می برند. سعدی هم به شکل حرفه ای و هم به شکل غیر حرفه ای به طنز پرداخته است.کوروش کمالی سروستانی گفت: سعدی اگرچه آثار اصلی خود یعنی بوستان، گلستان و غزلیات را به خاطر طنز ننوشته ولی سرشار از طنز و شوخ طبعی هستند. سعدی با تیزبینی، طنازی و دقت در شناخت ویژگی های مردم روزگار خود و شاکله های رفتار انسانی اعم از غریزی، اخلاقی، دینی و اجتماعی به گونه ای در آثار خود طنز را نمودار کرده که باعث شیرینی و حلاوت خواندن مکرر غزلیات، حکایات و قطعات وی شده است.وی افزود: برخی مانند عمران صلاحی سعدی را اولین مضحکه نویس حرفه ای در ادب فارسی دانسته اند و معتقدند که نوشته های خبثیات سعدی بسیار بر طنزپرداز مشهور و بزرگ، عبید زاکانی، تاثیر گذاشته است. چون اگرچه عبید زاکانی قزوینی است اما زندگی اجتماعی اش در شیراز اتفاق افتاده و به همین خاطر وی تحت تاثیر سعدی بوده است. پس از آن دیگر طنزپردازهای شیرازی مانند ابواسحاق شیرازی، صاحب دیوان اطعمه، تحت تاثیر عبید زاکانی واقع شده اند و بنابراین می توان گفت سبک سعدی شاید از این نظر اثر گذاری هایی داشته است.مدیر مرکز سعدی شناسی اظهار داشت: سعدی چون می دانسته که هیچ کس از انتقاد خوشش نمی آید و بعضی با کوچکترین انتقاد از کوره در می روند، سعی می کند در عین دلیری داروی تلخ نوشی بسازد. چنانچه خودش می گوید: «اگر شربتی بایدت سومند/ ز سعدی ستان تلخ داروی پند» همین تلخ داروی پند اگر چه بعد اجتماعی دارد اما نوعی طنازی در آن است و این نوع صفت و توصیفی که استفاده کرده نشان دهنده این است که سعدی مخاطبانش را می شناسد.گزارش: مژده آتش آب پرور
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
نویسنده جوان تقدیری جشنواره داستان انقلاب: «خوشگل موشرابی» و اولین تجربه حضور در جشنوارههای ادبی/ آ
نویسنده جوان تقدیری جشنواره داستان انقلاب خوشگل موشرابی و اولین تجربه حضور در جشنوارههای ادبی آموزشی برای داستاننویسی ندیدمنویسنده داستان کوتاه خوشگل موشرابی گفت این داستان اولین تجربه حضورم در جشنوارههای ادبی بود البته قبل از آن به جشنواره رضوی اثر ارسال کرده بودم که متاسفاولین ابزورد نویسی که شهرت جهانی یافت + بیوگرافی
ساموئل بکت شاعر نمایشنامهنویس و نویسنده سرشناس ایرلندی برنده نوبل ادبیات 13 آوریل 1906 در دوبلین دیده به جهان گشود ساموئل بارکْلی بِکت Samuel Barclay Beckett متولد ۱۳ آوریل ۱۹۰۶ - درگذشته ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹ نمایشنامهنویس رماننویس و شاعر ایرلندی بود آثار بکت بیپروا بحضور برجسته ترین رمان نویسان ادبیات کودک و نوجوان ایران در شیراز
حسام پور به مهر مطرح کرد حضور برجسته ترین رمان نویسان ادبیات کودک و نوجوان ایران در شیراز شناسهٔ خبر 2529296 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۱ استانها > فارس شیراز- دبیر علمی پنجمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان گفت با نهایی شدن مقاله های رسیده به این همایش برجسته ترین رماسازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اعلام کرد آغاز ثبتنام اینترنتی اولین آزمون سنجش مهارت در صنایع مختلف
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اعلام کردآغاز ثبتنام اینترنتی اولین آزمون سنجش مهارت در صنایع مختلفثبت نام از متقاضیان آزمون سنجش مهارت در حوزه های صنعت ساختمان و صنایع دستی فرش و نان و غله و به صورت اینترنتی و هماهنگ کشوری از ساعت 8 صبح مورخ 20 1 94 آغاز میشود و تا ساعت 24زنی که در ادبیات فارسی تک ستاره شد
زنی که در ادبیات فارسی تک ستاره شد شعر پروین شیوا ساده و دلنشین است مضمونهای متنوع پروین مانندباغ پرگیاهی است که به راستی روح را نوازش می دهد اخلاق و همه تعابیر و مفاهیم زیبا و عادلانه آن چون ستاره ای تابناک بر دیوان پروین می درخشد به گزارش فرهنگ نیوز روز 15 فروردین 1320 پروتولد شاعران و نویسندگان در شهرستان ادب برگزار شد شاعران متولد فروردین از «بهمنی» تا «سهرابینژا
تولد شاعران و نویسندگان در شهرستان ادب برگزار شدشاعران متولد فروردین از بهمنی تا سهرابینژاد خاطره گرمارودی از شب شعر گوتهشاعران و نویسندگان متولدین فروردین ماه شب گذشته در موسسه شهرستان ادب گرد هم آمدند و جشن تولد خود را جشن گرفتند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارسپخش اولین برنامه رادیو 7 همزمان با بزرگداشت سعدی
پخش اولین برنامه رادیو 7 همزمان با بزرگداشت سعدی سری جدید برنامه رادیو 7 به کارگردانی و تهیهکنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی از دوشنبه 31 فروردین به مناسبت روز بزرگداشت سعدی به روی آنتن میرود محمد صوفی یکی از کارگردان و تهیهکننده برنامه رادیو 7 در گفتگو با خبرنگار رادیونگارش اولین درسنامه "بیهوشی و مراقبتهای ویژه مغز و اعصاب" به زبان فارسی
جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۵ دکتر زاهد حسین خان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین درسنامه بیهوشی و مراقبت های ویژه مغز و اعصاب را به زبان فارسی نگارش کرد به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران این درسنامه برای نخستین بار در کشور با قطع رحلی و با رویکرد آموزش برای دستیارازنی که در ادبیات فارسی تک ستاره شد +عکس
پروین اعتصامی زنی که در ادبیات فارسی تک ستاره شد عکس شعر پروین شیوا ساده و دلنشین است مضمونهای متنوع پروین مانندباغ پرگیاهی است که به راستی روح را نوازش می دهد اخلاق و همه تعابیر و مفاهیم زیبا و عادلانه آن چون ستاره ای تابناک بر دیوان پروین می درخشد به گزارش سرویس کشکول جامادبیات گراس محصول دورانی است که نویسنده باید وارد سیاست میشد
عبدالهی با مهر مطرح کرد ادبیات گراس محصول دورانی است که نویسنده باید وارد سیاست میشد شناسهٔ خبر 2533461 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۱ فرهنگ > شعر و ادب علی عبدالهی معتقد است ادبیات گراس زاییده فضای پیش از جنگ جهانی دوم حین آن و جنگ سرد بود این فضا نویسندههایی را میطلبویدئو/ فرانکفورت ۰ - ۰ مونشن گلادباخ؛ توقف گلادباخ در اولين ديدار هفته بوندسليگا
ویدئو فرانکفورت ۰ - ۰ مونشن گلادباخ توقف گلادباخ در اولين ديدار هفته بوندسليگا دانلود لینک ۲۹ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۷برگزاری همایش بینالمللی ترویج زبان و ادب فارسی
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۵ دهمین همایش بینالمللی ترویج زبان و ادب فارسی شهریورماه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار میشود به گزارش خبرنگار ایسنا در اردبیل این همایش با محورهای نقش زبان و ادب فارسی در وحدت ملی مردم ایران تاریخ ادبیات و سبکشناسی ادبیات تطبیقی و موضوعات میانافتتاح اولین باشگاه سوارکاری حرفهای در ایران همزمان با برگزاری مسابقات بینالمللی
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۰ اولین باشگاه سوارکاری حرفهای در مدرسه عالی آموزش این رشته همزمان با برگزاری مسابقات بینالمللی سوارکاری پایان هفته جاری به بهرهبرداری میرسد به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری در نشست خبریتوقف گلادباخ در اولین دیدار هفته بوندسلیگا
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲ ۰۷ اولین دیدار از هفته بیست و هشتم بوندسلیگا برنده ای نداشت و با تساوی بدون گل به پایان رسید به گزارش ایسنا هفته بیست و نهم رقابت های بوندسلیگا با برگزاری یک دیدار ادامه یافت که در آن اینتراخت فرانکفورت در خانه به دیدار مونشن گلادباخ رفت که این دیدار بناجی در گفتوگو با فارس: همکاری فبک با داستاننویسان حرفهای گسترش مییابد
ناجی در گفتوگو با فارس همکاری فبک با داستاننویسان حرفهای گسترش مییابدعضو هیأت علمی گروه فلسفه برای کودکان فبک از همکاری این گروه با داستاننویسان حرفهای کودک به منظور تولید محتوای مناسب فلسفی برای کودکان خبر داد سعید ناجی عضو هیأت علمی گروه فلسفه برای کودکان فبک پژوهشگاکدام نويسندگان نامزد جايزه ادبي «دزموند اليوت» شدند؟
۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ۱۴ ۲۳ب ظ براي دريافت جايزه ۱۰ هزار پوندي کدام نويسندگان نامزد جايزه ادبي دزموند اليوت شدند موج - اسامي نامزدهاي مرحله نخست جايزه ادبي دزموند اليوت اعلام شد به گزارش خبرگزاري موج ۱۰ نويسنده به عنوان نامزدهاي مرحله اول جايزه ۱۰هزار پوندي دزموند اليوت ۲۰۱انتشار اولین عکسهای ثبت شده در ایران/ سِلفی شاهانه ناصرالدین شاه!
بهارستان به شماره 145 رسید انتشار اولین عکسهای ثبت شده در ایران سِلفی شاهانه ناصرالدین شاه شناسهٔ خبر 2528348 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۵ فرهنگ > رسانه مجله الکترونیکی بهارستان در تازه ترین شماره خود جلوههای متنوعی از هنرهای ناصرالدین شاه قاجار از عکاسی تا شعر و ن-
گوناگون
پربازدیدترینها