واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: یك نگاه كلی به چند فیلم مورد توجه، جذاب و پرطرفدار میاندازیم تا اگر این روزها به عروسی نمیرویم لااقل وصفالعیش نصفالعیش باشد. البته در بسیاری از فیلمهای سینمای ایران عروسی... ازدواج به سبك سینماییدر عیدهای مبارك شعبانیه هستیم. روزهایی كه بسیاری برای جشن و سرور و عروسی و نامزدی خود بر میگزینند. تا به حال فكر كردید این مساله جوانان ما در سینمای بعد از انقلاب چگونه خود را نشان داده است؟ در سینمای اجتماعی این مساله به صورت جدی به عنوان یكی از مسایل مطرح و یكی از راههای حل مشكلات گوناگون مورد توجه قرار گرفته است و از جوانب گوناگون دربارهاین مساله بحث و بررسی شده است. درآن بخش از فیلمهای سینمایی كه سرگرمی چندان مورد توجه نیست، این مساله با رنگ و لعابهای گوناگون به تصویر در آمده است. یك نگاه كلی به چند فیلم مورد توجه، جذاب و پرطرفدار میاندازیم تا اگر این روزها به عروسی نمیرویم لااقل وصفالعیش نصفالعیش باشد. البته در بسیاری از فیلمهای سینمای ایران عروسی یك پایان خوش مانند فیلمهای هندی است كه با نشان دادن دختر و پسر در لباس عروسی تحقق پیدا میكند. بعضی وقتها هم اساس فیلم درباره چگونگی جشن است و اختلافاتی كه گاه در این زمینه پیش میآید.در سینمای ایران از مناظر گوناگون به بحث ازدواج و عروسی پرداخته شده است. یا بحث كلی فیلم درباره ازدواج، آشنایی و مراسم آن است یا این كه ازدواج حاشیهای است برای رخ دادن یك اتفاق كلی. در این مطلب قرار نیست به مسایل بعد ازدواج بپردازیم؛ مسایلی كه در زندگی زناشویی رخ میدهد و گه گاه به طلاق میانجامد. این بار قرار است نگاهی به زندگی جوانانی كه در آغاز راهند درسینمای ایران داشته باشیم. خون بسهای سینماییدر تعدادی از فیلمهای سینمای ایران به مسایل زنان و نحوه ازدواجهایشان در محیطهای محدود پرداخته شده است. از كافه ترانزیت و خون بس و آخرین خون گرفته تا ازدواجهایی كه در فیلمهای زمان جنگ مطرح میشد. در این ازدواجها یا دخترانی برای رفع دعوا مجبور به ازدواج میشدند یا پس از مرگ همسر باید با برادر او ازدواج میكردند در حالی كه او یا نامزد داشت یا خود راضی بهاین اتفاق نبودند. در فیلمهای مسعود كیمیایی هم معمولا شب عروسی و هنگام ماه عسل زمان اتفاقهای مهم است از مرگ داماد گرفته تا انتقام رد پای گرگ، حكم. در این فیلمهایی كه اشاره میكنیم تا دلتان بخواهد انواع ازدواجها مطرح شده است یا صحنههای به یاد ماندنی از عروسی دارد. برخی فیلمهای ایرانی كه به طور مستقیم نامهایی درباره ازدواج و عروسی دارند. روز واقعه راحله (لادن مستوفی) / عبدالله (علیرضا شجاع نوری)چه كسی میتواند عروسی راحله و عبدالله را فراموش كند. داماد تهرانی كه پس از تغییر دین و 29 بار خواستگاری توانسته به پای عروسی بیاید و در آنجا با شنیدن صدای «هل من ناصر ینصرنی» منقلب میشود و به دنبال صدا میرود. یك روایت شیرین از زندگی و شهادت امام حسین (ع) توسط كارگردان بزرگ ایران بهرام بیضایی یكی از پربینندهترین فیلمهای سینمایی كه بارها از سیما پخش شده است. روسری آبی رسول (عزت الله انتظامی) / نوبر (فاطمه معتمدآریا )یك ازدواج متفاوت و به یاد ماندنی كه در سینمای ایران به تصویر كشیده شده است.رسول رحمانی مالك یك كارخانه بزرگ و پولدار است. پس از مرگ همسرش با وجود داشتن سه فرزند دختر احساس تنهایی میكند. در این میان دل به زنی زحمتكش از كارگرانش میبندد (نوبر.) این یك انتخاب عادی نیست. تفاوت فرهنگ جایگاه و تمام مسایلی كه میتواند رخ دهد تا این مساله از نظر بسیاری مطرود دانسته شود. اما یك جمله بار اصلی فیلم را در این انتخاب نشان میدهد: تنهایی. به همین خاطر رسول حاضر میشود تا تمام ثروتش را ببخشد تا بتواند با نوبر زنی از حلبی آباد زندگی كند. خواستگاریجواد (هادی اسلامی) / ثریا قاسمییك پیرمرد بعد از بازنشستگی قصد دارد با خانم همسایه ازدواج كند. خوب در دهه 60 این فیلم ساخته شد و بشدت هم مورد استقبال قرار گرفت. این مساله با مخالفت خانواده روبهرو میشود از هر دو طرف. اما آخر سر پیرمرد و پیرزن به این كار اقدام میكنند و یك راه حل برای فرار از سربار بودن خود ارائه میدهند. دنیادنیا (هدیه تهرانی) / حاج رضا (محمدرضا شریفینیا)درباره ازدواج مردان مذهبی با دختران جوان چندین فیلم ساخته شده است. طبق همان داستان دختر ترسا و شیخ صنعان این اتفاق به شكلهایی كه این برداشت را داشته باشد به تصویر كشیده شده است. یكی از آنها دنیا است كه با بستر طنز این ماجرا را تعریف كرده است. عروس مهین (نیكی كریمی) / حمید (بوالفضل پورعرب) اولین فیلم دهه 70 كه با ستارهسازی كار خود را آغاز كرد، اثری بود از بهروز افخمی كه با حضور نیكی كریمی و ابوالفضل پورعرب با استقبال فراوان روبهرو شد. فیلم درباره عشق و ازدواج یك دانشجوی تئاتر است به دوست خواهرش. اما بیپولی و تفاوت سطح مالی آغاز مشكل است. پسر حاضر میشود برای به دست آوردن دختر هر شرطی را بپذیرد با كار كردن در ناصر خسرو. پسر پولدار میشود. دختر را به دست میآورد و مراسم عروسی مفصلی برگزار میشود. با همان لباسها برای ماه عسل راهی شمال میشوند. در راه تصادف میكنند، نحوه برخورد مرد با قضیه آغاز اختلافات آنان میشود. فیلم پایان خوشی دارد اما با تحول مرد. درباره الیالی (ترانه علیدوستی) / احمد (شهاب حسینی)فیلم «درباره الی» هنوز هم روی پرده است. فیلمی كه شخصیت آن هر كدام حضوری برابر و موثر دارند اساس فیلم بر پایه دروغگویی است. مخفی كردن واقعیت و این كه گاه قضاوت كردن چه دردناك است. فارغ از مباحث و مسایل اخلاقی كه در این فیلم مهم سینما ایران مطرح میشود یك موضوع محوری وجود دارد. چند خانواده به سفر شمال میروند. در این میان قرار است دختر و پسری هم با هم آشنا شوند. مرد قبلا ازدواج كرده و طلاق گرفته است. دختر در حال جدا شدن از نامزدی است كه بسیار او را دوست دارد. اما همه نكتههایی برای پنهان كردن دارند و این نكتهها است كه وقتی دختر فیلم درباره «الی...» كه حتی نام كاملش را هم نمیدانیم ناپدید میشود مصیبت را بر سر همه فرود میآورد و بحث اخلاق را مطرح میكند. یكی از فیلمهایی كه دروغ و پنهان كاری را از نظر اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار داده است. آبی بهمن (بهرام رادان) / الهه (هدیه تهرانی) این فیلم با حضور دو ستاره سینمای ایران به اندازه كافی جذاب بود كه بسیاری از مردم به تماشای آن بنشینند بخصوص كه مساله به شكل متفاوتی نیز در آن اتفاق میافتد. دختر پولداری با ماشین پسری تصادف میكند. این آغاز یك جدال میشود. پسر و دوستش ماشین را بعدتر میدزدند و دختر را تهدید میكنند. اما دختر انتقام سختی از پسر میگیرد. دختر كه در خانوادهای متلاشی زندگی میكند به سراغ خانواده پسر میرود و داستانی سر هم میكندكه نتیجه اش میشود ازدواج این دو. دختر صرف اذیت كردن این داستان را بافته بود. زمان میگذرد تا ماجرا به دوست داشتن این دو نفر میانجامد. در فیلم خبری از هیچ مراسم عروسی نیست. حتی عقد آنها در یك محضر به صورت یواشكی صورت میگیرد. اما اساس داستان فیلم برپایه ازدواجی است كه بعدتر به دوست داشتن میانجامد. داستانی كه در زمان ساخت جسورانه تلقی میشد و با حضور دو بازیگر مطرح سینمای ایران و لحظات بحث و جدل آنها جذاب و مورد توجه شد. اصولا این روش همواره جواب داده است. آتش بس ندا (مهناز افشار) / منوچهر(محمدرضا گلزار) پسر و دختری جوان هر دو معمار و همكارند. بحث و جدلهای مختلف گاهی به رابطه میانجامد و ازدواج اما این كل كلها پایان نمیگیرد و این ارتباط به طور مدام با وجود علاقه بین همدیگر ادامه پیدا میكند. هیچكس كوتاه نمیآید تا روانشناسی در این میان وارد میشود و با روشهای خود از جمله توجه به كودك درون، آنان را برای برقراری و ثبات در زندگی راهنمایی میكند.ی كی از فیلمهای میلیاردی سینمای ایران كه توسط «تهمینه میلانی» درباره نحوه آشنایی و مشكلات ابتدای ازدواج ساخته شد و پس از آن كپیهای متعددی داشت از جمله فیلم «كلاغ پر» با حضور همین دو بازیگر كه بحث سر خیانت و علاقه و انتخاب زوج مناسب بود. ازدواج موضوع گذرا در خیلی از فیلمهای سینمایی ازدواج بخشی از یك ماجرای كلی است كه در سالهای اخیر در سینماها اكران و با استقبال روبهرو شدهاند. مانند چارچنگولی، 10 رقمی یا حتی اخراجیها. چارچنگولی ماجرای دو برادر به هم چسبیده است كه تفاوتهای زیاد عقیدتی دارند. هر كدام یك روز را به انجام خواستهشان اختصاص میدهند. و وقتی قراربه ازدواج میشود با یك عمل جراحی از هم جدا میشوند.یا در اخراجیها برای این كه امكان ازدواج پیش بیاید آنها به جبهه میروند.گاهی اوقات هم با مطرح كردن علاقه دختر به ازدواج صحنههای كمدی و تحقیر برانگیزی برای زنان به وجود میآورند مثل 10 رقمی.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 761]