واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: وقتی قرار شد دوباره جلوی میكروفن ضبط صدا قرار بگیرم، كمی میترسیدم. سالها بود كه به جای وودی حرف نزده بودم. ولی زمانی كه كار شروع شد... گفتگو با تام هنکس بازیگر سینماتام هنكس اولین بار در سال 1995 در قسمت اول انیمیشن كامپیوتری «قصه اسباب بازی» به جای شخصیت اصلی قصه یعنی وودی گاوچران صحبت كرد. وودی، عروسك محبوب و اصلی پسربچهای به نام اندی است كه با ورود یك رقیب سرسخت یعنی بازفضانورد (با صدای تیم آلن)، تلاش میكند موقعیت ممتاز خود را بین اسباب بازیهای صاحب خود حفظ كند. هنكس و دیگر همكارانش در قسمت دوم فیلم در سال 1999 هم، به جای شخصیتهای كارتونی قصه حرف زدند. در قصه سوم، وودی، باز و بقیه اسباب بازیها راهی یك مهدكودك میشوند تا ماجراهای تازهای را خلق كنند. سازندگان فیلم نسخههای سه بعدی قسمت اول و دوم فیلم را چند هفته قبل روانه پرده سینماها كردند كه با استقبال تماشاگران روبهرو شد. قسمت سوم فیلم، اوایل سال جدید میلادی اكران عمومی خواهد شد. تحلیلگران اقتصادی سینما موفقیت زیادی را برای این انیمیشن پیشبینی میكنند. تام هنكس را تماشاگران سینما با فیلمهایی مثل «فیلادلفیا»، «نجات سرباز رایان»، «گرین مایل» و «راهی به پردیشن» میشناسند. تابستان امسال او قسمت دوم «رمز داوینچی» به نام «فرشتگان و شیاطین» را روی پرده سینماها داشت. این بازیگر همكاری با یك پروژه انیمیشن را یكی از افتخارات بزرگ زندگی حرفهای خود میداند و میگوید آماده است تا در پروندههای مشابه همكاری داشته باشد.این سومین بار است كه به جای شخصیت انیمیشن وودی گاوچران در مجموعه فیلم «قصه اسباب بازی» صحبت میكنید. این بار وقتی جلوی میكروفن ضبط قرار گرفتید چه حسی داشتید؟خیلی خوشحال بودم كه دوباره با وودی و ماجراجوییهای او همراه میشوم. چند سال بود كه ما از هم دور بودیم. در تمام این سال ها بحث تولید قسمت جدیدی از این مجموعه فیلم بود. سازندگان فیلم به دنبال قصه جذابی بودند كه بتواند موفقیت 2 قسمت قبلی را تكرار كند. در طول این سالها، بارها جلوی آینه رفتم و به جای وودی صحبت كردم. دلم برای او تنگ شده بود. در سالهایی كه قسمت جدیدی از «قصه اسباب بازی» ساخته نشد، متوجه این نكته شدم كه چقدر او و دوستانش را دوست دارم.چه احساسی نسبت به این مجموعه فیلم دارید؟همكاری نزدیكی با این مجموعه فیلم داشتهام. هر 3باری كه برای ضبط صدای وودی رفتهام، اوقات بسیار خوشی را سپری كردهام. خیلی چیزها هم یاد گرفتم، هم از وودی و بقیه شخصیتهای انیمیشنی فیلم و هم از آن اتاق كوچك ضبط صدا.ضبط صدای وودی چقدر طول كشید؟8 ماه طول كشید. البته این طور نبود كه این 8 ماه را پشت سر هم كار كنیم. یك سری تنفس در طول دوران ضبط صدا داشتیم.بازگشت به شخصیتی كه بیش از 3 سال از او دور بودید، كار سختی بود؟وقتی قرار شد دوباره جلوی میكروفن ضبط صدا قرار بگیرم، كمی میترسیدم. سالها بود كه به جای وودی حرف نزده بودم. ولی زمانی كه كار شروع شد، دیگر اثری از آن ترس نبود. همه چیز خیلی راحت پیش رفت و انگار نه انگار كه ما 2 سال از همدیگر دور بودیم. مثل این بود كه یك باره جرقهای در ذهنم زده شود و همه چیز به یادم بیاید.در مورد قسمت جدید فیلم چه نظری دارید؟زمانی كه كار را شروع كردیم، احساس كردم سازندگانش مایلند كارهای جدید و جالب توجهی روی آن انجام دهند. نكته جالب این است كه آنها فیلمنامهای برایم نفرستادند. وقتی با تیم (آلن)و بقیه بچههای بازیگر تماس گرفتم، متوجه شدم آنها هم فیلمنامهای در اختیار ندارند. كارگردان فیلم لی اونكریچ تكهای كوچك از طرحهای فیلم را به ما نشان داد و كلیت قصه را تعریف كرد. ما به جای فیلمنامه با یك استوری بورد روبهرو شدیم كه نقاشی صحنههای فیلم بود. طی روزهای مختلف من و بقیه بازیگران به استودیوی ضبط صدا رفتیم و به جای شخصیتهای انیمیشنی روی پرده حرف زدیم.در همین ایام، كار ضبط موسیقی فیلم و افههای صوتی هم انجام میشد.آیا قسمت چهارمی هم از فیلم در كار خواهد بود؟هنگام ضبط صداها، این موضوع مطرح شد. كمپانی والت دیزنی و شركت كامپیوتری پیكسار حتما این كار را میكنند، ولی هنوز زمان قطعی آن معلوم نیست. كار فنی آنها عالی است و چیزی كه همیشه به دنبالش هستند، یك قصه جذاب و تماشایی است.یعنی فكر میكنید ماجراجوییهای وودی گاوچران، باز فضانورد و دوستان اسباب بازی آنها همچنان میتواند ادامه داشته باشد؟بله. چرا كه نه؟ تا زمانی كه قوه تخیل خلاق فیلمنامهنویسان هست، میتوان داستانهای تازهای برای این اسباب بازیها خلق كرد.در قصه فیلم شخصیت وودی از حضور اسباب بازیهای تازه، استقبالی نمیكند. آیا شما از حضور صداپیشههای جدید در این مجموعه فیلم استقبال میكنید؟صددرصد، شخصیتها و صداهای جدید كمك میكنند تا این مجموعه فیلم بهتر و جذابتر شود. همه كسانی كه به جای شخصیتهای انیمیشنی حرف میزنند، از كار خود لذت میبرند و شگفتزده میشوند. البته شخصیت وودی هم در پایان ماجراها متوجه میشود اسباببازیهای مختلف باید وجود داشته باشند و كسی جای كس دیگری را تنگ نمیكند. در همین حال، به شما مژده بدهم كه در قسمت سوم فیلم ووپیگلدبرگ و مایكل كتین كار بزرگی كردهاند و صداهایشان روی شخصیتهای انیمیشنی قصه فیلم شنیدنی است.همكاری با یك پروژه انیمیشنی، تغییری در كار و شیوه بازیگریتان جلوی دوربین داشته است؟ببینید، وقتی دارید كه با یك انیمیشن كار میكنید، باید همه چیز را درون صدایتان بریزید و تمام حس و حالها را به كمك آن به تماشاچی منتقل كنید. در این سبك كار، صدا تنها عامل ارتباطی با دنیای بیرون است، اما هنگام بازی جلوی دوربین، شما در كنار صدا تمام عوامل دیگر را در اختیار دارید تا بتوانید به كمك آنها یك بازی خوب متناسب با حال و هوای نقش خود ارائه دهید. كار در یك علم انیمیشن به شما یاد میدهد كه سپاسگزار تمام اندام خود باشید كه میتوانید به كمك آنها حس و حال شخصیت را به نمایش بگذارید.شما مجموعه ضد جنگ «جنگ پاسیفیك» را برای تلویزیون تهیه كردهاید، چرا در آن بازی ندارید؟این مجموعه دنباله مجموعه موفق «گروه برادران» است كه ماه مارس آینده به روی آنتن می رود. در قسمت اصلی شخصیتهای قصه را در جبهه نبرد به نمایش گذاشتیم. در ادامه قصه، آنها به خانههای خود برمیگردند و ما وضعیت فعلی آنها را بررسی میكنیم. از آنجا كه در قسمت اصلی حضور نداشتم، طبیعی است كه در دنباله آن هم نقشی نداشته باشم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]