تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814739340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فیزیک در پس جادوی فیلمهای سه بعدی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فيزيک در پس جادوي فيلمهاي سه بعدي
آواتار
فناوري در خدمت هنر فيزيک در پس جادوي فيلمهاي سه بعدي/ ساخت "آواتار" بر پايه معادلات فيزيکي "ناوي" ها را به ياد مي آوريد؟ گونه هايي انسان نما، آبي رنگ و راه راه که گوشهايي تيز داشته و با طبيعت ارتباط قدرتمندي داشتند، موجوداتي که شخصيتهاي اصلي فيلم آواتار بودند، تمامي اين موجودات در اصل در يک لابراتوار فيزيکي خلق شده اند. به گزارش خبرگزاري مهر، به گفته "رابرت بريدسون" دانشمند علوم فيزيک رايانه اي دانشگاه بريتيش کلمبيا در ونکوور اين فيلم در واقع بر مبناي علم فيزيک پايه گذاري و ساخته شده است. به گفته وي بسياري از شخصيتها و محيطهايي که در اين فيلم ديده مي شوند با استفاده از رايانه و معادلات فيزيکي خلق شده اند.بريدسون، يکي از متخصصان فيزيکي در زمينه انيميشن هاي رايانه اي معتقد است در مقايسه با شيوه هاي قديمي تر انيميشن سازي که به شدت بر پايه تلاش هنرمندان ساخته مي شد، راه حلهاي رقمي در معادلات فيزيکي به رايانه ها اين امکان را مي دهند که حرکات کاملا واقع گرايانه را محاسبه کنند، حرکاتي مانند حرکت دود، آتش، انفجار، جريان آب، خرده سنگ، لباس، مو، ماهيچه ها و پوست.اين معادلات در مقابل منجر به شکل گيري صحنه هايي به شدت واقع گرايانه خواهند شد، براي مثال زماني که فيلم آواتار ساخته شد، در لابراتوار "وتا ديجيتال" در نيوزيلند براي شبيه سازي حرکات ماهيچه، لباس و پوست ناوي ها و همچنين براي محاسبه حرکات درختان و گياهان بر روي سياره پاندورا از معادلات و فرمولهاي فيزيکي استفاده شد.بريدسون در عين حال در نوشتن نرم افزار Naiad که به منظور شبيه سازي حرکات حجم بزرگي از آب در فيلم نوشته شده بود نيز نقش داشته است و با استفاده از اين نرم افزار حرکات در سطوح آبي مختلف، از رودخانه اي که "جيک سالي" به درون آن سقوط کرد، تا امواج اقيانوسي که سواحل پاندورا را در هم مي کوبيد و در نهايت چکيدن قطره اي آب به درون برگي که "نايتيري" از آن آب مي نوشيد، شبيه سازي و محاسبه شد.زماني که فيلم آواتار ساخته شد، در لابراتوار "وتا ديجيتال" در نيوزيلند براي شبيه سازي حرکات ماهيچه، لباس و پوست ناوي ها و همچنين براي محاسبه حرکات درختان و گياهان بر روي سياره پاندورا از معادلات و فرمولهاي فيزيکي استفاده شد.به گفته بريدسون شبيه سازي آب همواره يکي از چالش برانگيزترين مشکلات در انيميشن سازي رايانه اي بوده و هست زيرا در آن هندسي بسيار پيچيده اي ترکيب شده است. برخي جنبه هاي ساختن شخصيتهاي ديجيتالي مانند ايجاد تلاطم در پارچه لباسها، جرقه هاي آتش و دود ناشي از آتش که مي توان به سادگي آنها را به واقع گرايانه ترين شکل ممکن خلق کرد، به روشهايي عادي و رايج تبديل شده اند. اما انفجارهاي عظيم و يا صحنه هايي که از چندين مقياس ابعادي برخوردار هستند، مانند قايقي که در طوفان دريا به دام افتاده است، همچنان در صنعت انيميشن سازي از پيچيدگي هاي هميشگي برخوردارند.پس از آنها طبيعي سازي موهاي شخصيتها است که دردسر آفرين است زيرا خلق تارهاي مو و ايجاد توانايي حرکتي در آنها به شکلي که با حرکت کردن سر شخصيت اصلي فيلم، واکنشي واقعي از خود نشان دهند بسيار دشوار است.
آواتار
از ديگر دشواري هاي تکنيکي که بر سر راه ساختن انيميشن هاي رايانه اي وجود دارد، نياز به رايانه هايي پرسرعت است که بتوانند خواسته هاي کارگردانان را به سرعت برآورده سازند. همچنين فيلمسازان در جستجوي شيوه هايي هستند که بتوانند با استفاده از آنها بر روي کيفيت فيلمهاي انيميشن قضاوت کنند و همچنين انتقال دادن تکنولوژي هاي به دست آمده از لابراتوراهاي فيزيکي به استديوهاي فيلم سازي خود به تنهايي مشکلي بزرگ به شمار مي رود.بريدسون مي گويد بسياري از مخاطبان اين نوع از فيلمها نمي توانند تشخيص دهند چه اندازه از صحنه هايي که در برابر چشم آنها قرار دارد رايانه اي بوده و چه تعداد از آنها واقعي است. براي مثال گروه کارگرداني و فيلمبرداري به جاي اينکه تمامي تجهيزات خود را براي تصويربرداري از اقيانوس به ساحل يک دريا انتقال دهند ترجيح مي دهند در استديو اقيانوسي در اطراف مدلها شبيه سازي شود و سپس تصوير بازيگران بر روي پرده سبز بر روي اين تصاوير استديويي قرار گيرند و نتيجه صحنه هايي کاملا واقعي خواهد بود.بر اساس گزارش ان بي سي،  با اين همه بريدسون معتقد است در صورتي که براي ساخت فيلم هيچ نيازي به هيچ يک از ابعاد تکنولوژيکي فيلم سازي نباشد نيز زمان، اختصاص دادن نيرو و خلاقيت هنري مواردي هستند که هميشه براي فيلم سازي حياتي خواهند بود.به گفته ريک پرنت دانشمند علوم رايانه اي در دانشگاه اوهايو با حذف شدن کامل هنرپيشه ها از فيلمها، مشکلي ديگر بر سر راه فيلم سازي قرار خواهد گرفت که آن شبيه سازي حرکات بدن، صورت و فن بيان آنها است، مشکلاتي که رفع آنها در حال حاضر در سطح دانش و توانايي هاي انسان نيست.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن