تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802234824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

این بار بوفالوی هندی بر سر سفره ایرانی/ جنون گاوی در هند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: این بار بوفالوی هندی بر سر سفره ایرانی/ جنون گاوی در هند


برخلاف گفته رئیس دامپزشکی که معتقد است بوفالوهای هندی جوان هستند، برخی کارشناسان می گویند در هند براساس اعتقادات ملی، فقط حیوانات پیر و بیمار را می توان ذبح کرد و گوشت آنها ارزان ترین گوشت در جهان است اما در ایران همپای گوشت گوساله فروخته می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این روزها  بحث واردات گوشت بوفالو وگاومیش هندی به کشور داغ شده و مسئولان پاسخ های مختلف و گاه در تضاد با یکدیگر ارائه می دهند. روزنامه جام‌جم در گزارشی در این باره نوشت: هفته قبل هم وزیر بهداشت به دور از محافظه‌کاری، خیلی صریح به رسانه‌ها اعلام کرد که در بحث نظارت داخلی در حوزه غذا به شدت ضعیف هستیم. مثال بارز این ناهماهنگی و ضعف نظارت‌ها را هم می‌توان در واردات گوشت‌های بوفالو پیدا کرد. روز گذشته رئیس سازمان غذا و دارو پرده دیگری از نظارت‌های «به‌شدت ضعیف» در حوزه غذا را رونمایی کرد و گفت: ما از سازمان دامپزشکی این سؤال را داریم که اگر گوشت بوفالوی هندی مورد تأیید است، چرا فقط باید در سوسیس و کالباس مصرف شود. به نوشته جام جم، گفته می‌شود که چربی گوشت‌های بوفالوی هندی که اخیراً وارد شده است، بیشتر از حد مجاز است و مصرف مداوم آن به سلامت انسان ضربه می‌زند. جالب است که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، بیش از 90 درصد گوشت مصرفی را خودمان تولید می‌کنیم و حالا در این شرایط این سوال پیش می‌آید که چرا باید برای این سهم 10 درصدی از واردات، فرآورده‌های گوشتی مسأله‌دار وارد کنیم.   * رئیس سازمان دامپزشکی که مسئول مستقیم تائید کننده سلامت گوشت های وارداتی است چند دلیل عمده را برای اثبات سالم بودن این گوشت ها مطرح می کند: 1- خیلی کم وارد شده و مجوزهای فعلی برای 860 تن است . 2- بوفالوهای هندی جوان هستند. 3- فقط برای سوسیس و کالباس باید استفاده شوند. 4- هند در مبارزه با جنون گاوی ممتاز است پس آلوده نیست. 5- بیماری انگلی "سارکوسیست" که گفته می‌شود در گوشت بوفالو هندی وجود دارد، با رعایت مسائل بهداشتی برای انسان خطر ندارد. 6- وارد کنندگان قبلی که گوشت بوفالو را به مردم فروختند جریمه شده و در لیست سیاه قرار گرفتند.   با این وجود، رئیس سازمان غذا و دارو که از مخالفان واردات گوشت بوفالو است می گوید : سازمان دامپزشکی مسئول واردات گوشت است و اگر تأیید کند که گوشت وارد کشور شود، ما به این اطمینان می رسیم   که همه مسائل سلامتی را رعایت کرده است اما  از سازمان دامپزشکی این سؤال را داریم که اگر گوشت بوفالوی هندی مورد تأیید است، چرا فقط باید در سوسیس و کالباس مصرف شود؟
بوفالو هندی

خلج، رئیس سازمان دامپزشکی در این خصوص می گوید:  طی سال گذشته واردات گوشت بوفالو از هند به حداقل ممکن رسید که عمدتا مربوط به مجوز‌های سال 1392 بوده است اما در پایان سال گذشته به تصویب رسید که مقدار محدودی گوشت بوفالو از هند برای مصارف صنعتی و فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده (مانند سوسیس و کالباس) به کشور وارد شود. * سالم است ولی فقط برای فقط سوسیس و کالباس و همبرگر رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که برخی منتقدین نگران واردشدن گوشت بوفالو به چرخه مصرف مستقیم گوشت مردم هستند، گفت: در کمیته علمی تشکیل شده در سازمان دامپزشکی برای واردات گوشت بوفالو به این نتیجه رسیدیم که واردات این محصول برای فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده منعی ندارد.   * هند جزو کشورهای آلوده به جنون گاوی نیست وی با اشاره به این‌که گوشت بوفالوی وارد شده از هند از دام‌های نر و جوان تولید می‌شوند، افزود: یکی از نگرانی‌های منتقدین نسبت به واردات گوشت بوفالو از هند در خصوص بیماری جنون گاوی است که به روشنی مشخص است که هند در سایت سازمان جهانی بهداشت دام در زمینه بیماری جنون گاوی جزو کشور‌های ممتاز مقابله‌کننده با این بیماری قرار دارد، پس نمی‌توان گفت که هند از نظر جنون گاوی جزو کشور‌های آلوده است.   * بیماری انگلی سارکوسیست مخاطره ای برای انسان ندارد خلج ادامه داد: در خصوص بیماری انگلی "سارکوسیست" که گفته می‌شود در گوشت بوفالو هندی وجود دارد باید گفت که با رعایت ضوابط بهداشتی موجود این بیماری هیچ مخاطره‌ای را برای انسان به وجود نمی‌آورد و به همین دلیل سازمان دامپزشکی علی‌رغم ارزیابی خطر برای پایین‌تر بودن میزان این بیماری از حداکثر مجاز، اجازه مصرف آن را به صورت مستقیم نداده است و تنها مجوز مصرف در فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده را دارد.   * مجازات وارد کنندگان قبلی رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و این سازمان همواره بر روند مصرف این محصول در چرخه مورد نظر نظارت شدید دارند؛ به گونه‌ای که حتی در سال‌های گذشته برخی از وارد‌کنندگان که گوشت بوفالو را به چرخه مستقیم مصرف مردم وارد کردند علی‌رغم جریمه از سوی دستگاه قضایی در لیست سیاه سازمان دامپزشکی قرار گرفتند و دیگر اجازه واردات گوشت به آنها داده نمی‌شود.   * بوفالو هم خوشمزه است، مثل گوسفند وی معتقد است کیفیت تغذیه‌ای گاومیش و بوفالو کمتر از گوشت گوسفند و گوساله نیست و در کشور ما نیز این گوشت تولید می‌شود اما در مواردیکه گوشت تولیدی در داخل، پاسخگوی نیاز کشور نباشد ناچار به واردات هستیم. رئیس سازمان دامپزشکی در خصوص شیوع جنون گاوی در کشور هندوستان می گوید: کشور هندوستان از نظر جنون گاوی در گروه کشورهای قابل اغماض در این بیماری است. ضمن  اینکه انگل سالکوسیتز در گوشت گاومیش داخل کشور نیز وجود دارد.اما آنچه مسلم است گوشت گاومیش در فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس مصرف می شود و چنانچه تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد واردکنندگان در لیست سیاه دامپزشکی قرار می گیرند.


خلج افزود: در پایان سال 93 تعدادی از تجار و تولیدکنندگان محصولات گوشتی تقاضای واردات این نوع گوشت از کشور هندوستان را داشتند که پس از موافقت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی با ارزیابی خطر و مطالعات کافی، مجوز واردات میزان بسیار کمی از این محصول را صادر کرد و تمام ابعاد بهداشتی را مورد ملاحظه قرار داد و زمانی که سازمان دامپزشکی کشور مجوز بهداشتی برای واردات می‌دهد، مردم مطمئن باشند هیچ دغدغه‌ای در مورد آلودگی محصول وجود ندارد.   * اندکی تفاوت در اظهارات چهار روز قبل خلج ایسنا 26 فروردین به نقل از مهدی خلج گزارش داد: منابع هندی با اشاره به انتظار ایران برای برداشته شدن تحریم‌های غربی، خبر دادند ایران برای افزایش تجارت دو جانبه و سرمایه گذاری، به هند توافق تجارت ترجیحی را پیشنهاد داده است که در این پیشنهاد به محصولاتی مانند برنج باسماتی، چای، گوشت بوفالو و ... اشاره شده است.

مهدی خلج - رییس سازمان دامپزشکی - در خصوص وضعیت سلامت گوشت بوفالو هندی اظهار کرد: در گذشته واردات این محصول به صورت محدود آن هم برای فرآورده‌های گوشتی حرارتی دیده مانند سوسیس و کالباس مجوز داشته است اما برای گسترش واردات این محصول در دراز مدت و در قالب تجارت ترجیحی باید طی جلسات متعدد با مسوولان دامپزشکی هندوستان به توافقاتی مشترک برسیم.

وی افزود: در جلسات مشترکی که با هندی‌ها برگزار خواهیم کرد باید به مفاد مهم در توافق نامه مشترک مانند چگونگی تولید و ذبح بهداشتی و شرعی برای تامین گوشت سالم به تفاهم برسیم. همچنین از سلامت تولید این محصول در هندوستان اطمینان حاصل کنیم. براساس اظهارات چهار روز قبل خلج، در گذشته گوشت بوفالو فقط برای سوسیس و کالباس وارد می شده، اما اکنون قرار است برای گسترش واردات و نیز اطمینان از سلامت تولید این محصول در هند بررسی و مذاکراتی انجام شود.   * سایر انتقادها برخی کارشناسان دامپزشکی نوشته اند؛ لاشه بوفالوهای هندی که به دلیل اعتقادات مردم این کشور تنها در حالت پیری و ضعف مفرط کشتار می شوند و از کیفیت پایینی برخوردارند در گروه ارزان ترین گوشت های جهان طبقه بندی می شود. کالایی که با وجود ارزانی بیش از حد به دلیل  مشکلات بهداشتی فراوان  چندان خریداری در خارج از کشور تولید کننده نداشته، اما حالابخت به آن روی کرده و تاجران ایرانی برای خرید آن سر و دست می شکنند. به نظر می رسد، قیمت ارزان این فرآورده اصلی ترین انگیزه وارد کنندگان برای فشار به بازگشایی این بازار پرابهام است. چراکه این گوشت ارزان، در ایران همسان گوشت گوساله فروخته می شود.


یک شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن