تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814706442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش آسياي مركزي و دورنماي توسعه آن در جهاني شدن در بيشكك برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همايش آسياي مركزي و دورنماي توسعه آن در جهاني شدن در بيشكك برگزار شد
سياسي
بيشكك - همايش منطقه‌اي تحت عنوان آسياي مركزي و دورنماي توسعه آن در شرايط جهاني شدن با مشاركت جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قرقيزستان با پيام روساي جمهور دوكشور روز پنجشنبه در دانشگاه ملي قرقيزستان در بيشكك برگزار شد.

به گزارش ايرنا ، در پيام محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران به اين همايش كه توسط سفير ايران در قرقيزستان قرائت شد ، بر برقراري ارتباطات قويتر ، تعاملات فرهنگي و علمي بين فرهيختگان ، دانشگاهيان ، علما و ملتهاي منطقه و نيز گسترش روابط تهران - بيشكك تاكيد شد.

در بخشي از اين پيام آمده است : عده‌اي از قدرت‌هاي زورگوي جهاني بعد از فروپاشي شوروي سابق تلاش مي‌كنند پايه‌هاي اصلي بقا و هويت ملتهاي منطقه ما را سست و با هجوم فرهنگي ، ارزشهاي خودشان را حاكم كنند ، ولي نتوانسته اند.

رييس جمهوري ايران در اين پيام افزود : آنان تلاش كرده‌اند با متهم كردن دولتها و ملتهاي منطقه آنچه را كه خودشان از حقوق بشر مي‌فهمند تبليغ كنند ، درحالي كه سرزمين‌هاي ديگران را اشغال مي‌كنند ، حقوق انسان‌ها را زير پا له مي‌كنند ، از متجاوزان صهيونيست دفاع مي‌كنند ، قصد ايجاد نفوذ و اختلاف و تفرقه در منطقه دارند و مانع پيشرفت ملتهاي منطقه مي‌شوند وي گفت : آنها مي‌خواهند خودباوري ، اتكا به نفس و هويت ملي را از ملتها بگيرند و آنگاه آن طور كه خودشان مي‌پسندند مردم را با فكر و انديشه و فرهنگ بيگانه تربيت كنند تا بطور اساسي و زيربنايي منافع آنها تضمين شود.

احمدي نژاد در اين پيام تصريح كرد : آنها چنين روندي را جهاني‌سازي مي نامند و از ديد آنان ، جهاني‌سازي يعني از بين بردن فرهنگ‌ها ، اقتصادها و سياست‌هاي بومي و همراه كردن همه ملتها با ارزشها و فرهنگ و انديشه خودشان كه البته امروز اين سياست شكست خورده است .

وي تاكيد كرد : با سرمايه‌هاي عظيم فرهنگي ، تاريخي و اقتصادي و انساني كه ملتهاي منطقه ما دارند خواهند توانست هويت تاريخي و فرهنگي خود را زنده نگه دارند و به سمت كمال و تعالي حركت كنند به شرطي كه ارتباطات قوي تر بين خود برقرار كنند.

احمدي نژاد گفت : جمهوري اسلامي ايران به پيشرفت‌هاي قابل توجهي در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي ، علمي و فناوري دست يافته و آمادگي دارد تجربيات خود را در اختيار كشورهاي آسياي ميانه از جمله قرقيزستان قرار دهد.

رييس جمهوري اسلامي ايران درپيام خود با اشاره به روابط خوب ايران و قرقيزستان اظهار داشت : ايران آغوش خود را براي پذيرش همه انديشمندان و فرهيختگان گشوده و از تعاملات با ملتهاي منطقه استقبال مي‌كند.

وي در ادامه اين پيام با اشاره به اين كه آينده روشن و حقيقت پيروز است ، افزود : ما مطمئن هستيم كه آينده از آن ملتها ، خداپرستي و عدالت است و همه مناسبات ناعالانه كنوني در جهان فرو خواهد ريخت .

كورمان بيك باقي اف رييس جمهوري قرقيزستان نيز طي پيامي به اين همايش با اشاره به ريشه‌هاي مشترك تمدني ، نزديكي فرهنگي و آرمان‌هاي انساني مشترك نظير خوبي و عدالت بين ملتهاي منطقه گفت : روند توسعه همكاري ميان كشورهاي ما ، عمق همگرايي متقابل ، تاثير آن در منافع ملي و چگونگي نتايج آن اثر محسوس در اين منطقه بزرگ جهان خواهد گذاشت .

وي افزود : ارزيابي تحليلي و علاقمندانه ايران ، يكي از بزرگترين كشورهاي شرق ، از روند توسعه آسياي ميانه و بررسي آن بعنوان جزو لاينفك روند توسعه جهان چندقطبي موجب نگاه پراميد ما به مسايل اقتصادي ، سياسي ، فرهنگي و تقويت همكاري‌هاي منطقه‌اي است .

باقي اف گفت : باعث اقتخار است كه در اين همايش علمي ، نمايندگان كشورهاي مختلف حضور دارند و اين بيانگر ابعاد بزرگ همكاري نه تنها برگزاركنندگان همايش ايران و قرقيزستان بلكه روسيه ،چين ، قزاقستان ، تاجيكستان ، تركيه ، ازبكستان و اكراين مي‌باشد.

محمدرضا صبوري سفير جمهوري اسلامي ايران در قرقيزستان نيز در اين همايش گفت : ايران از نخستين كشورهايي بود كه استقلال كشورهاي آسياي مركزي را به رسميت شناخت و سعي كرد با وارد ساختن اين كشورها در سازمان‌هاي منطقه اي نظير اكو و كنفرانس اسلامي ، موجب انسجام سياسي بيشتر منطقه شود.

وي افزود : جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه استفاده از توانمنديها و امكانات فراوان موجود در منطقه مي‌تواند ارتقا امنيت منطقه ، كاهش چالشها و بي‌ثباتي و تقويت ساختارهاي سياسي و اقتصادي منطقه را موجب شود.

سفير ايران با اشاره به تحولات سريع و پيچيده در نظام بين‌الملل اظهار داشت : روي آوردن به همگرايي اقتصادي و منطقه‌اي مي‌تواند يكي از طرق مقابله با فرآيند جهاني شدن باشد و اقتصاد بسياري از كشورهاي در حال توسعه را در مقابل رقابت جهاني حفظ كند.

وي گفت : موقعيت استراتژيك ، مجاورت با درياي خزر ، دسترسي به آبهاي آزاد بين‌المللي ، وجود منابع عظيم زيرزميني از جمله نفت و گاز ، وسعت جغرافيايي ، نيروي انساني ماهر و توان علمي بالاي جمهوري اسلامي ايران شرايطي را فراهم ساخته است كه مجددا ايران بصورت شريك اقتصادي مكمل و مسيري امن ، ارزان و كوتاه براي راهيابي كشورهاي آسياي مركزي محصور در خشكي به آبهاي بين‌المللي درآيد.

صبوري افزود : ايران آمادگي دارد تمامي ظرفيت‌هاي ناشي از موقعيت جغرافيايي و امكانات موجود خود را در راه توسعه و پيشرفت مناطق همجوار خود قرار دهد و در بخش انرژي نيز مي‌تواند ترمينال مبادلات انرژي (برق نفت و گاز) كشورهاي آسياي مركزي به مناطق پيراموني خود باشد.

سفير ايران گفت: موضوع مهم ديگر در روابط ايران با كشورهاي آسياي مركزي بويژه قرقيزستان ، همكاريهاي فرهنگي بطور عام و روابط آموزشي و علمي بطور خاص است و اشتراكات فراوان تاريخي و فرهنگي و قرار داشتن كشورهاي آسياي مركزي در حوزه تمدني ايران ، اين همكاريها را اجتناب ناپذير كرده است .

وي افزود : همكاري در زمينه‌هاي فرهنگي ،علمي و آموزشي موجب همبستگي ،ت فاهم ، تعامل و انسجام سياسي و پيشرفتهاي اقتصادي مي‌شود و جمهوري اسلامي ايران با همين نگرش ، همكاريهاي خود را با كشورهاي آسياي مركزي بويژه قرقيزستان را گسترش مي‌دهد.

سفير ايران ابراز اميدواري كرد اين همايش بتواند به اهداف والايي كه همان ارتقاي سطح همكاريهاي همه جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي آسياي مركزي است ، برسد.

در اين همايش كه با شركت كارشناساني ايران ، قرقيزستان و كشورهاي مختلف برگزار شد ، موضوعات مهم سياست خارجي ، همكاري متقابل ، اقتصاد منطقه اي ، تعاملات فرهنگ‌هاي ملي و ارزشهاي معنوي در آسياي مركزي ، روابط ايران با كشورهاي آسياي مركزي و نيز مسايل مربوط به جهاني شدن مورد بررسي قرار گرفت .

در اين همايش دكتراي افتخاري دانشگاه ملي قرقيزستان به پاس خدمات ارزنده سفير جمهوري اسلامي ايران در قرقيزستان جهت تلاش در گسترش همكاري همه جانبه بين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و قرقيزستان به وي اعطا شد.
 جمعه 27 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 462]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن