تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804736419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايگاني امنيت ملي و فرهنگ ايثار و شهادت


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: بايگاني امنيت ملي و فرهنگ ايثار و شهادت


تهران – حيات

براي بررسي تاثير شهادت بر امنيت، ابتدا بايد به تشريح مفهوم امنيت پرداخت.
امنيت از ديرباز يكي از نيازهاي اوليه بشر بوده و بسياري از جنگ ها و صلح ها جهت به دست آوردن و حفظ امنيت بوده است.
به طور كلي واژه امنيت عمدتا به نوعي احساس رواني اطلاق مي گردد كه در آن به خاطر مبرا بودن از ترس، وضعيت آرامش و اطمينان خاطر حاصل مي گردد. پديده هايي كه ممكن است باعث ترس شده و آرامش و اطمينان خاطر افراد را مختل سازند، بسيار متعدد و درعين حال پيچيده اند.
با گذشت زمان و ايجاد تغييراتي در توقعات و نيازهاي انسان ها، متغيرهاي جديدي براي تعريف امنيت وارد عرصه مي شوند. براي مثال امروزه پديده هايي چون تخريب محيط زيست از مهم ترين عوامل بر هم زننده امنيت بشر تلقي مي شود درحالي كه تا صد سال پيش چنين چيزي اصلا متصور نبود.
در مطالعه مفهوم امنيت با دو نگرش سنتي و نوين روبرو مي شويم؛ در نگرش سنتي دولت ها منشا اصلي تهديد و مسوول اوليه برقراري امنيت مي باشند. براين اساس، امنيت به صورت حفاظت فيزيكي از دولت در مقابل تهديدهاي خارجي تعريف مي گردد. اين نگرش جهان را عرصه كشمكش برسر قدرت و امنيت مي بينند و برآن است كه وضعيت جنگي، مشخصه محوري و پايدار نظام بين الملل است.
اگر از حيطه مفهوم سنتي امنيت ملي كه ناظر بر فقدان خطر و آسودگي از حملات نظامي دشمن است، خارج شده و به مفهوم جديد امنيت ملي ملتزم شويم، آن گاه گستره پيوند عميق امنيت در ابعاد اقتصادي، فرهنگي، سياسي، دفاعي و ... با جهان خارج به روشني محقق مي شود.
اگر در دوران جنگ سرد حوزه امنيت در بعد نظامي و تنها ميان دو ابرقدرت تئوريزه مي گرديد، امروزه حوزه امنيت در ابعاد گوناگون اقتصادي، نظامي، فرهنگي، زيست محيطي، اجتماعي و ... و ميان همه دولت ها و بازيگران نوين بين المللي از جمله رسانه ها، سازمان هاي فراملي، سازمان هاي جنايي، گروه هاي غيردولتي، شركت هاي چندمليتي و ... تئوريزه مي گردد.
پيچيده ترين و مهم ترين مولفه امنيت ملي در هر كشور، امنيت فرهنگي است. براي يك كشور كه هويت فرهنگي آن، مولفه اصلي تلقي مي شود، اين امر اهميت بيشتري خواهد داشت و هرچه اين حكومت، مباني فكري و اعتقادي و الگوهاي رفتاري ديگران را به چالش بيشتري كشانده باشد، از تهديدات بيشتري برخوردار خواهد بود.
بنابراين، تهديدات فرهنگي كه از آن به تهاجم فرهنگي و يا تهديد نرم ياد مي شود، به دنبال ايجاد انواع بحران هاي فرهنگي – سياسي در جامعه براي دستيابي به اهداف و اغراض سياسي است. هدف اصلي از اين نوع تهديد، حذف باورمندي جامعه و سلب اراده و روحيه مقاومت و در مجموع استحاله فرهنگي – سياسي است.
در اين نوع تهديد تلاش مي شود، ملتي داراي آرمان به ملت بي آرمان تبديل شود و آن هم به دست خود، الگوهاي رفتاري خود را در حوزه هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي به چالش اندازد.
هدف از هرنوع تهديد تاثيرگذاري بر انديشه، عواطف و اراده و سرانجام به تسليم كشاندن حريف است. بنابراين نقطه مشترك همه تهديدات، تحميل اراده به نيروي مقابل است. تفاوت هاي تهديدات، در به كارگيري روش ها، ابزارها و ... است.
تهديد مي تواند با تاكيد بر توان فيزيكي (لشكركشي، اشغال خاكريز و سرزمين، نابودي و كشتن انسان ها و ويران نمودن مراكز اقتصادي) اجرا شود و يا مي تواند با تكيه بر روش هاي سياسي، رواني و شيوه هاي غيرخشونت آميز و با به كارگيري قدرت نرم براي تاثيرگذاري بر اراده حريف و نيروي مقابل انجام گيرد.
بي ترديد اگر فكر، اراده و قدرت روحي حريف تسخير شود، كاربرد قدرت سخت و لشكركشي ضرورتي نخواهد داشت. از همين رو، قدرت هاي استكباري با كاربرد عمليات رواني، مقاومت ملت ها و نظام هاي سياسي را پيش از عمليات نظامي فرو مي ريزند يا براي سرعت بخشيدن در اهداف عمليات نظامي، اقتصادي و سياسي از سلاح عمليات رواني به منظور سلب اراده و انگيزه نبرد در نخبگان يك كشور، مردم و نيروهاي مسلح بهره مي گيرند و عملا خاكريزهاي دفاعي كشور بدون خونريزي سقوط مي كند.
بنابراين امروزه تهديد نرم موثرترين، كارآمدترين و كم هزينه ترين و درعين حال خطرناك ترين و پيچيده ترين نوع تهديد عليه امنيت ملي يك كشور است، زيرا مي توان با كمترين هزينه با حذف لشكركشي و ازبين بردن مقاومت هاي فيزيكي به هدف رسيد؛ زيرا با عواطف، احساسات، فكر و انديشه و باور و ارزش ها و آرمان هاي يك ملت و نظام سياسي ارتباط دارد.
ابعاد اين جنگ و تهديد گسترده تر و مخرب تر است زيرا دين، فكر و آرمان ملت ها را آماج تهاجم خود قرار مي دهد. تهديد نرم به "روحيه" به عنوان يكي از عوامل قدرت ملي خدشه وارد مي كند، عزم و اراده ملت را از بين مي برد و مقاومت و دفاع از آرمان و سياست هاي نظام را تضعيف مي كند. فروپاشي رواني يك ملت مي تواند مقدمه اي براي فروپاشي سياسي- امنيتي و ساختارهاي آن باشد.
"جوزف ناي" قدرت نرم را شيوه غير مستقيم رسيدن به نتايج مطلوب بدون تهديد يا پاداش ملموس مي داند. اين شيوه غير مستقيم رسيدن به نتايج مطلوب چهره دوم قدرت است. بر اين پايه يك كشور مي تواند به مقاصد مورد نظر خود در سياست جهاني نايل آيد، چون كشورهاي ديگر، ارزش هاي آن را مي پذيرند، از آن تبعيت مي كنند، تحت تاثير پيشرفت و آزادانديشي آن قرار مي گيرند و در نتيجه خواهان پيروي از آن مي شوند.
در اين مفهوم آنچه مهم تلقي مي شود، تنظيم دستور العملي است كه ديگران را جذب كند. بنابراين قدرت نرم ، توانايي كسب آنچه كه مي خواهيد از طريق جذب كردن و نه از طريق اجبار و يا پاداش مي باشد.
تهديدات نرم پيچيده و محصول پردازش ذهني نخبگان مي باشد و اندازه گيري آن مشكل است. در حالي كه تهديدات سخت، عيني، واقعي و محسوس است و مي توان آن را با ارايه برخي از معيارها، اندازه گيري كرد. روش اعمال تهديدات سخت استفاده از زور و اجبار است در حالي كه در تهديد نرم، از روش القا و اقناع سازي بهره گيري مي شود.
هدف در تهديدات سخت، تخريب و حذف فيزيكي حريف و تصرف و اشغال سرزمين است. در حالي كه در تهديد نرم هدف تاثيرگذاري بر انتخاب ها، فرايند تصميم گيري و الگوهاي رفتاري حريف و در نهايت سلب هويت هاي فرهنگي است.
مفهوم امنيت در رهيافت هاي نرم افزارانه شامل امنيت ارزش ها و هويت هاي اجتماعي است، در حالي كه اين مفهوم در رهيافت هاي سخت افزارانه به معناي نبود تهديد خارجي تلقي مي شود. تهديدات سخت، محسوس و همراه با عكس العمل و برانگيختن است. در حالي كه تهديدات نرم به دليل ماهيت غير عيني و محسوس آن، عمدتا فاقد عكس العمل است.
مرجع امنيت در حوزه تهديدات سخت عمدتا دولت ها هستند در حالي كه مرجع امنيت در تهديدات نرم محيط فروملي و فراملي (هويت فروملي و جهاني) است. كاربرد قدرت سخت در رويكرد امنيتي جديد عمدتا مترادف با فروپاشي نظام هاي سياسي- امنيتي مخالف يا معارض است، در حالي كه كاربرد قدرت نرم در رويكردهاي امنيتي جديد عليه نظام هاي سياسي مخالف يا معارض، متراف با فرهنگ سازي و نهادسازي در چهارچوب انديشه و الگوهاي رفتاري نظام هاي ليبرال و دمكراسي تلقي مي شود.
با توجه به تعريفي كه از مفهوم امنيت شد، مي توان به تاثير فرهنگ مقاومت، ايثار و شهادت بر امنيت ملي نيز پي برد. شهادت از دو طريق مي تواند بر امنيت تاثير گذار باشد. اولين تاثير ايثار و شهادت و فرهنگ شهادت طلبي بر مقوله امنيت به مفهوم سنتي آن است.
روحيه شهادت طلبي هم نقش بازدارندگي دارد و دشمن را از تهاجم باز مي دارد و هم باعث مي شود در هنگامه هجوم، جوانان و مردان اين ديار به ميدان جنگ شتافته و از حريم اسلام حراست و پاسداري نمايند.
تجربه اكثر كشورها نيز نشان مي دهد كه هرگاه روحيه ايثار و فداكاري در ميان مردم ضعيف بوده، دشمن نه تنها در تهاجم خود موفق بوده بلكه توانسته است بخش هايي از خاك كشور مورد هجوم را از آنان جدا نمايد. از اين رو روحيه فداكاري و شهادت طلبي سد محكمي در برابر تهاجم دشمن به شمار مي آيد.
اما مهمترين تاثيري كه فرهنگ ايثار و شهادت بر امنيت كشور دارد، تاثير فرهنگي و نرم است. فرهنگ شهادت و شرح حال زندگي و رشادت هاي شهدا در صورتيكه بتواند به زيبايي به نسل جوان منتقل شود، مي تواند نسلي مومن تربيت نموده كه در هنگامه خطر به مانند پيشينيان خود به ميدان جهاد و شهادت بشتابد.
فرهنگ شهادت هم به جهت بازدارندگي، امنيت كشور را از تهاجم نظامي تامين مي كند و هم با عطرآگين كردن فضاي كشور و مقابله با تهديدات نرم دشمن، باعث تربيت نسلي مومن و شهادت طلب گشته كه در هنگامه خطر به دفاع از اسلام مي پردازند.
نشر فرهنگ ايثار و شهادت همچنين مي تواند نسلي شجاع و ايثارگر تربيت نموده تا مانند شهدا در ميدان جهاد علمي نيز نقش آفريني كنند.از اين رو دستگاه هاي فرهنگي كشور بايد كوشش نمايند با معرفي هر چه بيشتر شهدا به نسل جوان، آنان را با فداكاري هاي اين شهدا آشنا نمايند و اين كار را مقدمه تربيت جوانان و سازندگي كشور قرار دهند.
پايان پيام
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن