تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815509370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم ناچيز اصفهان از موزه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سهم ناچيز اصفهان از موزه‌ها
جام جم آنلاين: مسوولان ميراث فرهنگي در حالي از وجود 5 موزه دولتي و 3 موزه خصوصي در استان اصفهان سخن مي‌گويند كه هم‌اكنون 3 موزه از 8 موزه استان به علت مرمت تعطيل است. اين مساله در كنار كمبود موزه در استان پرگردشگري مثل اصفهان زماني بيشتر به چشم مي‌آيد كه بدانيم، موزه‌هاي موجود از استانداردها هم فاصله دارند.


زادهوش محقق و پژوهشگر با اشاره به شرايط محيطي موزه‌ها و فاكتورهاي ضروري براي حفاظت از آثار تاريخي در آنها مي‌گويد: متاسفانه موزه‌هاي فعلي ما فاقد استانداردهاي تعريف شده و لازم هستند و فضاهاي كنوني كه عنوان موزه را يدك مي‌كشند، نمي‌توانند براي نگهداري آثار مناسب باشند.

او مي‌افزايد: ميزان اسيدي و بازي بودن محيط، نورپردازي ويژه حجم و فضاي مناسب همگي از ملزومات فيزيكي موزه‌هاست، اما در موزه‌هاي كنوني اين استان نه‌تنها به اين موارد توجهي نمي‌شود، بلكه اصولي چون رعايت حريم مجاز بين بازديدكننده و اثر نيز بي‌اهميت تلقي مي‌شود.

ساغر حميدي، مسوول حفاظت ميراث فرهنگي استان اصفهان نيز اصولي بودن سيستم‌هاي گرمايشي، سرمايشي، امنيتي، ويترين‌هاي مقاوم و ضد نور با امكان دسترسي آسان موزه‌داران به آن و استاندارد بودن ميزان رطوبت فضا را از ضروريات موزه‌ها ياد مي‌كند و مي‌افزايد: در حال حاضر موزه‌هاي اين استان در حد استاندارد نيستند، اما با اقدامات صورت گرفته بزودي موزه هنرهاي تزئيني اصفهان استاندارد خواهد شد، البته به نظر مي‌رسد با امكانات فعلي استفاده از بناهاي تاريخي و استانداردسازي آنان با حفظ شرايط خاص بنا، بتواند فضايي مناسب‌تر از موزه‌هاي كنوني را در اين استان فراهم آورد.

فروتن، رئيس موزه مردم‌شناسي «گز» كه اولين موزه خصوصي در اين استان را ايجاد كرده است، مي‌گويد: تمامي موزه‌ها بايد به تكنولوژي روز مجهز باشند حال آن كه در موزه‌هاي خصوصي اصفهان حتي امكان رعايت استانداردهاي اوليه براي نگهداري از اشيا نيز وجود ندارد و چه بسا هنگام ازدحام جمعيت بازديدكننده برخي از وسايل موزه به سرقت برود.

او مي‌افزايد: جاي تاسف دارد استاني چون اصفهان با آن همه سابقه و پيشينه درخشان و آثار و اشياي باارزش از كمترين امكانات چون يگان حفاظتي براي تامين امنيت موزه بخصوص در موزه‌هاي خصوصي محروم است.

فروتن با بيان اين كه مشكل موزه‌‌ها در اصفهان تنها در بحث كمي و كيفي آنها نيست بلكه بسيار فراتر است، مي‌گويد: موزه‌داران ما هم از تخصص لازم بهره‌مند نيستند و حتي با وجود دوره‌هاي آموزشي ميراث فرهنگي نمي‌توانند به تخصص كافي دست يابند كه اين مساله مي‌تواند پيامدهاي ناگواري را به همراه داشته باشد.

او مي‌گويد: شايد مهمترين نياز اين استان در بحث موزه‌ها آن باشد كه اول مشخص كنيم چه كساني صلاحيت موزه‌داري و حفاظت از آن را دارند بعد به بحث فضا و كميت آن برسيم.

حميدي نيز در اين رابطه با بيان اين كه در اصفهان تنها 11‌راهنماي موزه وجود دارد، مي‌گويد: اين استان حداقل به 40‌راهنماي دائم نياز دارد و اين در حالي است كه راهنماهاي كنوني اين استان نيز اغلب به صورت فصلي فعاليت مي‌كنند.

او با اشاره به اين‌كه كاشان فاقد راهنماي دائمي است و نائين نيز تنها دو راهنماي موزه دارد، مي‌افزايد: با توجه به گستردگي و پراكنده‌بودن موزه‌ها و بناهاي تاريخي، اين تعداد راهنما به‌هيچ‌وجه پاسخگوي نياز نيست و استفاده از راهنماي الكترونيكي مي‌تواند در اين زمينه بخشي از كمبودهاي فعلي را جبران كند.

او ايجاد اتاق معرفي آثار و اشياء در بخش ورودي موزه‌ها و بناهاي تاريخي را يكي از مهمترين نيازهاي اصفهان براي رفع مشكلات فعلي عنوان كرده و مي‌افزايد: رفع مشكلات موزه‌هاي استان اصفهان گرچه به متوليان و مسوولان آن باز مي‌گردد، ولي تبليغات گسترده و اطلاع‌رساني‌هاي لازم مي‌تواند در جذب مخاطب، معرفي گسترده‌‌تر محدوديت‌ها و كمبودها و حتي ارائه راهكارهاي سودمند از سوي كارشناسان و آگاهان اين امر موثر باشد.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن