تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802719638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منوي جديد مترو روي ميز مسافران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: منوي جديد مترو روي ميز مسافران


مسافران- مهرداد مشايخي:
متروي تهران ديگر پديده جواني نيست. ديگر نه تنها تهراني‌ها، كه بسياري از مسافراني كه هر از چند گاهي سري به پايتخت مي‌زنند هم چند باري سفر با مترو را تجربه كرده‌اند.

حالا ديگر ماه‌هاست كه از موعد انجام تعميرات اساسي بسياري از قطارهاي مترو گذشته و تنها به‌دليل كمبود قطار است كه آن قطارهاي خسته همچنان بدون تعميرات، ريل‌ها را مي‌پيمايند. اما همين متروي خسته روز به روز راه‌هاي بهتر شدن خدمات خود را جست‌وجو مي‌كند، مترو حالا جا افتاده شده و كامل شدن را تنها در طولاني‌تر شدن ريل‌ها و بيشتر شدن مسافرانش نمي‌بيند.

اين نو شدن‌ها و تكامل تدريجي را در خدمات مترو، كه يكي از آنها هم تنوع بليت‌ها و هدفمند شدن خدمات بليتي است، بايد ديد. مترو از اول خرداد منوي جديدي از بليت‌ها را در اختيار مسافران مي‌گذارد كه اين گزارش تشريح آن است.

خرداد ماه سال گذشته كه نرخ بليت‌هاي مترو به تصويب شوراي شهر تهران رسيد، چند تغيير هدفمند در انواع بليت‌ها ديده مي‌شد. در واقع براي اينكه مسافران به استفاده از بليت‌هاي اعتباري و ماندگارتر ترغيب شوند و تهيه بليت‌ها ساده‌تر شود، 5 نوع بليت تك سفره مترو به يك نوع بليت با قيمت 150 تومان تبديل شد. اما اين مصوبه به بهانه افزايش قيمت بليت مورد اعتراض فرمانداري قرار گرفت.

در نهايت پس از مذاكرات شهرداري و شوراي شهر با فرمانداري تهران قرار شد كه بليت تك‌سفره حذف شده و بليت‌هاي 2 و 10 سفره به فروش برسد كه آن بليت‌ها هم تغييراتي داشت. بليت 2 سفره از 250 تومان پيشنهادي به 200 تومان رسيد، بليت 10 سفره از هزار تومان به 900 تومان رسيد و قيمت بليت اعتباري هم تغييري نداشت.

وقتي قيمت‌هاي جديد بليت‌ از 20 شهريور 86 اعمال شد، به گفته مدير عامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه، اتفاقات جديدي در گيشه‌ها افتاد؛ نخست اينكه صف تهيه بليت در مقابل گيشه تقريبا از بين رفت و در عوض گرايش به بليت‌هاي اعتباري بيشتر شد، ضمن اينكه مشكل كمبود پول خرد هم در گيشه‌ها حل شد. جعفر ربيعي گفت كه در 6 ماهه دوم سال گذشته با اعمال نرخ‌هاي جديد بليت‌هاي مترو، استقبال شهروندان از بليت‌هاي اعتباري از 43 درصد به 55 درصد رسيد، البته در اين بين بودند كساني كه به نبود بليت‌هاي تك سفره اعتراض داشتند.

بليت‌هاي جديد روي پيشخوان

اين روال هر سال است. نرخ و انواع بليت‌هاي مترو هر سال بايد به تهيه و به تصويب شوراي شهر تهران برسد. اين اتفاق اواخر سال 86 افتاد و لايحه نرخ بليت‌هاي مترو در سال 87 تهيه شد و براي بررسي و تصويب به شوراي شهر رفت. جعفر ربيعي در اين باره گفت: در لايحه نرخ‌هاي جديد پيش‌بيني كرده بوديم كه بليت‌هاي تك سفره به گيشه‌ برگردد اما قيمت آن 150 تومان باشد، در عوض نرخ بليت‌هاي اعتباري با هدف افزايش تعداد استفاده‌كنندگان ثابت بماند.

مدير عامل شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه آنچه شوراي شهر براي مترو در سال 87 تصويب كرده بود را اينگونه تشريح كرد: بليت‌هاي تك سفره 150 تومان، بليت‌هاي 2 سفره 250 تومان، بليت‌هاي 10 سفره هزار تومان و بليت‌هاي اعتباري كه تغييري در قيمت نداشت. در واقع آنچه شوراي شهر تصويب كرده بود همان قيمت‌هاي پيشنهادي سال 86 بود كه تعديل شده بود اما همين قيمت‌ها هم مورد اعتراض فرمانداري تهران قرار گرفت.

و اما سرانجام كار؛ بالاخره بعد از مذاكرات شهرداري و شوراي شهر با فرمانداري قرار شد بليت‌هاي تك سفره 125 تومان، 2 سفره 225 تومان و 10 سفره همان هزار تومان به فروش برسد. اين نرخ‌ها از اول خرداد اعمال مي‌شود و مترو همچنان تلاش مي‌كند مسافران مترو را ترغيب كند كه از بليت‌هاي اعتباري استفاده كنند.

نكاتي درباره بليت‌هاي اعتباري مبلغ‌دار

جعفر ربيعي توضيح چند نكته را براي كساني كه از بليت اعتباري مبلغ‌دار استفاده مي‌كنند ضروري مي‌داند. اول اينكه تا پيش از اين كساني كه از اين بليت‌ها استفاده مي‌كردند در هنگام خريد از همان ابتدا كمي اعتبار اضافه به‌عنوان تخفيف به حساب كارت آنها واريز مي‌شد، اما به‌دليل اينكه قرار است اين بليت‌ها در آينده در اتوبوس‌ها هم مورد استفاده قرار بگيرد، از اين به بعد هنگام خريد مبلغ اضافه‌اي واريز نمي‌شود اما در عوض هنگام استفاده در مترو در هر سفر 30 درصد تخفيف داده مي‌شود.

نكته ديگر در مورد بليت‌هاي اعتباري مبلغ‌دار اين است كه اگر دارندگان اين كارت‌ها هنگام خروج از مترو هم كارت بزنند، به اندازه مسافت پيموده شده از اعتبار بليت‌شان كسر مي‌شود اما در غيراين صورت در سفر بعدي بيشترين مسافت پيموده شده از اعتبارشان كم مي‌شود. بنا بر اين تاكيد مدير عامل شركت بهره‌برداري مترو اين است كه كساني كه از بليت اعتباري مبلغ‌دار استفاده مي‌كنند حتما هنگام خروج از مترو كارت بزنند. بالاخره اينكه اين مقام مسئول در مترو تهران درخواستي هم از مسافراني كه بليت اعتباري خريداري مي‌كنند دارد و آن اينكه مسافران بليت‌هاي اعتباري را پس از پايان اعتبار دور نيندازند چرا كه هزينه توليد اين بليت‌ها هزار تومان است و قابل شارژ شدن است و اگر درست مورد استفاده قرار گيرد تا 10 سال عمر مي‌كند.

مردم چقدر مي‌پردازند؟

حتما براي شما هم پيش آمده كه گاه با يك حساب سرانگشتي با تعجب از خود بپرسيد: واي! اينها چقدر پول در مي‌آورند!؟
لابد خيلي‌ها هم وقتي بليت مترو يا اتوبوس مي‌خرند در فاصله بين ايستگاه‌ها به اين فكر كرده‌اند كه مترو كه اين همه بليت مي‌فروشد چقدر ثروتمند است؟!

اما جالب است بدانيد با وجود تمام بليت‌هايي كه در مترو و اتوبوسراني خريداري و مصرف مي‌شود، مسافران تنها 21 درصد هزينه‌هاي جاري مترو را مي‌پردازند. جعفر ربيعي در اين باره گفت: در تمام دنيا دولت‌ها در بخش حمل‌ونقل عمومي يارانه مي‌پردازند و در ايران هم سياست مديريت شهري اين است كه شهروندان حداكثر 33 درصد هزينه حمل‌ونقل عمومي را بپردازند، اما در مترو هم اكنون اين مبلغ كمتر هم هست.

به گفته ربيعي هر مسافر به‌طور متوسط 77 تومان براي هر سفر به مترو مي‌پردازد در حالي كه قيمت تمام شده هر سفر با مترو به‌طور متوسط 367 تومان است، يعني مسافران 21 درصد قيمت تمام شده هر سفر را مي‌پردازند و 79 درصد ديگر آن از طريق يارانه تامين مي‌شود.

به گفته ربيعي براي اينكه مترو در همين شرايطي كه هست نگهداري شود و به شهروندان سرويس دهد، سالانه 100 ميليارد تومان بودجه نياز است كه از اين مبلغ، 21 ميليارد تومان از طريق فروش بليت تامين مي‌شود و مابقي بايد از يارانه‌هاي دولت و شهرداري تامين ‌شود. بدين ترتيب ربيعي از دولت درخواست دارد تا سهم يارانه خود را كامل و به موقع پرداخت كند تا مترو در خدمت‌رساني به شهروندان دچار مشكل نشود.

تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 09:41 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 10:41 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 10:39
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن