تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840382075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرق اکمال و اتمام در دین چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فرق اکمال و اتمام در دین چیست؟
عید غدیر
در پی اثبات جانشینی حضرت علی علیه السلام به وسیله روایات مورد قبول عموم مسلمین استاد شهید در اینجا درصدد اثبات این مهم با توجه به آیات شریفه قرآن می باشند. آیه مورد بحث فرازهایی از  آیه شماره 3 سوره مائده است.«دو قسمت که هر دو با " الیوم" شروع می شوند ضمن یک آیه و قدر مسلم این است که هر دو مربوط به یک مطلب است ... کلمه یوم یعنی روز؛ وقتی با "الف و لام " ذکر می شود گاهی به معنی آن روز است وگاهی به معنی امروز. به معنی آن روز در جایی یه کار می رود که قبلا یک روزی را نام برده اند بعد می گویند در آن روز . ولی اگر بگوییم فلان کس الیوم وارد شد یعنی همین امروز وارد شد. الیوم یئس الذین کفروا... در آن روز (یا امروز) کافران از دین شما مأیوس شدند فلا تخشوهم پس،  از آنها دیگر بیم نداشته باشید. مأیوس شدند که بر دین شما پیروز و فائق شدند و آن را از میان ببرند. چون مأیوس شدند دست از آن روشی که قبلا علیه اسلام داشتند برداشتند. جمله بعد خیلی عجیب است می فرماید: و اخشون اما از من بترسید... حال این چه مفهومی می تواند داشته باشد که بعد از این از کفار بر دین خودتان نترسید از من بترسید بعد عرض می کنیم که مقصود چیست. الیوم اکملتُ لکم دینکم آن روز ( امروز) دین شما را کامل کردم،  به حد کمال رساندم و أتممتُ علیکم نعمتی و نعمت خودم را به پایان رساندم. (امامت و رهبری، شهید مطهری،ص87 و ص 88) فرق اکمال و اتمام«تمام در جایی گفته می شود که یک چیزی اجرایش باید پشت سر یکدیگر بیاید؛ تا وقتی که هنوز همه اجزایش مرتب نشده می گوییم ناقص است؛ وقتی آخرین جزئش هم آمد می گوییم تمام شد... اما در مسئله "کامل " این طور نیست که [ شیء غیر کامل ] جزء ناقص دارد بلکه ممکن است هیچ جزء ناقص و ناتمامی نداشته باشد ولی هنوز کامل نباشد... در واقع اختلاف کامل و تمام با یکدیگر اختلاف کیفی و کمی است. قرآن از یک طرف می گوید : در این روز دین شما را به حد کمال رساندم و از طرف دیگر می گوید: نعمت خودم را هم به حد اتمام رساندم و رضیتُ لکم الاسلام دینا در امروز من اسلام را یرای شما یه عنوان یک دین پسندیدم. ... مقصود این است که چون اکنون اسلام به حد کمال و حد تمام رسید این همان دین مرضی الهی است. (همان،ص 88 و 89) مقصود از " الیوم" کدام روز است؟«مفسرین اعم از شیعه و سنی در تلاش هستند که معنی الیوم را به دست آوردند. این کار دو راه دارد. یک راه این است که ما از قرائن بفهمیم؛ یعنی از قرینه، مضمون به چه روزی می خورد؛ دیگر اینکه از تاریخ و حدیث بفهمیم که شأن نزول این آیه چیست.» (همان، ص 90) قرآن از یک طرف می گوید : در این روز دین شما را به حد کمال رساندم و از طرف دیگر می گوید: نعمت خودم را هم به حد اتمام رساندم و رضیتُ لکم الاسلام دینا در امروز من اسلام را یرای شما یه عنوان یک دین پسندیدم. ... مقصود این است که چون اکنون اسلام به حد کمال و حد تمام رسید این همان دین مرضی الهی استنظریات مختلف درباره "الیوم"
جشن ولایت علی علیه السلام (عید غدیر خم)
1. روز بعثت: «می گویند وقتی روزی را آنچنان توصیف می کند که در این روز من اسلام را برای شما به عنوان یک دین پسندیدم قاعدتا این روز باید همان روز بعثت پیغمبر باشد. جواب داده اند این درست است در صورتی که جملات قبلش نبود زیرا صحبت این است که من امروز دین را به پایان رساندم و نعمت را به حد اتمام رساندم حال آنکه روز بعثت روز شروع این نعمت بوده است. پس " الیوم " نمی تواند روز بعثت باشد.» (همان، ص 91) 2. روز فتح مکه : «گفته اند یک روز دیگر هم در تاریخ اسلام، روز خیلی مهمی است و آن روز فتح مکه است. بعد از عام الفیل د داستان اصحاب فیل که به مکه حمله کردند و به آن وضع عجیب شکست خوردند تمام مردم جزیرةالعرب یک اعتقاد عظیمی به کعبه به عنوان معبد بزرگ پیدا کرده بودند ... از آن هنگام مردم اعتقاد پیدا کردند که محال است کسی بر کعبه قدرت پیدا کند و مسلط شود. پیغمبراکرم مکه را بدون خونریزی، بدون هیچ ناراحتی و بدون اینکه کوچکترین آسیبی به کسی برسد فتح کرد... این بود که فتح مکه از نظر روانی اثر فوق العاده در مردم جزیرة العرب گذاشت ... پس در اینکه روز فتح مکه روز پیروزی عظیمی برای اسلام است هیچ بحثی نیست. این سخن هم گذشته از اینکه هیچ قرینه و تاریخی آن را تأیید نمی کند، صدر آیه نیز آن را تأیید نمی کند چون آیه می گوید: نعمت خودم را به پایان رساندم یعنی چیزی باقی نمانده که نگفته باشم همه چیز را گفتم و حال آنکه ما می دانیم بسیاری از دستورات اسلام بعد از فتح مکه نازل شدهاست... چطور می تواند این آیه که جزء سوره مائده است مربوط به فتح مکه باشد که در سال هشتم هجری بوده در حالی که سوره مائده در اواخر سال دهم هجری نازل شده است... ایراد دیگری نیز هست : درست است که این فتح اثر عظیم داشت ولی آیا آن روز روزی بود که دیگر کافران به کلی از اینکه این دین از بین برود مأیوس شدند؟ نه. » (همان، ص92 تا 95 ) 3. روز قرائت سوره برائت : « درسال نهم هجری سوره برائت نازل شد. بعد که این سوره نازل شد قرار شد که امیر المؤمنین برود این سوره را در منا در مجمع عمومی بخواند که از تین پس دیگر مشرکین حق ندارند در مراسم جج شرکت کنند و این مراسم خاص مسلمین است و بس... روز اعلام سوره برائت هم برای مسلمین روز فوق العاده ای بود... مشرکین فهمیدند که دیگر نمی توانند به وضع شرک زندگی کنند، اسلام شرک را تحمل نمی کند... در پاسخ گفته اند که این مطلب با اتممتُ علیکم جور در نمی آید چون بسیاری از دستورات بعد از آن روز رسیده است . این روز حتما باید از روز های آخر عمر پیغمبر باشد که دیگر بعد از آن دستور جدیدی نرسیده باشد. (همان، ص 95 و96)    در ادامه بیان شیعه درباره شأن نزول آیه مورد نظر خواهد آمد که نظر صحیح همین است. سید روح الله علوی – کارشناس گروه دین و اندیشه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن