واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: آيتالله مكارم شيرازي: داد مردم از مفاسد اخلاقي و اجتماعي بلند است مكارم شيرازي با اشاره به داستان قوم ثمود افزود:جمعيت منحرف و عياش قوم ثمود از پيغمبر خود طلبكار شدند و گفتند كه صالح تو انسان عاقلي بودي چرا ميگويي كه ما بتها را رها كنيم اين رسم نياكان ماست و نميتوانيم آن را رها كنيم. آيتا لله مكارم شيرازي با بيان اينكه امروز در جامعه ما داد مردم از مفاسد اخلاقي و اجتماعي بلند است، خاطرنشان كرد: همه كساني كه چراغ سبز نشان ميدهند و راضي به اين برنامهها هستند و سكوت ميكنند در گناه آن شريكند.به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد در ادامه سلسله جلسات تفسير قرآن كه در شبستان امام خميني (ره) حرم مطهر برگزار ميشود، در سخناني با بيان اينكه خداوند نعمتهاي زيادي به انسان داده است كه درك ماه مبارك رمضان و همچنين شب قدر و احياي آن از جمله آنهاست، افزود: خوشا به سعادت كساني كه ميدانند درك شب قدر چقدر نعمت بزرگي است و در اين شب با ولايت علي (ع) بيشتر آشنا و برنامه زندگي خود را با برنامه آن حضرت تنظيم ميكنند.مكارم شيرازي با اشاره به داستان قوم ثمود افزود:جمعيت منحرف و عياش قوم ثمود از پيغمبر خود طلبكار شدند و گفتند كه صالح تو انسان عاقلي بودي چرا ميگويي كه ما بتها را رها كنيم اين رسم نياكان ماست و نميتوانيم آن را رها كنيم.اين مرجع تقليد با مذمت تقليد از روشهاي بد نياكان اظهار كرد: تقليد از جاهل از اشتباهات بزرگ است.وي افزود: تقليد به اين معناست كه كسي كه چيزي را نميداند از كسي كه چيزي را ميداند پيروي ميكند و اين موضوع مسالهاي است كه همه عقلا آن را ميپسندند.اين استاد درس خارج فقه حوزه با انتقاد از كساني كه ميگويند چرا بايد در مسائل ديني تقليد كرد، اظهار كرد: انسانها در تمام مسائل زندگي خود در حال تقليد كردن هستند. در مسائل پزشكي از پزشك در خصوص ساخت ساختمان از مهندس و گاهي هم يك عده انسان درس خوانده از يك بچه تقليد ميكنند به طور مثال از يك بچه آدرس محلي را ميپرسند كه در اين صورت او مرجع تقليد اين جمعيت در اين مساله به حساب ميرود.وي با اشتباه خواندن تقليد جاهل از جاهل گفت: تمام بتپرستان در طول تاريخ وقتي كه پيامبران از آنان ميپرسيدند چرا بتها ار ميپرستيد ميگفتند اين روش نياكان ماست.اين مرجع تقليد به نمونههايي از تقليد در جامعه امروزي اشاره و اظهار كرد: در ايام نوروز و شب چهارشنبه سوري غوغايي در كشور ايجاد مي شود و بسياري در اين مراسمهاي آتشبازي نابينا و برخي نيز اعضاي بدن خود را از دست ميدهند و وقتي به اين عده ميگوييم چرا اين عمل را ترك نميكنيد ميگويند اين مراسم از آداب نياكان ماست در حالي كه اين يك خرافه و تقليد جاهل از جاهل به شمار ميرود.مكارم شيرازي با تاكيد بر اينكه در خصوص تقليد در موضوعات مختلف آن را بايد با معيار عقل سنجيد، افزود: در موضوعات مختلف آنچه عقل ميپسندد بايد آن را دنبال كرد و مواردي هم كه عقل آن را نميپذيرد بايد آن را رد كنيم.وي با بيان اينكه قوم ثمود وقتي ديدند معجزه صالح هر روز عده زيادي را به سمت خود ميكشاند و به او ايمان ميآورند تصميم گرفتند ناقه را بكشند، افزود: حضرت صالح وقتي ديد ناقه را كشتند گفت با اين كار شما سه روز ديگر بلا نازل ميشود و وقتي فرمان مجازات صادر شد عذاب الهي به صورت صاعقهاي نازل و همه شهر را در بر گرفت و همه جا را به آتش كشيد گويي كه هيچ كس در اين سرزمين زندگي نكرده است.اين مرجع تقليد با بيان اينكه ناقه صالح را يك نفر از بين برد ولي قرآن اين گناه را به همه آنها نسبت ميدهد و ميگويد همه آنها ناقه را كشتند، خاطرنشان كرد: حضرت علي(ع) در اين خصوص ميفرمايد چون ديگران راضي به كشتن آن ناقه شدند در گناه كسي كه ناقه را كشت شريك شدند و مشمول عذاب الهي شدند.وي عنوان كرد: اگر در شرق عالم باشيم و در غرب گناهي رخ داده شود اگر انسان به آن گناه راضي باشد در گناه آنها شريك خواهد بود.اين استاد درس خارج فقه حوزه با تاكيد بر مطالعه جوانان نسبت به نهجالبلاغه آن را باعث قوي كردن ايمان و محفوظ ماندن از خطرات دانست و در ادامه به خطبه 102 نهجالبلاغه اشاره كرد و افزود: حضرت علي (ع) در اين خطبه ميفرمايد " اي مردم اگر در مسير هدايت قدم بر ميداريد و ديديد همسفرانتان كم است و عده زيادي گمراه شدند از اين تنهايي وحشت نداشته باشيد".
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]