تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821020776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي : ظرفيت نصب شده توليدات پتروشيمي به ‪ ۴۷‬ميليون تن مي‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي : ظرفيت نصب شده توليدات پتروشيمي به ‪ ۴۷‬ميليون تن مي‌رسد
اقتصاد
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت:سال گذشته جهش بزرگي با بهره برداري از ‪ ۱۲‬مجتمع پتروشيمي با ظرفيت اسمي حدود ‪ ۹‬ميليون تن ،اتفاق افتاد. به طوري كه ظرفيت اسمي اين بخش از ‪ ۲۶‬ميليون تن در سال ‪ ۸۵‬به ‪۳۵‬ ميليون تن در سال ‪ ۸۶‬رسيد .انتظار مي‌رود امسال اين رقم به ‪ ۴۷‬ميليون تن برسد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ،غلامحسين نجابت در مراسم گشايش هشتمين همايش بين المللي پتروشيمي با بيان اين مطلب افزود: در سال‌هاي اخير تقاضاي روز افزون انرژي در جهان به ويژه از سوي كشورهاي صنعتي و همچنين تكيه بر منابع فسيلي خاورميانه ،رقابت شديدي بين تامين خوراك صنعت پتروشيمي و تامين نيازهاي انرژي دنيا ايجاد كرده است.

وي اظهار داشت: افزايش قيمت نفت خام و تاثير پذيري قيمت خوراك صنايع پتروشيمي از تغييرات قيمت نفت خام از مهمترين چالش‌هاي صنعت پتروشمي است.

به دليل آنكه بيش از ‪۹۰‬درصد از نفتا در جهان بر اساس قيمت نفت خام قيمت گذاري مي‌شود.

وي گفت: در سال ‪ ۱۳۸۶‬مجتمع‌هاي پتروشيمي از لحاظ قيمت بالاي خوراك و انرژي ،تحت فشار بودند و افزايش قيمت محصولات نهايي به سختي كاهش حاشيه سود را جبران كرده است.

نجابت يادآور شد: از سوي ديگر بالا بودن قيمت نفت و كمتر شدن ارتباط آن با قيمت گاز طبيعي بر مبناي محتواي حرارتي به معناي افزايش جذابيت كراكرهاي با خوراك گازي نسبت به كراكرهاي با خوراك‌هاي سنگين تر مي‌باشد.

اين مقام مسئول تاكيد كرد: به اين ترتيب توليدكنندگان خاورميانه بويژه ايران به سبب دسترسي به خوراك گازي فراوان براي صنايع پتروشيمي ، در موقعيت ممتازي قرار دارند.به همين دليل روند توسعه صنايع پتروشيمي در خاورميانه عليرغم مسائلي از قبيل كمبود نيروي انساني ماهر، كمبود شركت هاي پيمانكاري و افزايش قابل توجه هزينه‌هاي ساخت، كند نشده و هنوز پروژه هاي پتروشيمي در خاورميانه سودآور هستند.

به گفته وي ، امروزه مهمترين نگراني ، تاثير موج فعلي افزايش ظرفيت‌هاي جديد كراكر بر عرضه و تقاضا به ويژه همزماني بهره برداري بسياري از اين واحدها با افزايش شديد ظرفيت‌ها در چين و ساير مناطق مي‌باشد.

وي در ادامه يادآور شد: پيش بيني شده در سال ‪ ۱۳۸۷‬حدود ‪ ۹/۵‬ميليون ( ‪۹‬ ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار) تن ظرفيت جديد اتيلن در سطح جهان به بهره برداري برسد كه بخش اعظم آن به خاورميانه تعلق دارد.افزايش ظرفيت‌هاي اتيلن خاورميانه موجب دگرگوني در تجارت جهاني مشتقات اتيلن خواهد شد و خاورميانه به نخستين صادركننده مشتقات اتيلني جهان تبديل خواهد شد.

مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت: ارقام و اعداد فوق نشان‌دهنده تصميم جدي شركت ملي صنايع پتروشيمي در راستاي سياست‌هاي دولت جمهوري اسلامي ايران در جهت توسعه هر چه بيشتر اين صنعت مي‌باشد.

نجابت افزود: در اجراي اين مهم شركت ملي صنايع پتروشيمي از مشاركت بخش خصوصي داخلي و خارجي در زمينه سرمايه‌گذاري ، دانش فني و ساخت تجهيزات و همچنين در زمينه تحقيق و توسعه استقبال مي‌كند.

به گفته وي ، بر اساس بندج ابلاغيه سياست‌هاي كلي اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران شركت ملي صنايع پتروشيمي مكلف به خصوصي‌سازي شده است .با اجراي اصل ‪ ۴۴‬سهم شركت ملي صنايع پتروشيمي در شركت‌هاي تابعه به ‪۲۰‬ درصد كاهش يافته و شركت ملي صنايع پتروشيمي نقش سياسگذار در صنعت پتروشيمي ايران را به عهده خواهد گرفت.

وي در مورد روند خصوصي‌سازي در صنايع پتروشيمي گفت: تاكنون ‪ ۲۵‬شركت از شركت‌هاي تابعه شركت ملي صنايع پتروشيمي خصوصي شده‌اند و همان طور كه وزير نفت اشاره كردند ‪ ۲۲‬شركت از شركت‌هاي تابعه شركت ملي صنايع پتروشيمي در ليست واگذاري‌ها قرار گرفته‌اند كه تاكنون سه شركت مشمول اين فهرست به بخش خصوصي واگذار شده است.

وي در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي اقتصادي دولت يادآور شد: همچنين شركت ملي صنايع پتروشيمي برنامه پنجساله چهارم (‪ ( ۱۳۸۴-۸۸‬و همچنين برنامه پنجم ( ‪ (۱۳۸۹-۹۳‬را تدوين كرده است.

وي در مورد طرح‌هاي برنامه چهارم گفت: برنامه چهارم شامل ‪ ۲۵‬طرح است كه در مراحل مختلف اجرايي با حداقل پيشرفت فيزيكي چهار درصد تا حداكثر پيشرفت فيزيكي ‪ ۹۸‬درصد تا پايان سال ‪ ۸۶‬قرار دارند.

نجابت همچنين با اشاره به طرح‌هاي برنامه پنجم افزود: برنامه پنجم شامل ‪ ۳۳‬طرح است كه قرار داد برخي از آنها منعقد شده و فعاليت‌هاي مهندسي و ساختمان آنها در دست انجام است .سرمايه مورد نياز جهت اجراي طرح‌هاي برنامه‌هاي چهارم و پنجم در مجموع ‪۳۰‬ميليارد دلار برآورد شده است.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد، با حمايت‌هاي وزارت نفت ،همكاري صاحبان فناوري و سرمايه، شركت‌هاي مختلف مهندسي و پيمانكاري داخلي و خارجي روند توسعه پتروشيمي و بويژه دو برنامه چهارم و پنجم طبق زمان بندي پيش بيني شده ، انجام شود.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن