واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: هدف من از ابتدا به تصویر كشیدن محلهای گرم و صمیمی با اهالی خوب و خون گرم از مناطق قدیمی تهران بود و چون محوریت داستان بر اصلاح الگوی مصرف نان بود، 2 شاطر در یك محله را كنار هم قرار دادیم... شتابزدگی در ساخت سریالی درباره نان سریال طنز محله تهرونیها به تهیهكنندگی و كارگردانی سهیل موفق در روزهای شنبه، دوشنبه و سهشنبه ساعت 19 از شبكه تهران پخش میشود. این مجموعه در 52 قسمت 35 دقیقهای ساخته شده و تاكنون حدود یكسوم از آن روی آنتن رفته است؛ مجموعه محله تهرونیها در قالب طنز به اصلاح الگوی مصرف نان میپردازد و به گفته تهیهكننده این مجموعه محور اصلی داستان هم نان و مسائل پیرامون آن در جهت درست مصرف كردن این نعمت خداوندی است؛ درواقع پرداخت به این موضوع علاوه بر ترویج فرهنگ درست مصرفكردن نان بیانگر مقوله صرفهجویی و اصلاح الگوی مصرف است.سهیل موفق تهیهكننده و كارگردان این مجموعه تلویزیونی از شكلگیری طرح اولیه داستان محله تهرونیها گفت: در سال 1387 صحبتهای اولیه برای ساخت این مجموعه انجام شد و قرار بود اسفند همان سال كار را برای شبكه 5 سیما كلید بزنیم، اما شب عید آمد كار ماند برای سال 88 كه سال اصلاح الگو نامگذاری شد. پس از نامگذاری این نام تصمیم گرفتم مجموعهای درباره اصلاح الگوی مصرف نان بسازم، طرح اولیه ارائه شد و پس از تصویب همه محورها كار را بر این اساس چیدیم، ضمن اینكه طرح اولیه و شخصیتپردازی اولیه كار خود من بود. وی در ادامه به مراحل تولید مجموعه تلویزیونی محله تهرونیها اشاره كرد و گفت: خرداد سال 88 نگارش این مجموعه به طور رسمی آغاز شد و چون تمام كار در یك پلاتو و فضای بسته ساخته شد روی دكور كار كردیم و 15 مهر هم دكور آماده شد و با 35 قسمت كامل از داستان نوشته شده كار را شروع كردیم و تصمیم گرفتم علاوه بر تهیه این مجموعه كارگردانی هنری آن را به نیز به عهده بگیرم، چراكه از ابتدا طرح و ایده از من بود و به آنچه میخواستم بدون واسطه میرسیدم.نوشتن درباره نان به منظور ترویج اصلاح الگوی مصرف از حساسیت بالاتری برخوردار است، به همین دلیل تیم نویسنده قدرتمندی را میخواهد و خوشبختانه مجموعه تلویزیونی محله تهرونیها از نویسندگان خوبی به سرپرستی لاله صبوری برخوردار بود، لاله صبوری كه خود از بازیگران خوب تلویزیون بوده، چند سالی است كه به حیطه نویسندگی و كارگردانی در تلویزیون مشغول است، او درباره كم و كیف نگارش متنهای تلویزیونی برای مقوله نان گفت: من از نیمه راه به پروژه رسیدم، به همین دلیل طرح اولیه وجود داشت و من به همراه تیم نویسندگان براساس شخصیتهایی كه برای كار در نظر گرفته شده بود، متن را نوشتیم ولی همزمان با نگارش تصویربرداری كار هم شروع شد. سهیل موفق در گفتههای خود اشاره كرد كه با 35 قسمت فیلمنامه كامل نوشته شده كار را شروع كرده، اما لاله صبوری سرپرست نویسندگان از كمی وقت در نگارش گلهمند بود و زمانی كه این مساله را با این نویسنده بیان كردم، گفت: فرصت برای نگارش و بالطبع اجرا خیلی كم بود و تیم نویسندگان فقط به دلیل فرصت بسیار كمی كه در اختیار داشتند و متاسفانه تیم كارگردانی به دلیل عجلهای كه برای ضبط داشتند در بسیاری موارد نسبت به متن وفادار نبودند، البته این مطلب به معنای تغییر در متن نیست، اما زمان كمی كه برای نگارش و تمرین داشتیم باعث شد كه اتفاقهای داستان آن گونه كه باید از آب درنیاید به همین دلیل خیلی رضایتخاطر از این مجموعه نداشتم و البته جای نقد بسیار دارد؛ اما با همه این اوصاف جمع بسیار صمیمی بین بازیگران و تیم نویسنده وجود داشت و در تمام طول كار با هم همكاری بسیار خوبی داشتیم.وی در ادامه به روند نگارش این مجموعه تلویزیونی با توجه به مشكلات مطرح شده اشاره كرد و گفت: حدود 52 قسمت كار قرارداد بسته بودیم و متاسفانه به دلیل عدم هماهنگیها مجبور شدیم 20 قسمت پایانی كار را براساس بازیگرانی كه هستند، بنویسیم مثلا یك روز یكی از بازیگران بیمار بود و یا اینكه سر كارهای دیگری بودند و در نهایت به جایی رسیدیم كه هیچ كس نبود و این مساله سختترین شرایط را برای نویسنده به وجود آورد. صحبتهای لاله صبوری به اینجا كه رسید از كارگردان مجموعه تلویزیونی محله تهرونیها خواستم درخصوص حال و هوای كار این مجموعه بگوید و موفق با اشاره به كلیت داستان گفت: هدف من از ابتدا به تصویر كشیدن محلهای گرم و صمیمی با اهالی خوب و خون گرم از مناطق قدیمی تهران بود و چون محوریت داستان بر اصلاح الگوی مصرف نان بود، 2 شاطر در یك محله را كنار هم قرار دادیم. این دو بر سر ریش سفیدی محل با هم رقابت داشتند، یك بقال كه رفت و آمدهای آدمهای محل را زیر نظر دارد و در نهایت یك زوج جوان كه متعلق به طبقه متوسط رو به بالا هستند و درگیر ماجراهای متفاوت میشوند؛ ضمن اینكه من از متن پیروی كردم، ولی سر صحنه اتفاقهایی افتاد كه به موقعیت كار خیلی كمك كرد، ولی اصراری برای یك كار طنز نبود، اما موقعیتهایی در اجرا فراهم میشد كه به سمت و سوی طنز میرفت، به همین دلیل طنز ما یك طنز محض نبود و در موقعیتی كه چیده شده بود ایجاد میشد.یكی از ویژگیهای محله تهرونیها نگاه اجتماعی به زندگی روزمره مردم محل بود كه بعضا تداعیكننده رفتار تهرونیهای قدیم بود از همینرو از نویسنده این مجموعه تلویزیونی درباره كدهایی كه برای نگارش استفاده كرده پرسیدم و صبوری در پاسخ گفت: سعی كردیم علاوه برتهران جنبههای اجتماعی داستان را نیز در نظر بگیرم، درواقع براساس محله تهرونیها مختصاتی از شرایط اجتماعی زندگی مردم را در نظر بگیریم و چون كار مشاركتی بود در بسیاری از بحثها مقوله نان مطرح میشد از?همینرو خود من بهعنوان نویسنده احساس خوبی داشتم، چراكه بحث درست مصرف كردن نان و احترام به بركت خدا بحث مهمی است و خودمان نكتههای زیادی درخصوص مقوله نان و چگونگی مصرف آن یاد گرفتیم.وی در ادامه افزود: محله تهرونیها تجربه خوبی برای من به عنوان سرپرست گروه نگارش فیلمنامه بود، به نظر من كار نگارش این مجموعه ماراتن سختی بود كه در زمان اندكی اتفاق افتاد، به همین دلیل لازم میدانم از همكاران نویسنده خود بخصوص حمزه صالحی و آقای قدسیانی كه بیشترین قسمتها را نوشته سپاسگزاری كنم، ولی مطمئن هستم كه اگر زمان بیشتری برای نگارش وجود داشت، قطعا نتیجه بهتری میگرفتیم. اگر از همه مشكلات و ناهماهنگیهای احتمالی كه به روایت نویسنده كار وجود داشت بگذریم، بازیها در این مجموعه خوب و قابل قبول بود و به نوعی با سریال بازیگر محوری مواجه هستیم. شیوا بلوریان بازیگر نقش گلبرگ تصویری از زن مهربان و اخلاقگرا را در این سریال نشان داده است، وی درخصوص ویژگیهای شخصیتی گلبرگ گفت: از خیلی از بینندهها شنیدم كه گلبرگ كاراكتر مهربانی است و علیرغم اینكه برای كارهایی كه مهران انجام میداد حرص میخورد، فعال، مدیر و مدبر بود و خوشبختانه شخصیتی دوستداشتنی و شیرین از آب درآمد. بخش بزرگی از شخصیتپردازی كار علاوه بر فیلمنامه به خود بازیگر برمیگردد به همین دلیل از بلوریان درباره كم و كیف پرداخت به این شخصیت پرسیدم و این بازیگر خوشذوق گفت: در ابتدا تنها یك خط از این شخصیت میدانستم، درواقع گلبرگ دختری تحصیلكرده است كه از شهرستان به تهران آمده و در كنار همسرش مهران ماجراهایی برای او اتفاق میافتد و این همه آن چیزی بود كه از این كاراكتر میدانستم و روی جزئیات كار نشده بود به همین دلیل تمام ریزهكاریها را خودم با توجه به تجربیاتی كه در عرصه بازی دارم، از دل كاراكتر بیرون كشیدم. درواقع با صبر و حوصله خیلی تدریجی به گلبرگ رسیدم و علیرغم توضیحات اولیه نوشته شده در طرح به نوعی این شخصیت را پرورش دادم و بعد به داستان كه رسیدم متوجه شدم كه خیلی از آنچه در نظر داشتم دور نبوده است.مهربانی گلبرگ به نوعی محور اصلی در شخصیتپردازی است و بر سایر كاراكترها تاثیر میگذارد. شیوا بلوریان ضمن تایید این مطلب گفت: من هم با شما همعقیده هستم. به نظر من این شخصیت مهربان است و این مهربانی نهتنها برای همسر بلكه برای همسایهها نیز وجود دارد و خودم هم به عنوان یك بیننده گلبرگ را دوست دارم. برای خوب نشان دادن این كاراكتر 15 المان رفتاری در ذهن خودم طراحی و اجرا كردم ولی نمیدانم به چه دلیل برخی از این المانها در تدوین حذف شد و نكته جالب اینكه موارد حذف شده مواردی بود كه به هیچ عنوان مورد نظارتی یا ممیزی نداشت، من سالها در عرصه بازی در صدا و سیما فعالیت كردهام و با زوایای مختلف كار در تلویزیون آشنا هستم اما نمیدانم چرا بخشهایی از بازی من در نقش گلبرگ هنگام تدوین بدون توجه به خلاقیت بازیگری و تلاشی كه برای خلق این شخصیت كرده بودم حذف شد اما خوشحالم كه به اصل كاراكتر گلبرگ خدشهای وارد نشد و خوشحالم كه این نقش را با طیف گستردهای از المانهای رفتاری آنقدر آماده و دستپر این نقش را بازی كردم كه حتی حذف در تدوین هم نتوانست لطمهای به شخصیت گلبرگ وارد كند. یكی از شاخصههای خوب مجموعه تلویزیونی محله تهرونیها وجود بازیگران خوب كنار هم بود كه به نظر میرسید كار به نوعی بازیگر محور است از همین رو از این بازیگر درباره چگونگی تعامل با دیگر كاراكترها جویا شدم: در مجموعههایی از این دست با توجه به محدودیت فضا خوب درآمدن جذابیتهای بصری بسیار مهم است و در این بین تعامل و چگونگی برقراری ارتباط بازیگران با یكدیگر به خوب در آمدن فضا كمك میكند و تماشاچی هم متوجه این ارتباط صمیمی شده و بیننده هم راضی از پای گیرندههای خود بلند میشود اما اگر همین تماشاگران احساس كنند كه روابط بین كاراكترها درست نیست و تمام فاكتورهای جذاب برای یك كار موفق را ندارد دیگر رغبتی برای ادامه مجموعه ندارند و مهمترین عنصر خوبدرآمدن كار ارتباط دراماتیك و احساسی كاراكترهای مختلف است و این صمیمیت برای من اهمیت داشت و خوشبختانه ارتباط خوب بین بازیگران در این مجموعه تلویزیونی خودش را نشان داد.وی در ادامه به كاراكتر مهران و چگونگی كار رامین ناصر نصیر اشاره كرد و گفت: من و آقای ناصر نصیر در یك سریال دیگر با هم كار كردیم و اتفاقا در آن مجموعه هم نقش یك زن و شوهر را بازی میكردیم به هیمن دلیل برقراری این ارتباط سخت نبود و به جزییات رفتاری هم آشنا بودیم و بازی یكدیگر را كامل كردیم ضمن اینكه آقای ناصرنصیر المانها و ایدههای فراوانی داشت كه در بازی همه آن را اجرا میكرد و در نهایت با هم هماهنگ شدیم و هارمونی زیبایی از بازی را ارائه دادیم. شیوا بلوریان در پایان صحبتهای خود به مشكلات مجموعه تلویزیونی محله تهرونیها اشاره كرد و گفت: در هر كاری مشكلات و سختیهایی وجود دارد كه به اعتقاد من بزرگترین مساله این مجموعه آماده نبودن متن آن بود چراكه در ابتدا قسمتهای اندكی برای آن نوشته شده بود و من چون تجربه خوبی از این نوع كارها نداشتم به هیچعنوان دوست نداشتم این تجربه دوباره تكرار شود اما متاسفانه در نهایت اینگونه شد و به دلیل كمی وقت كاراكتر گلبرگ از شخصیتی كه برای او تعریف شده بود خارج میشد. من با سماجت،خود واقعی گلبرگ را گوش زد میكردم تا از چارچوب اصلی خود بیرون نیاید و مدام او را به خط اصلی شخصیت برمیگرداندم، یكی دیگر از مشكلات شتابزدگی در مجموع كار بوده كه این شتابزدگی در برخی قسمتهای كار دیده میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 483]