تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806782375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوستانی با رابطه ی خویشاوندی !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دوستانی با رابطه ی خویشاوندی !
دوستان بهشتی
در دنیای امروز که وسوسه ها و نفّاثات و خنّاس های زمانه ، گوش و جان هر موجودی را فراگرفته است ، لازم است که آدمی برای رهایی از آنان به نیرویی ما فوق مادی که دارای مقام والای الهی و ربوبیّت است ، پناه ببرد تا از بلاهای زمانه در ایمنی کامل قرار گیرد. آیا تا به حال به هنگام ارتکاب گناه قلباً و زباناً به خدا پناه برده اید تا او را درک کنید؟ تا به حال فلق و ناس را خوانده اید؟! مقایسه این دو سوره سؤالاتی را در ذهن ایجاد می کند که تأمّل در آنها می تواند ما را از شرّ وسواس خنّاس برای همیشه نجات دهد !خداوند در فلق به ما می گوید : قل اعوذ برب الفلق، من شر ما خلق و .... اما در ناس می گوید؛ قل اعوذ برب الناس، ملک الناس، اله الناس، من شر الوسواس الخناس الذی ... .در فلق به ما می آموزد که برای رهایی از چهارگروه و به عبارتی چهار تهدید  ، فقط به یک مقام ، یعنی مقام ربوبیت پروردگار پناه ببریم ؛ اما در ناس متذکر می شود که از شر وسواس خنّاس ، با واسطه سه رابطه ای که خداوند با بندگان دارد ، به او پناه ببریم؛ ربوبیت ، ملوکیت و الوهیت .هنگامی که سوره ناس را می خوانیم تا به او پناه ببریم ، در واقع به این حقیقت اعتراف می کنیم که خداوند رب و ملک و اله ماست و بواسطه این سه مقام از او انتظار پناه داریم .  دوستانی با رابطه همسایگی و خویشاوندی!سوره ی فلق و سوره ناس ، علاوه‏بر دوستی ، رابطه همسایگی و خویشاوندی نیز دارند . ارتباط این دو سوره با هم ، تا حدی است كه مردم آنها را به‏عنوان "معوذتین" می‏شناسند و اغلب آن دو را  پشت‏سرهم قرائت می‏كنند . از نظر ظاهر نیز ، این دو شباهت‏های بسیاری باهم دارند و هم‏چنین از اهداف و وظایف مشتركی برخوردار می باشند . مجموعه ای چهار عضوی با هدفی واحد!فلق به اتفاق سوره ناس و دوسوره دیگر به نام های اخلاص و کافرون ، كه همگی سرآغاز مشتركی دارند  مجموعه "چهار قل " را تشكیل می‏دهند.این مجموعه ، از آسمان به زمین آمده‏اند تا به انسان گفتنی‏ترین گفتنی‏ها ، وبه عبارتی اساسی‏ترین و ضروری‏ترین و حیاتی‏ترین گفتنی‏ها را بر زبان جسم و جان ما جاری و حاكم كنند .آنان آمده‏اند اساسی‏ترین دستور زبان و منطق را به مابیاموزند و حیاتی‏ترین جمله هستی را ورد جان و زبان آدمی کنند . چرا باید به رب فلق و رب ناس پناه ببریم ؟هر آنچه ‏ مخلوق خداوند است ، می‏تواند دشمن و مایه شرّ آدمی باشد ؛ از پدر و مادر ، زن و فرزند ، اقوام و آشنایان و دوستان و حتی از نفس آدمی گرفته تا كوه و درخت و در و دشت و جنگل و آسمان و ستارگان و خلاصه یكایك آفریده‏های خداوند ، همه و همه - از آن جهت كه مخلوق‏اند - می‏توانند دشمن ما باشند و این نگهبانان قرآن (سور قرآن ) هستند كه ما را از چنگال یكایك آنها و حتی از شرّ خودمان و در یك كلام، از شرّ ماخلق رها می سازند و در پناه رب‏الفلق در می آورند . این سور آدمی را مورد خطاب قرار داده و می گویند : : " شما گمان می‏كنید كه فقط مار و عقرب ، دشمنان شما هستند ، درحالی‏كه هر چیزی می‏تواند دشمن فوق‏العاده خطرناكی برای آدمی به حساب آید . در جایی دیگر می گویند : بدون انس با ما و بی‏آن‏كه ما را در قلب خود جای دهید و بر فكر و ذكر خود حاكم كنید ، چگونه در این دنیای سراسر شرّ ، روزگار می‏گذرانید و در جهانی كه از شرّ یكایك پدیده‏های آن باید به رب‏الفلق پناه برید ، زندگی می کنید ؟!استفاده وسواس در مورد شیطان به این معنا می باشد که ؛ گویی شیطان بی سرو صدا و آرام به سراغ طعمه خود می رود و آهسته و مخفیانه با او سخن گفته و هدف هایی را پی ریزی می کند سفارشی از معصومین!روایت است از رسول اكرم(ص) كه فرمود: " هركس سوره‏های فلق و ناس را بخواند ، گویی تمامی كتاب‏هایی آسمانی را كه خداوند (از آدم تا خاتم) بر پیامبران خود نازل كرده است ، خوانده است ! (مجمع‏البیان، ج 5/ص567؛ المیزان ، ج 20 /ص 551) و نیز فرمود : سوره فلق برترین سوره قرآن است .( مخزن‏العرفان ، ج4/ص357) بدون پناه بردن چه خواهید کرد؟
چگونه در پناه قرآن باشیم؟
در جایی دیگر این مجموعه بیان می کنند که ؛ ما همیشه تعجب می‏كنیم ، شما انسان های ناتوان که اگر قدرت خداوند بر شما نمی بود حتی نمی توانستید در برابر پشه ای خود را حفظ کنید ، بدون انس و پیوند با ما چگونه به‏سر می‏برید و بی‏یاری ما ، شب‏ها و تاریكی‏های گوناگون را چگونه به صبح و روشنایی می‏رسانید؟ قفل‏های محكم و غول‏پیكر فرد و اجتماعتان را، بی‏آن‏كه در پناه رب‏الفلق درآیید، چگونه درهم می‏شكنید؟ گره‏های بی‏شمار و درهم پیچیده روحی و روانی ، سیاسی و اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی‏تان را كه سال‏های سال با دَم‏های پی‏درپی نفّاثات جنّی و انسی ، چون فولاد ، به هم جوش خورده‏اند ، بدون کمک ما ، چگونه می‏گشایید ؟بدون ما با غاسقها و نفاثات بی‏شمار و گوناگون كه پیدا و پنهان هستی شما را دربرگرفته‏اند ، چگونه پیكار می‏كنید و در یك كلام، از شر ماخلق چگونه می‏گریزید و به كجا پناه می‏برید...؟! با ناس و فلق بیشتر آشنا شوید!دو سوره ناس و فلق" معوّذتان یا معوّذتین" نامیده می شوند ؛ زیرا از ویژگی های این دو سوره ، این است که با خواندن این دو سوره می توان خود یا کس دیگری را " تعویذ" کرد .تعویذ به معنای در پناه قراردادن ، دفع شر کردن و حفظ نمودن از بلایی می باشد .  خنّاس" خناس" صیغه مبالغه از ماده " خُنوس" است . خنوس به معنای « پنهان شدن بعد از آشکاری  و نیز به معنای عقب رفتن و کناره گیری کردن » بیان شده است . (طبرسی / ج 10 / ص225)در روایت آمده است که : شیطان بینی خود را بر قلب انسان می گذارد ( به سراغ انسان می آید)، ولی وقتی این انسان به یاد خدا افتاد ، خود را عقب می کشد و مخفی می شود :" فاذا ذکر الله خَنسَ "(علل الشرایع/ ص 125) ؛ لذا شیطان نیز خنّاس نامیده شده است .پس در یک جمع بندی کلی ، خنّاس را می توان " بسیار کناره گیری کننده و عقب رونده یا بسیار مخفی شونده  و " وسواس خناس" یعنی " آن که آهسته و بی سر و صدا و بدون جلب توجه به سراغ انسان می آید و با او سخن می گوید و بسیار مخفی می شود و عقب می نشیند ."روایت است از رسول اكرم (ص) كه فرمود: " هركس سوره‏های فلق و ناس را بخواند ، گویی تمامی كتاب‏هایی آسمانی را كه خداوند (از آدم تا خاتم) بر پیامبران خود نازل كرده است ، خوانده است ! و نیز فرمود : سوره فلق برترین سوره قرآن است در روایتی از پیامبراکرم(ص) چنین آمده است:ویژگی این دو سوره
قرآن
از جمله ویژگی هایی که برای این دو سوره ، در روایت ذکر شده است، دفع بعضی از شرور و آفات است .برای مثال در روایتی از امام باقر علیه السلام، چنین نقل شده است :رسول اکرم صلی الله علیه و آله به بیماری سختی مبتلا شده بودند و از درد شدیدی رنج می بردند، جبرائیل و میکائیل علیهماالسلام، به خدمت ایشان آمدند .جبرائیل بالای سر آن حضرت و میکائیل پایین پای ایشان نشستند . آن گاه جبرائیل با " قل اعوذ برب الفلق" و میکائیل با " قل اعوذ برب الناس" آن حضرت را تعویذ کردند .(طبرسی / ج 10 / ص 560) یعنی برای دفع شر از آن حضرت ، این دو سوره را برایشان خواندند.و نیز نقل کرده اند که رسول اکرم (ص) بعد از این که، کسی درصدد سحر کردن ایشان برمی آمد ، خود را با این دو سوره " تعویذ " می کردند و نیز دو فرزند دلبند خود ، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام  را نیز با این دو سوره تعویذ می نمودند .( ابن منظور /ج 3 / ص 251) وسواس ، یوسوس" وسوسه " یعنی سخن گفتن پنهانی .  وسواس به معنای صدای آهسته صیاد و سگ های[او] و  به طور کلی هر صدای پنهان و آهسته ای را شامل می شود . این نکته نیز قابل ذکر است که ؛صدای ظریف زیور آلات را نیز " وسواس" می گویند . ( زبیدی / ج 9 / ص 31 ).پس " وسواس" در معنای وصفی ؛ یعنی کسی وچیزی که صدای آهسته دارد و بی سر و صدا حرف می زند و کار خود را انجام می دهد .استفاده وسواس در مورد شیطان به این معنا می باشد که ؛ گویی شیطان بی سرو صدا و آرام به سراغ طعمه خود می رود و آهسته و مخفیانه با او سخن گفته و هدف هایی را پی ریزی می کند .معنای " یوسوس " نیز آهسته و بی سر و صدا سخن گفتن می باشد. فرآوری : زهرا اجلالبخش قرآن تبیانمنابع:1-  قرآن کریم2- مجمع البیان علوم القرآن. ابوعلی فضل بن الحسن الطبرسی3-  معجم الفاظ القرآن الکریم ، مجمع اللغة العربیة قاهره ، محمود شلتوت و دیگران4-  المیزان فی تفسیر القرآن ، محمد حسین طباطبائی5- مقاله ؛ "دکتر حمیدرضا مستفید"، مجله گلستان قرآن  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن