تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812725762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مظاهري در گفت‌وگو با آفتاب تاكيد كرد: در مسايل مهم منطقه‌اي بايد از هيجانات كاذب پرهيز كرد


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: مظاهري در گفت‌وگو با آفتاب تاكيد كرد: در مسايل مهم منطقه‌اي بايد از هيجانات كاذب پرهيز كرد
دكتر محمدمهدي مظاهري استاد دانشگاه و نايب رئيس خانه احزاب ايران معتقد است بهترين راه كشورمان در اين شرايط، تاكيد بر مذاكرات چندجانبه و دوري از هيجانات كاذب در مسال مهم منطقه‌اي است كه از اين طرق مي‌توان از تهديدها، فرصت ساخت.
آفتاب:‌ در حالي كه بحران‌هاي متعدد از جمله مساله عراق و افغانستان و لاينحل ماندن منازعه اعراب و اسرائيل و نيز تضاد منافع ايران و آمريكا بر پيچيدگي مسايل موجود در منطقه پرمساله خاورميانه افزوده است، مطرح شدن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران به عنوان يك پرونده امنيتي در محافل بين‌المللي از سوي مقامات كاخ سفيد و تلاش‌هاي همزمان براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران از سوي كليت جهان غرب بر بحران‌ها و مسايل موجود دامن مي‌زند. به‌رغم مخالفت‌هاي جدي روسيه و چين بر گسترش اقدامات تنبيهي در نشست لندن (گروه 1+5)، در تازه‌ترين تلاش‌‌ آمريكايي‌ها، رايس وزير خارجه اين كشور ضمن بي‌ثمر دانستن هرگونه مشوق جديد اقتصادي سعي كرد فضا را بر گسترش تحريم و تداوم جنگ رواني عليه كشورمان پيش ببرد.

آنچه در پي مي‌آيد گفت‌وگوي خبرنگار سياسي آفتاب است با وي كه به بررسي پرونده هسته‌اي كشورمان و تحليل آخرين تحولات در اين زمينه پرداخته‌ايم:‌

آقاي مظاهري با توجه به تحولات جاري پرونده هسته‌اي ايران، آمريكا و متحدان آن چه گزينه‌ها و سناريوهايي را در اختيار دارند؟

بي‌ترديد امتناع ايران از پذيرش مفاد قطعنامه‌هاي قبلي شوراي امنيت از جمله (1696) و مخالفت جدي با تعليق غني‌سازي اورانيوم در داخل كشور، آمريكايي‌ها را بر آن داشته كه براي ايجاد وحدت و جلوگيري از هرگونه گسست احتمالي بين اعضاي گروه 1+5 سياست هويج-چماق را كه از طريق ارائه بسته‌هاي اقتصادي و تهديد و ارعاب همزمان صورت مي‌گيرد، دنبال نموده تا كشورمان را وادار به پذيرش خواسته‌هاي خود يعني تعليق تمامي فعاليت‌هاي

” ايران تنها با رفتار ديپلماسي و تاكيد بر مذاكرت چندجانبه و دوري از هيجانات كاذب در مسائل مهم منطقه‌اي مي‌تواند ضمن خلق فرصت‌هاي تازه براي احياي مذاكرات عادلانه، از گسترش تحريم‌ها و تهديدها نيز جلوگيري كند ... “

صلح‌آميز هسته‌اي كنند. سياست هويج-چماق كه بارها از طريق اتحاديه اروپا و آمريكا در مورد ايران به كار گرفته شده است، از دو جهت قابل بررسي است:

مقامات كاخ سفيد به همراه فرانسه و انگليس در تلاش‌اند فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را تهديدي جدي براي صلح و امنيت به شمار آورده و بر همين اساس، تحريم‌هايي نظير ممانعت از دسترسي ايران به مواد و فناوري هسته‌اي را در نظر بگيرند. همچنين تدابير محدودكننده نظير، تحريم انتقال تكنولوژي و ابزارآلات نظامي و غيرنظامي با كاربردهاي دوگانه، ممانعت از سفر مقامات بلندپايه سياسي ايران و بلوكه كردن اموال و دارايي‌هاي ايران تدارك ببينند، و حتي در تازه‌ترين اقدام با حربه نظامي از طريق گسيل ناوهاي جنگي به منطقه خليج‌فارس و تكرار اتهامات واهي مبني بر دخالت ايران در ناآرامي‌هاي داخلي عراق زمينه را براي گسترش تنش در منطقه مهيا سازند.

از سوي ديگر، با توجه به مخالفت جدي روسيه و چين با گسترش تحريم‌هاي اعمالي در قالب قطعنامه جديد شوراي امنيت و نيز تنفر افكار عمومي جهان از سياست‌هاي جنگي بوش در منطقه، مقامات كاخ سفيد مجبورند ضمن موافقت با مشوق‌هاي جديد اقتصادي و حتي بروز علائم مثبت براي احياي مذاكرات تهران-واشنگتن بر سر موضوع عراق، از افزايش تنش موجود جلوگيري كنند.

با توجه به فضاي موجود بين روابط تهران-واشنگتن و جدي‌تر شدن رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا، آينده روابط دو كشور را چگونه ترسيم مي‌كنيد؟

بي‌شك اصول سياست خارجي

” در مورد شرايط مذاكرات رسمي و حذف قيد لازمه (حذف تعليق غني‌سازي اورانيوم) به عنوان پيش شرط مذاكره، مطلب خاصي از سوي هر دو نامزد رياست جمهوري آمريكا ارائه نشده است... “

آمريكا ثابت است و فقط ممكن است نحوه نگرش دو نامزد اصلي دموكرات‌ها (هيلاري كلينتون) و يا جمهوري‌خواهان (اوباما) اختلافاتي با هم داشته باشد. در ارزيابي واقع‌گرايانه، هر دو نامزد انتخاباتي آمريكا ضمن حمله به سياست‌هاي بوش در مورد ايران، آن‌ را اشتباه و ناكافي دانستند گرچه اوباما هنوز موضع واحد و شفافي در مورد ايران به ويژه مسائل هسته‌اي كشورمان اتخاذ نكرده است با اين وجود، رقيب دموكرات وي از امكان گفت‌وگو در سطح محدود با ايران خبر داده است.

ولي در مورد شرايط مذاكرات رسمي و حذف قيد لازمه (حذف تعليق غني‌سازي اورانيوم) به عنوان پيش شرط مذاكره، مطلب خاصي از سوي هر دو نامزد رياست جمهوري آمريكا ارائه نشده است.

آقاي مظاهري، ايران براي حفظ حقوق پايدار هسته‌اي و نيز جلوگيري از گسترش بحران به دليل تداوم فشارها و تهديدهاي آمريكا بايد چه تدبيري بينديشد؟

فرصت‌ها و تهديدهاي بسياري در شرايط موجود براي ايران در منطقه به دليل تضاد منافع با غرب خلق شده است. فرصت‌ها و تهديدهايي كه نيازمند تدبير به موقع و اتخاذ استراتژي مناسب و كارا به منظور ايفاي نقش بهتر و كسب منافع بيشتر براي ايران است به نظر مي‌رسد كه ايران تنها با رفتار ديپلماسي و تاكيد بر مذاكرت چندجانبه و دوري از هيجانات كاذب در مسائل مهم منطقه‌اي مي‌تواند ضمن خلق فرصت‌هاي تازه براي احياي مذاكرات عادلانه، از گسترش تحريم‌ها و تهديدها نيز جلوگيري كند.
 پنجشنبه 26 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن